Toon posts:

Is mijn computer goed genoeg voor deze kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag de sapphire radeon 9600 xt atlantis 256mb kopen. Ik speel voornamelijk RTS games zoals c&c generals dus dat moet wel genoeg zijn.

Nu lees ik echter heel veel over bottlenecks in je systeem, ik vroeg me daarom af of deze kaart wel optimaal zal presteren op mijn systeem:

1900 xp athlon
512 ddr ram
300 watt voeding
syntax v266a mobo (bus breedte 8 bit, dit is toch nodig voor deze kaart of??)

Als iemand me zou kunnen vertellen of ik hiermee makkelijk deze kaart "optimaal" zou ik een zeer dankbaar man zijn :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je probleem gaat liggen bij de cpu die de bottleneck gaat vormen. Maar er is altijd 1 onderdeel het zwaktste :P.
Ik weet niet wat voor een videokaart je er nu in hebt zitten dus het is moeilijk te zeggen of het zinnig is te vervangen (zit je nu op een 9500 bijv zou ik het niet doen, werk je nog op een TNT2 dan is het zeker slim te doen).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het lijkt me ook wel meespelen wat je nu voor kaart hebt. Als je nu een geforce 4 ti of iets in die klasse hebt dan zul je niet bijster veel performancewinst zien. Je processor wordt dan toch de bottleneck. Al zul je natuurlijk wel iets merken, maar ik vraag me af of het die 150 euro (oid) wel waard wel is.

edit:
hmz, zie nu pas dat mn reply op hetzelfde neerkomt als die van terw_dan, terwijl ik hem wel gelezen had :X

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 23-08-2004 00:18 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:52
Ik zou een 9800 pro kopen. Misschien eentje 2e hands ergens kopen? Nieuw ben je 200 euro kwijt, nog niet eens truowens en heb je veel betere prestaties. 256 mb is een beetje een marketings trucje het heeft in de huidige games niet erg veel nut, behalve hl2.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je systeem zal er niet onder lijden, en zal de max prestaties halen zoals het systeem dat aankan, of de nieuwe videokaart erg ver boven het kunnen van jouw systeem ligt is mij onduidelijk.

Je zou kunnen aandragen dat de kaart meekan naar het volgend systeem zodra je gaat upgraden, maar de vraag is of je tegen die tijd genoeg neemt met een 9600XT.

Mijn inziens in de keuze van bovenstaande post voor een 2ehands kaart niet zo gek, er worden er een hoop in de verkoop gedaan, vooral door die-hards die gelijk weer voor een nieuwe model gaan. Feit is dat je dan meestal de snellere of getweakte, en dus bewezen goede modellen gaat. Probeer er wel 1 te kiezen waar nog garantie op zit.

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-08 22:43

lithiumangel

Tuurlijk !

quote: Stimpy
256 mb is een beetje een marketings trucje het heeft in de huidige games niet erg veel nut
*kuch* Doom 3 *kuch*

@ Kippekop .

Ik sluit mij aan bij de comments van Thalan , en de tweedehandse kaart optie is zeker iets om in te kijken .
Ik had je prima willen helpen als zo`n " die hard die nieuwe stuff koopt en alles meteen doorverkoopt " maar ik heb m`n vorige kaart ( 5950XT ) al verkocht voor een zacht prijsje .

RTS games hebben het wel vaak ook van CPU ( heel veel units tegelijk zergen :P ) dus je zal altijd die bottleneck hebben op een gegeven moment .

Echter kan de GPU van een snellere kaart je wel helpen met wat extra eye-candy d.m.v AA & A/F of als je van een niet echt goede pixel shading kaart upgrade , goede performance in RTS games zoals Ground control 2 wat aardig wat pixel shading heeft .

[ Voor 28% gewijzigd door lithiumangel op 23-08-2004 06:00 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21

Haan

dotnetter

Nog even over grafische kaarten met 256 MB geheugen onboard: STIMPPYYY heeft imo wel gelijk, 256 MB heeft gewoon praktisch geen nut, tenminste niet op de vorige generatie kaarten. Die hebben gewoon genoeg aan 128 MB geheugen, waarbij nog de opmerking dat als een kaart wel 256MB heeft, dit ook nog eens kan worden gecompenseert (in de prijs) met trager geheugen!

Pas als we het over een X800 of Geforce 6800 hebben, dan gaat het wel uitmaken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de opmerkingen, ik heb op dit moment een radeon 7000 dus ik denk dat elke kaart wel wat verschil zal uitmaken ;)

Als je het hebt over mijn cpu, ik kon warcraft 3 zonder enig hapering, ook bij het maximum aantal units spelen, ik wil echter rome: total war hebben binnenkort, dat is wel iets andere koek.

Wat betreft die kaart, die kwam er bij kieskeurig wel goed uit, maar misschien is een 9800 (pro) via marktplaats wel beter. En ja hij is ook bedoeld om naar de upgrade computer te gaan, ben niet een die-hard gamer dus...

Verwijderd

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als de TS.

Ik zit nu nog opgescheept met een Geforce FX 5200 die ik gekregen heb, maar ik heb laatst een heel nieuw systeem aangeschaft en ik zou nu graag me Videokaart iets willen upgraden.

Mijn systeem

P4 2.8 Ghz
512 DDR ram
350w voeding
MSI 865PE Neo 2 moederboard

Kan ik hier zonder problemen een 9800pro op laten draaien?

Alvast bedankt voor de reacties / tips.

