Toon posts:

[Windows 2000] Uitwijk in geval van calamiteiten

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In geval van calamiteiten hebben we hier op kantoor een vijftal Windows 2000 serversystemen staan van onze klanten. De servers zijn via glas vanaf de klant verbonden met ons kantoor.

In geval van calamiteiten bij de klant kan men verder werken d.m.v. Legato Standby Server of Replistor via de glasverbinding.

Nu willen we ook een aantal werkplekken hier op ons kantoor plaatsen zodat bijv. bij brand/wateroverlast kan worden uitgeweken naar ons kantoor (lees: x aantal medewerkers komen naar ons kantoor) en dat men verder kan werken met hun specifieke progs.

Nu zijn we op zoek naar een oplossing waarbij een werkstation op de 5 verschillende domeinen kan inloggen. Belangrijk hierbij is is dat een klant NIET kan zien welke andere domeinen er beschikbaar zijn. Onze klanten hoeven niet te weten wie er nog meer gebruik maken van de uitwijkfunctionaliteit.

Zelf hebben we al gekeken naar het softwareprogramma Netswitcher. Op zich een eenvoudig programma, maar men moet toch wat handelingen verrichten om in te kunnen loggen op een desbetreffend domein.

Andere optie lijkt ons Virtual PC. Standaard Windows XP installatie met 5 virtuele (klantspecifieke) Windows xxxx installaties incl. programma's.

Als laatste dachten wij aan een extra server welke een trust heeft met alle 5 de (klant)servers. Hierdoor loggen gebruikers in op deze server. Nadeel hieraan lijkt ons dat het lastig wordt met bijv. ip, dns en dat de servernaam in alle domeinen gaat voorkomen.

Is er iemand die hier enige ervaring mee heeft?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maak 5 verschillende Images (Ghost) van een werkstation die connectie heeft met de juiste server.
Aparte IP adressen / ranges waardoor je die andere servers niet ziet.

Binnen een half uur zet je een image terug op een werkstation en kan er gewerkt worden.

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 23 augustus 2004 @ 13:10:
Maak 5 verschillende Images (Ghost) van een werkstation die connectie heeft met de juiste server.
Aparte IP adressen / ranges waardoor je die andere servers niet ziet.

Binnen een half uur zet je een image terug op een werkstation en kan er gewerkt worden.
Inderdaad een goeie! Gezien de HP werkstations zien voorzien van 1000Mb i.c.m. een 1000Mb switch zou je scriptje kunnen bouwen welke tijdens het opstarten Ghost laad en vervolgens de juiste image inlaad vanaf een centrale plek. Duurt enkele minuten dan.

Zou het eventueel ook mogelijk zijn om bijv. 5 partities aan te maken op de harde schijf en dat je daar 5x Windows xxxx installeert met de klantspecifieke info en dat je middels bootmagic bijv. de klant de juiste installatie laat starten?

Verwijderd

Als je dan nog een klant er bij krijgt moet je toch weer op alle systemen een nieuwe indeling maken van de harde schijven, terwijl met de oplossing van "Cyber]" je alleen maar een extra image hoeft te maken als je een klant er bij krijgt. Of snap ik de oplossing niet helemaal?? :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 13:50:
Als je dan nog een klant er bij krijgt moet je toch weer op alle systemen een nieuwe indeling maken van de harde schijven, terwijl met de oplossing van "Cyber]" je alleen maar een extra image hoeft te maken als je een klant er bij krijgt. Of snap ik de oplossing niet helemaal?? :X
Dat is helemaal juist! Hoe heet het proggie van Cyber?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 14:07:
[...]

Dat is helemaal juist! Hoe heet het proggie van Cyber?
Ghost :z

Verwijderd

Bedoelde je ghost? http://www.symantec.com/region/nl/product/ng_index.html
Dit is de personal versie, maar prof vind je er zeker ook. Als geld een rol speelt, kijk dan ff verder, bij symantec betaal meestal voor 80% voor de naam en 20% voor het product.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 14:17:
Bedoelde je ghost? http://www.symantec.com/region/nl/product/ng_index.html
Dit is de personal versie, maar prof vind je er zeker ook. Als geld een rol speelt, kijk dan ff verder, bij symantec betaal meestal voor 80% voor de naam en 20% voor het product.
Gaan we dit nu ook al over software zeggen :?
Ik weet niet of je het weet, maar Symantec heeft ergens in '97 / '98 (zo uit mijn hoofd) Ghost overgenomen.
Dat programma was toendertijd zijn tijd ver vooruit, en Symantec heeft het sindsdien door ontwikkeld, en besides .. DriveImage is inmiddels ook van Symantec (heel PQ :P).

