[nieuwe PC] Athlon 64 vs. Athlon XP en nog andere vragen

Pagina: 1
Acties:

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:08
Ik ben toe aan een nieuwe PC. Ik heb nu een een Acer 800 LCiB (laptop). Maar deze gaat er waarschijnlijk uit of die hou ik erbij. Dat is verder niet belangrijk, het gaat om de nieuwe PC. Daarbij heb ik een aantal keuzes.

Gebruik
Ik ga em redelijk al-round gebruiken, voornamelijk voor tekstverwerken en internetten. Maar hij moet ook een spelletje goed kunnen draaien.

Config
Tot nu toe heb ik het volgende samengesteld:
AMD Athlon 64 2800+ (512 kb, boxed)
Asrock K8S8X SIS 755 (Sound, Lan, S-Ata)
512 MB Infineon PC3200 DDR
Sapphire Ati Radeon 9800 PRO 128MB
36 GB Raptor WD360GD
Lite-on DVD 16x 48x
Samsung Syncmaster 710T (DVI)

Budget
Mijn budget is eigenlijk 1000 euro. Nu kom ik uit op ongeveer 1100-1150 euro. Dat is nog net te doen. Maar meer kan dus echt niet.

Onderbouwing
De athlon 64 heb ik gekozen met oog op de toekomst. Daarnaast is het verschil in prijs niet zo groot meer met de XP variant.
Het moederbord maakt bij een 64 geloof ik niet zo veel uit. Hooguit voor functies etc. Dit Asrock mobo heeft functies die ik zoek en is lekker goedkoop.
512 mb infineon geheugen, kun je ook een ander merk invullen, het lijkt me genoeg voor mijn werkzaamheden. Athlon 64 mobo's hebben geen dual channel functies ofzo, dus een reepje of twee maakt geen verschil. I.v.m. toekomstige uitbereidbaarheid kies ik daarom voor een reepje.
Deze videokaart heeft volgens mij de beste prijs/prestatie verhouding.
De harde schijf moet vooral snel zijn. En 40 gig is genoeg voor mij.
De TFT is 16 ms, en ziet er strak uit. Ik ga em ophangen dus de voet is geen prob.

Twijfel
Allereerst de processor en moederbord. Is het slim om te gaan voor een Athlon 64 of is het beter om nog te gaan voor een Athlon XP (prijs/performance verhouding). In reviews komt dit mobo er goed uit, maar waarom evt. toch gaan voor een nForce of een KT800.

Ik heb me al helemaal suf gelezen in reviews, wat het beste moederbord is, prestatieverhoudingen etc. Maar ik heb echt advies nodig. Wat vinden jullie van de config, wat zouden jullie anders doen en vooral waarom?

Daarnaast heb ik nog een vraagje over de harddisk. Ik zou voor iets meer geld kunnen gaan voor een Raid0 opstelling. Heeft dat nut. Want volgens mij heeft dat alleen zin voor grote bestanden. Maar voor office, opstarten etc. is het volgens mij belangrijker dat je 1 snelle HD hebt...

Alvast bedankt _/-\o_ UPDATE 24-08

[ Voor 38% gewijzigd door Hoedje op 24-08-2004 19:27 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zou je ons kunnen vertellen wat je zoal van plan bent met de PC te gaan doen? Dit is vrij belangrijk bij het kiezen van componenten en het geven van advies. ;)

• Hoedje
Aikeleer schreef op 22 augustus 2004 @ 17:52:
Zou je ons kunnen vertellen wat je zoal van plan bent met de PC te gaan doen? Dit is vrij belangrijk bij het kiezen van componenten en het geven van advies. ;)
De PC is voornamelijk voor teksverwerken, internetten etc. Maar daarnaast wil ik ook zo nu en dan een spelletje spelen. Binnenkort half-life 2 ...
Belangrijk is dat de prijs prestatie verhouding zo goed mogelijk is. Hoeveelheid ramgeheugen is altijd makkelijk uit te breiden, maar een videokaart of processor moet je altijd echt vervangen. Ik doe ook eigenlijk nooit aan (gedeeltelijk) upgraden maar gewoon aan de hele PC vervangen. Dus toekomstige upgradebility (bestaand woord?) is niet belangrijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Hoedje op 24-08-2004 18:33 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Voor Half-Life 2 is deze PC wel geschikt voor.

