Seagate 160 GB, eerder 131 GB

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Pas een Seagate 7200.7 Rpm, 160 GB gekocht. Na installatie blijkt dat de grootte eigenlijk maar iets van 127.9 GB (in windows) is. Is dit bedrog, een fout in de drive of hoort dit zo?

Nu weet ik dat, er een verschil in rekenmethoden is (1 KB = 1024 bytes), maar zelf zeggen ze dit: (http://www.seagate.com/pr...t/glossary/index.html#cap)

Capacity:
Capacity is the amount of data that the drive can store, after formatting. Most disc drive companies, including Seagate, calculate disc capacity based on the assumption that 1 megabyte = 1000 kilobytes and 1 gigabyte=1000 megabytes.

Dus hebben ze me een schijf verkocht die te klein is qua grootte. Toch?

Graag ervaring c.q. oplossingen. Kan je hier mee terug gaan? Bijvoorbeeld naar de leverancier of fabrikant.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
heb je service pack 1 erop staan ? zo niet dan ziet ie ook maar maximaal 132 gig

als het goed is moet ie zo rond de 149 gig zijn :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
Veel voorkomende fout, zie service pack 1.
De schijf is dan inderdaad rond de 149gb.
Oplossing is dus service pack 1 te installeren.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 15:14
Staat gewoon in de OM FAQ! Ga je schamen. :+
OM FAQ / Beleid

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 22-08-2004 15:20 ]

Verwijderd

ik weet niet wat jullie allemaal met service pack 1 willen daar heeft het niks mee te maken , ik heb dit probleen al te keer gehad. een keer met een samsung 160GB, en nu met een western digital 160GB, als je windows wilt instaleren dan zegt hij 131 GB en in windows 127GB, en ben gewoon naar een computer boer gegaan in Heerlen. die heeft de hardenschijf ff getest , en heeft met een floppy diks hem geformateerd , op die disk stond norton gost ( disk recover ). en nu loopt alles perfeckt 149 GB _/-\o_

• PilatuS
  • Niet online
nou ik denk dat het er wel wat mee te maken heeft, aangezien windows xp zonder sp1 de schijf ziet als 132 gig en met sp1 em ziet als 149 gig :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:26:
ik weet niet wat jullie allemaal met service pack 1 willen daar heeft het niks mee te maken , ik heb dit probleen al te keer gehad. een keer met een samsung 160GB, en nu met een western digital 160GB, als je windows wilt instaleren dan zegt hij 131 GB en in windows 127GB, en ben gewoon naar een computer boer gegaan in Heerlen. die heeft de hardenschijf ff getest , en heeft met een floppy diks hem geformateerd , op die disk stond norton gost ( disk recover ). en nu loopt alles perfeckt 149 GB _/-\o_
Windows XP heeft standaard geen ondersteuning voor schijven groter dan 127GB, in Service Pack 1 is er support bijgekomen voor HD's groter dan 127GB.
Jou bovenstaande verhaaltje is toch redelijke onzin.

Verwijderd

PilatuS schreef op 22 augustus 2004 @ 15:28:
nou ik denk dat het er wel wat mee te maken heeft, aangezien windows xp zonder sp1 de schijf ziet als 132 gig en met sp1 em ziet als 149 gig :)
hoe wil jij dat nou weten, je heb nog niet eens een 160GB schijf :? , en ik wel en heb geen SP1 Shit erop staan gewoon standaard, en herkend hem als 149GB _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:30:
[...]

Windows XP heeft standaard geen ondersteuning voor schijven groter dan 127GB, in Service Pack 1 is er support bijgekomen voor HD's groter dan 127GB.
Jou bovenstaande verhaaltje is toch redelijke onzin.
als je een screen wil moet je me ff zeggen waar je kunt zie of er sp1 opstaat laat ik het je zien

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 15:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:32:
[...]

hoe wil jij dat nou weten, je heb nog niet eens een 160GB schijf :? , en ik wel en heb geen SP1 Shit erop staan gewoon standaard, en herkend hem als 149GB _/-\o_
Nou als je ze vantevoren formattert en partitioneert, gat het met winxp meestal ook goed zonder sp1.
Maar waarschijnlijk heeft je computerboer gewoon een instelling in het register aangepast waardoor hij zonder sp1 wel om kan gaan met 160GB schijven.
Want daar is een instelling voor.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:32:
[...]

er is bij mij toch echt vorige week een 160 gig seagate bijgekomen, wat trouwens ook gewoon in me sig staat :)

• Jimster
Het heeft niet niks met SP1 te maken (Zie o.a. de OM FAQ).
Jij hebt XP zonder SP1 en werd daarmee niet volledig herkend. Ik durf te beweren dat als je wel SP1 zou hebben dat ie in 1x wel goed werd herkend.
Maar weer ontopic: Lees gewoon de OM FAQ door en gebruik de search. Hier is genoeg info over te vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:37:
[...]