Tijd voor een nieuwe sig..

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Misschien is het een idee om eens te kijken naar RIS? Dan kan je een pc installeren op afstand. Daarmee zal dit vast ook wel mogelijk zijn.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik begrijp een aantal zaken niet in jullie netwerk. Dus heb ik even een aantal vragen:

- Vanwaar 5 domeinen? en niet gewoon 1 domein met meerdere sites?
- Zijn deze klanten van een extern bedrijf? (Dat zou die meerdere domein ook kunnen verklaren)

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 24-08-2004 07:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

The Real Falcon schreef op 24 augustus 2004 @ 07:41:
Ik begrijp een aantal zaken niet in jullie netwerk. Dus heb ik even een aantal vragen:

- Vanwaar 5 domeinen? en niet gewoon 1 domein met meerdere sites?
- Zijn deze klanten van een extern bedrijf? (Dat zou die meerdere domein ook kunnen verklaren)
Dat leek mij toch redenlijk duidelijk.
Topicstarter heeft met het bedrijf voor klanten een uitwijk locatie.
Op deze uitwijklocatie staan voor elke klant een aparte server.
Momenteel hebben ze 5 klanten voor wie ze als uitwijklocatie fungeren.

Aangezien deze 5 klanten niet allemaal op hetzelfde domein inloggen, hebben ze daar 5 verschillende domeinen voor.

NU heeft de topicstarter natuurlijk niet voor elk domein ook bijvoorbeeld 5 verschillende werstations, want dan zou hij er nu 25 moeten hebben staan. Als ze 20 klanten hebben zijn dat er 100 die alleen maar stof staan te vangen totdat ze gebruikt worden.
Gebruikmaken van het feit dat het hoogstwaarschijnlijk niet voorkomt dat er 2 klanten tegelijkertijd uitvallen heeft hij dus voldoende aan enkele werkstations.

Deze werkstations moeten echter snel kunnen wisselen van domein, met bijbehorende software en instellingen.

Symantec's Ghost lijkt mij hiervoor ideaal.
Met de prof/ent edition kan je simpel bootfloppies maken waarmee je of een CDrom driver laadt, of een netwerkverbinding kan maken. (Moet je NIC wel ondersteund worden)
Over GBit LAN is je PC in 10 minuten klaar.

Houdt wel rekening met het feit dat je je ghost images regelmatig een keer dumpt, up2date houdt, en weer opnieuw een image maakt. Stukje versiebeheer en wat netjes werken en je hebt een heel beheerbare situatie.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bedankt voor de update Cyber...

Eigenlijk is er dan geen andere oplossing dan met images werken.

Verwijderd

Koffie schreef op 23 augustus 2004 @ 21:50:
[...]

Gaan we dit nu ook al over software zeggen :?
Ff offtopic, maar ik moet ff reageren:
Ok, we kunnen het ook gaan hebben over de support. Als je op de site niet kan bestellen omdat er gewoon een fout gegeven word, en het niet ligt aan de gebruikte creditcard, kunnen ze op de 4 bekende telefoonnummers allemaal niet vertellen wat er aan de hand is. Ook kunnen ze allemaal niet de bestelling aan de telefoon afhandelen. Ze zeggen simpel: ga maar naar een dealer. Als je dan vraagt, waar zit er een dichtbij, dan weten ze zelfs dat niet.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 09:00:
[...]

