Foto's te "soft", welk diafragma is ideaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 08:44
Ik heb een Digital Rebel met kit-lens en een Sigma 28-300 lens.
Vaak vind ik de gemaakte foto's te soft.
Van de kit lens weet ik: F8 bij 18mm en F11 bij 55mm voor redelijke resultaten.
Van de Sigma weet ik het niet. Ik heb genoeg geëxperimenteerd, maar kan zo snel niet DIE ideale instelling vinden. Tussen de 200 en 300mm verwijt ik de lens het ook niet echt dat ie soft wordt, maar het optische bereik is gewoon fantastisch.
En ja, ik weet dat die kit-lens EN die Sigma niet de ultieme kwaliteit bieden. Daar gaat het mij ook niet om, ik wil enkel het beste uit deze lenzen halen.
Alle tips mbt de Sigma zijn welkom!

Carpe Diem

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12

Jaymz

Keep on moving !

Schiet je in RAW of in .JPG ?

Daarnaast, wat doe je aan nabewerking; dat kan ook een slok op een borrel schelen.

And last: Doe es wat samples, evt. met linkjes naar originelen :)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
Bij mijn weten is een kleiner diafragma (hoger nummer dus) altijd bevorderlijk voor de scherpte, vanaf welk diafragma je sigma op z'n scherpst is zou ik niet weten, maar hoe hoger hoe beter lijkt me?

Verwijderd

Patten: Kies met je 28-300 voor een diafragma's tussen de F8 en F16. Te hoge diafragma's laten veelal te weinig licht binnen voor een mooie "doortekening" in de foto. Als je, om tussen F8 en F16 te komen, een lage sluitertijd moet gebruiken (onder de 125) gebruik dan een statief of steun ergens op (1 hand onder de lens en dan de elleboog tegen de borst is sowieso altijd een prima houding).

Voorts is genoeg licht een heel belangrijk aspect bij "langere lenzen" om zowel meer contrast als ook een acceptabele scherpte te verkrijgen. Nu hebben we natuurlijk niet altijd een strak zonnetje met wat "verzachtende wolkjes" maar kies zo mogelijk de meest ideale lichtinval -opval op je onderwerp. Echt strakke foto's (qua scherpte/contrast) tijdens bewolking blijft sowieso lastig.

Zoals Jaymz al aangeeft kun je met photoshop oid natuurijk ook nog wel wat bereiken. Ga echter niet te ver met toevoegen van scherpte op deze manier ... blijf hiermee beheerst om korrel-effect waar je dat niet wilt te voorkomen.
Speel er gerust wel eens mee want "korreltjes" kunnen soms ook iets toevoegen aan een foto.

Succes en toi toi toi in elk geval. Laat gauw eens leuke resultaten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 01:40 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Patten schreef op 22 augustus 2004 @ 23:58:
Ik heb een Digital Rebel met kit-lens en een Sigma 28-300 lens.
Vaak vind ik de gemaakte foto's te soft.
Van de kit lens weet ik: F8 bij 18mm en F11 bij 55mm voor redelijke resultaten.
Van de Sigma weet ik het niet. Ik heb genoeg geëxperimenteerd, maar kan zo snel niet DIE ideale instelling vinden. Tussen de 200 en 300mm verwijt ik de lens het ook niet echt dat ie soft wordt, maar het optische bereik is gewoon fantastisch.
En ja, ik weet dat die kit-lens EN die Sigma niet de ultieme kwaliteit bieden. Daar gaat het mij ook niet om, ik wil enkel het beste uit deze lenzen halen.
Alle tips mbt de Sigma zijn welkom!
Hier is een artikeltje van Rockwell over dit onderwerp: Diffraction and Depth of Field.
Ik schat dat die sigma het beste presteert bij ca. f/11 (zoals erg veel lenzen). Een beetje experimenteren kan natuurlijk geen kwaad, je weet dan tenminste zeker of je goed zit :)

Verwijderd

Volgens mij zijn alle digicams van nature soft. Dat artikel van Rockwel is alleen voor grootbeeld camera's die kleiner dan F32 gaan. Voor 35 mm achtigen is dit irrelevant. Je kunt misschien je verscherpingsalgoritmes anders instellen in je toestel? Of anders moet je unsharp mask eens toepassen op je foto's.

Verwijderd

Zoals je zelf al aangeeft, gebruik het objectief bij voorkeur niet tussen 200 en 300 mm. Voor de rest sluit ik mij aan bij bovengenoemde posts F/8 tot F/16 zijn optimaal.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 08:44
Tot nu toe allemaal al bedankt voor alle reply's.
Ik pas altijd al op met het 200-300mm bereik, of er moet heel veel licht zijn.
Tussen de F8 en F16 blijven, hier zal ik eens wat beter op letten.
Als ik van week de tijd nog heb zal ik eens een stuk kippengaas van de ren in mijn tuin op de foto zetten met verschillende brandpunten en diafragma's, en hopelijk biedt dat meer duidelijkheid.

Carpe Diem

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 21:07:
Zoals je zelf al aangeeft, gebruik het objectief bij voorkeur niet tussen 200 en 300 mm. Voor de rest sluit ik mij aan bij bovengenoemde posts F/8 tot F/16 zijn optimaal.
Het gebruik van een zonnekap kan ook welleens verschil geven door zijdelings invallend zonlicht tegen te houden. Dan komt er ook geen "waas" van licht over en in de lens.

Maar we zijn met zijn allen toch wel benieuwd naar wat voorbeelden. Succes met het kippengaas!

Gadgets FTW!

Pagina: 1