[boot- rootdisk] knopperdisk

Pagina: 1
Acties:

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste dagen bezig met een klein projectje en wel het maken van een eigen boot- rootdisk. Vooral uit frustratie eigenlijk, aangezien er op het gros van dit soort kant en klare disketten een oude kernel danwel oude programma's worden gebruikt (de live cd's daargelaten...)

Op dit moment gebruikt het de 2.6.8.1 kernel met Uclibc als libc library en busybox als omgeving. Verder is e2fsprogs geinstalleerd.

Kijk in de FAQ om te zien welke IDE chipsets en bestandssystemen er worden ondersteund.

Als je wat tijd over hebt kun je hier een image bestand downloaden: http://knopperdisk.knopper.tk

Er mist nog een hoop functionaliteit, toch hoop ik zoveel mogelijk feedback te krijgen als mogelijk is om het te verbeteren...:D Op dit moment kun je via een dhcp client de netwerkinstelling configureren, anders zul je het moeten doen met "ifconfig" en "route". Je kunt de dhcp client oproepen met: "udhcpc --interface ethx".

Voor de duidelijkheid, het is niet commercieel dus van adverteren kan geen sprake zijn. Alhoewel....;)

EDIT: Nu ook een usb versie!

[ Voor 24% gewijzigd door knopper op 30-08-2004 17:13 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:58
Ik ga 'm proberen. Als ik FBSD op mijn andere systeem draaiend heb, want mijn standaard werkstation heeft geen 3.5" drive.

* DiedX bookmarks!

[ Voor 17% gewijzigd door DiedX op 23-08-2004 00:09 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

knopper schreef op 22 augustus 2004 @ 23:42:
Voor de duidelijkheid, het is niet commercieel dus van adverteren kan geen sprake zijn. Alhoewel....;)
Tja, mocht je projectje groeien, dan wordt je naamgeving toch wel wat verwarrend. Klaus Knopper, van knopper.net, is de auteur van de bekende Knoppix boot/root/3000deligzakmes -CD. Iets om in een vroeg stadium over na te denken :)

Zoef

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Guess what, mijn achternaam is ook knopper....lol

edit: Ik zat ook al te denken aan "knopperix" :D

[ Voor 36% gewijzigd door knopper op 23-08-2004 09:09 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dicht voor overleg

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Goed, hij gaat weer open, maar ik wil de TS e.a. vragen om niet te verzanden in een offtopic discussie over de naam e.d. Tegen de tijd dat dit projectje groot wordt (als enzo) dan kan de TS zich ook wel voorstellen dat de naam voor problemen gaat zorgen. Dus geef feedback op een goede manier en houd het ontopic!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Hartelijk dank voor de heropening!

De ontwikkeling heeft ook niet stilgestaan en ik zit nu aan versie 0.2.2
Het is aan te raden om (als je geinteresseerd bent natuurlijk...) de FAQ en INSTALL bestanden te lezen. Verder het ChangeLog als je wilt weten wat er allemaal is veranderd.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Versie 0.2.3 is uit, deze versie fixt wat problemen met e2fsprogs en biedt nu bovendien een ssh client. (volgens mij zijn er niet veel floppy distro's die een ssh client aanbieden of wel soms?)

Ik heb nu echt wat mensen nodig die wat feedback gaan geven want ik heb nog wel wat dingen die ik erin wil hebben maar de inspiratie begint zo langzamerhand op te raken.... :P

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Het idee is wel leuk, maar in principe ben je eigenlijk al klaar. Je hebt een diskette met een recente linuxkernel erop en een aantal basis commando's en je doel was volgens mij een linux systeem op een diskette maken, net als knoppix een linux distibutie is op een cd. Het enige wat nog op je todo staat is httpd en die kun je o.a. in je kernel aanzetten. Maar heb je altijd een httpd server of een ssh-client nodig? Dit hangt volgens mij meer af waarvoor je de diskette zou kunnen gaan gebruiken. Ik kan wel een aantal dingen noemen waarvoor zo'n diskette zou kunnen gebruiken, namelijk:
  • het starten van een installatie
  • het opstarten van een systeem zonder hd zodat met de diskette makkelijk een netwerk kan worden aangesproken waarna de rest kan worden gedownload.
  • rescue diskette om reparaties te kunnen uitvoeren aan een besturingssysteem op de harddisk
Maar wat vind je niet goed aan oudere kernels? Met de meeste kernels werken de genoemde chipset die in je faq staat wel, alleen misschien niet op volle snelheid.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Er zit ook al een standaard httpd in busybox dus die kan ik ook daarvoor gebruiken.