Ok, we kunnen het ook gaan hebben over de support. Als je op de site niet kan bestellen omdat er gewoon een fout gegeven word, en het niet ligt aan de gebruikte creditcard, kunnen ze op de 4 bekende telefoonnummers allemaal niet vertellen wat er aan de hand is. Ook kunnen ze allemaal niet de bestelling aan de telefoon afhandelen. Ze zeggen simpel: ga maar naar een dealer. Als je dan vraagt, waar zit er een dichtbij, dan weten ze zelfs dat niet.
Dat is 1 ervaring van jou. Er zijn meer dan genoeg mensen die wel gewoon gebruik maken van Symantec software en geen nare ervaringen hebben met de website of het kopen van software.
Ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze geen software via de telefoon verkopen. Via het internet loopt het waarschijnlijk via een instantie die de betalingen controleerd en het geld overzet naar de rekening van Symantec. Uitbesteden heet dat. En je kan toch gewoon naar de eerste de beste computer/software zaak toelopen om je software te kopen. Elke Dixon/MediaMarkt verkoopt die software

Verder denk ik niet dat je je gal in dit draadje moet spuien. Als je niets aanvullends te melden hebt betreffende het onderwerp dan post je maar niets.
basta.

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 24-08-2004 09:12 ]

Verwijderd

ik zou persoonlijk gaan voor SMS.(of je wacht op de opvolger,TOPAZ uit m'n hoofd)
installaties pushen,enzo
policies, de hele reut regel je vanuit je stoeltje

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 24 augustus 2004 @ 07:59:
[...]

Dat leek mij toch redenlijk duidelijk.
Topicstarter heeft met het bedrijf voor klanten een uitwijk locatie.
Op deze uitwijklocatie staan voor elke klant een aparte server.
Momenteel hebben ze 5 klanten voor wie ze als uitwijklocatie fungeren.

Aangezien deze 5 klanten niet allemaal op hetzelfde domein inloggen, hebben ze daar 5 verschillende domeinen voor.

NU heeft de topicstarter natuurlijk niet voor elk domein ook bijvoorbeeld 5 verschillende werstations, want dan zou hij er nu 25 moeten hebben staan. Als ze 20 klanten hebben zijn dat er 100 die alleen maar stof staan te vangen totdat ze gebruikt worden.
Gebruikmaken van het feit dat het hoogstwaarschijnlijk niet voorkomt dat er 2 klanten tegelijkertijd uitvallen heeft hij dus voldoende aan enkele werkstations.

Deze werkstations moeten echter snel kunnen wisselen van domein, met bijbehorende software en instellingen.

Symantec's Ghost lijkt mij hiervoor ideaal.
Met de prof/ent edition kan je simpel bootfloppies maken waarmee je of een CDrom driver laadt, of een netwerkverbinding kan maken. (Moet je NIC wel ondersteund worden)
Over GBit LAN is je PC in 10 minuten klaar.

Houdt wel rekening met het feit dat je je ghost images regelmatig een keer dumpt, up2date houdt, en weer opnieuw een image maakt. Stukje versiebeheer en wat netjes werken en je hebt een heel beheerbare situatie.
_/-\o_

Mooier kon ik het niet na-typen! Voor de goede orde zijn we nu druk bezig om een proeftuin in te richten met Ghost en kijken wat de snelste manier van werken is.

Een dergelijke situatie zal zo zijn dat de klant in de auto stap en binnen een x aantal minuten bij ons arriveerd en moet kunnen werken met een druk op de knop.

Gezien Ghost tijd in beslag neemt willen we ook in de proeftuin Virual PC meenemen en kijken wat hier de plussen en de minnen van zijn.

Nog meer suggesties zijn van harte welkom.

• djluc
The Real Falcon schreef op 24 augustus 2004 @ 08:14:

nogmaals: RIS

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 09:00:
[...]

Wow .. dat is idd een grote bug in de functionaliteit van de software ;)
Gewoon die prut bij een dozenschuiver ala inmac orderen op rekening en klaar ben je :P

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

ummm kan je niet gewoon de clients in het domain hangen zodra het nodig is (en ff opnieuw installen zodra het niet meer nodig is; via ghost desnoods)? of moeten er echt specifieke apps op staan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 14:00 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

En jij denkt dat dit sneller gaat dan een compleet Ghost Image?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Topicstarter
Ter aanvulling op m'n topic:

