Onboard geluidskaart niet aan te krijgen?!

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola tweakers!

Met de search was precies dit probleem niet te achterhalen, vandaar dat ik jullie hulp nodig heb!

Ik heb 'n pc waarin een mobo zit met daarop een onboard geluidskaartje. Er heeft altijd een pci geluidskaart in gezeten, maar die heb ik eruit gehaald voor andere doeleinden.
Dus ik dacht, laat ik de onboard kaart eens aanzetten in de bios.
Ikke naar de bios toe, onboard legacy sound op enable gezet, daaronder kon ik ook nog een soundblaster enablen (?) maarja, ik dat ook maar aangezet.
Windows opgestart...

niets!

Ik zou toch verwachten dat er nieuwe hardware gevonden zou worden, maar nee.
Gekeken in apparaatbeheer, niet nieuws of raars ofzo.
Maf he? Is dat ding nou kapot? Kan toch haast niet?

Het gaat hier om een PIII 933 systeempje op een mobo waarvan ik het merk ff niet zou durven noemen, beetje el cheapo, geen asus of abit of iets.
Maar wel een award bios (die blauwe met gele letters 2 kolommen hoofdmenu :) )

Iemand ideëen / tips om mij uit de brand te helpen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:16

Kettrick

Rantmeister!

Heb je hem niet met een jumper uitgezet of je mobo ?

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:37
Je kan in dat bios ook iets "resetten/clearen" in het PCI menu. Probeer dat eens.

• MNECMotU
Ja reset configurationdata, maar dat ga ik niet lopen doen, want mn OS start gewoon, er zijn 0 conflicten.
Ik ben op zoek in het boekje naar een jumpersetting ofzo, maar nog niets gevonden.

Het is trouwens een ECS P6VXA mobo!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

alle drivers verwijdert?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 07:46

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

al geprobeerd met 1 van de twee geluidkaarten geprobeerd. Je zei dat je zowel soundblaster als onboard legacy aan had staan. Doe eens met 1 van de twee

And it goes BRAAAAAPP!

• MNECMotU
Ja, alle combi's al geprobeerd...
Met dat ik "soundblaster" aan had staan, bedoel ik niet dat ik de Sb pci kaart er nog in had zitten hoor... dat is gewoon een optie die je in de bios aan of uit kunt zetten... zal wel iets van "soundblastermodus" zijn, zodat je 'm onder DOS ook nog zou kunnen gebruiken.

Net oude drivers (Kx drivers) verwijderd, maar dat zou het sowieso niet mogen zijn, want er wordt gewoonweg niks nieuws gevonden. Alsof ik de onboard kaart echt niet aangezet heb.

Net een jumper omgezet van "onboard codec" naar "AMR slot"... nou ja, dat kan het natuurlijk al helemaal nooit zijn, want hij stond al op onboard codec, en toen was er niets, en nu is er... nog niets :'(

[ Voor 28% gewijzigd door MNECMotU op 22-08-2004 21:53 ]

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:37
MNECMotU schreef op 22 augustus 2004 @ 21:38:
Ja reset configurationdata, maar dat ga ik niet lopen doen, want mn OS start gewoon, er zijn 0 conflicten.
Ik ben op zoek in het boekje naar een jumpersetting ofzo, maar nog niets gevonden.

Het is trouwens een ECS P6VXA mobo!
Er kan niets misgaan hoor. Je moederbord haalt alle resources gewoon weer bij elkaar. Ik doe dit bijna altijd als ik iets in het bios heb aangepast.

• MNECMotU
OK... weer zo iets:

Ik dacht EUREKA!!! Ik heb het!!! Onchip sound stond nog op disabled bij advanced options...

Ikke vol hoop op "auto" gezet (tja of disable of auto) opgestart.....................

NOG NIETS....

Nu breekt echt m'n klomp in 4.668.832 stukjes hoor!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

nog niets ...
nog niets gehoord ? => volume opendraaien ? juiste aansluiting (groen ?) gebruikt ?
of nog niets te zien in apparaten beheer ? => de oude geluidskaart wel verwijderd, anders zie je misschien je on-board sound aan voor dàt apparaat ...

eagle

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 07:46

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

wat zegt je windows? heb je die al laten zoeken naar nieuwe apparaten?

And it goes BRAAAAAPP!

• MNECMotU
Brothar schreef op 22 augustus 2004 @ 22:29:
nog niets ...
nog niets gehoord ? => volume opendraaien ? juiste aansluiting (groen ?) gebruikt ?
of nog niets te zien in apparaten beheer ? => de oude geluidskaart wel verwijderd, anders zie je misschien je on-board sound aan voor dàt apparaat ...
Hahaha, volume opendraaien 8)7
Ik ben natuurlijk niet helemaal gek 8)

Ik heb van audio apparatuur genoeg verstand om te weten hoe het allemaal werkt, maar dit is echt typisch zo'n "o ja... dat zat ook nog in de bios als optie" -probleem.

Die ik al 2x dacht gevonden te hebben, maar helaas.
Net reset configurationdata aangezet in de bios, maar geen verschil.

Nu rest me alleen nog de bios helemaal te resetten, maar dat durf ik eigenlijk niet, want misschien worden er dan andere settings helemaal verfrutst...

Edit: M'n windows zegt niets, dat is nu juist het vreemde, al laten scannen naar pnp apparaten, maar niets.

[ Voor 8% gewijzigd door MNECMotU op 22-08-2004 22:37 ]

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:46 ]

• MNECMotU
SchietSchijf schreef op 22 augustus 2004 @ 22:36:
staat je windows mixer wel open en niet gemute?
Hoe kan ik nou een windows mixer hebben als er uberhaupt geen driver is geïnstalleerd.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Geen interrupt-conflicten ?
Misschien moet je interrupt 5 en 9 eerst vrijmaken ..
En misschien moet je update ESCD in je Bios aanzetten ..

Overigens bedoelde ik met "volume opendraaien" niet zozeer een stereoinstallatie, als wel de volume-opties van Windows (dat speakertje in je taakbalk).
En geloof het of niet: ik heb ooit eens gedacht dat de speakers niet functioneerden ... totdat ik daar het "volume opendraaide".
Vergeet niet: het is waarschijnlijk zo dat de geluidskaart meer versterkt dan de on-board chip ...

Gooi anders alle audio-apparaten eens weg ..
Dan móet je wel hardware-herkenning (ontdekking) krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 22-08-2004 22:42 ]

eagle

Verwijderd

Draait de windows audio service? })

• MNECMotU
Ok mensen...

Weet je wat het nu was.... je raadt het echt nooit!

Ik verander 'n jumper op het mobo van "master AMR card" naar "slave AMR card" en tadaaaa!

Nieuwe hardware gevonden -> AC97 audiocontroller.

Klaar!

• MNECMotU
Sorry dat ik gelijk *schop* hoor, maar wisten jullie al dat de qualiteit van zo'n onboard ac97 kaart echt de meest waardeloze is die ik ooit heb gehoord?

Echt niet normaal. Als ik het mixervolume op de helft zet is het nog om aan te horen, als ik deze verder omhoog schuif, dan wordt het niet harder, maar treedt er gewoon digitale vervorming op... gewoon keiharde clipping.

Alsof de audio uitgang (hardwarematig) gewoon niet voldoende kan leveren aan spanning.
Dat is wel extreem belachelijk zeg.

Of kan dit aan de driver liggen? Ik heb er momenteel de standaard windows ac97 WDM driver op staan. Op de cd van het mobo staan geen XP drivers.

Pagina: 1