Het grootste probleem wat ik had met andere diskettes was dat ze een oude versie van bijv. e2fsprogs gebruikten waardoor ik mijn "moderne" ext2/3 partitie niet kon controleren op fouten en meer van dat soort dingen. Of de 2.4 kernel ondersteunde bepaalde dingen v.d. 2.6 kernel niet. (dat is natuurlijk logisch, maar wel vervelend als je erop vertrouwt dat het wel werkt.)

Een voorbeeld is de "dir_index" optie, die pas werkt vanaf kernel 2.6.

Verder heb je geen problemen gehad?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

BoAC

Memento mori

Interessant project ;)
Welke distro gebruik je als uitgangspunt?
En als je hem zelf bouwt wat zijn dan je build-parameters? Daar ben ik wel benieuwd naar.
En je kernel-config wil ik ook wel weten zoals netwerk interfaces ;)
En nee ik heb hem nog niet geprobeerd ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ik heb niet echt een distro als uitgangspunt. Het moet allemaal zo klein mogelijk, dus ik heb alles dan ook minimaal gehouden wat betreft scripts e.d.

Build parameters zijn (CFLAGS bedoel je neem ik aan) "-march=i386 -Os -fomit-frame-pointer"

Verder gebruik ik een cross-compiler die gelinkt is met uclibc (in plaats van de standaard glibc)

Support for chipsets, bestandssystemen en nu ook netwerkkaarten staat in de FAQ.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Heb ik nog een kleine vraag:
Hoe staat et met USB (-storage/-boot) en dan heb ik het nog niet over hotplug iod ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Dat gaat er niet op passen, althans, niet op 1 diskette...;)

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

knopper schreef op 25 augustus 2004 @ 21:50:
Dat gaat er niet op passen, althans, niet op 1 diskette...;)
volgens mij bedoelt ie dus juist dat je van USB boot, dus dan hoeft het niet op diskette te passen.

vraag me sowieso af waarom je diskette's wilt gebruiken? alleen hele oude pcs kunnen niet van CD booten, en daarvoor heb je zelfs dit projectje, kun je (via floppy) toch van CD booten.

nou ja, als er mensen zijn die dit wel handig vinden is er niets aan de hand natuurlijk, maar ikzelf heb voldoende aan een knoppix CDtje.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik wil je niet teleurstellen maar waarom denk je dat iedereen oude kernels gebruikt?
de nieuwste worden gewoon te groot om op flop te laten passen :P
het kan misschien wel maar dan kan je weinig nuttigs meer doen omdat de ruimte op is
edit:
of je hebt (bijna) geen hardwareondersteuning meer

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfboy op 26-08-2004 01:00 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Als ie bedoelt dat je van USB kunt opstarten dan moet ie dat nog maar even zeggen. Ik heb hier zelf nog een paar pc's staan die als server draaien waarin geen cd drive zit. Maar als jij blij bent met Knoppix dan is dat toch mooi.. :P

Wat betreft de kernel, ik heb nu toch de nieuwste kernel en aardig wat programma's erop staan. Zoals eerder gezegd, ik kan me geen bootfloppy herinneren die een ssh client heeft. Ook is alles gecompiled tegen uclibc zoals gezegd en dit bespaart ook aardig wat ruimte t.o.v. glibc. Verder biedt busybox ook aardig wat programma's die er allemaal bijpassen. Hardware ondersteuning is ook best aardig, de meeste mensen hebben toch een IDE chipset waar support voor is in de kernel en hetzelfde geldt voor de netwerkkaarten. Bovendien bestaat er altijd de mogelijkheid kernel modules te laden. Hier ben ik nog over aan het nadenken. Als je bijv. je netwerkverbinding al draaiend hebt dan wil een een leuk scriptje maakt die de modules van je keuze automatisch download.