Zoals te lezen is hebben wij een ruimte (lees: uitwijkruimte) voor onze klanten. Dit is een kant en klaar kantoor waar serversystemen in een 19" kast hangen van onze klanten. We hebben het hier over 5 serversystemen met hun eigen individuele instellingen. Deze serversystemen zijn stuk voor stuk verbonden via glasvezel naar onze klanten. Onderling hebben deze servers dus niets met elkaar te maken. Middels Legato Standby Server of Legato Replistor software worden deze servers gesynchroniseerd van klantlocatie naar uitwijkruimte. Het gaat bijv. om een (realtime of schedule) synchronisatie van een W2K DC waar alle data op staat van een klant. M.b.v. de Legato software is de W2K DC in de uitwijklocatie gelijk aan die bij de klant. Dus naam, ip, dns, services, updates, de hele configuratie is een 100% kopie die realtime of op schedule basis wordt gesynchroniseerd

Stel dat er bij de klant brand uitbreekt hebben we wel een mooie server draaien in de uitwijkruimte, maar zonder werkstations wordt het toch lastig. Deze werkstations gaan dus worden geplaatst in de uitwijkruimte, alleen is dus de vraag hoe we zo snel en eenvoudig mogelijk die werkstations standby kunnen hebben.

Het moet dus zo zijn als een klant gaat aangeven dat er gebruik gemaakt moet gaan worden van de uitwijkruimte er binnen enkele minuten (door ons) een werkbare situatie moet worden gecreeerd met als het kan zonder extra handelingen van de klant.

Geopperde mogelijkheden zoals RIS zijn mooi op het moment dat je dit wilt toepassen binnen 1 netwerk naar ons idee. Hier hebben we niet te maken met 1 netwerk, maar 5 waar binnen no-time het werkstation op moet worden aangepast. Denk hierbij aan een domeinnaam, ip gegevens, apps, etc.

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op 24 augustus 2004 @ 23:39:
[...]

En jij denkt dat dit sneller gaat dan een compleet Ghost Image?
Ik weet het wel zeker gezien alle HP werkstations zien voorzien van een 1000Mb NIC die wordt gevoed door een 1000Mb switch. De Ghost via het netwerk laden uitgaande van een 4Gb grote image zou omgerekend zo'n 33 seconden gaan duren. Windows opstarten duurt bijna al zo (kort)lang ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 00:01 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ehm Nokian.. is het dan niet een optie om per DC een pc er naast te zetten met Terminal Server (TS) er op? Op deze TS moeten dan alle programma's wel geinstalleerd worden van dat bedrijf.

Dan kunnen de mensen via 1 Windows installatie (even wat group policies instellen, zodat ze niet elke TS kunnen zien..) gelijk een connectie krijgen naar hun TS.

Je zou dan zelfs zo ver kunnen gaan dat wanneer jullie server merkt dat die andere server er niet meer is, hij een signaal stuurd naar alle pc's die moeten worden opgestart. Deze gaan dan aan via Wake On Lan. Zodat jullie er niet eens naar om hoeven te kijken en alleen de mensen eventueel binnen hoeven te laten.

Zo hebben jullie zelf geen onderhoud er aan. Het enigste wat je moet onderhouden zijn de programma's die geinstalleerd worden op de lokale machines bij het bedrijf dat deze ook op de TS worden geinstalleerd, maar dit zou geen probleem hoeven te zijn zolang jullie de lokale systeembeheerder de rechten geeft om deze vanaf afstand te benaderen en dat hij dan de software kan installeren.

Ps1: je moet dan wel zorgen dat je elke dag een verse backup hebt van je TS, zodat deze eventueel altijd terug te zetten is wanneer er bij JULLIE wat fout gaat :) .. Misschien via het zelfde glasvezel lijntje 's nachts een backup laten maken bij het bedrijf van de desbetreffende DC? Dus op zijn lokatie? Er staan toch geen belangrijke gegevens op omdat deze voor elke programma waarschijnlijk van een file server worden afgehaald...Dus veiligheid is in dit geval geen issue.

Ps2: Hey bedenk me nog net wat. Als je deze oplossing neemt zou je zelfs de users een optie kunnen geven om thuis te kunnen werken. Via RDP naar de Terminal Server. Maar goed nu draaf ik door :)

Gewoon even een gedachte gang op het vroege uur van de dag :Z ... en als het werkt! een krat bier graag :)

[ Voor 43% gewijzigd door Falcon op 25-08-2004 06:46 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 23:59:
[...]

