Toon posts:

ati radeon 9800 pro vraag!

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers ik sta op het punt een sapphire atlantis 9800 pro te kopen :) voor in mijn pc! ik heb een msi k7t266 pro2 moederbord met een 4x agp :( slot levert dat veel vermogen in van de videokaart? En is het voor de rest een goede combie met mij overige specs? ik wil wel goeie games draaien!

mijn overige specs: Amd athlon xp 1800+
k7t266 pro2
768 mb ddr
nvidia geforce 4mx440 (nu nog)
maxtor 60 gig hd
trust 5.1 soundcard
300 watt voeding

alvast dank Rick van de Scheur!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het bandbreedte verschil tussen 8x en 4x is bijna niets. Theoretisch wordt het wel verdubbeld, maar je VGA gebruikt het niet.

Had je dit ook niet in de FAQ kunnen vinden?

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 22-08-2004 13:17 . Reden: toevoeging ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

dit is gewoon een search vraag. google is your friend.
ga op zoek naar reviews en dan kom je het te weten.

voeding is misschien aan de krappe kant maar voor
de rest moet het werken. en zoals al werd gezegd
is 8x en 4x agp weining tot geen performance verschil

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08 21:07
Een ATi Radeon 9800 op AGP 4x gaat eigenlijk niet veel langzamer dan een Radeon die op 8x loopt. Als ik zo eens kijk naar je overige specs, denk ik dat je dan wel een heel eind zult komen qua games, alhoewel die Athlon 1800+ waarschijnlijk de rest niet echt bij zal houden.
* ReZ1987 heeft zelf een Athlon 2200+, en die kan sommige spellen net goed draaien :P

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zelf heb ik deze videokaart ook, heb ongeveer evenveel geheugen (1GB) en een XP2000+. Je zult zeker games hierdoor beter kunnen spelen, alhoewel je niet het maximale uit die kaart haalt.

Bijvoorbeeld Painkiller kan makkelijk op de hoogste details (zal nu niet lukken), maar Doom3 gaat gewoon niet lekker.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
maar ik hoef niet de aller nieuwste spellen te draaien! ik bedoel een beetje de spellen zoals nfsu en fifa 2004 en dat soort games en misschien battlefield vietnam! gaat dat wel lukken?

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 20:21
Gaat je zeker lukken, maak je er niet druk. je gaat zeker vooruit in je prestaties

INVENTARIS

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08 21:07
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 13:22:
maar ik hoef niet de aller nieuwste spellen te draaien! ik bedoel een beetje de spellen zoals nfsu en fifa 2004 en dat soort games en misschien battlefield vietnam! gaat dat wel lukken?
NFSU kon ik zelfs met een nVidia GeForce FX5200 draaien (niet vloeiend, maar ach, het draaide :P) en Fifa2004 zal ook zeker wel goed draaien met die kaart + je specs.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Ik heb onlangs ook een Ati 9800 Pro aangeschaft (wel de 256 bits versie).

Zelf had ik een Geforce 3 TI 200 en het verschil is behoorlijk groot.
Ik heb de 9800 Pro in mijn Athlon XP 1800+ en 512 MB geheugen op een A7v333 moederbord.

Zelfs Doom is met deze configuratie nog redelijk te spelen op medium settings en 1024x768 resolutie.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Mijn broer heeft ook een Radeon 9800 Pro in een AGP 4x slot. Hij heeft een XP 1800+ die op 2000+ draait. Gaat prima.

Misschien kun jij de CPU ook nog wat overclocken om wat extra prestatie winst te krijgen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik weet niet waar het aan ligt, maar Battlefield Vietnam leek me toch een stuk minder zwaar voor je GPU dan Doom³.
Doom³ speel ik hier @ 9800 Pro @ 9800 XT met High Quality en 4xFSAA en 16xAF.
En dat gamed nog erg goed.
Terwijl ik Battefield Vietnam @ Medium Settings moet spelen :(
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
CPU is een AMD 2500+ @ 2310Mhz (210FSB).
Memory is 1024MB (210FSB).

