Toon posts:

Videokaart in Linux wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Linux redhat installatie doorlopen, en op het einde vraagt hij naar de monitor. Die heb ik opgegeven, daar is niets mis mee. Dan de videokaart.
Hij wil weten wat voor chip ik heb, en als ik een van de chips selecteer, dan krijg ik linux in een sherm. Dat heb je ook wel eens bij windows, als je een dos programma draait. Het scherm is ongeveer zo:

[------------]
|---(****)---|
|--(******)--|
|--(******)--|
|---(****)---|
[------------]

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen? Zou het bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat mijn videokaart de beeldschermgroottes niet aankan (24 bit)? Dat denk ik overigens niet hoor, aangezien ik het ook geprobeerd heb met 640x480 en dat deed hij ook niet.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Het zou helpen als je vermelden zou wat voor videokaartje je gebruikt :) Dan kunnen we antwoord geven

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
een Sis SG86C205, kan dat? of een Sis 6205? Redhat heeft beide aangegeven. Ik geloof de eerste.

Hij werd meegeleverd bij een IBM aptiva computer die we zo'n 4 a 5 jaar geleden hebben gekocht.

Wat ik ook raar vind, is dat toen ik redhat wilde installeren op mijn nieuwere pentium 350 (met betere videokaart) toen begon redhat in de grafische modus, en nu in de text modus (zo lijkt het wel). De tekst modus zie je ook bij windows helemaal in het begin van de installatie.

Het zou erg prettig zijn als iemand mij kon helpen.

Wat ook prettig is, is als ik weet hoe ik in Gnome de videokaart veranden. Ik heb namelijk geprobeerd in dat halve scherm, en toen kon ik wel een beetje door Gnome browsen, en ik heb het nergens kunnen vinden.

Alvast bedankt! :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Op woensdag 27 december 2000 20:03 schreef Panther het volgende:
Ik heb nu de Linux redhat installatie doorlopen, en op het einde vraagt hij naar de monitor. Die heb ik opgegeven, daar is niets mis mee. Dan de videokaart.
Hij wil weten wat voor chip ik heb, en als ik een van de chips selecteer, dan krijg ik linux in een sherm. Dat heb je ook wel eens bij windows, als je een dos programma draait.
Het kan zijn dat je je Xserver nog niet hebt opgestart >:)

Veel voorkomende 'fout'
Het 'dos' scherm waar je naar zit te staren heet namelijk linux.... (of eigenlijk bash oid) Linux heeft geen grafische interface zoals de windozen dat hebben. Het is nog veel mooier! Linux heeft verschillende grafische interfaces meegeleverd. Log eens in en tik 'startx' in (zonder '!). Kijk eens wat er gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het niet.

Ik ben er ondertussen achter dat alles is opgestart. Wat er fout is, is de refreshrate en de resolutie.

Weet iemand hoe ik de resolutie en refreshrate kan aanpassen in Linux. Het liefst de niet grafische modus, want die kan mijn monitor verneuken (refreshrate).

Alvast bedankt!

Verwijderd

btw er wordt een logfile bijgehouden voor iedere keer dat je je Xserver opstart.

/var/log/XFree86.0.log

Dan kun je kijken waar ie precies op fout gaat..

Als het goed is staat er zo'n error van: no screens found; en anders start ie de server zonder error op, alleen heb je dan zo'n sneeuw beeld, of zelfs geen beeld.

Om de server te configgen moet je:

/etc/X11/XF86Config of /etc/XF86Config editten. (ligt aan je systeem)

Om resoluties toe te voegen:

voeg in section Sceen, in een subsection met een display depth naar keuze het volgende toe:

Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"

Waarbij je natuurlijk rekening houdt met de resolutie waar je in wilt draaien. De eerste resolutie die de Xserver tegenkomt pakt ie om op te starten. (andere resoluties zijn natuurlijk ook in te vullen; mits het voorgedefinieerde video modes zijn.)

Eventueel kun je ook nog handmatig de horizontal Sync en Vertical Refresh van je monitor instellen.

Onder section monitor:

VertRefresh 50-70
HorizSync 70-100

Waarbij 70-100 en 50-70 monitor afhankelijke (range) specificaties zijn.

Het bovenstaande is voor zover ik weet op zowel XF86-3.x.x alswel XF86-4.0.x config file formaten van toepassing; Maar uiteraard draai je op het moment wel Xfree86 4.0.2; en anders zou ik maar heel snel es een upgrade overwegen.. :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Wat precies de mogelijkheden zijn in die configuratiefile kun je nalezen met het commando: man XF86Config (LET OP DE HOOFDLETTERS!)

Verwijderd

Topicstarter
Hij deed het niet.

Ik moet zeggen dat ik toch echt moet wennen aan Linux hoor! Wat het vervelende is, is dat de grafische schil het niet deed, en ik ook niet de commando's ken om alles op te lossen in de 'dos' modus.

Ik zou zo graag eerst in de grafische schil modus de Linux architectuur willen ontdekken, en dan lekker gaan tweaken in Linux zelf.

Ik weet niet welke videokaart ik heb, en ik ken de refreshrates niet van mijn monitor. Ik heb een IBM G50 monitor, en een videokaart die bij het aptiva systeem werd bijgeleverd. Ik heb geprobeerd via x86fconfig het een en ander in te stellen, maar toen ik de veranderingen opsloeg, startte hij Gnome (of is het nu Xwindows) helemaal niet meer op.
Pagina: 1