Ik weet het wel zeker gezien alle HP werkstations zien voorzien van een 1000Mb NIC die wordt gevoed door een 1000Mb switch. De Ghost via het netwerk laden uitgaande van een 4Gb grote image zou omgerekend zo'n 33 seconden gaan duren. Windows opstarten duurt bijna al zo (kort)lang ;)
theoretisch wel ja, echter ik denk dat jij in de praktijk nooit in 30 seconden 4gb aan data kan wegschrijven op die hdd

A wise man's life is based around fuck you

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 23:59:
[...]

In your dreams...

Ik wil een hoop geloven, maar niet die snelheden. We hebben hier ook Gbit switch met Gbit kaarten, en we halen dat dus echt niet. complete Image (ong. 8GB hier) gaat in een minuut of 20 terugnaar het systeem, incl. minisetup.

Met ghost moet je volgens mij eea nog eerst apart in het domein hangen, en dat hoeft bij RIS niet meer. Dus daarin een voordeel.

verder is het de vraag hoe ver de klant weg is... als ze er 20 minuten over doen... who cares?

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
mischien is het een idee om met verwisselbare HD`s te werken.
je maakt gewoon voor iedere klant een hd klaar met daarop hun progs en instellingen daar maak je een ghost van en die pleur je op een x aantal hd`s zoveel als die klant er nodig heeft
dat doe je voor iedere klant je zorgt dat de pc`s in het uitwijkcentrum opstarten van de verwissellbare hd en dat alle 5 servers in het zelfde netwerk zitten.
brand bij de klant ?? de klant belt dat ze eraan komen jullie trekken een kist met de hd`s van die klant uit het magazijn en knallen die in de pc`s en gaan met die banaan !!!
het enigste nadeel is dat je bestwel wat hd`s nodig zult hebben als het grote bedrijven zijn en dat je voor iedere klant nieuwe hd`s zult moeten aanschaffen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 25 augustus 2004 @ 06:35:
Ehm Nokian.. is het dan niet een optie om per DC een pc er naast te zetten met Terminal Server (TS) er op? Op deze TS moeten dan alle programma's wel geinstalleerd worden van dat bedrijf.

Dan kunnen de mensen via 1 Windows installatie (even wat group policies instellen, zodat ze niet elke TS kunnen zien..) gelijk een connectie krijgen naar hun TS.

.......................

Gewoon even een gedachte gang op het vroege uur van de dag :Z ... en als het werkt! een krat bier graag :)
Nee het is geen optie om per DC een werkstation aan te sluiten. Waarom niet? Als er brand uitbreekt bij de klant komen er minimaal 5 gebruikers naar onze uitwijklocatie. Denk hierbij aan hoofd financiën, administratie, directie, etc. Verder is het technisch geen eens mogelijk om er een Terminal Server (in application mode) van te maken. Als eerste staat er Legato Standby Server op de te repliceren serversystemen, welke een 100% is van de orginele server van de klant. Ten tweede zijn niet alle gebruikte applicaties van onze klanten compatible met Terminal Server (lees: specifieke software).

Kratje bier gaat helaas niet door of je moet nog een betere hint hebben B)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Helaas :) ... maar geef toe hij was leuk bedacht :D

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
als het maar 5 gerbuikers zijn dan zouw mijn mogelijkheid mischien iets zijn ???
dan heb op het moment 25 Hd`s en kun je binnen enkele seconden je kantoortje ingericht hebben voor de komende klant.
het is dan gewoon een kwestie van inprikken van de hd`s en opstarten die hap klaar is kees

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@FireFox:
Een ghost Image is/kan een compressed Image zijn. Een image van een werkstation met windows 2000 en eens tuk of 10 applicaties is over het algemeen niet veel groter dan 800MB.

