Toon posts:

Ideale Configuratie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toe aan een nieuwe PC, ik heb mijn oude pc verkocht, en nu had ik dit samengesteld:

Kast: CoolerMaster CM Stacker -,Zwart
Mobo: Tyan Tiger K8W
Proc: 2x AMD Opteron 242 -, Boxed
Mem: Kingston ValueRam PC2700, 333 MHz, -, 2,5, 1024 MB
Fdd: Samsung 3,5 inch diskette station Zwart
Hdd: Hitachi Deskstar 7K250 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
Video: Asus V9570 /TD 256 MB
DVD-R: NEC ND-3500A Dual Layer OEM, Zwart
DVD-Rom: Lite-On LTD166S OEM, Zwart
PSU: Tagan TG480-U01 480 watt
Cooling: Thermaltake Venus 12 Koper + CoolerMaster Cross Flow Fan

(dit systeem zit zo rond de 1700,-)

Nu vraag ik mij af wat zou ik nog kunnen veranderen aan deze config?
Ik wil het systeem gaan gebruiken voor video-editing, dvd-ripping cq burning, Xvid'je maken, vmware, internetten, Tv-kijken en games spelen (van nieuw tot oud).

Ik heb me al helemaal suf gelezen in reviews, wat het beste moederbord is, prestatieverhoudingen etc. Maar ik heb echt advies nodig. Wat vinden jullie van de config, wat zouden jullie anders doen en vooral waarom?

Alvast bedankt

Ps. Audiokaart heb ik al, een Audigy

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zou sowieso meer storage, geheugen en een andere videokaart nemen als je aan videobewerking én vmware gaat doen/gebruiken.
Denk aan minstens een raid-0 opstelling icm een raid-5 opstelling.
Een raid-0 opstelling bestaande uit 2 10k rpm S-ATA schijven voor het OS en vier of vijf 7200rpm hdd's in raid 5.

Meer geheugen is wel een must als je flink aan de slag gaat met VM-ware; minimaal 2GB.
Als videokaart zou ik minimaal een PNY Quadro4 580 XGL 64MB nemen en een dual-monitoropstelling.

Wat is je budget eigenlijk? :?

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget is zo rond de 2000 euro.

Zegato adviseerd om zoieso een PNY Quadro4 580 XGL 64MB te nemen, wat voor voordelen heeft deze kaart ten opzichte van die ik heb uitgezocht.
De Asus V9570 /TD 256 MB heeft ook dual uitgang (heb al 2x 21" monitoren)!!

En waarom adviseer je raid-5 opstelling? snelheid of veiligheid?

Verwijderd

Ha die John,

Qua mobo/processoren lijkt je systeem veel op 't mijne. Dit gedeelte zal ik dan ook reviewen. Deze PC zal je niet teleurstellen, zeker niet als je er een 64-bit OS op kan krijgen. Hier en daar zijn nog wat tweaks mogelijk.

- Het mobo ondersteunt EPS. Een EPS voeding is duurder dan ATX, maar levert overall meer vermogen.

- Dit mobo werkt ALLEEN met REGistered RAM (ECC is optie). Met een even aantal bankjes (2 of 4) kan je 128-bit geheugentoegang gebruiken. Kan je portemonee CAS 2/2/2/5 aan ? CAS 2.5 is namelijk in praktijk 3.

- De Opteron 242 is netjes 2x de HT basissnelheid van het mobo. Het mobo kan ook 1000 MHz HT aan. Als je bot rekenen wilt, kan je dus ook nog 244's gebruiken.

- En als het echt bot moet: heb je de Tyan Thunder K8W overwogen, het grote broertje van de Tiger. Deze heeft apart geheugen per processor en SCSI. Dan wel 4 bankjes RAM minimaal ;). Duurder maar ook beter.

- Bij boxed Opterons zitten goeie koelblokken geleverd. Die kan je eerst es proberen voor je andere koeling aanschaft.

- Voor video editing kan het handig zijn een stripe-set (RAID 0) te hebben, da's sneller. De SATA controllen op t mobo kan dit, wel heb je dan 2 identieke schijven nodig. Ik zou een derde schijf nemen voor het OS.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste wat is precies een EPS voeding, heb ik nog nooit van gehoord!

Het geheugen dat ik uitgezocht had is het volgende:
'Kingston ValueRam 1024 MB PC2700, 333 MHz 2,5 ECC Registered'

bedoel je dat ik er bijvoorbeeld 4 stripjes van 512 mb erin stop voor de 128-bit geheugentoegang? Bijv. deze:
4x Kingston ValueRam 512 MB PC2700, 333 MHz 2,5 ECC Registered

• Zegato
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 19:11:
Mijn budget is zo rond de 2000 euro.