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 26 augustus 2004 @ 08:42:
Als ie bedoelt dat je van USB kunt opstarten dan moet ie dat nog maar even zeggen.
Dat zou zeker een mooie en goede feature zijn ja ;)
Er worden steeds meer systemen uitgeleverd zonder floppy-drive dus..

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Wat is zo'n beetje de minimumopslagcapaciteit van die dingen? 8mb, 16mb?

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 26 augustus 2004 @ 08:56:
Wat is zo'n beetje de minimumopslagcapaciteit van die dingen? 8mb, 16mb?
Hoezo minimum?
Ik heb een bootsysteem van +/- 20 MB gemaakt die van USB of van CDRom of van HD kan booten. Dus grootte maakt nie uit ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Het idee is juist dat je ook een rootfs erbij hebt zitten voor het geval je niet kunt booten vanaf je hd....:P

• BoAC

BoAC

Memento mori

Die heb ik er ook bij zitten van +/- 16 Mb ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ok, maar wat ik bedoel is wat zo'n beetje de minimum capaciteit van de hedendaagse usb drives zijn. Ik heb er zelf bijv. een van 128mb, maar met welke minimumcapaciteit worden die dingen gemaakt?

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 26 augustus 2004 @ 10:17:
Ok, maar wat ik bedoel is wat zo'n beetje de minimum capaciteit van de hedendaagse usb drives zijn. Ik heb er zelf bijv. een van 128mb, maar met welke minimumcapaciteit worden die dingen gemaakt?
Dat is toch niet interessant? Je partitioneert dat ding gewoon.
Ik geloof dat je nog 64Mb sticks kan krijgen, maar voor mijn doel gebruikte ik 128 Mb ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Natuurlijk is dat wel van belang, er moeten toch zoveel mogelijk mensen gebruik van kunnen maken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik denk dat de kleinste 64MB zijn.
Maar een CF kaartje met USB lezer kan ook natuurlijk, dan heb je 8MB voor de antieke, 16MB voor gewone en 32MB voor nieuwe digicam's.
Reken op 16MB, dat heeft zowat iedereen wel. (en wie dit niet heeft is ws ook niet geïnteresseerd in linux).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 26-08-2004 10:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BoAC

BoAC

Memento mori

naftebakje schreef op 26 augustus 2004 @ 10:53:
Ik denk dat de kleinste 64MB zijn.
Maar een CF kaartje met USB lezer kan ook natuurlijk, dan heb je 8MB voor de antieke, 16MB voor gewone en 32MB voor nieuwe digicam's.
Reken op 16MB, dat heeft zowat iedereen wel. (en wie dit niet heeft is ws ook niet geïnteresseerd in linux).
Heb ik dus geprobeerd en dat kun je wel schudden.
Die lezers beginnen bij sector 2 ipv 1 :( en daar kun je dus nooit van booten :'(

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
ok, 64MB minimaal dan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik heb de diskette ook even uitgetest. Werkt best goed. Een paar dingetjes die me opvielen zijn:
  • Geen puntjes meer toen lilo aan het opstarten was. Ik vind het leuk om te zien of er vooruitgang in het laden van de diskette zit :P
  • Sshclient werkte goed. Ik moest alleen even zoeken omdat ik normaal altijd ssh intype en nu moest ik sshclient intypen.
  • Ik kon niet op mijn hd komen, maar dat komt niet door de diskette maar door de 2.6 kernel die geen highpoint software raid meer ondersteunt. Maar is het misschien een idee om de promise en highpoint(hpt37x) controllers toe te voegen aan de kernel zodat losse hd(dus geen raid configuraties) die hieraan hangen ook worden herkend. Tegenwoordig zijn er namelijk best veel moederborden met deze configuratie.
  • Ik miste pivot_root om naar een ander systeem root te kunnen switchen. Er schijnt wel een patch voor busybox hiervoor te zijn.
Ik denk echter wel dat de diskette echter zijn langste tijd(eindelijk) heeft gehad. Je ziet tegenwoordig steeds meer moederborden die ook van usb pennen kunnen opstarten. Hierop heb je meer ruimte dan op een diskette en ik denk dat de nadruk niet meer zozeer op het zo klein mogelijk krijgen van veel functionaliteit op een opstartmedium, maar op het zo compleet mogelijk krijgen van alle functionaliteit. Dat kan bijvoorbeeld gedaan worden door een een basic kernel te nemen en alle drivers in modules te stoppen zodat op ieder systeem de desbetreffende modules geladen kunnen en ook eventuele raid configuraties kunnen worden herkend.