Daarnaast draai je natuurlijk sysprep voordat je de ghostimage gaat maken. Dus zodra je images is teruggerold (wat echt niet meer dan 10 minuten duurt) steek je de PC aan, doorloopt in 2 minuten de minisetup en je kan gaan.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Je kunt natuurlijk ook alle images op één machine plaatsen en met een boot-manager als BootStar de opstart-partities van elkaar verborgen houden. Een nadeel is, is dat je aan de verschillende keuzes een naampje moet geven, daar zul je dus iets creatiefs voor moeten verzinnnen.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Sierra-NL schreef op 26 augustus 2004 @ 10:37:
Je kunt natuurlijk ook alle images op één machine plaatsen en met een boot-manager als BootStar de opstart-partities van elkaar verborgen houden. Een nadeel is, is dat je aan de verschillende keuzes een naampje moet geven, daar zul je dus iets creatiefs voor moeten verzinnnen.
Als je de startpost had gelezen, wist je dat dit niet mogelijk is:
Nu zijn we op zoek naar een oplossing waarbij een werkstation op de 5 verschillende domeinen kan inloggen. Belangrijk hierbij is is dat een klant NIET kan zien welke andere domeinen er beschikbaar zijn. Onze klanten hoeven niet te weten wie er nog meer gebruik maken van de uitwijkfunctionaliteit.
Mij lijkt de Ghost optie ook nog het beste/snelste/simpelste. Anders kom je al snel in "moeilijk" te beheren situaties terecht, met scriptjes e.d. Het laatste wat je wilt is dat je scriptje niet werkt of outdated is als de mensen van het bedrijf (nog naar rook stinkend) naast je staan, in de verwachting dat ze verder kunnen werken.

Ook hier geldt het KISS principe dus. (Keep It Simple, Stupid)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Whatever dude....

[ Voor 95% gewijzigd door Bart© op 26-08-2004 11:33 ]

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Zou zoiets als VMware (op de werkstations) niet handig zijn??

Verwijderd

Topicstarter
Yezz schreef op 26 augustus 2004 @ 11:53:
Zou zoiets als VMware (op de werkstations) niet handig zijn??
Als je de topicstart had gelezen dan kon je hier terugvinden dat we ook denken aan Virtual PC (Microsoft). Dit is vrijwel gelijk aan VMWare. Ik moet eerlijk zeggen beide tools voor systeembeheer prima functioneren.

Verwijderd

Topicstarter
Sierra-NL schreef op 26 augustus 2004 @ 10:37:
Die naampjes is op zich geen probleem. Hier gebruiken we geen klantnamen voor maar bijv. het klantnummer. Dit zegt een andere klant toch niets. Om ervoor te zorgen dat een klant niet de verkeerde installatie opstart kan je er ook nog een wachtwoord aan plakken.

Jou optie is op zich goed alleen het onderhoud per pc is wat meer gedoe. 5 images die op het netwerk staan is 1x bijwerken en hupsekee klaar is keeees...

Verwijderd

The Real Falcon schreef op 24 augustus 2004 @ 08:14:

Verlies 1 ding niet uit het oog, als je met images werkt dan moet je er wel voor zorgen dat alle workstations extact dezelfde hardware configuratie hebben.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar zelf heb ik al jaren ervaring met Ghost en images terugzetten en/of dupliceren op verschillende workstations, en sinds XP durft het nu en dan echt fout gaan. Een bepaalde XP configuratie waar je een image van trekt, en die je restored op een andere PC met identieke hardware, en die vertikt van te booten...

Ik weet niet of ik de enigste ben, maar tot en met W2000 heb ik dat probleem nog nooit gehad. Enkel pas vanaf XP configs...

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik weet niet of ik de enigste ben, maar tot en met W2000 heb ik dat probleem nog nooit gehad. Enkel pas vanaf XP configs...
Je bent vast niet de enigste, en vast ook niet de enige. ;)

Natuurlijk zal je wel een image moeten maken per type werkstation. Zowieze zou ik het uitrollen van een image goed testen zodat je later nooit voor problemem komt te staan. Zoals het niet booten van een werkstation.

[ Voor 1% gewijzigd door Equator op 30-08-2004 08:36 . Reden: Verleukt ]

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 18:14:
[...]

Verlies 1 ding niet uit het oog, als je met images werkt dan moet je er wel voor zorgen dat alle workstations extact dezelfde hardware configuratie hebben.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar zelf heb ik al jaren ervaring met Ghost en images terugzetten en/of dupliceren op verschillende workstations, en sinds XP durft het nu en dan echt fout gaan. Een bepaalde XP configuratie waar je een image van trekt, en die je restored op een andere PC met identieke hardware, en die vertikt van te booten...