• lawtshjj
  • Laatst online: 06-08 08:21
Mmm voor een 9800pro heb je misschien toch een sterkere voeding nodig, topicstarter ook trouwens.

Maar je mobo kan het zeker wel hebben, ook al heb je geen AGP 8X het verschil met AGP 4X is te verwaarlozen.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
350 W voeding is genoeg... Heb ik zelf ervaring mee (zelfs met 4 HDD's erin)

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Wat is dat nou voor onzin, meteen om te roepen dat ie nou een zwaardere voeding moet kopen. Je weet niet eens wat voor merk voeding het is. Of wat zíjn voltlijnen op dit moment zijn. Een goede 300 watter kan makkelijk een wat mindere 400 watt er uit trekken.
De laatste tijd wordt er toch behoorlijk veel geroepen. Het is je voeding!
Vaak klopt het ook wel, omdat mensen zich vergissen in hoe belangrijk een voeding is in het systeem, maar dat dan weer hals over kop een nieuwe voeding gekocht, terwijl dat achteraf niet eens het probleem geweest is. Nofi hoor, maar ik wil de even mijn ei kwijt :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
SileX schreef op 23 augustus 2004 @ 08:56:
350 W voeding is genoeg... Heb ik zelf ervaring mee (zelfs met 4 HDD's erin)
Vervelende is alleen dat een Radeon 9800 om maar wat te noemen, ongeveer evenveel gebruikt als die 4 HDD's. Vergis je er niet in, HDD's zijn niet echt energievreters, met name de processor en je videokaart verbruiken veel.
Voorbeeldje: Verbruik van een IBM Deskstar 60GB: 5V x 300mA= 5x0,3=1,5Watt.
12V x 500mA= 12 x 0,5 = 6Watt. Is bij elkaar dus ongeveer 8 Watt. Staat in geen verhouding tot de 80 tot 100 Watt (of ergens die buurten) die een videokaart verbruikt.

• lawtshjj
  • Laatst online: 06-08 08:21
"wat voor onzin" ??

Hij vraagt toch bewust of zijn systeem een 9800pro aankan. Waarom denk je anders dat hij zn voeding vermeld met zn systemspecs? En aangezien hij niet aangeeft wat voor merk zijn 300W voeding is, geef ik hem gewoon een punt om op te letten voordat hij een 9800pro aanschaft.

Ik weet idd niet wat voor merk voeding hij heeft, maar weet jij dat wel dan?

Het is wel waar dat mensen te vaak meteen roepen dat je een betere voeding nodig hebt, maar dat was zeker niet geval met mijn post

[ Voor 4% gewijzigd door lawtshjj op 23-08-2004 09:53 ]

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Lawtje.com schreef op 23 augustus 2004 @ 09:36:
"wat voor onzin" ??

Hij vraagt toch bewust of zijn systeem een 9800pro aankan. Waarom denk je anders dat hij zn voeding vermeld met zn systemspecs? En aangezien hij niet aangeeft wat voor merk zijn 300W voeding is, geef ik hem gewoon een punt om op te letten voordat hij een 9800pro aanschaft.

Ik weet idd niet wat voor merk voeding hij heeft, maar weet jij dat wel dan?

Het is wel waar dat mensen te vaak meteen roepen dat je een betere voeding nodig hebt, maar dat was zeker niet geval met mijn post
Ik zeg toch ook niet nofi (No flame Intended). Maar het viel me gewoon weer op. Dus ik geef het even aan. Als de betreffende persoon even het merk zegt + voedingswaarden, dan kan er ook geen twijfel over ontstaan.
Als hij zegt ik heb een qtech voeding 350 watt, dan zal ik net zoals jij ook mijn twijfels gaan hebben, maar de meeste andere voedingen trekken het wel.
Als deze post bedreigend op je overkomt, dan was dat niet de bedoeling

Verwijderd

Ik zal ff het een en ander verduidelijken.

Me voeding is van Aopen (350W, zat in me kast) en me voltlijntjes weet ik zo niet uit me hoofd, maar daar zal ik vanavond naar kijken.

Volgens de site waar ik me moederboard vandaan heb, ondersteund mijn moeder board zowel 4x AGP als 8x AGP.

Edit:

Ik heb een of ander standaard overclock tooltje bij me moederboard geleverd gekregen, en daar kan ik ook de voltages aflezen geloof ik.

Edit Edit:

Mijn voltages

Vcore = 1.37v
3.3v = 3.17v
+5v = 5.03v
+12v = 11.82v

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 20:05 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 12:48:

Me voeding is van Aopen (350W, zat in me kast) en me voltlijntjes weet ik zo niet uit me hoofd, maar daar zal ik vanavond naar kijken.

Volgens de site waar ik me moederboard vandaan heb, ondersteund mijn moeder board zowel 4x AGP als 8x AGP.
Met een Aopen moet je het op zich wel kunnen trekken, die dingen zijn best stabiel.
Voltlijnen zijn meestal ook goed van dat ding, dus gewoon even doormeten en je weet het :)

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 12:48:

Edit:

Ik heb een of ander standaard overclock tooltje bij me moederboard geleverd gekregen, en daar kan ik ook de voltages aflezen geloof ik.
Aopen moet het trekken :)
Hier een aopen op 2e pc met 2400+ en 9800se, trekt het prima.
Die trok ook een AMD 64 3200+ met 9800XT .

zo alle onduidelijkheden de wereld uit :)
Pagina: 1