Voedingsrevisie Alcatel Speedtouch 510

Pagina: 1
Acties:

• andreklaver
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 17:54
Mijn Speedtouch 510 heeft er afgelopen weekend de brui aan gegeven en dat uiteraard een maand of wat na het verlopen van de garantie. Een uitvallende LAN verbinding waren de eerste symptomen waarna na een uit en weer aan actie er niet meer dan een niet al te geruststellend rood lampje blijft branden.

Bij het open schroeven is te zien dat er nogal wat condensatoren bol staan. Een revisie van de voedingslijnen lijkt me dus enigsinds op zijn plaats en ook kansrijk.

Maar toch; heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan of is het toch kansloos?

26/08/04

Alle Elco's vervangen inmiddels en met weinig succes. Mijn PC krijgt nog geen verbinding met het ding. De signalering op de modem zegt wel dat alles goed is op het ogenblik (dus netwerk, voeding en de adsl verbinding zijn 'ok' volgens het modem zelf). Ook alle voedingslijnen gemeten maar daar ook geen indicatie voor het niet functioneren van het apparaat. |:(

Het desolderen ging ook niet echt makkelijk. Ook met veel vermogen weinig 'vloei'. Heeft dat te maken met het type soldeer dat gebruikt wordt tegenwoordig (loodvrij?!?!). Uiteindelijk lukt het wel maar wie weet of er nog schade aan de pcb wordt toegebracht. Het is volgens mij wel slechts een tweezijdige print dus veel zorgen maak ik me daar ook weer niet over.

[ Voor 43% gewijzigd door andreklaver op 26-08-2004 10:41 ]

Verwijderd

Door warmte willen ze nogal eens kapot gaan, kwestie van vervangen (als er niet meer kapot is gegaan). Zo werkt dat bij voedingen in PC/TV/monitor en mobo/videokaarten ook. Niet geschoten is altijd mis. ;)

Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onder het kopje "Lekkende condensatoren?" :)

Pics?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 09:53 ]

Verwijderd

Mmm nog zeker nog nooit iets nagekeken.

Je moet even kijken hoe het printje in elkaar zit en waar de voedingen allemaal op uit komen, daarna meet je die punten wat er op staat, dus gewoon onderdelen op zoeken die bestaand tekoop zijn. Als de spanningen te hoog of te laag zijn of als er niks op staat ga je steeds verder kijken.
Als je denk dat het printje zelf of tewel de ic's geen schade hebben op gelopen, vervang je de condensatoren en meet je de eventuele andere onderdelen door.
Daarna zet je hem aan doet ie niks ga je weer spanningen meten totdat je denk van het heeft geen zin meer of je krijgt het opgelost het laatste is het mooiste.

PS ik spreek net iemand die ook zijn modem kapot had naar 1.5 jaar, die kon hem bij alcatel omruilen voor 60 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 10:03 ]

• andreklaver
Ik zat ook vooral even te hengelen naar ervaringen in dit geval. Maar het belangrijkste:

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Overigens vraag ik me wel af wat het toch is dat ik dit fenomeen steeds vaker zie en in het bijzonder in computer apparatuur. De ervaring die ik heb met elco's van wat voor orde dan ook heb is dat die op zijn minst een jaar of 10 mee moeten kunnnen. Ook onder extreme omstandigheden (dus hoge temperaturen en grote rimpelspanningen). Dit zou al de zoveelste keer zijn dat ik een mobo/videokaart/etc aan een dergelijke behandeling onderwerp...

Blazen die schakelende voedingen die dingen op wellicht?

Verwijderd

elco kunnen theoretisch 10 jaar mee, meestal gaan ze kapot bij het inschakelen als er dus die piek spanning onstaat. Dan geven ze meestal de brui eraan als ze slecht zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 10:18 ]

• andreklaver
PS ik spreek net iemand die ook zijn modem kapot had naar 1.5 jaar, die kon hem bij alcatel omruilen voor 60 euro.