Maar ff ontopic, die AGP4x maakt niet echt veel uit hoor...
Het verschil tussen 4x en 8x is weinig.
Wil je gewoon wel op 8x? Koop dat gewoon het goedkoopste AMD bordje wat er is. Houd met een 30€ wel op.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:38
FnFnF schreef op 22 augustus 2004 @ 13:39:
Maar ff ontopic, die AGP4x maakt niet echt veel uit hoor...
Het verschil tussen 4x en 8x is weinig.
Wil je gewoon wel op 8x? Koop dat gewoon het goedkoopste AMD bordje wat er is. Houd met een 30€ wel op.
b.v een Asrock K7S8X+ LAN R3.0 :)

Verwijderd

je bottleneck is idd niet je agp 4x bus, maar je cpu plus chipset, met een 1800+ en een fsb van 133 moet je geen wonderen verwachten van die 9800PRO...

al zal je versteld staan van hoeveel sneller hij loopt dan een mx400 :D, zul je nooit de kracht van je 9800PRO vol gaan benutten..

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Wel als hij FSAA en/of AF gaat gebruiken, dan maakt het niet zo veel uit welke cpu hij heeft. :P

Verwijderd

Topicstarter
maar ik wil weten of ik er op vooruit ga of niet heel veel of heel weinig??

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Je gaat er veel op vooruit ;).
Je FPS worden hoger en de beeldkwaliteit ook.

+Hogere FPS
+Beter beeld (scherpere textures)
+DirectX 9 Support, Far Cry & Doom III zien er op een DX9 kaart veel mooier uit. (Ook op dezelfde settings)
+Je kunt nu met iets oudere spellen fatsoenlijk Anti-Aliasing en Anistropisch filteren draaien omdat de kaart daar snel genoeg voor is.

-Hij kost wat meer ;)
-Hij verbruikt meer stroom :P
-Hij is niet passief gekoeld (i.t.t. de meeste GF4 MX'en)

Tip : Zet er een Zalman ZM80D-HP op. Een ZM80C-HP kan ook al koelt 'ie iets minder goed. De optionele Zalman fan moet je wel gebruiken. (ZM1-nogwat, nummer weet ik zo niet). Staat wel op de Zalman Site
Je kunt ook een Arctic ATI Vga Silencer overwegen, die is in principe beter.

Verwijderd

Topicstarter
dat is fijn om te horen! :) maar is die kaart van sapphire een goeie kaart?
en is hij goed te overklokken met standaard koeler?
en is 300 watt genoeg voor deze snelle kaart?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 20:34 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een A-merk 300W PSU gaat het wel trekken. AOpen, Zalman, Thermaltake, Tagan, Enermax.

Ligt er dus aan. Wat zijn je voltages op het moment?

Verwijderd

Topicstarter
waarmee kun je dat aflezen??

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
met speedfan

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Overclocken zal best mogelijk zijn, het ligt er ook aan of je goede airflow hebt ;). Een lage airflow en je systeem wordt na verloop van tijd toch te warm.
Als je gaat overclocken dan zou ik toch zo'n Arctic Silencer overwegen, die zijn stiller, mooier en koelen beter. Tevens word de warme lucht van de kaart de kast uitgeblazen dus je case-temp is ook lager :).

Mijn broer heeft ook een Sapphire, er zijn er veel meer met Sapphire. De Sapphire kaarten zijn volgens mij ook gewoon referentie modellen, dus daar is niets verkeerd mee ;). Je moet wel opletten dat je een 256Bit's kaart koopt. Als het goed is staat dat wel aangegeven. Een kaart met LE/Lite o.i.d. zou ik dus ff nader bestuderen B) .

Er valt overigens genoeg te vinden over Sapphire, 256Bit's kaarten, OC-Topic's en andere Radeon 9800 Pro gerelateerde zooi :). Klik hier om alles te vinden :*)

Voltages en Temperaturen kun je meestal ook in het Bios aflezen, onder PC-Health Status o.i.d. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 22-08-2004 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit staat er: bij speedfan!

vcorea:1,73
vcoreb:1,25
+3,3: 3,30
+5: 4,89
+12: 12,52
-12 : -12,45
-5 : -5,20
+5vsb : 5,32
vbat: 3,25

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 20:48 ]

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Moet net kunnen denk ik, al zou het niet overbodig zijn om een goeie nieuwe stille PSU te kopen ;).