Processor: Als je een pc wilt, die op de toekomst voorbereid moet zijn, dan zou ik idd een Athlon 64 nemen. Als je nog geld over hebt voor een grotere HD, dan zou ik een grotere HD nemen. Want die is toch wel een beetje aan de kleine kant.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 19:27 ]

• Hoedje
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 19:12:
Voor Half-Life 2 is deze PC wel geschikt voor.

Processor: Als je een pc wilt, die op de toekomst voorbereid moet zijn, dan zou ik idd een Athlon 64 nemen. Als je denkt dat je je CPU toch na 2 jaar zult vervangen, dan raad ik jou een Athlon XP 3000+ processor aan met een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord. Dan heb je misschien nog geld over voor een grotere HD. Want die is toch wel een beetje aan de kleine kant.
Ik denk dat ik toch wel een jaartje of 3 met deze PC moet doen. Daarnaast is een grotere HD niet nodig. Ik ga expres voor deze omdat ie heel snel is. En aan +/- 40 gig heb ik zat. Dat gebruik ik nu ook op m'n laptop... de rest is meestal toch overbodig.

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
De AthlonXP 3000+ is duurder dan de Athlon64 2800+ hoor. Terwijl de Athlon64 beter is, een stuk beter. Oftewel, gewoon voor de Athlon64 gaan.
(ASrock (mobo) is trouwens niet echt een A-merk).
Denk je verder genoeg te hebben aan een Harde schijf van 36Gig? Daar kan je niet echt heel veel op kwijt. Besturingssysteem, en enkele spellen en daar houd het wel op.

Verwijderd

w-k-pieters schreef op 24 augustus 2004 @ 19:16:
[...]

Ik denk dat ik toch wel een jaartje of 3 met deze PC moet doen. Daarnaast is een grotere HD niet nodig. Ik ga expres voor deze omdat ie heel snel is. En aan +/- 40 gig heb ik zat. Dat gebruik ik nu ook op m'n laptop... de rest is meestal toch overbodig.
Oke. dan zou ik 512MB extra in je systeem doen. want dat hebben zeker games zoals Doom 3 toch wel nodig. Dus als je nog 512MB extra kunt erin stoppen, kun je 2-3 jaar mee vooruit zonder te hoeven upgraden.
De AthlonXP 3000+ is duurder dan de Athlon64 2800+ hoor
Oh sorry, dat wist ik niet. Mijn excuus.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 19:26 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:48

Wok

Dakloos...

Als de PC circa 3 jaar mee moet gaan om vervolgens plaats te maken voor een nieuwe, zou ik eerst nog bij de Athlon XP blijven. Ook omdat je aangeeft niet al te zware taken te zullen uitvoeren. Een snelle XP (2800+ bijvoorbeeld) heeft dan nog echt wel voldoende capaciteit. De keuze voor een A64 zou ik dus ook niet kunnen rechtvaardigen. Ik zou dan ook een 2800+ nemen, omdat die in mijn ogen op dit moment de beste prijs/prestatieverhouding levert (binnen de beschikbare XP-varianten).

Als moederbord zou ik de ASUS A7N8X-E DeLuxe willen aanbevelen. Dit bord is voorzien van vele features, waaronder goed onboard geluid, dual LAN en FireWire. Wellicht dat je alle features nu niet nodig hebt, maar voor hetzelde geld koop je volgend jaar een digitale videocamera; hoef je niet weer te prutsen met een apart FireWire-kaartje.