Het hebben van de zelfde hardware is echt niet nodig. We gaan er nog steeds vanuit dat je de image een sysprep meegeeft. In de sysprep kun je aangeven dat die "gewoon" weer een hardware detectie moet doen en de drivers daarvoor moet installeren.

In een sysprep kun je ook aangeven dat die zich moet aanmelden bij een domein. Dus ook kun je dit doen als je met ghost bezig bent, en hoef je niet persee RIS te hebben.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 18:14:
[...]

Vreemd. Mijn ervaring is precies andersom. Omdat XP een veel grotere driverdatabase in zich heeft is XP juist minder een probleem. Maargoed, dat is slightly offtopic.

Hardware die perse gelijk moet zijn is bijvoorbeeld moederbord en videokaart. De rest (harddisk, een processor van 2 GHz of 3 GHz) is minder belangrijk of maakt zelfs helemaal niet uit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Arfman schreef op 30 augustus 2004 @ 10:39:
[...]

Vreemd. Mijn ervaring is precies andersom. Omdat XP een veel grotere driverdatabase in zich heeft is XP juist minder een probleem. Maargoed, dat is slightly offtopic.

Hardware die perse gelijk moet zijn is bijvoorbeeld moederbord en videokaart. De rest (harddisk, een processor van 2 GHz of 3 GHz) is minder belangrijk of maakt zelfs helemaal niet uit.
Ik had het niet over het feit dat XP meer kent dan andere Windows versies, ik wilde maar wijzen op het feit dat mijn ervaring leert dat een image van een andere pc met identieke hardware, heel soms niet eens wil booten op een andere pc.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
En toch zou ik denken aan removable hdd's... Hangt er een beetje vanaf of klanten veel apps installeren, want dan krijg je problemen met onderhoudbaarheid, maar als ze weinig apps installeren en alles netjes doorgeven, dan kan je gewoon in je support contract xxx euro extra zetten en per werkplek 2x ( of 1x maar dan zonder naar de klant zie zometeen ) een ide hdd aanschaffen. Als je dan elke maand 1 hdd naar de klant stuurt met een diskdupe progje en je houd 1 hdd bij jou, dan diskdupe je die hdd in het weekend en je hebt zowieso de laatste applicaties van de klant.

En wat kost een hdd tegenwoordig als nieuwprijs ( uitgaande van ide, want het zijn workstations geen servers )

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:45

_Arthur

blub

Nog niet vermeld: removable hd's (eventueel in samenwerking met een harddisk-copier/cloner).

Met optie 1 heb je gewoon 20 pc's staan en 100 disks (20pcs, 5 klanten) in de kast liggen. Klant belt dat ze er aan komen, hd's uit de kast halen (zitten al in het/de removable bracket), in de pc's stoppen en binnen 5minuten staan de pc's klaar.

Optie2, je hebt 20pc's en evenveel disks. Pak 1 master disks, hang die aan je copier en de andere disks in je copier. Ding aanzetten en een kleine 5mins later (ligt aan hoeveel data er op de master-disk staat) ben je klaar.

Een 12hd-cloner kost rond de 5500us$, zoals bv deze: http://www.kanguru.com/clone4hd.html

Removable hd's + een boel in de kast is natuurlijk wel -de- snelste methode.

(Iemand anders was ook op t idee gekomen ten tijde van het tiepen en zoeken van mijn reply).

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 30-08-2004 21:16 ]

• djluc
Dit topic is begonnen met de kwestie: de gebruikers mogen de andere domeinen niet zien. Er zijn al een aanal oplossingen langs gekomen waarvan enkele meer dan de andere op financiële kracht berusten. Maar is het niet een beetje van de zotte om als noodoplossing een idee als 100 harddisks en 20 bays aan te schaffen? NOFI voor de bedenker van het idee want het is inderdaad goed realiseerbaar en een veilige oplossing!

Maar als ik het eerlijk moet zeggen lijkt het me een beetje een hele overdreven actie. Denk aan een toename van het aantal klanten en de enorme groei van het aantal harddisks.