Verwijderd

gewoon kopen. Werkt prima. Al dat voltage gedoe. Wat maakt het uit je wil fifa2004 en nfsu spelen. K O P E N! }:O

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 20:55:
gewoon kopen. Werkt prima. Al dat voltage gedoe. Wat maakt het uit je wil fifa2004 en nfsu spelen. K O P E N! }:O
Ja, lekker kopen. Wat maken die voltages nou uit, geen ruk toch?

|:(

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Offtopic
Idd, jij mag wel 110V op je 220V apparaat zetten.
Als iemand hier op GoT een vraag heeft wil hij graag geholpen worden. Op een serieuze manier.

De Radeon zal misschien werken, misschien ook niet en stort de voeding totaal in elkaar.
Mijn advies is (heb ik zelf ook gedaan ;)) een goeie voeding kopen. Je betaalt wel 1 keer wat meer, maar een goede voeding gaat ook een poosje mee. Je bent nl. met een krachtige voeding beter voorbereid op de volgende upgrades. Verder is het aan te raden een stille voeding te kopen. Ook al boeit de herrie van de PC niet zo veel, daar kan verandering in komen. (Wederom zelf ervaren ;))

Verwijderd

Topicstarter
oke ik koop hem wel is mycom een goede winkel kun je daar makkelijk dingen ruilen als ze kapot zijn???

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ws. gaat het allemaal wel werken (ik heb wel vaker radeon 9800's etc. prima zien draaien op brakke goedkope voedingen), maar hou voor de zekerheid gewoon wat geld achter de hand voor een nieuwe voeding, mocht dat nodig zijn. Als je dat niet hebt maak dan goede afspraken met de winkel dat je je geld terug kunt krijgen als ie niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank je wel! :) :) :D

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 22:23
ik heb sinds pas een HIS IceQ 9800pro 128mb 256bit, in samenwerking met mijn a7v333 mobo, xp 2000+, 2X 256mb 333mhz vind ik m niet echt super lopen, bij aquamark kom ik bijvoorbeeld niet boven de 30000 punten, terwijl hij toch wel 44000 zou moeten halen volgens toms harde waren. zou hij zo beperkt worden door de cpu en mobo? de kaart zelf is super, echt hele goede en stille koeling, plus dat hij een groot gedeelte van de warmte direct uit de kast leid, wat ik ook heel voordelig vind aangezien de eerste xp's nogal warm worden.

Verwijderd

Wat kun je nou precies zijn aan die voltages?

Dit is die van mijn voeding, is deze genoeg voor een 9800 pro of??

vcore1: 1,78v -12 v: - 2,98v
vcore 2: 2,58v -5 v : -1,03v
3,3 :3,42 v +5v: 3,14v
5v: 4,92v vbat: 2,03v
12: 12,61v

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

@ Darklord007
Ik weet niet wat een Radeon 9800 Pro met Aquamark 3 zal halen, maar benchmarks van Tom's Hardware kijk ik niet naar, die zijn een beetje krom meestal.
Met 3DMark03 (Ook een slechte benchmark ;)) zal je ergens tussen de 5500/5800 moeten halen.

@Kippekop
De voltages moeten niet teveel afwijken. Als jij een apparaat heb dat 12V nodig heeft en je zet er 10V op gaat dat niet altijd goed. Hij doet het niet of hij doet boem >:) .

In de FAQ staat ook wel het één en het ander over voltages. Ze mogen i.i.g. niet teveel afwijken. Voedinggedoe uit de FAQ ;)

Ik zie bij jouw de +5 op 3,14V staan. Die waardes kloppen niet aangezien je PC niet zou werken als er 3,14V op de 5V lijn staat. Je kunt de voltages beter via het BIOS bij PC-Health status opvragen.
Ik neem aan dat je nu SpeedFan hebt gebruikt :?.
De beste meting is natuurlijk meten met een multimeter :9 .
Volgens mij zijn de + voltages ook belangrijker dan de - voltages, maar daarover zal er vast wel wat in de FAQ staan.