Verwijderd

Wat ik zelf wel handig zou vinden aan een bootdisk:

-USB bootable mogelijkheid (al genoemd in het topic)
-captive-ntfs

Ik heb verder je disk nog niet geprobeerd, maar als bovenstaand support erin zou zitten en het geheel gemakkelijk naar USB memory stick te krijgen is dan wordt het aantrekkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 10:04 ]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een diskette waar de kernel opstaat en dus zorgt voor het booten die vervolgens het rootfs wat op de usb stick staat gebruikt als omgeving. Dit aangezien mijn BIOS het niet toelaat te booten vanaf USB....

Ik zal proberen het installatie proces te automatiseren, zodat je wat variabelen aanpast (dev bestand van je floppydrive en usbstick) en het script vervolgens alles installeert met de juiste configuratie.

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 26 augustus 2004 @ 15:49:
Ik ben nu bezig met een diskette waar de kernel opstaat en dus zorgt voor het booten die vervolgens het rootfs wat op de usb stick staat gebruikt als omgeving. Dit aangezien mijn BIOS het niet toelaat te booten vanaf USB....

Ik zal proberen het installatie proces te automatiseren, zodat je wat variabelen aanpast (dev bestand van je floppydrive en usbstick) en het script vervolgens alles installeert met de juiste configuratie.
Heb nog een goeie:
NFS/SMBFS ondersteuning zodat ik mijn bestanden van een gecrashde windows-machine nog kan recoveren naar een andere Windows/Linux-machine.
Let er bij NFS dan wel op dat je portmap (binary) ook bijlevert en evt start als nfs wordt gebruikt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BoAC op 26-08-2004 17:08 ]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Komt voorelkaar, op de usb versie dan.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
0.2.4 is uit. Wat kleine updates maar het maakt het geheel weer wat kleiner. Dat komt waarschijnlijk door de nieuwe lilo versie.

Zoals gewoonlijk, zie: http://www.knopper.tk/projects/ voor meer info.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Eindelijk wat vooruitgang met het hele usb gebeuren, heb nogal wat geklooid met initrd. Hij wilde de usb drive niet mounten en uiteindelijk kwam ik erachter dat het initrd image zelf geen block devices had voor de usb drive.

Kortom, ik boot nu vanaf de diskette, gebruik vervolgens de usb drive als root fs. Dit werkt allemaal prima. Helaas is een initrd nodig omdat ie anders "te laat" is met het laden v.d. usb-storage driver.

Nu is het een kwestie van programma's gooien op de usb disk..;)

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 27 augustus 2004 @ 14:34:
Eindelijk wat vooruitgang met het hele usb gebeuren, heb nogal wat geklooid met initrd. Hij wilde de usb drive niet mounten en uiteindelijk kwam ik erachter dat het initrd image zelf geen block devices had voor de usb drive.

Kortom, ik boot nu vanaf de diskette, gebruik vervolgens de usb drive als root fs. Dit werkt allemaal prima. Helaas is een initrd nodig omdat ie anders "te laat" is met het laden v.d. usb-storage driver.

