HDD's worden erg heet?

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Hoi,

Nu had ik m'n problemen eindelijk opgelost, zet ik m'n nieuwe PC uit voel ik oppeens de hitte van de schijven af komen.... Dit zijn de specificaties:

- Intel p4 3.4
- 1024 DDR
- 80Gb S-ATA
- 200Gb S-ATA
- 200Gb P-ATA (RAID 0)
- P4C800 Deluxe
- Antec Sonata Life Style
- DVD-Rom
- CD-Rom

Bij de Antec Sonata Life Style wordt 1 casefan geleverd die al is gemonteerd. Het is wel een grote, (120 mm) en hij zuigt de lucht uit de kast, maar verder is er geen inlaat fan. Wel kan de fan gewoon lucht aanzuigen door de ventilatie die in de kast is gebouwd.

Mijn schijven (alle drie) worden dusdanig warm dat ik de net 5 seconden kan aanraken.
Mijn case lag op z'n achterkant dus de schijven lagen niet maar stonden meer.
Even voor de duidelijkheid hoe de schijven zouden liggen:
De case:
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15138
open:
http://www.antec.com/images/400/Sonata_opencase.jpg

En de schijven worden dus rechts onder erin geschoven op "laatjes" met rubber pootjes, om de schijffibraties tegen te gaan. Nu lag de case dus open en wel op de achterkant, dus de schijven lagen nogal raar, niet liggend zoals ze normaal zouden liggen als de kast rechtop stond.
Maakt dit nou uit of niet? En hoe erg is het nou dat m'n schijven heet worden?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd, zo niet, vraag het dan verder hier in de topic, want 't ding is net nieuw en als er nu is kapot gaat zou ik dat heel erg zonde vinden..

Gr,
N00bDaan

I cna tpye 300 worsd pre minute

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
Ik zie op de Antec site iets staan van:

Cooling: Up to 2 120mm Fans
- 1 rear (standard) 25mm thick
- 1 front (optional) 25mm thick

als ik het goed heb komt die 2de fan dus als intake voor je hardeschijven te zitten.
Misschien handig om een 120mm fan erbij te halen dus :)

Horizontaal of Verticaal maakt voor je schijven niets uit.
De temperatuur echter wel, vooral als ze zo heet worden dat je ze niet meer normaal kan vasthouden/aanraken.

[ Voor 24% gewijzigd door Delta2 op 22-08-2004 21:06 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• N00bDaan
Er staat bij optional, dus het zou niet moeten. En Dell machines hebben ook maar 1 fan dacht ik. Het gaat erom dat mijn schijven echt heet worden.
1. Is dat slecht?
2. Ligt dat aan het feit dat de schijven in staande positie stonden?
3. Ze staan op rubberen pootjes, komt het daardoor dat ze geen warme weg kunnen geleiden? Lijkt mij niet want ze zitten in een "laadje" wat weer in contact staat met de case zelf.

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:56

MsD

hai.
ik heb dat zelf ook, mijn Maxtors worden behoorlijk heet, maar mijn Hitachi's blijven relatief koel. zitten allebei in het zelfde systeem. allemaal 160 Gb. en een belabberde koeling (mijn fout...)
Dus een extra fan zou een hoop problemen moeten kunnen oplossen, maar ook het merk HD doet wonderen.
maar ik heb ze nu een klein jaar draaien (24/7) en nog geen enkel probleem mee gehad (afkloppen)