In dit soort topics staat ook veel informatie :
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5
Deel 6 heb ik alleen nog niet kunnen vinden, het kan natuurlijk ook zijn dat 'ie nog niet bestaat ;)

Gevonden ;)
Welke voeding heb ik nodig? Deel 6

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 24-08-2004 15:43 ]

• darklord007
ik haalde met mijn ti4400 17000 punten, dus zou een 9800pro minder dan 2keer zo snel zijn. volgens mij moet het verschil groter zijn

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

darklord007 schreef op 24 augustus 2004 @ 17:43:
ik haalde met mijn ti4400 17000 punten, dus zou een 9800pro minder dan 2keer zo snel zijn. volgens mij moet het verschil groter zijn
Volgens mij moet jij beter lezen B) . Ik zei ook 3Dmark03 en jij praat over 3Dmark2001. En die scores mag je niet vergelijken met mekaar.

• darklord007
ik noem dat ff als voorbeeld, was geen antwoord op jouw opmerking, de score bij 3dmark weet ik niet meer.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
darklord007 schreef op 24 augustus 2004 @ 09:43:
ik heb sinds pas een HIS IceQ 9800pro 128mb 256bit, in samenwerking met mijn a7v333 mobo, xp 2000+, 2X 256mb 333mhz vind ik m niet echt super lopen, bij aquamark kom ik bijvoorbeeld niet boven de 30000 punten, terwijl hij toch wel 44000 zou moeten halen volgens toms harde waren. zou hij zo beperkt worden door de cpu en mobo? de kaart zelf is super, echt hele goede en stille koeling, plus dat hij een groot gedeelte van de warmte direct uit de kast leid, wat ik ook heel voordelig vind aangezien de eerste xp's nogal warm worden.
Tja, je aquamark score zal nix met je kaart te maken hebben. Dat je niet zo hoog scoort zal komen door drivers, evt, driver confilcten. Een schone windows install en bijbehoorende drivers van moederbord chipset en nieuwste vga drivers doen vaak wonderen ;)

• lazrambo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 14:14
Ik denk dat ik binnenkort ook de Sapphire 9800 PRO 256bit versie ga halen.
Maar ik heb er geen verstand van, het is namelijk zo dat mijn moederbord maar AGP 4X ondersteunt, kan hier dan wel een 9800 PRO in????

Mijn systeem is als volgt:
Pentium 4 > 2.4 fsb533
2 X 512mb (266mhz) werkgeheugen
Asus P4B533 moederbord
60 GB Maxtor
Leadtek Ti4400 > deze ga ik dan verkopen, ik heb al een klant die er 120 voor heeft geboden :)

• MelvinvdC
  • Laatst online: 17-04 15:22
Ja dat kan, en 8x of 4x AGP maakt dus geen bal uit (is volgens mij al eerder in dit topic naar voren gekomen!). Als je die ti4400 voor 120 euro kan verkopen zal ik hem zeker halen (die ti4400 is veel minder waard namelijk). Heb je een mooie gameskaart voor 80 euro! Kijk overigens wel even wat voor een voeding je hebt, kan zijn dat ie het niet trekt dus houd er rekening mee dat je die ook moet vervangen.

• lazrambo
MelvinvdC schreef op 25 augustus 2004 @ 07:56:
Ja dat kan, en 8x of 4x AGP maakt dus geen bal uit (is volgens mij al eerder in dit topic naar voren gekomen!). Als je die ti4400 voor 120 euro kan verkopen zal ik hem zeker halen (die ti4400 is veel minder waard namelijk). Heb je een mooie gameskaart voor 80 euro! Kijk overigens wel even wat voor een voeding je hebt, kan zijn dat ie het niet trekt dus houd er rekening mee dat je die ook moet vervangen.
Aopen ATX kast met 300 watt voeding, ik denk dat dit wel meer dan genoeg is want ik heb maar 1 harde schijf en games speel ik altijd vanaf mijn HDD want ik maak geen gebruik van DVD en CD's :)

Dit zijn mijn voltages:
+12V 11.968
+5V 5.026
+3.3V 3.344
VCore 1.584

Ideeen en info zijn altijd welkom B)

[ Voor 3% gewijzigd door lazrambo op 25-08-2004 08:33 ]

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 13:23

Thorne

Forrester

lazrambo schreef op 25 augustus 2004 @ 08:29:
[...]