Zegato adviseerd om zoieso een PNY Quadro4 580 XGL 64MB te nemen, wat voor voordelen heeft deze kaart ten opzichte van die ik heb uitgezocht.
De Asus V9570 /TD 256 MB heeft ook dual uitgang (heb al 2x 21" monitoren)!!

En waarom adviseer je raid-5 opstelling? snelheid of veiligheid?
Om mijn raid config uit te leggen.

Raid 0
Hardware:
Deze maak je aan op de onboard raid-controller van twee keer Western Digital 36GB (Raptor WD360GD, 10.000rpm, 8MB, SATA).
Prijs:
2x€104,99 = €209,98
Onderbouwing
Hierop zet je je OS,software en temp-projects. Deze applicaties vergen vaak veel hdd-load en deze opstelling heeft maximale performance voor een minimale prijs.
Instellingen zijn allemaal vervangbaar en ze kunnen evt nog gebackupped worden op de Raid 5-array. :)

Raid 5
Hardware:
Deze maak je aan op een Highpoint RocketRAID 1820 (8x SATA150, PCI-X64/133). Ik zou voor 5 stuks Maxtor DiamondMax Plus 9, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) gaan.
Prijs:
Controller: €178,-
HDD's: 5x€110,75 = €553,75
Totaal: €731,75
Onderbouwing
Als beeld-editor wil je je (onvervangbare) werk natuurlijk niet kwijtraken. Bovendien heb je véél hardeschijfruimte nodig. Met raid 1 is het wel veilig, maar er is zéér veel capaciteit- en snelheidverlies tov raid 5. Daarom kan je beter voor een raid 5-array gaan; redelijke snelheid met veel zekerheid.

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 19:25:
Ten eerste wat is precies een EPS voeding, heb ik nog nooit van gehoord!

Het geheugen dat ik uitgezocht had is het volgende:
'Kingston ValueRam 1024 MB PC2700, 333 MHz 2,5 ECC Registered'

bedoel je dat ik er bijvoorbeeld 4 stripjes van 512 mb erin stop voor de 128-bit geheugentoegang? Bijv. deze:
4x Kingston ValueRam 512 MB PC2700, 333 MHz 2,5 ECC Registered
EPS staat voor Enhanced Power Supply. Het is een uitbreiding op de ATX-voeding en wordt gebruikt bij nieuwe dual-processor boards. Het levert vermogen voor 2 processoren en is beter gestabiliseerd. EPS heeft extra vermogen-connectoren voor het mobo. De Tiger K8W heeft ook een molex-aansluiting, zodat dit bord ook met een gangbare ATX-voeding werken kan.

Plaatjes van het mobo kan je vinden op
http://www.tyan.com/products/html/opteron.html
Hier staat het bord dat je uitzocht tussen z'n broertjes. Sommige borden hebben 1 batterij geheugenbanken, andere hebben meer bv de Thunder K8W. In geval van 1 batterij geheugenbankjes werkt de ene CPU als geheugen controller voor beide. Opterons kunnen 64 en 128 bit geheugen benaderen, voor het laatste is een even aantal bankjes per geheugen-processor nodig. 2x 512 is daarom sneller dan 1x 1024. Op een bord als de Thunder K8W, waar beide processoren apart geheugentoegang hebben, kom je dan aan minimaal 4 bankjes.

Edit: zin beter geformuleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens nu had in nog ff een vraag, wat is het verschil tussen 'Low Profile' en/of 'Double Row', bij het geheugen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 14:56:
Jongens nu had in nog ff een vraag, wat is het verschil tussen 'Low Profile' en/of 'Double Row', bij het geheugen?
Low profile wil zeggen dat de geheugenmodule minder dan 2/3 van de standaard hoogte (1.7 inch) is. Fysieke dimensies.

"Double Row" is verbonden met de maximale doorzet in burst-mode. Die is 2 maal die van "Single Row" geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus volgens jullie is dit systeem beter dan de andere bovenaan:

Mem: Kingston ValueRam PC2700, 333 MHz, Double-Row, 2,5, 512 MB
Hdd: Western Digital Raptor 36 GB, 10.000 rpm, 8 MB, Serial ATA/150 2x in Raid 0
PSU: Antec TruePower EPS12V 550 watt
Cooling: CoolerMaster Cross Flow Fan

De raid 5 opstelling gaat boven mij budget, maar dit kan ik ook altijd nog in een later stadium kopen!

Video: ?? , hier ben ik nog steeds niet over uit! Ik wil graag een goed dual dvi kaart, die tevens nog recent is om de nieuwste spellen kan draaien, advies?

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 16:16:

Mem: Kingston ValueRam PC2700, 333 MHz, Double-Row, 2,5, 512 MB
Hdd: Western Digital Raptor 36 GB, 10.000 rpm, 8 MB, Serial ATA/150 2x in Raid 0
PSU: Antec TruePower EPS12V 550 watt
Cooling: CoolerMaster Cross Flow Fan

De raid 5 opstelling gaat boven mij budget, maar dit kan ik ook altijd nog in een later stadium kopen!