Begrijp me niet verkeerd: Asrock heeft in relatief korte tijd een goede reputatie opgebouwd en ik geloof wel in de kwaliteiten van het merk. Feit is echter dat de nForce2 nog altijd wordt gezien als een van de betere keuzes voor het AMD XP platform.

De harder schijf is wellicht wat aan de krappe kant, maar wel snel. Deze zou ik dan ook handhaven. Mocht je over een jaar toch het idee hebben dat je te weinig opslagruimte hebt, dan kun je altijd een extra HDD aanschaffen. Het OS kan dan lekker op de snelle Raptor blijven staan. :)

Verder zie ik een leuk systeempje staan, wat zeker wel drie jaar mee kan. Ik zie alleen geen CD/DVD brander staan. Bewuste keuze?
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 19:23:
[...]

Oke. dan zou ik 512MB extra in je systeem doen. want dat hebben zeker games zoals Doom 3 toch wel nodig. Dus als je nog 512MB extra kunt erin stoppen, kun je 2-3 jaar mee vooruit zonder te hoeven upgraden.
Niet direct noodzakelijk. Met 512 MB kun je tegenwoordig nog prima uit de voeten. Wellicht als de gewenste spellen daadwerkelijk verkrijgbaar zijn (het zij legaal of illegaal O-) ), dat je dan eens na kunt denken om er 512 MB extra in te steken.

[ Voor 19% gewijzigd door Wok op 24-08-2004 19:42 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Wok schreef op 24 augustus 2004 @ 19:36:
Als de PC zirca 3 jaar mee moet gaan om vervolgens plaats te maken voor een nieuwe, zou ik eerst nog bij de Athlon XP blijven. Ook omdat je aangeeft niet al te zware taken te zullen uitvoeren. Een snelle XP (2800+ bijvoorbeeld) heeft dan nog echt wel voldoende capaciteit. De keuze voor een A64 zou ik dus ook niet kunnen rechtvaardigen. Ik zou dan ook een 2800+ nemen, omdat die in mijn ogen op dit moment de beste prijs/prestatieverhouding levert.
Waarom zou hij een Athlon XP moeten nemen?. Hij heeft geen grotere HD nodig. Dus er valt eigenlijk niets meer te verbeteren(Misschien nog 512MB ram extra). Dan is het ook verstandig als hij bij de Athlon 64 2800+ blijft.
Niet dirct noodzakelijk. Met 512 MB kun je tegenwoordig nog prima uit de voeten. Wellicht als de gewenste spellen daadwerkelijk verkrijgbaar zijn (het zij legaal of illegaal 0-) ), dat je dan eens na kunt denken om er 512 MB extra in te steken.
Idd, voor office appilicaties is 512MB nog ruim voldoende. Maar 1024MB DDR RAM is voor spellen zoals Far Cry, Doom 3 enz echt geen overbodige luxe.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 19:43 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 19:41:
[...]

Waarom zou hij een Athlon XP moeten nemen?. Hij heeft geen grotere HD nodig. Dus er valt eigenlijk niets meer te verbeteren(Misschien nog 512MB ram extra). Dan is het ook verstandig als hij bij de Athlon 64 2800+ blijft.
Oeps... ik dacht hij een XP2800 had genoemd |:( Als de TS voor A64 2800 gaat, is dat een prima keuze en kan mijn XP/mobo-verhaal als niet terzake beschouwd worden ;)

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 21:04

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

(jarig!)
ik zou geen asrock nemen is echt een b of indien dat bestaat een c merk, terwijl je op het moederboard juist niet moet bezuiningen aangezien dat voor een stabiele basis zorgt.
neit doen dus koop een abit asus ofzo

...

Verwijderd

earthforce schreef op 24 augustus 2004 @ 19:48:
ik zou geen asrock nemen is echt een b of indien dat bestaat een c merk, terwijl je op het moederboard juist niet moet bezuiningen aangezien dat voor een stabiele basis zorgt.
neit doen dus koop een abit asus ofzo
Dat is volgens mij echt onzin ofzo. Waarom zouden moederborden met een minder bekend merk minder goed zijn dan moederborden die een bekend merk hebben?