Koop geen nieuwe voeding, heel dit forum loopt elkaar na te praten dat iedereen een andere voeding nodig heeft (generaliserend gezien). Meestal gebeurd dat nadat ze niets constructiefs meer te vertellen hebben.

>specs<

Verwijderd

@rickenamd

Ik heb zelf deze week bij MyCom een Sapphire Radeon 9800 pro gekocht. Gewoon daar, omdat je idd ze vrij makkelijk zijn met omruilen van 'kapotte' apparatuur. Zo hebben ze al een keer mijn zelf opgeblazen mobo voor me omgeruild >:)

Mijn systeem specs zijn:
AMD AthlonXP 2000+
768MB DDR Ram
80gb WD HD
dvd-lezertje
cd-brandertje
zooitje lampjes
stuk of 6 80mm fans
EN net als jij een 300Watt voeding.

Ik was dus in het begin ook bang dat mijn voeding het niet zal trekken. Maar het werkt allemaal nog. Ik ga binnekort wel een 450Watt voeding kopen daar niet van just for sure.
NFS U loopt netjes op 1280x1024 full options en met mijn vorige GF4 MX440 redde hij et op 800x600 niet full options.

Het is zeker de moeite waard deze kaart te halen, wel je voeding even in de gate houden, want met een voedings-calculator kwam ik uit op 290Watt dus zit wel net op et randje

• lazrambo
Het is 100% zeker dat ik die kaart deze week ga halen, maar aan dat voeding gedoe ga ik ik niet aan beginnen.
Bij de de nieuwste kaarten zoals X800 pro wordt er ook 300 watt aangeraden dus voor een kaart die 2 jaar geleden is otwikkelt moet 300 watt meer dan genoeg zijn.
Terwijl 2 jaar geleden de maatstaf 300 WATT was , nu is de maatstaf 450 WATT als het aan NVIDA ligt :X

• lazrambo
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 08:47:
@rickenamd

Ik heb zelf deze week bij MyCom een Sapphire Radeon 9800 pro gekocht. Gewoon daar, omdat je idd ze vrij makkelijk zijn met omruilen van 'kapotte' apparatuur. Zo hebben ze al een keer mijn zelf opgeblazen mobo voor me omgeruild >:)

Mijn systeem specs zijn:
AMD AthlonXP 2000+
768MB DDR Ram
80gb WD HD
dvd-lezertje
cd-brandertje
zooitje lampjes
stuk of 6 80mm fans
EN net als jij een 300Watt voeding.

Ik was dus in het begin ook bang dat mijn voeding het niet zal trekken. Maar het werkt allemaal nog. Ik ga binnekort wel een 450Watt voeding kopen daar niet van just for sure.
NFS U loopt netjes op 1280x1024 full options en met mijn vorige GF4 MX440 redde hij et op 800x600 niet full options.

Het is zeker de moeite waard deze kaart te halen, wel je voeding even in de gate houden, want met een voedings-calculator kwam ik uit op 290Watt dus zit wel net op et randje
VOEDINGS CALCULATOR :?

Leg even uit :+

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

lazrambo schreef op 25 augustus 2004 @ 08:49:
[...]

VOEDINGS CALCULATOR :?

