Toon posts:

Voeding of mobo (MSI K8N Neo) stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen drie weken heb ik probleemloos gedraaid met de onderstaande config:

Mobo: MSI K8N Neo Platinum Nforce3
CPU: AMD 64 3200+ (Boxed)
RAM: 2x 512MB Infineon PC400/PC3200
GPU: Sapphire ATI Radeon X800 XT PE
Sound: Creative SB16 PCI (oud... maar degelijk :) )
HDD: Hitachi Deskstar 7K250 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
DVD speler: Lite-On LTD166S OEM
DVD Brander: NEC DVD +-RW ND-2500 8x
Monitor: Samsung Syncmaster 710N TFT
Case: Antec Sonata (ATX 350W)

Echter kreeg ik twee dagen geleden 'last' van haperende USB poorten. Slechts 2 van de 4 reageerden nog. M'n Logitech Formula Force GP werd niet meer herkend, maar ook m'n USB muis niet meer.

Omdat dit van het ene op het andere moment gebeurde vermoedde ik dat dit met configuratie binnen windows te maken had. Heb dus een 'herstelpunt' van een anderhalve week eerder teruggezet met het systeemherstel van XP. Deze herstelsessie liep vast, waarna ik moest resetten.

Daarna heeft de pc niet meer opgestart. Wat gebeurt er:

1. Zodra ik spanning op de voeding zet gaat de pc aan. (normaal moet je hiervoor natuurlijk de powerknop gebruiken)
2. Alle ledjes gaan aan en fans (cpu, casefan, voeding en GPU) draaien naar behoren.
3. De dvdspelers worden beide ingeschakeld (lampjes branden). Het lijkt echter of dit echter elke 2 seconden opnieuw gebeurt. (je hoort het mechanisme om de 2 sec. tikken)
4. Er gaat geen signaal naar de videokaart. De monitor blijft op stand-by.

Het systeem komt dus niet toe aan bios.

Om het een en ander uit te sluiten heb ik het volgende zonder succes geprobeerd:

a. De DVD-spelers ontkoppeld (nu licht het hdd ledje met een interval van ong. 2 seconden op, verder geen verandering)
b. De grafische kaart ontkoppeld (verwijderd), geen verandering
c. De CMOS op het moederbord gereset.

Ik heb op de 'Hangen en opstarten troubleshooter' gekeken, maar heb geen oplossing gevonden.

Nu valt alles nog wel onder de garantie, maar ik wil zeker weten welk onderdeel kapot is en ik terug moet sturen... Ik twijfel enigszins tussen moederbord en voeding.

Kan iemand mij met zekerheid zeggen (hoe ik er achter kom) wat er stuk is???

Alvast bedankt!

Verwijderd

Je omschrijving van het probleem komt mij bekend voor heb hetzelfde gehad met mijn MSI K8N neo platinum.
Eerst problemen met usb poorten en vervolgens gaat alles wel aan maar op de een of andere manier komt het systeem niet, of in iedergeval de monitor niet uit standby.

Dacht eerst ook aan m'n voeding en heb vervolgens de voeding aan een ander systeem gehangen. Ook niets dus voeding was idd stuk.
Heb de BeQuiet voeding RMA gestuurd en andere voeding in m'n systeem gehangen. Nog steeds hetzelfde probleem......
Dus mobo er ook uit gehaald en ook maar terug gestuurd.

Na ontvangst nieuw mobo en voeding werkt het gewoon weer zoals het werken moet. Dus kan maar zo dat ook bij jou zowel het mobo als de voeding stuk is. Ik zou dus eerst een andere voeding aan het systeem hangen, werkt het dan nog niet dan gewoon lekker het mobo en voeding retour sturen.

P.s. Bij MSI K8N neo platinum moederborden kan het ook nog wel eens voorkomen dat je 3 a 4 min. lang geen beeld hebt (je ziet geen boot sequence maar hardware start wel gewoon) totdat opeens het windows Xp logo verschijnt en het systeem gewoon opstart. Maar dan gaat je monitor wel gelijk uit standby. Is probleem met de Nvidia Ide driver en serial ata schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Niet alleen het beeld blijft stand-by, ook het inschakelen van cdroms raakt dus in een 'loop', ook na 2-3 minuten blijft dit doorgaan... (heb het niet langer door laten gaan... leek me niet echt goed voor het loopwerk...klinkt beroerd iig...)

Had idd nog niet de voeding omgewisseld. Leek me onwaarschijnlijk dat deze de geest had gegeven, omdat verder alle onderdelen (fans, ledjes e.d. nog wel gewoon functioneerden).

Ga dus eerst nog maar ff klooien met de voeding voor ik de boel op de post doe.
THX voor de tip! :)

Edit:

Ben er achter dat 't het mobo wel MOET zijn... Heb de voeding aan een andere pc gehangen en daarna alle stekkertjes doorgemeten. Alles draaide probleemloos (voor zover mogelijk met een pII-350 :O ) en de voltages klopten ook allemaal.
Vandaag dus de ptt maar aan het werk zetten...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 08:55 . Reden: Opgelost ]