• UltraR-pc
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 19:52:
[...]

Dat is volgens mij echt onzin ofzo. Waarom zouden moederborden met een minder bekend merk minder goed zijn dan moederborden die een bekend merk hebben?
Daar zijn al veel discussies over geweest. Wat maakt een merk A en B? Ik zelf ben van mening dat een A-merk een merk is dat zijn kwaliteit en betrouwbaarheid reeds heeft bewezen. Dit is het geval bij MSI, Asus, Abit, etc. Maar niet bij AS-rock. Uiteraard is het zeer aannemelijk dat dit AS-rock mobo een prima ding zal zijn. Echter de kans bestaat dat het mobo problemen zal geven, en die kans is in mijn ogen groter bij AS-rock dan bij eerder genoemde A-merken.

• Wok

Wok

Dakloos...

UltraR-pc schreef op 24 augustus 2004 @ 19:55:
[...]

Daar zijn al veel discussies over geweest. Wat maakt een merk A en B? Ik zelf ben van mening dat een A-merk een merk is dat zijn kwaliteit en betrouwbaarheid reeds heeft bewezen. Dit is het geval bij MSI, Asus, Abit, etc. Maar niet bij AS-rock. Uiteraard is het zeer aannemelijk dat dit AS-rock mobo een prima ding zal zijn. Echter de kans bestaat dat het mobo problemen zal geven, en die kans is in mijn ogen groter bij AS-rock dan bij eerder genoemde A-merken.
Dan zal ik die droom ook even verbrijzelen: MSI K7T Turbo anyone? ;) Lekker betrouwbaar dat de elco's na 1-2 jaar gaan lekken :P

Eigen ervaring: ben inmiddels aan mijn derde A7N8X toe in een jaar tijd (eerste: defecte AGP poort; tweede: DOA), na eerst twee A7V8X-bordjes met defecte geheugenbanken te moeten retourneren. :{

Verwijderd

Elke merk geeft wel eens problemen.

Elke merk geeft wel eens problemen. Wat door mijn ogen telt zijn alleen de prestaties. Je kan een A-merk hebben die nooit problemen heeft, maar geen prestaties heeft.

Maar je kan ook een B-merk hebben die heel soms een probleempje geeft, maar wel veel betere prestaties heeft.

Wat ik hier probeer te zeggen is, dat (door mij gezien) geen ene reet uit maakt of je een A-merk of een B-merk hebt. Prestaties, die zijn belangrijk.

Ik bedoel, waarom zou je voor een moederbord die een A-merk heeft meer geld uitgeven, dan aan een moderbord die de zelfde prestaties heeft maar een B-merk heeft?
Dan zal ik die droom ook even verbrijzelen: MSI K7T Turbo anyone? Lekker betrouwbaar dat de elco's na 1-2 jaar gaan lekken

Eigen ervaring: ben inmiddels aan mijn derde A7N8X toe in een jaar tijd (eerste: defecte AGP poort; tweede: DOA), na eerst twee A7V8X-bordjes met defecte geheugenbanken te moeten retourneren.
Hier zie je maar weer dat ook A-merken producten afleveren die niet lang mee gaan.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 20:09 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 20:04:
Elke merk geeft wel eens problemen. Wat door mijn ogen telt zijn alleen de prestaties. Je kan een A-merk hebben die nooit problemen heeft, maar geen prestaties heeft.

