Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] met Solid State Relais m'n pomp schakelen

Pagina: 1
Acties:

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 18:52
Ik wil me pomp van de waterkoeling aanschakelen met een SSR (Solid State Relays) die ik op de kop heb getikt bij een kennis van me oom. Het gaat om de Opto 22 - MP240D4. (sheet: http://www.mastec.co.nz/OPTO%2022/OPTO%2022%20SSR.pdf). Klopt het dat er in een SSR geen vrijloopdiode nodig is of zit die er al in ?

Pin: 1 en 2 voor 240 VAC
Pin: 3 voor 12 VDC+
Pin: 4 de Ground van de 12 VDC+

Nu kreeg ik er ook een weerstandje van 1k ohm bij , want dat is nodig om je relais niet op te blazen schijnt het (ben niet zo thuis in dat soort dingen). Maar nu zat ik op me computer voeding te kijken en daar zag ik dat ik op de 12VDC+ ~20A kan krijgen, maar als ik nu bijvoorbeeld die relais aansluit direct op me voeding zonder dat ik er een weerstandje tussen zet , blaas ik hem dan niet op met 10 A ?

Ik had euss (CME mod van GoT) hierover al gemaild en die kwam met "Control Current Calculation" op pagina 10 van de sheet. Dat stukje heb ik gelezen en daar kwam ik deze Formule tegen om de External Resistor te bereken:

Rc = 500 (Ec - 3)

Rc = External Resistor (De externe weerstand)
Ec = Control Voltage (12 v)

Nu leek me dit het meest logische:

500 * (12 - 3) = 4500 ohm

Op hetzelfde kwam euss uit , maar wij hebben slechts basis elektronica kennis. Maar ik wil 100% zekerheid , want ik wil de boel niet opblazen (SSR's zijn niet bepaald goedkoop las ik en voedingen al helemaal niet)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Voor dit relais heb je geen vrijloopdiode nodig, het is namelijk geen inductieve belasting.
De weerstand is nodig om de stroom door het ledje van de optocoupler te beperken, hij heeft al een interne weerstand van 1000 Ohm, voor het ledje heb je 2 mA nodig en over het ledje staat dan 1 volt.
Dus om em op 12 volt aan te sluiten heb je een extra weerstand nodig van 4500 Ohm.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 18:52
Ok bedankt dan ga ik een 4500 ohm weerstandje halen :)