Ik heb een nieuwe server in elkaar gezet ter vervanging van m'n oude. Op m'n oude draait win2kAS met 2 NIC's waarvan er 1 aan het internet hangt. Op de server draait een domein, met een DNS-server, DHCP-server en WINS-server. Na een clean install gaf ik 1 NIC een vast IP-adres (192.168.0.1) om DNS te kunnen draaien. Vervolgens installeerde ik de 2 NIC voor de internettoegang. Na installatie de kabel erin, IPCONFIG intypen en een IP-adres van Wanadoo krijgen. Kinderlijk eenvoudig dus. Dat wilde ik dus ook op de nieuwe server doen. Win2kAS erop, domein installeren, 2e NIC installeren, kabel erin en dan internetten. Helaas gaat het bijna allemaal goed, tot het internetten. Als ik de kabel in de 2e NIC stop en IPCONFIG intyp, zie ik dat ik geen IP van Wanadoo krijg, maar het standaard 169.xxx.xxx.xxx-adres. Wanneer ik IE open, krijg ik de melding dat ik OffLine kan werken of moet verbinden. Als ik een ping naar een IP-adres buiten mijn eigen domein doe, krijg ik 'Request timed out'. Als ik ping naar een naam, krijg ik 'Host not found'. Kortom: ik heb helemaal geen enkele verbinding met het internet.
Wat heb ik allemaal gedaan?
Alle instellingen van de NIC's vergeleken tussen oude en nieuwe server, maar geen verschil gevonden.
Mijn internet NIC ingesteld op 10MB Half Duplex omdat de website van Casema aangaf dat dit soms een betere oplossing was.
DNS-servers van oude en nieuwe server vergeleken. Ik krijg wel een lijst bij 'Root Hints', maar staat die standaard in Win2k of komt die van het internet?
DHCP-servers en instellingen vergeleken.
De FAQ geraadpleegd, maar niks bruikbaars gevonden.
De search gebruikt, maar kwam alleen problemen/klachten over Casema/Wanadoo tegen.
Gegoogled maar kwam alleen dingen tegen over interne netwerken en de problemen daarmee
De Help en Troubleshooters van Windows doorgespit met als resultaat dat er geen antwoord gevonden was.
Voor de volledigheid de specs:
Oude server:
Asus A7V333RAID mobo
AMD XP2200+
512MB mem
NIC1: ND010 Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter
NIC2: CNet PRO200 PCI Fast Ethernet Adapter
Nieuwe server:
Asus A7N8X-E Deluxe mobo
AMD XP1800+
512MB mem
NIC1: Marvell Yukon Gigabit onboard
NIC2: NVidia nForce MCP Networking Controller onboard
Ongetwijfeld zie ik iets over het hoofd, maar wie verteld me wat?
Wat heb ik allemaal gedaan?
Alle instellingen van de NIC's vergeleken tussen oude en nieuwe server, maar geen verschil gevonden.
Mijn internet NIC ingesteld op 10MB Half Duplex omdat de website van Casema aangaf dat dit soms een betere oplossing was.
DNS-servers van oude en nieuwe server vergeleken. Ik krijg wel een lijst bij 'Root Hints', maar staat die standaard in Win2k of komt die van het internet?
DHCP-servers en instellingen vergeleken.
De FAQ geraadpleegd, maar niks bruikbaars gevonden.
De search gebruikt, maar kwam alleen problemen/klachten over Casema/Wanadoo tegen.
Gegoogled maar kwam alleen dingen tegen over interne netwerken en de problemen daarmee
De Help en Troubleshooters van Windows doorgespit met als resultaat dat er geen antwoord gevonden was.
Voor de volledigheid de specs:
Oude server:
Asus A7V333RAID mobo
AMD XP2200+
512MB mem
NIC1: ND010 Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter
NIC2: CNet PRO200 PCI Fast Ethernet Adapter
Nieuwe server:
Asus A7N8X-E Deluxe mobo
AMD XP1800+
512MB mem
NIC1: Marvell Yukon Gigabit onboard
NIC2: NVidia nForce MCP Networking Controller onboard
Ongetwijfeld zie ik iets over het hoofd, maar wie verteld me wat?