Toon posts:

[apache] prof. webserver opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wil morgen een website oploaden (offline gemaakt met CMS TYPO3 (www.typo3.com). Heb hiervoor de beschikking over een compleet nieuwe compu met clean install WIN2003. Heb een url: www.testwebserver.nl. Doel is dat deze permanent een website gaat hoosten.

heb via deze tutorial http://www.tweakzone.nl/tutorials/44/1 een redelijk idee gekregen hoe een webserver optezetten. (met apache/php/mysql/phpmyadmin)

wat me echter totaal niet duidelijk is geworden is: hoe en waar ik nu moet instellen dat als ik www.testwebserver.nl intyp in mijn browser ik ook daadwerkelijk bij mijn index.html kom in mijn www folder staat. In alle tutorials die ik heb gelezen wordt nl steeds verwezen naar http://localhost

Moet ik dan tijdens de installatie van Apache als er wordt gevraagd om je domein naam niet localhost invullen, maar "testwebserver.nl". En daar onder wordt gevraagd om de url van je domein, hier vul ik dus weer niet localhost in, "www.testwebserver.nl" in. (klopt dit?, ook qua spelling, dus met/zonder www en http://)

en moet ik dit dan nog ergens anders in php folder/mysql folder aangeven?

PS: de webser staat al achter een firewall, dus ik hoef dus geen extra beveiligingsmaatregelen te nemen toch?

PPS: is het nodig om PHP/MySQL/Apache in de startup folder te zetten, mocht de compu crashen, of is dit niet nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 13:30 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
helemaal duidelijk ben je niet hoor. Wil je dat andere mensen vanaf hun pc www.testwebserver.nl in kunnen tikken en dan naar jouw website kunnen gaan? Dan moet je dat domein eerst registreren en naar het IP van je webserver laten sturen.

Of wil je alleen zelf naar www.testwebserver.nl kunnen surfen? Dan is het in principe genoeg om een verwijzing naar het IP van je webserver in je hosts file te gooien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
idd heb het domein geregistrerd.

Maar hoe en waar laat ik dan naar het IP verwijzen?.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 16:57

igmar

ISO20022

De apache documentatie heeft een prima beschrijving wat ServerName nou eigenlijk doet, en hoe je vhosts moet opzetten. Da's voor de Windows versie niet anders.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 16:57

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 13:36:
Maar hoe en waar laat ik dan naar het IP verwijzen?.
Via records in de DNS server.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
om te zorgen dat je site onder www.testwebserver.nl te bereiken is moet het dns record naar je server wijzen
verder moet je in je http.conf de config file van apache je SeverName instellen op www.testwebserver.nl en dan zouw het moeten werken (ik heb een soort gelijke opstelling alleen mijn apache draait op debian maar dat maakt voor de config weinig uit.
Verder zouw je naar mijn weten niks hoeven in te stellen voor php en mysql php wordt namelijk door apache aan gesproken en krijgt dus zijn info van apache en mysql draait los van apache let er wel op dat je geen wachtwoord loze accounts hebt bij mysql standaard is het root account wachtwoordloos

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en via de record in de DNS server , dat zegt me vrij weinig, is dat iest wat de provider doet (als ik de url en IP opgeef) of is dat iets wat ik zelf kan instellen

Verwijderd

Als je wil dat www.testwebserver.nl naar een andere map gaat dan de default document root, in dit geval een windowsmachine dus C:\randomdir\randommap dan moet je ook de docs over apache vhosts lezen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 13:41:
Ok, en via de record in de DNS server , dat zegt me vrij weinig, is dat iest wat de provider doet (als ik de url en IP opgeef) of is dat iets wat ik zelf kan instellen
Dat moet je zelf ook kunnen instellen, hoogstwaarschijnlijk via een of ander controlpanel van je provider/registrar.

Alleen:
fabio@black:~$ whois testwebserver.nl

Rights restricted by copyright. See
http://www.domain-registry.nl/whois.php

testwebserver.nl is free

Dat hele domein is niet geregistreerd?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, duidelijk.

(heb geen zin om mijn echt url neertezetten, voor nu, was dus even een fake name)

Dus om het even: ik kan dus bij de apache installatie gewoon: "localhost" invullen als gevraagd wordt om de domeinnaam en url.

Als ik het dus goed begrijp id mijnlocalhost dus een verwijzing naar mijn IP adress, en aangezien de records van de DNS server de getypte url doorverwijzen naar mijn IP, zou het dus moeten werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 13:48 ]

Verwijderd

Ik zal het 1x uittypen.

Ik typ in mijn browser een domeinnaam in, testwebserver.nl.
Mijn browser doet een DNS lookup bij de nameserver van mijn ISP.
Die zien dat testwebserver.nl draait bij providerx.nl met DNS server ns1.providerx.nl en vraagt vervolgens het IP op dat hoort bij testwebserver.nl.

Dat IP komt terug bij mijn browser en mijn browser probeert op poort 80 van dat IP te verbinden met site testwebserver.nl.

Op poort 80 van dat IP draait een apache webserver en die weet dat de content van testwebserver.nl in C:\web\wwwroot\ staat, en serveert mijn browser de index.html uit die map.

Tot zover vrij duidelijk toch?
Wat jij moet doen is in de nameservers voor je domein een A record aanmaken, zodat testwebserver.nl naar IP 123.123.123.123 verwijst, en in de config van je apache danwel als ServerName danwel via een apache vhost een entry aanmaken voor testwebserver.nl zodat apache weet dat hij verantwoordelijk is voor dat domein. Thats all.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, thx fabio-c omdat ff uitleggen, duidelijk

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57
==> Software Algemeen

Dit is niet professioneel, en heeft niets met netwerken te maken.
Pagina: 1