2x WD Raptor faalt bij 1m sata connectie

Pagina: 1
Acties:

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Laatst heb ik de bekabeling van mijn HD's vervangen (SATA), omdat de oude bekabeling nogal strak gespannen stond. Ik heb mijn 2 raptors van 37GB nu middels 1meter SATA kabels aangesloten op de Promise controller van mijn Asus K8Vdeluxe (tevens mijn opstartpartitie).
Maar bij het opstarten van mijn systeem gingen de schijven nogal over de kop. Van de 5 keer booten kwam ik 1x verder dan de systemcheck. En toen ik eenmaal bij windows schijfcontrole was, bleek de ene na de andere sector van mijn raptor opstartpartitie onleesbaar te zijn.

Nu lijkt het me vrij logisch dat het falen van de schijven aan de te lange SATA kabels ligt aangezien er verder nix aan mijn systeem veranderd is dan het vervangen van de bekabeling (ik heb het nog even niet getest ivm tijdgebrek, maar ik ga er gewoon vanuit, hoe para ik ook ben, HD's gaan niet zomaar uit zichzelf kapot als ze uitstaan).
Het is me bekend dat 1 meter de maximale lengte is voor SATA, en de THG sata guide helpt me ook niet verder.

Behalve dat ik dit post om ervaringen te delen heb ik ook enkele vragen.

-Kan mijn probleem liggen aan de verkeerde soort SATA kabels ? (qua ''shielding' of iets dergelijks) Kan ik dit oplossen daar A-merk SATA te pakken?

-Wat gebeurt er nou precies tussen de sata controller en de HD? Ik was namelijk van mening dat HD's ook gewoon met een soort handshaking werken, dus dat wanneer de bekabeling het laat afweten ivm lengte, de snelheid gewoon wat omlaag zakt (als bij UTP).

-Wat is nu het exacte fysieke probleem? Treed er overspraak of interferentie op? Kan het zijn dat het opelkaar binden van 4 SATA kabels voor nóg meer problemen zorgt?

-Hoe groot is de kans dat ik lig te ijlen, en dat wanneer ik de SATA kabels weer vervang door 45 cm versies, dat mijn HD's alsnog blijven falen !

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
TRG schreef op 23 augustus 2004 @ 11:02:
-Wat gebeurt er nou precies tussen de sata controller en de HD? Ik was namelijk van mening dat HD's ook gewoon met een soort handshaking werken, dus dat wanneer de bekabeling het laat afweten ivm lengte, de snelheid gewoon wat omlaag zakt (als bij UTP).
SATA, IDE en Ethernet hebben geen handshaking en variable snelheid. Of de link werkt wel, of de link werkt niet of geeft onzettend veel fouten.
't zijn geen modems ofzo...

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Wat ik zelf heb gemerkt bij langere SATA kabels is dat wanneer deze druk ter verwerken hebben doordat dat ze bijvoorbeeld in een boogje staan het contact met de connector op het moederbord nogal eens weg wil vallen. Ikzelf dacht mijn Raptor niet wou werken ook dat hij kapot was. Het bleek gewoon dat de SATA kabel slecht contact maakt en dat de verbinding soms wegvalt. Probeer je kabels eens anders neer te leggen, ik heb ze vastgeplakt op de bodem van mijn kast, dan kunnen ze geen kant meer op.

(Heb trouwens wel een Abit IC7-G, maar connectoren zijn hetzelfde denk ik)

Canon Digital Ixus V3

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
little_soundman schreef op 24 augustus 2004 @ 01:30:
[...]
SATA, IDE en Ethernet hebben geen handshaking en variable snelheid. Of de link werkt wel, of de link werkt niet of geeft onzettend veel fouten.
't zijn geen modems ofzo...
In dat geval vind ik het wel vreemd dat de computer de ene keer totaal niet bootte, en de andere keer tot ver in de schijfcontrole kwam.

Ik heb de korte (te strakke) kabels nu weer teruggezet, en alles loopt weer zonder problemen. Maar nu is mijn systeem er helaas van overtuigd dat de schijfcontrole maar altijd uitgevoerd moet worden :(

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Er zijn ook kabels van 75 cm is dat geen optie :? van 45 cm naar 100 cm gaan is wel meer dan een verdubbeling, je zou eens 75 cm moeten proberen (die kabels kosten toch haast niks) ;)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:33

Valkyre

Kitesurf FTW!

als je 1 keer schijfcontrole laat draaien tot het einde, is het wel klaar toch!

en je geeft je eigen antwoord al op je vraag, die 1 m kabels zijn gewoon te lang, zoals SCSI beest ook zegt probeer eens wat kortere.

iRacing Profiel

• TRG

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Deze topic was eerder een ervaring dan een vraag, maar goed.

75 cm kabels zijn zeker wel een optie, maar de situatie was dat ik een aopen kast heb (h700 ofzo) waar de HD's helemaal bovenin zitten, en op mijn asus K8V deluxe zitten de sata connectors helemaal onderaan. Het bedrijf waar ik (eindelijk) langere sata kabels vond voor een goede prijs, had geen 75cm versies. Maar ik zit nu wel met voor 30 euro aan 1 meter kabels te kijken (welke dus wél mooi achter het mobo kunnen indien ze werken, 75 cm weer nét niet). Maar er zit nix anders op denk ik.
als je 1 keer schijfcontrole laat draaien tot het einde, is het wel klaar toch!
Ja zo ben ik het dus ook gewend, maar met dit systeem dus niet...
Behoorlijk vervelend, ik heb het eerder gehad toen ik het systeem net aangeschaft had en gepartitioneerd in RAID 0, en na een gebruik van 2 maanden was het plots weg....

* TRG snapt niet veel van windows soms...

Pagina: 1