[P4C800Del] Overklok op een Intel P4

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Asus P4C800 Deluxe
2x Corsair DDR400 Value Cas 2.5 512mb Luchtgekoeld met Koperen Heatsinks
Intel 3,0 Ghz HTT FSB800
Astek Watercooled Antarctica Kit:
- Volgorde - Cpu - Northbridge - HD * Idle 32 Stressed 47 Temps
Geforce 6800GE @ Ultra van Asus

Wanneer ik in de welbekende Bios van mijn mobo de FSB ga verhogen en de boel overklok, kom ik op een bepaald punt te zitten.

Bij 233Mhz FSB heb ik een cpu van 3490 Mhz ongeveer, en mijn geheugen lock ik op ddr400, wat inhoud dat hij in praktijk meegaat met de cpu qua snelheid. Hoger dan 433 kom ik dan blijkbaar niet, want wanneer ik de lock loslaat, (op auto) klokt hij het geheugen omlaag naar ddr333 of 266, alnaargelang nodig.

Met lock erop haal ik max 3,5 Ghz, met lock eraf 3,75ghz stabiel. Ik begin het vermoeden te krijgen dat mijn geheugen de bottleneck is voor mijn systeem, want ik dacht dat ik met waterkoeling ipv luchtkoeling de 4ghz wel zo halen, 3,7 haalde ik op lucht ook wel al, al was de temp een stuk hoger.

Hoe kom ik er nu achter of ik andersgeheugen nodig heb om die 4ghz te halen? De waterkoeling lijkt zijn werk goed te doen, dus aan de temperaturen ligt het niet.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

lees voor de grap de DOC faq eens door. Dit is namelijk een redelijk basic vraagje. Mag ik heel brutaal vragen of je enig zoekwerk hebt verricht?

Verwijderd in "Frequently Asked Questions DOC (laatste ..."

edit: misschien is het ook handig om even aan te geven waarmee je je gegevens uitleest, wat je zoal PRECIES gedaan hebt (de startpost is een beetje wazig imho)

probeer eens met SiSoft Sandra (gewoon even google gebruiken, is freeware) de gegevens uit te lezen, want van je verhaal over de geheugensnelheden volg ik niks... Ik begrijp wat je wilt weten maar je verhaal is wazig. Desalniettemin is het antwoord op je vraag te vinden in de FAQ. :)

[ Voor 69% gewijzigd door Whieee op 22-08-2004 23:42 ]

Launching containers into space

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik had al redelijk wat zoekwerk verricht, en op jouw link de hele faq nog eens goed doorgelezen, maar vind geen antwoord voor mijn probleem.

Waar het mij om gaat is dat ik erachter wil komen waar de bottleneck ligt, ik vermoed geheugen, maar zomaar nieuwe modules kopen is ook zo wat. Ik denk dat een origineel 3ghz cpu best 4ghz moet kunnen halen met de temps die ik heb, alleen het lukt niet. De koeling is (zeker nu ik de faq heb gelezen) blijkbaar dik in orde. dat geeft de bios ook aan, samen met asus probe. De temp ligt idle 32 en stressed 47 graden, en voert goed af.

Verwijderd

Ik denk ook dat je value geheugen de bottleneck is en ik dacht te weten dat die niet zover willen overklokken, het is value voor iets hé en geen XMS.

Ik had hetzelfde probleem met Apacer geheugen op m'n P4 2.8Ghz, dat geraakte niet verder dan 238 FSB op 1:1 met de lock on en 245 FSB op 5:4 met de lock off en dan mocht ik van geluk spreken als ik in windows geraakte. Het voltage verhogen op de dimms en andere timings instellen bracht ook niks op. Die Apacers draaiden wel stabiel op 232 FSB 1:1.

Heb hier een tijd geleden eventjes OCZ PC3700 kunnen uittesten en dan geraakte ik zonder problemen tot 250Mhz FSB 1:1 met luchtkoeling.

