[MD5] Hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Ik heb 3 iso's van Mandrake gedownload, plus een .asc file. Deze laatste file bevat MD5 hashes voor de verschillende iso's. Nu heb ik de MD5 command line tool (md5.exe) gedownload.

Nu wil ik controleren of de iso's correct zijn gedownload. Ik krijg het in cmd niet voor elkaar. Ik kan me voorstellen dat ik die .asc file kan runnen en dat er een output komt die me verteld of mijn download correct is geweest.

Weet iemand hoe ik dat moet doen?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 14:34
Met de meeste MD5 tools kun je op de commandline iets als het volgende aanroepen:
md5.exe c:\pad\naar\bestand.iso

Je krijgt dan de MD5 sum terug en kan met de hand kijken of die gelijk is aan de MD5 sums op de Mandrake site. Bij sommige tools kan je ook een tweede file opgeven waarin de MD5 staat die jij verwacht en dan automagisch zal kijken of die klopt.

De exacte werking verschilt alleen per tool en daarvoor zul je in de help file/manpage of op de website moeten kijken. Er zijn genoeg tools te vinden waar het duidelijk bij staat of die zelfs een grafische interface hebben. Dus even zoeken en je komt er vast en zeker uit!

Succes!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgens mij moet je die in System32 plaatsen. Dan met volgens mij dit commando:

md5 C:\waar\je\het\hebt\staan\Mandrake.md5 het oproepen

Ik heb zelf een andere, wat niet via commandline gaat.
http://www.md5summer.org/ <-- deze gebruik ik

[ Voor 3% gewijzigd door tdn135 op 23-08-2004 13:49 ]

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Oke, kwam er net achter dat ik simpelweg md5 filename.iso kan intikken en dan krijg ik mijn hash. (die overigens overeenkomt, dus da's goed.) Ik zat te klooien met -c en -d. Er is de mogelijkheid om een output van 0 of 1 te krijgen (goed/fout).

Die md5 summer ga ik eens proberen.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit lijkt me toch redelijk basic manual werk. Gebruik `md5 bestandsnaam` om een md5som te verkrijgen; en open de .asc file met notepad om de md5sums die daarin staan te vergelijken met de uitkomsten van jouw md5 output. De asc file is overigens een PGP Signed bestand waar je eventueel ook de integriteit weer van kunt controleren :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Dit topic is gesloten.