MsD

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:21

Haan

dotnetter

1. Het is slecht voor je harde schijven als ze te warm worden.
2. Het zou niet uit moeten maken als ze rechtop staan.

Voor de rest: zitten die schijven dicht op elkaar? Dat zorgt namelijk voor een grote hittestijging. Probeer je schijven zover mogelijk van elkaar af te plaatsen en zoals gezegd een fan ervoor die eroverheen blaast is zeker geen overbodige luxe :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
N00bDaan schreef op 22 augustus 2004 @ 21:08:
Er staat bij optional, dus het zou niet moeten. En Dell machines hebben ook maar 1 fan dacht ik. Het gaat erom dat mijn schijven echt heet worden.
1. Is dat slecht?
Het is in ieder geval niet bevorderlijk voor de levensduur van je schijven.
2. Ligt dat aan het feit dat de schijven in staande positie stonden?
Nee, daar verandert de temperatuur niet door.
3. Ze staan op rubberen pootjes, komt het daardoor dat ze geen warme weg kunnen geleiden? Lijkt mij niet want ze zitten in een "laadje" wat weer in contact staat met de case zelf.
Zolang er metaal-metaal contact is met de case zal er wel warteoverdracht plaatsvinden, echter vereisen de (meeste) schijven die tegenwoordig verkrijgbaar zijn eigenlijk wel actieve koeling.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
Het maakt niet uit als de fans worden meegeleverd of niet, als ze zo heet zijn is het nooit goed. Je kunt dan zorgen dat ze beter worden gekoeld door ventilatoren of de HD rechtstreeks aan mketaal te bevestigen, zodat ze daar langs warmte weg kunnen krijgen.
Zowiezo is het beter om intake te hebben dan alleen outtake. Dit i.v.m. met stofaanzuiging en door kieren wat je niet wil.
Beter is om meer lucht in de kast te blazen dan dat er wordt uitgeblazen. Het teveel verdwijnt wel via de kieren.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb dezelfde kast en heb er een extra 12cm papst koeler op de daarvoor gemaakte locatie bij de harde schijven gemonteerd, bij mij blijven ze gewoon lekker koel.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Vergeet niet dat je het hier over 200GB HD hebt die worden zo warm dat wil je niet weten. Dus je kan wel zeggen die 120mm fan is optional maar als je er al 2 van 200GB in hebt zitten dan zal ik als ik jou was gewoon lekker een 120 fan ervoor plaatsen.

Het voordeel van een 120 fan is ook dat ie meestal ook nog eens minder hard draait dus echt meer geluid, dat zal wel meevallen ;)

• N00bDaan
Aha, Magic waar heb je die extra koeler besteld/gekocht?

Verder heb ik nu m'n andere PC aan staan ook zonder actieve koeling, maar verder staat ie wel normaal en die schijven worden niet zo heet....
Misschien ligt het toch aan het feit dat 't ding ligt? Het zijn Liquid HDD's, heeft dat er wat meet te maken?

• Magic
  • Niet online
ik heb ze gekocht bij pc-zaak waar ik toendertijd de kast, een zalman cpu-cooler, de papst casefan en nog wat losse dingetjes heb besteld.

mijn harde schijven zijn ook liquid bearing, deze horen normaal gesproken koeler te zijn (en stiller) dan ball-bearing.

Verwijderd

3 Schijven die heet worden?

Volgens mij moet je koelers kopen die niet voor je harde schijven geplaatst worden, maar die voor een beter circulatie system zorgen.

Ik heb dit probleem ook gehad, en de kast waarin dat was vond ik een onding, dus gelijk maar nieuwe gekocht, en het hielp ontzettend! CPU en moederboord temp daalde ook met zo'n 5 graden.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 02:12:
3 Schijven die heet worden?

Volgens mij moet je koelers kopen die niet voor je harde schijven geplaatst worden, maar die voor een beter circulatie system zorgen.

Ik heb dit probleem ook gehad, en de kast waarin dat was vond ik een onding, dus gelijk maar nieuwe gekocht, en het hielp ontzettend! CPU en moederboord temp daalde ook met zo'n 5 graden.
als je ff op z'n linkjes had geklikt had je gezien dat die fan voor die schijven eigenlijk een intake is die eerst op de schijven blaast... lijkt me perfect!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Ik heb dezelfde kast met twee 10000 RPM schijfjes daar voorin zitten. Ik ben enorm voorstander van hdd-koeling, dus ik heb voorin ook gewoon een 120 mm fan gezet. Met zoals in jouw geval drie schijven op elkaar gesandwiched zou ik zeker extra koeling aanbevelen. Desnoods verplaats je de standaard 120 mm fan die achterin zit naar voren.

hdd-koeling zie je inderdaad niet vaak, zeker bij standaardsystemen. Dat kan lang goed gaan hoor, maar je schijven gaan gewoon veel minder lang mee, ze crashen dus gemiddeld eerder als ze warmer zijn. Dat maakt voor de systeembouwer niet uit natuurlijk, als ze het een paar jaar uithouden is het al prima.