Mede door die brakke resultaten heb ik sinds gisteren 1024MB Corsair XMS PC4000 TwinX in m'n bezit :9 en die ga ik de komende dagen ff de hoogte injagen tot de limieten van m'n cpu en koeling bereikt zijn.

In jouw plaats zou ik toch proberen om eens ander geheugen uit te testen, eventueel van een vriend of kennis of desnoods in een pc zaak en dan weet je meteen of jouw geheugen de bottleneck is.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 00:38:
Ik denk ook dat je value geheugen de bottleneck is en ik dacht te weten dat die niet zover willen overklokken, het is value voor iets hé en geen XMS.

Ik had hetzelfde probleem met Apacer geheugen op m'n P4 2.8Ghz, dat geraakte niet verder dan 238 FSB op 1:1 met de lock on en 245 FSB op 5:4 met de lock off en dan mocht ik van geluk spreken als ik in windows geraakte. Het voltage verhogen op de dimms en andere timings instellen bracht ook niks op. Die Apacers draaiden wel stabiel op 232 FSB 1:1.

Heb hier een tijd geleden eventjes OCZ PC3700 kunnen uittesten en dan geraakte ik zonder problemen tot 250Mhz FSB 1:1 met luchtkoeling.

Mede door die brakke resultaten heb ik sinds gisteren 1024MB Corsair XMS PC4000 TwinX in m'n bezit :9 en die ga ik de komende dagen ff de hoogte injagen tot de limieten van m'n cpu en koeling bereikt zijn.

In jouw plaats zou ik toch proberen om eens ander geheugen uit te testen, eventueel van een vriend of kennis of desnoods in een pc zaak en dan weet je meteen of jouw geheugen de bottleneck is.
Geen slechte gedachte, de reden dat ik deze rammetjes toendertijd kocht is omdat ik voor 170 euro 2x512 kon krijgen, welk mij een strak plan leek. Nooit aan overklokken gedacht. Iemand 2x512 kopen? :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/monster2/pssst.gifBtw, waar woon je? Mits breda, kunnen we miss een keer samen tweaken.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op 23 augustus 2004 @ 00:40:
[...]

Geen slechte gedachte, de reden dat ik deze rammetjes toendertijd kocht is omdat ik voor 170 euro 2x512 kon krijgen, welk mij een strak plan leek. Nooit aan overklokken gedacht. Iemand 2x512 kopen? :P

[afbeelding]Btw, waar woon je? Mits breda, kunnen we miss een keer samen tweaken.
Zal moeilijk gaan ben namelijk woonachtig in België.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Volgens mij kan jij niet sluiten. En laat ik die beslissing liever aan een bevoegd persoon.

Dit is geen topicspam, en ook geen resultaat van blind openen. Ik heb ondanks dat ik redelijk nieuw ben, goed gelezen, en geen antwoord gevonden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 00:48:
[...]

Zal moeilijk gaan ben namelijk woonachtig in België.
Waar ergens?

Verwijderd

Tegen Gent.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Das niet naast de deur idd. Ik lees net ook dat ik ietwat scheef zat met mijn aanschaf van de GE van asus, dus dat word flashen om die 4 laatste pipelines te activeren. Enige ervaring mee?

Verwijderd

Je moet je geheugen op 320hmz zetten.

Als je dan een fbs hebt van 250 loopt het geheugen toch op 400hmz.

Download cpuz maar kun je het zien.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

HTT-Thalan: je kan alleen zelf door het testen van verschillende onderdelen erachter komen wat de bottleneck is, anderen kunnen advies geven maar dat zijn slechts guidelines, oc'en is vooral zelf proberen en leren :)
Volgens mij kan jij niet sluiten. En laat ik die beslissing liever aan een bevoegd persoon.

Dit is geen topicspam, en ook geen resultaat van blind openen. Ik heb ondanks dat ik redelijk nieuw ben, goed gelezen, en geen antwoord gevonden.
Inderdaad hoeft Spice dat niet zo te zeggen, maar ik kan wel sluiten :) Dat doe ik dan ook, vanwege wat ik hierboven noem: zelf ermee aan de gang gaan ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.