Nu is het een kwestie van programma's gooien op de usb disk..;)
Voordat je rootfs mount om je usb-stick moet je +/- 3 sec. 'slapen' omdat anders het fs nog niet beschikbaar is ;)
Wat is trouwens het filesystem-type op je USB-stick? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 28-08-2004 14:05 ]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Hij slaapt wel een tijdje maar het gaat om het mounten. Je moet namelijk handmatig block devices aanmaken in de /dev v.d. initrd en vervolgens het linuxrc script aanpassen.

Ik gebruik nu ext2 voor het rootfs op de usb stick. Alle andere bestandssystemen zijn beschikbaar als modules.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Nu bezig met udev en hotplugging, lijkt allemaal goed te gaan... :9

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
De eerste release v.d. usb versie is klaar!

udev en hotplugging werkt goed hier, hopelijk bij jullie ook. Zo niet, meldt het dan even. Je hebt zelfs nog ruim voldoende aan een usb stick van 16 mb...lol Maar er komen uiteraard nog programma's bij, het gaat nu even om de basis. De programma's die op de 1.44mb versie staan die staan hier ook op plus nog wat extras.

Ook een nieuwe website: http://knopperdisk.knopper.tk

Zie de website voor meer instructies.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Heeft niemand het nog geprobeerd? Is de installatie te lastig? Gewoon zeggen hoor.... ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Versie 0.1.1 is uit v.d. usb variant. Zie het changelog voor de details.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Hey is de fun ervanaf of istie klaar??

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Sorry voor mijn late reactie, had niet verwacht dat er nog respons zou komen..:D

Nee, de fun is er nog niet vanaf. Integendeel, een paar dagen geleden heb ik weer een nieuwe usb versie gereleased.

Op dit moment ben ik echter bezig om met wat aanpassingen het uclibc profile van gentoo te gebruiken als basis voor de usb versie i.c.m. busybox. Het tunen van dit profile en het wijzigen van sommige ebuilds kost gewoon wat tijd maar ik hoop dat het resultaat het waard is..;)

Aan de floppy versie daarintegen valt niet veel meer te doen behalve het bijhouden van de software.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Daar zijn we weer, dit keer met een zeer prettige mededeling.

Versie 0.2.0_rc1 v.d. usb versie is af, met als grote verbetering dat het nu Gentoo-gebaseerd is en het dus een stuk makkelijker is voor mij om software up2date te houden.... ;)

Ik heb hem rc1 genoemd vanwege wat kleine probleempjes tijdens het afsluiten/herstarten. Er komen namelijk wat meldingen die er niet horen maar die ook niet kritiek danwel fataal voor je systeem zullen zijn aangezien alles read-only is.

Ik hoop nu toch echt wat respons te krijgen van mensen die het hebben geprobeerd om zo toch verbeteringen aan te brengen. Zie verder het changelog voor meer details.

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 26 oktober 2004 @ 20:13:
..

Ik hoop nu toch echt wat respons te krijgen van mensen die het hebben geprobeerd om zo toch verbeteringen aan te brengen. Zie verder het changelog voor meer details.
Ik denk dat je het beste ff op je site wat meer info moet plaatsen.
Info over hoe te installen in windows enzo..

Hierdoor trek je volgens mij meer mensen over de drempel ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Probleem is dus dat je het niet kunt installeren onder Windows.

Je moet namelijk nog wat handelingen verrichten (die overigens wel beschreven staan in het archief) om in te stellen welke device node je usb stick + partitie is. Overigens wordt ook syslinux gebruikt en ik weet niet of dat installeerbaar is onder Windows.

Maargoed, je hebt wel gelijk, de site ziet er nog niet echt profie uit...:D Ik zal een dezer dagen eens een mooiere lay-out inelkaar flansen.

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 27 oktober 2004 @ 11:47:
Probleem is dus dat je het niet kunt installeren onder Windows.

...
Daar zullen de meesten wel tegenaan lopen denk ik omdat de meesten windows draaien.
Je zou dus uit moeten zoeken hoe je in 2000/XP direct(raw) de usb-stick kan vullen en dan daar jouw image naartoe schrijven (ala dd in linux) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BoAC op 27-10-2004 11:50 ]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Het gaat puur om de bootfloppy, de variabele moet daar juist worden ingesteld in het initrd image. Hiervoor heb ik onder linux een script gemaakt om dit uit te pakken, mounten enz. enz. En vervolgens een script om het weer in te pakken.