Nou als je ze vantevoren formattert en partitioneert, gat het met winxp meestal ook goed zonder sp1.
Maar waarschijnlijk heeft je computerboer gewoon een instelling in het register aangepast waardoor hij zonder sp1 wel om kan gaan met 160GB schijven.
Want daar is een instelling voor.
wat zeggen ze dan allemaal je sp1 nodig, ga naar je computer boer waar je hem gekocht heb en klaar is kees. of doe het zelf norton gost dan zijn al die topic's overbodig, of zie ik dit nu verkeerd 8)7

Verwijderd

Jimster schreef op 22 augustus 2004 @ 15:41:
[...]

Het heeft niet niks met SP1 te maken (Zie o.a. de OM FAQ).
Jij hebt XP zonder SP1 en werd daarmee niet volledig herkend. Ik durf te beweren dat als je wel SP1 zou hebben dat ie in 1x wel goed werd herkend.
Maar weer ontopic: Lees gewoon de OM FAQ door en gebruik de search. Hier is genoeg info over te vinden.
maar als je een fresh instal wilt doen, hoe wil je dan sp1 erop hebben 8)7

Verwijderd

wat geeft je bios aan voor groote van de hdd?
je kan zien of je Sp1 geinstaleerd heb via een rechtermuis klik op "deze computer"
en dan naar de eigenschappen kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 15:44 . Reden: typo's eruit ]

Verwijderd

Sp1 verandert alleen die register instelling, kun je zelf ook doen. Maar veel mensen zetten sp1 erop om belangrijkere redenen (veiligheid, ooit eens van gehoord?)

• Jimster
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:42:
[...]
maar als je een fresh instal wilt doen, hoe wil je dan sp1 erop hebben 8)7
Ja zeker 8)7
[rml][ XP] Streaming SP1 en bootable cd maken[/rml]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:43:
Sp1 verandert alleen die register instelling, kun je zelf ook doen. Maar veel mensen zetten sp1 erop om belangrijkere redenen (veiligheid, ooit eens van gehoord?)
nou als je veiligheid wilt kun je om de 5 minuten updaten,

maar hier een screen:

http://www.tweakzone.nl/f/g/24178F4XSYBz3.JPG

http://www.tweakzone.nl/f/g/241788uzrh95Y.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 15:51 ]

Verwijderd

geen sp1, kijk dan maar eens ff in het register bij HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters

en kijk of er een 1 staat bij EnableBigLba.

• Jimster
Leuk voor je, maar dit is geen 'ik heb 160 zonder sp1 en zonder beveiligingsgaten topic'!
De TS heeft een probleem en aangezien hij niet veel informatie geeft over zijn computer, kunnen we alleen maar raden wat er aan de hand is. Kan aan SP1 liggen als ie XP heeft, maar ook aan z'n BIOS.
De TS moet gewoon de OM FAQ / Beleid doornemen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat een discussie om niets

Why can I only see 127 to 137 GBytes of my 160+ GB drive?

Why can I only see 127 to 137 GBytes of my 160+ GB drive in Windows XP?

Bij Seagate vandaan

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 22-08-2004 15:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:54:
geen sp1, kijk dan maar eens ff in het register bij HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters

en kijk of er een 1 staat bij EnableBigLba.
doe eens neit zo eigenwijs, ze zeggen toch dat het ook een regiter instelling kan zijn, die sp1 normaal gesproken ook erin zet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maverick schreef op 22 augustus 2004 @ 16:01:

doe eens neit zo eigenwijs, ze zeggen toch dat het ook een regiter instelling kan zijn, die sp1 normaal gesproken ook erin zet.
Het is idd een register instelling die een tooltje van een fabrikant ook aanpast. maar volgens mij is SP1 wel vereist

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Jimster schreef op 22 augustus 2004 @ 15:54:
[...]