@ts: zijn dit soort ideeën financieël/management technisch gezien ook mogelijk of valt dit duidelijk buiten het budget? '

Persoonlijk zie ik nog steeds niet in waarom een image beter voldoet als RIS, maargoed dat mogen de mensen die hier aanwezig zijn en er meer ervaring mee hebben verder uitwerken. Uit ervaring kan ik alleen maar vertellen dat ik weet dat het met RIS/AD eenvoudig mogelijk is om alle software te deployen over alle systemen. Herinstallaties zijn na configuratie ook geen probleem meer.
offtopic:
Ik heb weleens hacks gezien die er voor zorgden dat het inlogvenster vervangen werd en alle logins gelogd werden in een textfile. Een dergelijke hack zou hier misschien ook wel een oplossing kunnen vormen. Ik weet echter niet de exacte details daarvan en eventuele kansen dat MS dit onmogelijk maakt.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
djluc schreef op 30 augustus 2004 @ 21:18:

@ts: zijn dit soort ideeën financieël/management technisch gezien ook mogelijk of valt dit duidelijk buiten het budget? '
1e punt wat je maakte wat ik niet quote heb je gelijk in. Maar lees even verder voor volgende stukje... En budget zie ik hier nergens in staan, dus is het gewoon weer ouderwets gokwerk wat mogelijk is en wat niet....
Persoonlijk zie ik nog steeds niet in waarom een image beter voldoet als RIS, maargoed dat mogen de mensen die hier aanwezig zijn en er meer ervaring mee hebben verder uitwerken. Uit ervaring kan ik alleen maar vertellen dat ik weet dat het met RIS/AD eenvoudig mogelijk is om alle software te deployen over alle systemen.
Ik heb weinig ervaring met RIS, wel ervaring met ghost. Daarom een aantal vragen over dingen die ik nog wel eens zie gebeuren :
1 : Kan RIS windows 98 doen???
2 : Kan RIS/AD ook dos-applicaties doen???

Want volgens mij is RIS heel leuk en handig als je allemaal windows xp / 2000 applicaties hebt, maar sommige bedrijven gebruiken of windows 98 of legacy applicaties die gewoon nog rustig in windows 98 / win98 compatibility mode / dos moeten draaien... En daar moet je als service verlener ook rekening mee houden.

Voorbeeld : Hoeveel banken hebben een officieel windows 2000 banking pakket wat ook goed uit te rollen is??? Onze bedrijfsbank Wenst nog steeds dat wij gewoon een dialup verbinding vanaf de boekhouders computer hebben liggen en dat er de banksoftware ook in de all_users tree van de registry gekloot kan worden. Dus kan je echt een complete unieke pc opbouwen met RIS, waarbij de gebruiker ook echt een andere all_users registry tree krijgt dan een ander bedrijf???

offtopic:
En ben jij er nou echt een voorstander van dat een service-verlenend bedrijf wat andere bedrijven service verleent zich toe gaat eigen met hacks???

[ Voor 8% gewijzigd door Gomez12 op 30-08-2004 21:40 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:45

_Arthur

blub

djluc schreef op 30 augustus 2004 @ 21:18:
Dit topic is begonnen met de kwestie: de gebruikers mogen de andere domeinen niet zien. Er zijn al een aanal oplossingen langs gekomen waarvan enkele meer dan de andere op financiële kracht berusten. Maar is het niet een beetje van de zotte om als noodoplossing een idee als 100 harddisks en 20 bays aan te schaffen? NOFI voor de bedenker van het idee want het is inderdaad goed realiseerbaar en een veilige oplossing!

Maar als ik het eerlijk moet zeggen lijkt het me een beetje een hele overdreven actie. Denk aan een toename van het aantal klanten en de enorme groei van het aantal harddisks.
Het is een uitwijk-centrum-bedrijf. Dus inderdaad bij noodgevallen. En 1 van de eisen is: snel en het moet werken.

RIS valt hierbij zowiezo al af aangezien het een installatie is die geheel opnieuw uitgevoerd wordt. Dit kost gewoon tijd. Ook al heb je prima hardware kost het toch nog snel 20-30mins.

En bij toename klanten is er alleen een toename van disks, nou weinig problemen lijkt me want je infrastructuur of manier van werken verandert er niet door. Gewoon 20 nieuwe disks en klaar. (Of je pakt de hd-cloner waardoor je gewoon 1 hdtje voor de nieuwe klant reserveert als master en de rest cloned op het moment waarop het nodig is).
Pagina: 1