Maar je kan ook een B-merk hebben die heel soms een probleempje geeft, maar wel veel betere prestaties heeft.

wta ik hier probeer te zeggen is, dat (door mij gezien) geen ene reet uit maakt of je een A-merk of een B-merk hebt. Prestaties, die zijn belangrijk.
hear, hear.... :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 20:04:

wta ik hier probeer te zeggen is, dat (door mij gezien) geen ene reet uit maakt of je een A-merk of een B-merk hebt. Prestaties, die zijn belangrijk.
yup, dat zeg jij als een hardcore gamer ;)
IN grote lijnen ben ik het wel met je eens. Maar, tis aan de TS wat hij belangrijk vindt: Een stabiele pc (hardware matig gezien) of een B-merk pc die misschien wel wat meer mankementjes kan hebben. Maar flinke prestaties heeft :)
Dus zegt u het maar :)

O ja,
Ik wil niet zeggen dat A-merk bagger is kwa prestaties. Maar het is wat Excistor zegt: een B-merk kan ook goed meekomen. En B-merk pc's kunnen ook jarenlang zonder mankementen draaien. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 20:08:
[...]

yup, dat zeg jij als een hardcore gamer ;)
IN grote lijnen ben ik het wel met je eens. Maar, tis aan de TS wat hij belangrijk vindt: Een stabiele pc (hardware matig gezien) of een B-merk pc die misschien wel wat meer mankementjes kan hebben. Maar flinke prestaties heeft :)
Dus zegt u het maar :)

O ja,
Ik wil niet zeggen dat A-merk bagger is kwa prestaties. Maar het is wat Excistor zegt: een B-merk kan ook goed meekomen. En B-merk pc's kunnen ook jarenlang zonder mankementen draaien. :)
Kijk jij begrijpt het. Een B-Merk betekent niet altijd defecte producten of slechte kwaliteit.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Laatst bij een winkeltje een Socket-A mobo gekocht van Asrock, en da's berestabiel kan ik je vertellen. Ik heb er veel minder problemen mee dan met m'n oude Epox moederbordje (waarvan de southbridge waarschijnlijk de geest gegeven had). Ook de winkel waar ik 'm gekocht heb heeft weinig problemen met die bordjes. Ik zou Asrock niet zonder meer een B-merk noemen. Het zijn meer de borden die Asus niet onder de eigen naam op de markt "durft" te brengen, om wat voor reden dan ook.

• Hoedje
@all: Dat gaat heel snel met de reacties. Allemaal bedankt _/-\o_ .

Het athlon XP of 64 verhaal blijft lastig. Laat ik er bij zeggen dat ik graag zo min mogelijk geld wil uitgeven, maar aan de andere kant wel graag het snelste wil hebben (cliche).

Athlon XP 2800+ 125 euro
Mobo nForce 2 >80 euro

Athlon 64 2800+ 146 euro
Mobo sis 755 71 euro

De prijzen komen uit de pricewatch. Daarbij moet een moederbord minimaal sata, geluid 5.1 en Lan hebben.

Het verschil is maar (217 - 205=) 12 euro. Dus dat is nog te overzien. Voordeel bij een XP is dat om het wat vriendelijker voor het budget te maken ik voor een langzamere kan kiezen. Bijv. een 2500+ die maar 80 euro kost.

@existor & earthforce Het merk van het moederbord vind ik niet zo belangrijk. De prestaties en kwaliteit wel. Die zijn volgens mij best in orde bij dit mobo. Ik ga verder (toch) niet overklokken.

@wok & existor: die 512 mb kan ik inderdaad nog toevoegen mocht dat nodig zijn, voorlopig hoop ik dat 512 mb voldoende is.

@wok: de cd/dvd brander is een goed punt. Ik heb geen DVD brander nodig. DVD's huur of koop ik. Downloaden vind ik teveel werk (dat soort mensen heb je ook ;) ). CD brander is inderdaad wel een goed punt. Dat is altijd handig en een combo DVD lezer / cd brander zal niet veel duurder zijn dan alleen een DVD lezer.
Dit hangt voornamelijk af van of ik m'n notebook houd of niet....
De extra HD kan inderdaad altijd nog.