Leuk voor je, maar dit is geen 'ik heb 160 zonder sp1 en zonder beveiligingsgaten topic'!
De TS heeft een probleem en aangezien hij niet veel informatie geeft over zijn computer, kunnen we alleen maar raden wat er aan de hand is. Kan aan SP1 liggen als ie XP heeft, maar ook aan z'n BIOS.
De TS moet gewoon de OM FAQ / Beleid doornemen.
nou ik heb die OM FAQ / Beleid doorgenomen maar daar word je ook geen steek weizer van, ben je twee dagen bezig en je heb nog 131 GB , ik raad gewoon de ts om ff naar zijn computer boer te gaan .

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26
letterlijk uit de faq
Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren. In sommige gevallen werkt dat zelfs niet, dan zul je een klein reghackje moeten doen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen.Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en doe eventueel de volgende reghack. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Wat die computerboer heeft gedaan is ongeveer hetzelfde als wat je doet met de powertools diskette van maxtor.. die zet er een aangepaste masterboot record op.
Je hebt er wel geluk mee, de meeste computerboeren zouden niet weten hoe ze dit op zouden moeten lossen.

Maar ik zou zeggen als je de faq had gelezen was je deze link tegen gekomen:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013
daar staat uitgelegd hoe je dit probleem oplost in een minuutje.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 12:18

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 16:03:
[...]

nou ik heb die OM FAQ / Beleid doorgenomen maar daar word je ook geen steek weizer van, ben je twee dagen bezig en je heb nog 131 GB , ik raad gewoon de ts om ff naar zijn computer boer te gaan .
of ff SP1 te installeren :Z

Ben je nou gewoon zo ontzettend eigenwijs of kun je gewoon niet lezen. |:( Er wordt al vaak genoeg aangedragen dat het installleren van SP1 het probleem oplost. Het werkt dus. Wat doe jij? Je gaat zeggen dat je dat niet moet doen blah blah blah...
Dat jij ook een oplossing weet voor een probleem wil niet zeggen dat alle andere oplossingen zinloos zijn. Ik zie tevens ook niet in wat er mis is met het installeren van SP1. Niet iedereen heeft hier een illegale WinXP. :P

Launching containers into space

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 16:03:
[...]

PFFFFF....

waarom kom je dan op dit soort forums man???? hier proberen wij ZELF een oplossing te vinden en wanneer het je ZELF niet lukt gaje op got lezen, staat het niet al op got (heel soms komt dat wel eens voor ;) ) dan open je een topic en dan zijn er meestal wel mensen te vinden die ZELF al een oplossing voor jou probleem hebben gevonden en niet te beroerd zijn om JOU te helpen...

als je hier begint te blaten van dat je naar een computer boer moet gaan kan je beter hier niet gaan reageren omdat je dat dan tegen een wel zelf initiatief tonende groep praat, iets wat blijkbaar op computer gebied niet in jou straatje past.....

Verwijderd

Whieee schreef op 22 augustus 2004 @ 16:10:
[...]

of ff SP1 te installeren :Z

Ben je nou gewoon zo ontzettend eigenwijs of kun je gewoon niet lezen. |:( Er wordt al vaak genoeg aangedragen dat het installleren van SP1 het probleem oplost. Het werkt dus. Wat doe jij? Je gaat zeggen dat je dat niet moet doen blah blah blah...
Dat jij ook een oplossing weet voor een probleem wil niet zeggen dat alle andere oplossingen zinloos zijn. Ik zie tevens ook niet in wat er mis is met het installeren van SP1. Niet iedereen heeft hier een illegale WinXP. :P
helemaal mee eens je was net een minuutje sneller :P

Verwijderd

nou ik heb sp1 geprobeert en die register tool ook en niks werkte , en wie zegt dat de ts'er geen illigale winxp heeft dan heeft hij natuurlijk niks aan sp1.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 16:19:
nou ik heb sp1 geprobeert en die register tool ook en niks werkte , en wie zegt dat de ts'er geen illigale winxp heeft dan heeft hij natuurlijk niks aan sp1.
dta die illegaal zou zijn, is zijn zaak natuurlijk. En als ie persé een illegale versie wil draaien, moet ie maar het verstan hebben om te weten hoe ie er wel sp1 op krijgt.

na het toepassen van dat sp of die register-aanpassing, moet je natuurlijk wel opnieuw partitioneren!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 16:11:
[...]