Leg even uit :+
Ik denk zoiets als dit. ;)

Over voedingen die het vermogen wel of niet gaan leveren:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 6

Verwijderd

Check van tevoren wel eerst of je moederbord de 9800 Pro ondersteund. Om Abit KT266a als voorbeeld te nemen, dit bordje ondersteund maar tot en met een 9700 Pro en daarvoor was al een speciale BIOS update nodig. Toch met 9800 Pro geprobeerd maar dat wou niet werken. Ik lees dat je een MSI hebt dus misschien werkt het normaal maar even checken kan nooit kwaad natuurlijk.

@Thorne >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 11:39 ]

• Race Eend
Thorne schreef op 25 augustus 2004 @ 08:42:
[...]

Koop geen nieuwe voeding, heel dit forum loopt elkaar na te praten dat iedereen een andere voeding nodig heeft (generaliserend gezien). Meestal gebeurd dat nadat ze niets constructiefs meer te vertellen hebben.
Ik geef toe dat veel mensen maar wat blaten af en toe, maar het zo stellen is wel erg zwart/wit.

Uit ervaring blijkt vaak dat als men een noname 300w voeding aan de gang gaat en met een P4 of zwaar amd 64/XP systeem heeft én een snelle videokaart, dat:
1. de voeding het niet trekt en het systeem niet stabiel is (met als gevolg dat de videokaart onterecht de schuld krijgt, met de oude videokaart werkt het immers wel). |:(
2. óf dat de voeding gewoon overbelast wordt en klapt (zonde want het is altijd makkelijk om een 2e voeding achter de hand te hebben), vandaar dat het vaak geen overbodige luxe is om een voeding aan te schaffen die wat ruimte overlaat voor een upgrade in de toekomst, elke upgrade een goedkope (iets sterkere) voeding aanschaffen is economisch slechter dan eens in de drie jaar een duur A-merk voeding te kopen. (bovendien zijn dure voedingen vaak stabieler en stiller).

Ik adviseer ook meestal om het gewoon te proberen met de oude voeding, mocht het niet lukken kan je alsnog een voeding bestellen, maar dan heb je wel 2x verzendkosten (eerst van je vga) en daarna nog een keer voor de voeding.
lazrambo schreef op 25 augustus 2004 @ 08:29:
[...]

Aopen ATX kast met 300 watt voeding, ik denk dat dit wel meer dan genoeg is want ik heb maar 1 harde schijf en games speel ik altijd vanaf mijn HDD want ik maak geen gebruik van DVD en CD's :)

Dit zijn mijn voltages:
+12V 11.968
+5V 5.026
+3.3V 3.344
VCore 1.584

Nieuwe voeding kopen is voor jou ook niet nodig. Een aopen voeding is een A-merk en je voltages zien er prima uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Race Eend op 25-08-2004 12:06 ]

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Je kunt zien aan de voltages of je voeding goed is (meestal ;))
Mijn Q-Tec 420 Watt had de -12 op -13,2 draaien. De +5 lag op het randje met 4,75V.
Dat is gewoon niet te doen, het is dan ook verstandig om een nieuwe te kopen aangezien ik 2 Western Digital 80GB hardeschijven heb doorgesleten wegens slechte voeding. Je bent niet alleen je harde schijven een tijdje kwijt (RMA) maar ook al je data. Een Seagate kan overigens beter tegen verkeerde voltages dan een Western Digital.

Een goede voeding is verstandig, een slechte voeding kan kapot gaan en daarbij ook andere hardware meenemen. En een hardeschijf vol met data wil je niet graag kwijt zijn. :X

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Thandor schreef op 25 augustus 2004 @ 20:34:
[...]
Een goede voeding is verstandig, een slechte voeding kan kapot gaan en daarbij ook andere hardware meenemen. En een hardeschijf vol met data wil je niet graag kwijt zijn. :X
Neej dat had ik dus wel :(
120 GB weg :'(
Dingetje was zomaar overleden, wel nieuwe maarja ...