Verwijderd

Een ventilatortje voor de schijven lijkt mij inderdaad meer dan gewenst. Maar een antwoord op de vraag hoe heet is heet staat hier niet. Installeer Dtemp eens (http://private.peterlink.ru/tochinov/download.html), let wel drives op raid zullen er wss niet bijstaan, dus daar moet je maar naar raden. Ik heb hier 2 maxtor 120 Gb zitten (1 sata, 1 pata), de sata is altijd ongeveer 6° warmer als de andere, wat de oorzaak is zou ik niet weten 8)7

Volgens de site van maxtor mag de temp tot 55° worden, maar dat lijkt mij toch wel heeeeeeeeeeeeel veel, onder de 45° is al warm genoeg, ideaal is ongeveer 10° boven kamertemp.

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Gewoon een 120mm fan bij je schijven zetten, ben je gelijk klaar.

Kheb zelf de Antec P160, beetje grote broertje van de Sonata, maar bijna dezelfde features, kheb hier die fan die achterin zat gewoon voor gezet. Let wel op dat je hem goed erin zet, en dat je dus lucht naar binnen zuigt.

Temps waren zo rond de 47 graden zonder fan, (gemeten met temp sensor van mn case) en nu met fan rond de 37 graden. Als je zuinig bent of wilt zijn op je HD's dan koel je ze goed :)

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Zoals al is gezegt, probeer er gewoon een 120mm voor te hangen, dat helpt al aardig.
Onthou wel dat je die HD's beter altijd staand kunt gebruiken, als je HD's (en dan vooral zulke nieuwere) in een andere positie als liggend gebruikt, is het heel slecht voor ze om ze dan nog een keer in een andere positie te gebruiken (Ze slijten nu ongelijk)

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-03 14:51
Ik heb de Antec Sonata kast ook, en bij open case zuigt de fan veel 'valse' lucht aan. De schijven worden dan idd erg heet. Als ik de kast sluit dan zuigt de achterfan de meeste lucht aan via de voorkant langs de harde schijven. De temp van de hdd's worden dan een stuk lager. Als ze dan volgens jou nog te heet blijven kun je de extra frontfan (moet je bij deze kast dus achter de schijven (voor mobo) plaatsen (!)).

• N00bDaan
Oke, bedankt voor alle reacties.
Wat ik gister heb gedaan is m'n P-ATA schijf (de onderste van drie) een slot naar beneden gezet, dus dat is de onderste dan een slot niks en daarna m'n twee S-ATA schijven.
Verder heb ik de kast ook gewoon even overeind gezet en dicht. Zo heb ik hem een paar uur laten draaien in BIOS. (nog geen OS erop) Ik heb daar m'n CPU temp en M0b0 temp bij gehouden.
CPU: +- 38 graden
M0b0: +- 30 graden
Verder waren de schijven wel warm, maar ik kon ze gewoon aanraken zonder problemen.

Het kan wel zonder extra fan, maar ik denk dat is alsnog even er 1 bij koop, just in case.

Groeten,
N00bDaan

• Magic
  • Niet online
waar ik net nog even aan dacht: voorin zit een stoffilter, als je de kast op zijn kant legt dan kan je deze verwijderen door de 2 pinnetjes aan de onderkant van de kast naar binnen te buigen en dan het filter naar buiten te trekken, misschien is deze wel verstopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Magic op 23-08-2004 17:46 ]

• N00bDaan
Vrij onwaarschijnlijk, alles is net nieuw :) Maar toch bedankt.
Ik heb vandaag de extra fan besteld, en verwacht hem gelijk met m'n VGA-kaart dus dat komt mooit uit als hij echt online komt.

Bedankt voor alle reacties!

Pagina: 1