Video: ?? , hier ben ik nog steeds niet over uit! Ik wil graag een goed dual dvi kaart, die tevens nog recent is om de nieuwste spellen kan draaien, advies?
Toch nog ff die schijven.

Je hebt bij deze configuratie "maar" 72 GB beschikbaar.
Bij je eerste configuratie was die meer dan het dubbele.

• Zegato
  • Niet online
_Rayman_ schreef op 23 augustus 2004 @ 17:05:
[...]

Toch nog ff die schijven.

Je hebt bij deze configuratie "maar" 72 GB beschikbaar.
Bij je eerste configuratie was die meer dan het dubbele.
idd, je moet niet voor die raid 0-array gaan als je daarnaast geen grote veilige storage hebt. Denk dan aan een gewone 2x200Gb setup oid? :)

T.net gallery | V&A ads

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je nu enkel 2 schijven van 36 gig neemt, dan kom je ruimte te kort om aan beeldbewerking te doen. Je moet dan toch zeker voor 2 72 gig schijven gaan.
De gekozen schijven zijn leuk en snel, maar misschien moet je je afvragen of je niet in een iets langzamere schijf wilt investeren die veel groter is? 2 schijven van 200 GB (de maxtors die boven genoemd worden), daar kom je wel aardig mee vooruit. Heb je later weer ruimte in je portemonee, dan heb je al 2 schijven voor de raid 5 opstelling, en kun je volstaan met 1 200 gig schijf erbij te kopen plus de 2 kleinere schijven voor je OS.

Hier kon uw advertentie staan

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Voor je videokaart kun je ook bijv een ATi Radeon 9800 Pro aanschaffen voor een euro of 200, daar kun je de nieuwste spelen goed op spelen.

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 16:16:

...Video: ?? , hier ben ik nog steeds niet over uit! Ik wil graag een goed dual dvi kaart, die tevens nog recent is om de nieuwste spellen kan draaien, advies?
ik zou mits je budget het idd toelaat kiezen voor een GF 6800ultra met dual dvi, gezien de extreme prestaties en de dual dvi uitgang...
je kan uiteraard ook klein beginnen en het later uitbouwen toch? niet alles hoeft meteen top of the bill erin te zitten, heb je ook nog iets om naar toe te leven :9

MSI GX660R for the win!

• Zegato
  • Niet online
Nitroglycerine schreef op 23 augustus 2004 @ 17:16:
Voor je videokaart kun je ook bijv een ATi Radeon 9800 Pro aanschaffen voor een euro of 200, daar kun je de nieuwste spelen goed op spelen.
Alleen de Radeon 9800 XT van (ik geloof) Sapphire heeft dual-DVI. En die is meteen weer een heel stuk duurder dan de 9800 Pro.
Er is zover ik weet geen 9800 Pro met dual DVI ;(

T.net gallery | V&A ads

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Zegato schreef op 23 augustus 2004 @ 17:23:
[...]

Alleen de Radeon 9800 XT van (ik geloof) Sapphire heeft dual-DVI. En die is meteen weer een heel stuk duurder dan de 9800 Pro.
Er is zover ik weet geen 9800 Pro met dual DVI ;(
ehm nee, je hebt gelijk.

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor thuis gebruik, kun je beter geld in een amd64 steken. Aan een dual heb je in die programma's bijna enkel nadelen...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:24
Ik weet niet waarom je voor twee relatief langzame cpu's gaat (Opteron is snel maar laten we wel wezen, de 1.6GHz versie is geen beest), daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :) Één enkele supersnelle cpu doet het vaak in een applicatie beter dan twee langzamere. Echter, doe je veel aan multitasking en wil je bovenal een soepel vlot aanvoelend systeem dan zijn twee, zelfs langzamere, cpu's de beste aanpak (wel, dat vind ik persoonlijk dan). Maak voor jezelf dus wel duidelijk wat je van twee cpu's verwacht.

Disken zijn een no brainer: aan twee maal 36GB heb je niet genoeg voor video editting. Pak een snelle disk voor je OS en apps en een grote voor je video data. Ik weet niet wat je budget is maar kijk eerst naar wat je aan ruimte nodig hebt en dan pas naar welke snelheid je kunt betalen.
Budgetvraag geldt tevens voor je grafische kaart. Er zijn sinds kort hele snelle dual DVI kaarten (diverse nVidia GF6800 kaarten) maar wanneer je dat te duur wordt kun je b.v ook een 5700 Ultra nemen (heb zelf een dual DVI 5700 Ultra, perfect beeld en vlot genoeg voor leuk gamen :) ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1