Ik heb geen idee hoe je in windows kunt comprimeren met het gzip algoritme. Vervolgens moet je de bestanden (kernel, initrd, syslinux.cfg) kopieren naar de floppy en syslinux uitvoeren. Maar dit draait dus niet onder Windows....

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03
Ga je de naam van het project nog veranderen? Als je er mee verder gaat (en het lijkt me best een leuk project) dan is het serieus geen goed idee om een naam te hebben die zoveel op een bestaand project lijkt (wat ook nog in dezelfde richting zit).

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 27 oktober 2004 @ 12:08:
Het gaat puur om de bootfloppy, de variabele moet daar juist worden ingesteld in het initrd image. Hiervoor heb ik onder linux een script gemaakt om dit uit te pakken, mounten enz. enz. En vervolgens een script om het weer in te pakken.

Ik heb geen idee hoe je in windows kunt comprimeren met het gzip algoritme. Vervolgens moet je de bestanden (kernel, initrd, syslinux.cfg) kopieren naar de floppy en syslinux uitvoeren. Maar dit draait dus niet onder Windows....
Je kan toch een image maken van je USB-stick (met dd) en deze daarna weer schrijven naar een andere stick?

Misschien handig dd for windows ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Je begrijpt me niet helemaal goed, alle bestanden kunnen gewoon worden gewoon gekopieerd, zowel naar de usb stick (die overigens ext2 moet zijn geformatteerd) als naar de diskette. Dus images e.d. zijn niet nodig.

Het enige probleem zit dus in het initrd image wat ik net beschreef. Deze zou je onder windows moeten kunnen uitpakken mounten als loop device en vervolgens weer inpakken. Dit kan bij mijn weten niet, maar ik weet dan ook niet al te veel van Windows...;)

Over de naam, tja, mijn achternaam is ook knopper dus heb ik net zoveel recht die naam te gebruiken als Klaus Knopper lijkt me? Bovendien zit er tussen knoppix <-> knopperdisk wel degelijk een aardig verschil. Voorlopig hou ik het dus maar zo denk ik, tenzij iemand een suggestie heeft voor een leuke/grappige/pakkende naam.. :9

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 27 oktober 2004 @ 13:59:
..

Het enige probleem zit dus in het initrd image wat ik net beschreef. Deze zou je onder windows moeten kunnen uitpakken mounten als loop device en vervolgens weer inpakken. Dit kan bij mijn weten niet, maar ik weet dan ook niet al te veel van Windows...;)
Wat doe je dan precies met die initrd :?
Die is toch voor elke usb-stick hetzelfde hoop ik.
Over de naam, tja, mijn achternaam is ook knopper dus heb ik net zoveel recht die naam te gebruiken als Klaus Knopper lijkt me? Bovendien zit er tussen knoppix <-> knopperdisk wel degelijk een aardig verschil. Voorlopig hou ik het dus maar zo denk ik, tenzij iemand een suggestie heeft voor een leuke/grappige/pakkende naam.. :9
Iets met recover (je doelgroep) ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
De initrd zorgt ervoor dat alle modules worden geladen voor usb/scsi/cloop enz. enz. Verder zorgt deze ervoor dat de usb stick als root wordt gemount, /etc en /var worden gemount als tmpfs en gevuld met data uit een .tar.bz2 bestand en nog wat andere dingen.

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 27 oktober 2004 @ 17:30:
De initrd zorgt ervoor dat alle modules worden geladen voor usb/scsi/cloop enz. enz. Verder zorgt deze ervoor dat de usb stick als root wordt gemount, /etc en /var worden gemount als tmpfs en gevuld met data uit een .tar.bz2 bestand en nog wat andere dingen.
Wat is dan het nut van het uitpakken en weer inpakken van die initrd?
Je hebt alle benodigde modules toch al :?