De hele mobo discussie was er nog niet toen ik mijn reply ging tikken dus alsnog:
Wat iets een b-merk maakt of niet, vind ik niet echt belangrijk (en dus ook of Asrock dat wel of niet is). Ik ga wel proberen wat gebruikerservaringen over de verschillende mobo's te lezen. Wellicht dat ik dan toch een paar tientjes meer uitgeef voor een ander mobo.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 24-08-2004 20:23 ]

• UltraR-pc
w-k-pieters schreef op 24 augustus 2004 @ 20:19:
@all: Dat gaat heel snel met de reacties. Allemaal bedankt _/-\o_ .

Het athlon XP of 64 verhaal blijft lastig. Laat ik er bij zeggen dat ik graag zo min mogelijk geld wil uitgeven, maar aan de andere kant wel graag het snelste wil hebben (cliche).

Athlon XP 2800+ 125 euro
Mobo nForce 2 >80 euro

Athlon 64 2800+ 146 euro
Mobo sis 755 71 euro

De prijzen komen uit de pricewatch. Daarbij moet een moederbord minimaal sata, geluid 5.1 en Lan hebben.

Het verschil is maar (217 - 205=) 12 euro. Dus dat is nog te overzien. Voordeel bij een XP is dat om het wat vriendelijker voor het budget te maken ik voor een langzamere kan kiezen. Bijv. een 2500+ die maar 80 euro kost.

@existor & earthforce Het merk van het moederbord vind ik niet zo belangrijk. De prestaties en kwaliteit wel. Die zijn volgens mij best in orde bij dit mobo. Ik ga verder (toch) niet overklokken.

@wok & existor: die 512 mb kan ik inderdaad nog toevoegen mocht dat nodig zijn, voorlopig hoop ik dat 512 mb voldoende is.

@wok: de cd/dvd brander is een goed punt. Ik heb geen DVD brander nodig. DVD's huur of koop ik. Downloaden vind ik teveel werk (dat soort mensen heb je ook ;) ). CD brander is inderdaad wel een goed punt. Dat is altijd handig en een combo DVD lezer / cd brander zal niet veel duurder zijn dan alleen een DVD lezer.

De hele mobo discussie was er nog niet toen ik mijn reply ging tikken dus alsnog:
Wat iets een b-merk maakt of niet, vind ik niet echt belangrijk (en dus ook of Asrock dat wel of niet is). Ik ga wel proberen wat gebruikerservaringen over de verschillende mobo's te lezen. Wellicht dat ik dan toch een paar tientjes meer uitgeef voor een ander mobo.
Voor 12 Euro meer heb je met de Athlon64 een hele lading prestatie meer + toekomstgerichter. Geen twijfel mogelijk wat mij betreft.

Verwijderd

code:
1
2
Athlon 64 2800+ 
Mobo sis 755

Die combinatie is goedkoper dan

code:
1
2
Athlon XP 2800+
Mobo nForce 2

Dus ik zou gewoon voor de A64 en de Asrock moederbord gaan. Goedkoper en sneller. Hier heb ik een aantal benchmarks gepost:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/s_cpu.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/sm.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/3dm.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/q3an.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/q3ah.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/bm1.png

Die van de nForce 2 is getest met een AMD Athlon XP 2400+ en die van de Asrock is getest op een AMD Athlon 64 3200+ CPU. Oke, het zijn niet echt de cpu's die jij in je gedachte hebt, maar wat ik wil laten zien is dat de A64 sneller is dan de A XP. Overigens is de nForce 3 ook met een A64 3200+ getest. Je ziet dat de Asrock beter presteert dan de nForce 2 en de nForce 3.

De hele review kun je hier lezen. Het is wel in het duits.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 11:26
Ik zou persoonlijk ook gaan voor de A64, snel, stabiel en voorbereid op de toekomst. De AthlonXP is stilletjes aan aan het verdwijnen, ik zou die nog kiezen mocht ik heel hard op mijn geld zitten, maar voor die 12 euro...

