[RAID_JBOD] Toevoegen 2 schijven niet zonder 'spanning'

Pagina: 1
Acties:

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Mijn setup met RAID:

Asus A7V333 met RAID
IDE-1: WD600 (opstartschijf, Win2kPro)

RAID, JBOD alle schijven apart, geen redundantie:
Array 2: 1x WD1200 (2jaar oud)_master 1
Array 3: 1x WD1200 (1,5 jaar oud)_slave 1
Array 1 2x WD1200 (nog geen week oud)-spanned_master/slave 2

Ik heb afgelopen vrijdag een stelletje WD1200's gekocht, met het idee om ze aan mijn JBOD-Raid te hangen waar als 2x WD1200 aanging. Met Fasttrack Lite van Promise (software raid dus) en ze al 4 aparte schijven te gebruiken. Het idee is gewoon: veel schijven, redundantie niet nodig.

Nu blijven de eerste 2 WD1200 allebei als array 2 en 3, maar die nieuwe schijven krijg ik alleen samen als array 1, 'gespanned' naar 240GB. Da's riskanter dan ik wil. Ik wil gewoon 4 aparte arrays. Is dit niet mogelijk? Ik krijg 'm niet zo geconfigureerd! Een losse schijf wordt überhaupt niet gezien, slechts per 2. What's wrong?

Ik heb eerst de FAQ gelezen...

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 23-08-2004 12:33 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-03 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Ramzzz schreef op 23 augustus 2004 @ 11:31:
Mijn setup met RAID:

Asus A7V333 met RAID
IDE-1: WD600 (opstartschijf, Win2kPro)

RAID, JBOD alle schijven apart, geen redundantie:
Array 2: 1x WD1200 (2jaar oud)_master 1
Array 3: 1x WD1200 (1,5 jaar oud)_slave 1
Array 12x WD1200 (nog geen week oud)-spanned_master/slave 2

Ik heb afgelopen vrijdag een stelletje WD1200's gekocht, met het idee om ze aan mijn JBOD-Raid te hangen waar als 2x WD1200 aanging. Met Fasttrack Lite van Promise (software raid dus) en ze al 4 aparte schijven te gebruiken. Het idee is gewoon: veel schijven, redundantie niet nodig.

Nu blijven de eerste 2 WD1200 allebei als array 2 en 3, maar die nieuwe schijven krijg ik alleen samen als array 1, 'gespanned' naar 240GB. Da's riskanter dan ik wil. Ik wil gewoon 4 aparte arrays. Is dit niet mogelijk? Ik krijg 'm niet zo geconfigureerd! Een losse schijf wordt überhaupt niet gezien, slechts per 2. What's wrong?

Ik heb eerst de FAQ gelezen...
Probeer eerst eens 1 nieuwe schijf aan te sluiten, daar een array van te maken, en daarna de 2e nieuwe schijf aan te sluiten en daar een 4e array van te maken?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
FastBunny schreef op 23 augustus 2004 @ 11:35:
[...]

Probeer eerst eens 1 nieuwe schijf aan te sluiten, daar een array van te maken, en daarna de 2e nieuwe schijf aan te sluiten en daar een 4e array van te maken?
Dat lukte dus niet. Met 3 schijven zag het systeem slechts de eerste 2. Ongeacht aansluitingsvolgorde.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Ik heb ook die Asus A7V333.
Volgens het boekje van het moederbord kan de 'lite' versie van die RAID-controller maar twee schijven aan in een Raid-array. De overige twee schijven (van de totaal vier die je kunt aansluiten) zou hij als gewone IDE schijf gebruiken.

Misschien kun je die RAID controller kraken, zodat ie als volwaardige RAID gaat werken (staat ergens in en topic geloof ik...)

Succes.

Verwijderd

JBOD heeft het minste met raid te maken.
betekent zoveel als gewoon aansluiten op raid controller en iedere disk een eigen volume

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 12:47:
JBOD heeft het minste met raid te maken.
betekent zoveel als gewoon aansluiten op raid controller en iedere disk een eigen volume
En die sluit ik aan op... juist. De 2x2 IDE-Raid, aangestuurd met de Promise Fasttrack lite softwareraidcontroller... Dat staat toch gewoon in mijn startpost...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Grmbl... de manual nog maar eens gedowned ('k was 'm kwijt)...

De A7V333 schijnt idd maar 2x gemirrorde/gestripede schijven aan te kunnen. Alleen, waarom dan geen 4x losse schijf?

Ik geef het op. Het werkt en if is ain't broke, don't fix it...

Pagina: 1