Ik stel het me als volgt voor:
Mijn computer is ermee uitgescheiden dus de data daarvan wil ik redden met jouw 'recover-stickie-distro' >:)
Ik ga naar de computer van mijn buurman(die alleen maar windows XP Home heeft) en download die distro van jouw en schrijf die op een stickie.
Ik stop het stickie in mijn machine en voila: de data kan nog worden gelezen en gekopieerd worden over het netwerk naar een andere machine via het samba-protocol _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door BoAC op 27-10-2004 18:46 ]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Aaarrgggghhhhh...... 8)7

Even serieus, aangezien de initrd ook zorgt voor het mounten v.d. usb stick moet deze dus ook weten welke device node correspondeert met de usb stick. Bijv. /dev/sda1 Dit moet je vantevoren dus even instellen aangezien dit kan verschillen per usb stick danwel computerconfiguratie (misschien zijn er al andere scsi-apparaten)

Je moet het zo voor je zien, je downloadt dat recover-stickie van mij, je configureert het. Vervolgens zet je de benodigde bestanden om op te starten op een floppy en de rest op een usb stick (dit is allemaal beschreven in het archief overigens) en als laatste voer je 'syslinux /dev/fd0' uit om de schijf bootable te maken. Op die floppy staat dus de kernel en initrd die vervolgens de usb stick mount.

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 27 oktober 2004 @ 21:49:
Aaarrgggghhhhh...... 8)7

Even serieus, aangezien de initrd ook zorgt voor het mounten v.d. usb stick moet deze dus ook weten welke device node correspondeert met de usb stick. Bijv. /dev/sda1 Dit moet je vantevoren dus even instellen aangezien dit kan verschillen per usb stick danwel computerconfiguratie (misschien zijn er al andere scsi-apparaten)
Maar dan detecteer je toch je usb-stick ;) Bijvoorbeeld door er een bestandje op te zetten die jij kent ;)
Je moet het zo voor je zien, je downloadt dat recover-stickie van mij, je configureert het. Vervolgens zet je de benodigde bestanden om op te starten op een floppy en de rest op een usb stick (dit is allemaal beschreven in het archief overigens) en als laatste voer je 'syslinux /dev/fd0' uit om de schijf bootable te maken. Op die floppy staat dus de kernel en initrd die vervolgens de usb stick mount.
Oh wacht ff ik dacht dat je ook van je stick bootte. Dat kan namelijk bij recente systemen ;)
Je zit dan ook niet meer met het feit dat alles (initrd/bzImage) op je flop moet passen ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Detecteren zou kunnen, in het script zou je ook iets kunnen stoppen zodat de gebruiker zelf de juiste device node kan invullen en het script dit vervolgens gebruikt.

Wat betreft de ruimte, dat is geen probleem. Past er allemaal prima op, zeker aangezien alle extra dingen als module zijn gecompileerd omdat hotplugging ook draait en dus alles automatisch wordt geladen.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
rc2 is uit!

Je hoeft nu niet meer zelf te klooien met het initrd bestand, gewoon met dd (of rawrite onder Windows) het image overzetten naar een diskette.

Verder wat kleine dingetjes, zie changelog.

P.S. Installatie-instructies zitten zoals gewoonlijk in het te downloaden archief... O-)

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 28 oktober 2004 @ 15:53:
rc2 is uit!

Je hoeft nu niet meer zelf te klooien met het initrd bestand, gewoon met dd (of rawrite onder Windows) het image overzetten naar een diskette.
Je detecteerd hem nu dus gewoon neem ik aan?
Verder wat kleine dingetjes, zie changelog.

P.S. Installatie-instructies zitten zoals gewoonlijk in het te downloaden archief... O-)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Na het laden v.d. usb-storage module zie je een partitie lijst van je usb-stick, vervolgens kun je die vrijwel daarna invoeren waarna het script dit gebruikt. Het werkt prima en een stuk simpeler.

De nieuwe site staat er ook voor het grootste gedeelte: http://knopperdisk.knopper.tk De url is hetzelfde, de site zelf niet uiteraard.. :*)

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 28 oktober 2004 @ 19:13:
Na het laden v.d. usb-storage module zie je een partitie lijst van je usb-stick, vervolgens kun je die vrijwel daarna invoeren waarna het script dit gebruikt. Het werkt prima en een stuk simpeler.