Netjes hoor. Een nieuwe kost €80! Dat vind ik een tamelijk lakse houding van Alcatel. Als ik het goed begrijp geven die dingen nogal vaak de geest na een jaartje of anderhalf. Zo weet je in ieder geval zeker dat Alcatel er aan blijft verdienen ondanks een gebrekkig ontwerp.

Maar goed. In mijn geval neem ik de soldeerbout maar ter hand en zie wel wat er gebeurt. Mijn ervaringen post ik hier sowieso wel even.

• andreklaver
In dit geval staat het apparaat dag en nacht aan. Dan moet het wel een combinatie van brom, warmte en goedkope prut-elco's zijn.
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 10:17:
elco kunnen theoretisch 10 jaar mee, meestal gaan ze kapot bij het inschakelen als er dus die piek spanning onstaat. Dan geven ze meestal de brui eraan als ze slecht zijn.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 09:26
Ik denk dat je met het vervangen van de onderdelen meer tijd/geld kwijt bent dan dat je een nieuw modem koopt, ze zijn de laatste tijd veel goedkoper geworden en als je er aan gaat zitten solderen moet je toch maar afwachten ofdat ie weer gaat werken...

Misschien leuk om te proberen om m weer aan de gang te krijgen maar ik denk dat ik toch voor een nieuwe zou gaan, gezien het vaker voorkomt en dat de eenvoudigste oplossing is :)

Whoop!

• andreklaver
Nou...een eurootje of 5 tot 10 voor de elco's en een half uurtje solderen vind ik toch wel de moeite waard hoor.
marccom schreef op 23 augustus 2004 @ 10:24:
Ik denk dat je met het vervangen van de onderdelen meer tijd/geld kwijt bent dan dat je een nieuw modem koopt, ze zijn de laatste tijd veel goedkoper geworden en als je er aan gaat zitten solderen moet je toch maar afwachten ofdat ie weer gaat werken...

Misschien leuk om te proberen om m weer aan de gang te krijgen maar ik denk dat ik toch voor een nieuwe zou gaan, gezien het vaker voorkomt en dat de eenvoudigste oplossing is :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Je bent niet de eerste met een rotte 510.
Een vriend van me, had exact hetzelfde probleem.
D'r stonden 2 elco's, die direct in de voedingslijn zitten bol.
Tis gewoon een ontwerp fout, te lichte elco's gebruikt, dus qua voltage.
Dat alcatel een nieuwe modem aanbied voor €60, vindt ik ronduit assiocaal.

Heb zelf ook een 510 thuis staan, en heb uitvoorzorg de elco's al vervangen door 2 zwaardere versie's.

And The Only One

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zoek maar eens op 510 en "piepen" ..er zijn genoeg mensen die na 3 maanden al een nieuw modem moesten halen. Ben zelf al aan de 3e toe..brakke hap hoor, na deze koop ik een ander merk.
Ben zelf niet handig genoeg om eraan te gaan solderen helaas.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Neem toch eens contact op met KPN.
Ik had na 13 maanden dezelfde problemen,
gebeld en geklaagd over de slechte kwaliteit van de onderdelen,
en een nieuw modem gekregen.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

2Dutch schreef op 24 augustus 2004 @ 00:30:
Ben zelf niet handig genoeg om eraan te gaan solderen helaas.
Weet niet waar je woont, maar kan eventueel wel de elco's voor je vervangen.

And The Only One

• andreklaver
Bij mij waren ze niet zo coulant. Het modem is ook al wat ruimer over de garantieperionde heen bij mij...anderhalf jaar oud.
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 15:34:
Neem toch eens contact op met KPN.
Ik had na 13 maanden dezelfde problemen,
gebeld en geklaagd over de slechte kwaliteit van de onderdelen,
en een nieuw modem gekregen.

• andreklaver
Rommel inderdaad. Van een insider vernomen dat er vaak trammelant met dat modems is.

Momenteel heb ik het modem vervangen voor een e-tech router/modem combi met succes. En dat voor slechts €52. Daarnaast heeft dit modem 5 jaar garantie wat ook wat meer vertrouwen geeft...

KPN kan me ook wat met die overpriced meuk van ze... :Y)
Pagina: 1