PFFFFF....

waarom kom je dan op dit soort forums man???? hier proberen wij ZELF een oplossing te vinden en wanneer het je ZELF niet lukt gaje op got lezen, staat het niet al op got (heel soms komt dat wel eens voor ;) ) dan open je een topic en dan zijn er meestal wel mensen te vinden die ZELF al een oplossing voor jou probleem hebben gevonden en niet te beroerd zijn om JOU te helpen...

als je hier begint te blaten van dat je naar een computer boer moet gaan kan je beter hier niet gaan reageren omdat je dat dan tegen een wel zelf initiatief tonende groep praat, iets wat blijkbaar op computer gebied niet in jou straatje past.....
wat moet je hier nou weer op zeggen , er zijn ook mensen die niet veel van computers af weten. maar dan komt er weer zo'n nurd als jij die denkt dat alle mensen op deze aardbol verstand hebben van computers

ps . en jij zegt dat ik aan het blaten ben dat hij naar de computerboer moet gaan, dan heb je het verkeerd begrepen , ik zeg dat ik sp1 heb geprobeerd en die registertool ook en niks hielp, heb ook al een keer een topic geopend en hielp ook niet. dus ben ik naar de computer boer gegaan en daar was het binnen 2 min geregeld. of mag men hier niet zeggen dat de computer boer het binnen 2 min geregeld had ,Want dan zijn de computer nerd's beledigt. (8> want die willen alles zelf regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 16:32 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 12:18

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 16:30:
[...]

wat moet je hier nou weer op zeggen , er zijn ook mensen die niet veel van computers af weten. maar dan komt er weer zo'n nurd als jij die denkt dat alle mensen op deze aardbol verstand hebben van computers

ps . en jij zegt dat ik aan het blaten ben dat hij naar de computerboer moet gaan, dan heb je het verkeerd begrepen , ik zeg dat ik sp1 heb geprobeerd en die registertool ook en niks hielp, heb ook al een keer een topic geopend en hielp ook niet. dus ben ik naar de computer boer gegaan en daar was het binnen 2 min geregeld. of mag men hier niet zeggen dat de computer boer het binnen 2 min geregeld had ,Want dan zijn de computer nerd's beledigt. (8> want die willen alles zelf regelen.
1) de gemiddelde computerboer weet nou eenmaal minder van PC's dan de gemiddelde GoTter
2) Als jij ons maar 'nurds' vind (laten we het dan maar op 'nerds' houden overigens) wat doe je hier dan?
3) Als je liever niet zelf gaat zoeken totdat het wel werkt omdat je daar de kennis niet voor hebt of niet wil vergaren, ga dan naar www.beginnersweb.nl ? Dat lijkt me dan meer iets voor jou dan GoT. (Gathering of Tweakers)

Wij verwachten overigens niet dat iedereen verstand heeft van computers, maar van een GoTter verwachten we wel een zeker beginniveau en een bepaalde drang om dingen uit te willen zoeken.

edit:

Daar komt nog bij dat de gemiddelde PC-boer een geval als dit ziet als een reparatie en daar dus een redelijk bedrag voor vraagt. Zelf uitzoeken is gratis :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 22-08-2004 16:50 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 16:30:
[...]

nouja ik lees hier dat 5 mensen het met een sp1 install hebben weten op te lossen.... misschien doe jij iets fout???

en ik denk als iemand het ook maar enigzins vermakelijk vind om topics op got te plaatsen met de bedoeling om GEHOLPEN te worden en niet DOM doorverwezen te worden naar een pc zaak..... dan heeft hij of zij echt wel enigzins verstand van computers... en kerel laten we wel wezen het gaat hier over een simpel windows updatetje.. niet over een of andere exotische voltmod ofzo pffff

ik kan ook hier wel op elk topic gaan reageren met de tekst "hey ik zou eens langs de pc zaak gaan die helpen je vast wel!!!!" DOHHHH!!!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is de bedoeling dat je eerst de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum raadpleegt eer je een topic opent. Daarin staan namelijk de antwoorden op de veel gestelde vragen (duh).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Leuk voor jou. Maar we hebben hier natuurlijk niks aan als je niet eens vermeldt hoe je dat exact moet doen. Maar ach, we hebben voorlopig meer dan genoeg aan 48bits LBA extensies in 2KSP4/XPSP1 :z

Voor de rest vind ik dat je behoorlijk simplistisch denkt. Natuurlijk kan iedereen met PC-problemen naar de PC-boer gaan en hebben we GoT helemaal niet nodig. Dus: wat doe je hier überhaupt nog? 8)7
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.