De nieuwe site staat er ook voor het grootste gedeelte: http://knopperdisk.knopper.tk De url is hetzelfde, de site zelf niet uiteraard.. :*)
Heb je site al gezien ja. Misschien is het leuker om daar een korte handleiding te zetten voor je distro en hoe deze te gebruiken bij 'nood situaties' ;)
Zoiets als ik hierboven al een keer beschreef..

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ja, da's wel een goed idee ja.

Ach, er moet nog een hoop gebeuren... :P

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
rc3 is uit, wederom van de usb versie!

USB sticks geformatteerd als fat16/fat32 worden nu ook ondersteund, dus alle Windowsgebruikers kunnen nu ook hun gang gaan... ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ook rc4 ziet nu het daglicht, zie http://knopperdisk.knopper.tk/news.php voor meer info.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ondersteund dit ook FreeBSD schijven? Dan zou het erg handig zijn namelijk...

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Nope, sorry. Ik zal er aan denken bij de volgende release.

*zet op zijn TODO lijstje...;)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Owkeej, dat zou wel handig zijn! Hebk altijd dat ding bij me op mn usbstick ;)

Leuk project, ga zo door! :Y)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Zag net op je site dat je aangaf dat nano geen highlighting heeft:
Zie op de Gentoo Forums :P >:)
Heb je trouwens al een goede naam?

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Hehe, ach, persoonlijk vind ik vim sowieso al wat prettiger om mee te werken en nu kan iedereen gewoon kiezen tussen nano en vim.

Goede naam? Geen idee... ;) Sinds ik gepost heb op distrowatch en ik daar op de "to be included" lijst sta krijgt mijn webserver wel een hoop verkeer te verwerken in vergelijking met daarvoor.... :*)

• BoAC

BoAC

Memento mori

knopper schreef op 11 november 2004 @ 17:48:
Hehe, ach, persoonlijk vind ik vim sowieso al wat prettiger om mee te werken en nu kan iedereen gewoon kiezen tussen nano en vim.

Goede naam? Geen idee... ;) Sinds ik gepost heb op distrowatch en ik daar op de "to be included" lijst sta krijgt mijn webserver wel een hoop verkeer te verwerken in vergelijking met daarvoor.... :*)
Nieuwsgierige mensen natuurlijk :P
Krijg je daar ook al input van?

Hoe is het trouwens met je usb-boot zonder diskette? Als je dat voor elkaar hebt wil ik me er ook wel een keertje aan wagen ;)

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Staat allemaal op de lijst voor de volgende release. Dan wil ik trouwens de uiteindelijke versie van 0.2.0 uitgeven, lijkt me wel een mooi moment.

Verder ben ik zelf maar aan het gimp'en geslagen om een logo te maken alhoewel ik daar echt bedroevend slecht in ben (helaas) en verder ben ik van plan een forum op te zetten.

Input heb ik helaas nog niet gehad. Wel van die gekken die 10x hetzelfde bestand compleet gaan downloaden.... |:(

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
BoAC schreef op donderdag 11 november 2004 @ 20:55:
Hoe is het trouwens met je usb-boot zonder diskette? Als je dat voor elkaar hebt wil ik me er ook wel een keertje aan wagen ;)
http://knopperdisk.knopper.tk/documentation.php#usbboot

There you go..;)

(ja, ik weet dat het topic oud is.....)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Misschien dat ik het ook eens ga proberen voor op m'n externe harde schijf :)
Kan altijd handig zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Leuk, laat het me weten als het werkt.

Als je een BIOS hebt dat USB-HDD ondersteund is het handig om 2 partities te maken, zodat je nog een partitie hebt waar je daadwerkelijk nog data op kunt zetten. De partitie die wordt gebruikt voor knopperdisk wordt namelijk read-only gemount.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ter uwer informatie, versie 0.3.0 is uit met support voor direct van het usb apparaat booten.
Pagina: 1