Wat betreft dat mobo: ik heb al menig pc in elkaar gestoken en het merk dat mij tot nu toe al de meeste problemen heeft bezorgd is: MSI
Condensatoren kapot, een exemplaar dat maar blijft dwars liggen (geen details omwille van te veel oftopic) , ....
Ik heb nog geen problemen ondervonden met ECS en ASRock mobo's

Het voordeel aan die bordjes is dat ze over 'basis' features beschikken die weinig exotische drivers en tooltjes vereisen voor ze willen werken.... (als je linux draait ben je wel even zoet om alles in gang te krijgen)

conclusie: ga voor de Asrock met A64

• UltraR-pc
Ik heb al ervaring met 3 verschillende MSI mobo's in 2 verschillende pc's en ik heb met geen ervan ooit problemen gehad. Ik ga bij mobo's altijd voor MSI. Maar zo zie je maar weer; het is gewoon een kwestie van geluk of pech, MSI of AS-rock maakt dan dus niet zoveel uit.

• Wok

Wok

Dakloos...

w-k-pieters schreef op 24 augustus 2004 @ 20:19:

[..]
"Wat je niet hebt, kan je ook niet missen" :P

Een CD/DVD-brander hoeft inderdaad niet altijd een verplicht onderdeel van de PC te zijn ;) Heb zelf ook nog niet eens zo gek lang een CD-brander (sinds drie jaar ofzo). Toch is het wel erg makkelijk hoor: bijvoorbeeld een CD-tje met wat appz/tools die je toch vaker gebruikt dan je dacht (en te groot zijn voor diskette ;) ) of om je belangrijkste bestanden te archiveren, of foto's of....

Dat is ook de voornaamste reden dat ik een brander heb (en natuurlijk een argument om CD-tjes van de buren te "lenen" O-) ). Heb ongeveer een half jaar geleden een spindel van 50 CD-R's gehaald en daar heb ik er nu misschien zes van gebruikt 8)7 Binnenkort ga ik trouwens weer wat van mijn CD-collectie kopiëren voor in de auto :Y)

Mocht je wel voor een brander gaan, neem dan een aparte. De prijs van een aparte DVD + brander is niet veel hoger dan een combo-drive en biedt in mijn ogen meer voordelen: je kunt je CD's makkelijker backuppen, zonder het gekloot om het eerst naar HDD te moeten en vanaf daar weer naar CD.

• Hoedje
Wok schreef op 24 augustus 2004 @ 21:50:
[...]

"Wat je niet hebt, kan je ook niet missen" :P
Voor backups gebruik ik m'n iPod. En ik zou niet meer zonder kunnen.
Bedankt voor de benches en ik heb inmiddels de review ook gelezen.

En daarnaast iedereen bedankt voor z'n hulp!

Verwijderd

klein vraagje:
200 euro voor een
9700 PRO 128mb radeon gigabyte is dat geode verkoopprijs?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 17:02:
klein vraagje:
200 euro voor een
kijk in de pricewatch zou ik zeggen :)

edit:
foutje :(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 17:10 ]

Verwijderd

klein vraagje:
200 euro voor een
staat idd niet meer in pricewatch...

• UltraR-pc
klein vraagje:
200 euro voor een
Nee, daar krijg je nu een 9800pro voor.

Verwijderd

Bedankt voor de benches en ik heb inmiddels de review ook gelezen.

En daarnaast iedereen bedankt voor z'n hulp!
Graag gedaan. :)

Verwijderd

klein vraagje:
200 euro voor een
Nee, het is idd een beetje te duur. Want voor ongeveer rond de €200,- heb je al een ATI Radeon 9800 Pro 128 MB 256bits.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 22:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 22:16:
[...]
Nee, het is idd een beetje te duur. Want voor ongeveer rond de €200,- heb je al een ATI Radeon 9800 Pro 128 MB 256bits.
dan heb ik goede zaken gedaan... zit t eens mee
Pagina: 1