• lazrambo
met mijn huidige PC pentium 4 2.4> 1024MB (266mhz) werkgeheugen> Asus P4B533 haal ik met de TI4400:
3Dmark01SE 10900 punten
3Dmark03 1697 punten

Ik heb een hardware review gelezen van de 9800 PRO met een Pentium 4 2.4 en 512 mb werkgeheugen en daar werd vermeld dat deze kaart 2750 punten haalt met 3Dmark03!!! Gezien mijn PC moet ik de 3000 punten wel kunnen halen met de 9800 PRO. Ik ga er dus zeker op vooruit _/-\o_

Maar het probleem is dat er binnenkort de 6600 GT van Nvidia uitkomt en deze zal rond de 230 euro kosten, van die kaart heb ik geen benchmarks gezien :?
Dus ik ben erg in de war B)

Verwijderd

@lazrambo

Wat die score betreft van die 9800 Pro klopt niet, zelfs op een Althlon 1200 (PC van mijn broer) kreeg ik er nog 5000 punten uit.

Na een beetje overklokken kon het zelfs nog iets harder : http://service.futuremark.com/compare?2k3=2464792

Oftewel, qua score tussen een Geforce 4400 Ti en 9800 Pro zit dus wel een wereld van verschil in 3DMark03. Laat staan de Geforce 4 MX van de topic starter. Het blijven echter wel benches natuurlijk.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 14:55 ]

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

3Dmark03 is niet zo afhankelijk van de CPU. 3Dmark2001 telt wel de snelheid van het systeem bij de score op.

En zoals Duke1970 zegt, die score daar klopt geen bal van. Hij zou in een moderne PC tot rond de 5500/5800 uit moeten komen.

Verwijderd

Dat klopt ook, heb er inmiddels zelf ook een (6252) :
http://service.futuremark.com/compare?2k3=3022057

En dus klopt de score van de Athlon 1200 nog steeds ;)
Effe voortaan nadenken voordat je zo snel reageert denk ik dan, je zegt immers zelf: "3Dmark03 is niet zo afhankelijk van de CPU"

ps. En inderdaad, mijn sig moet ik nog aanpassen
--- edit ---
Done inmiddels
--- edit2 ---
Score is tikkie hoger dus andere link

[ Voor 147% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 17:52 ]

• Race Eend
lazrambo schreef op 26 augustus 2004 @ 02:54:
met mijn huidige PC pentium 4 2.4> 1024MB (266mhz) werkgeheugen> Asus P4B533 haal ik met de TI4400:
3Dmark01SE 10900 punten
3Dmark03 1697 punten

Ik heb een hardware review gelezen van de 9800 PRO met een Pentium 4 2.4 en 512 mb werkgeheugen en daar werd vermeld dat deze kaart 2750 punten haalt met 3Dmark03!!! Gezien mijn PC moet ik de 3000 punten wel kunnen halen met de 9800 PRO. Ik ga er dus zeker op vooruit _/-\o_

Maar het probleem is dat er binnenkort de 6600 GT van Nvidia uitkomt en deze zal rond de 230 euro kosten, van die kaart heb ik geen benchmarks gezien :?
Dus ik ben erg in de war B)
Heb je een link naar die betreffende review? Want dan heb je óf niet goed zitten kijken, of ze hebben de 128 mb met 128 bits versie van de 9800pro gehad (ipv de 128 mb met 256 Bits geheugen). Deze laatste kaart is nl een uitgeklede versie en ongeveer de helft langzamer.

Standaard 3dmark03 met dat systeem zal rond de 5500 moeten liggen nl.
Het kan ook zijn dat ze met FSAA 4x en Aniso 8x hebben getest. (= mooier maar zwaarder, dan zou de score wel kloppen).
Thandor schreef op 25 augustus 2004 @ 20:34:
[...]

Je kunt zien aan de voltages of je voeding goed is (meestal ;))
Mijn Q-Tec 420 Watt had de -12 op -13,2 draaien. De +5 lag op het randje met 4,75V.
Dat is gewoon niet te doen, het is dan ook verstandig om een nieuwe te kopen aangezien ik 2 Western Digital 80GB hardeschijven heb doorgesleten wegens slechte voeding. Je bent niet alleen je harde schijven een tijdje kwijt (RMA) maar ook al je data. Een Seagate kan overigens beter tegen verkeerde voltages dan een Western Digital.

Klopt, maar zelfs dan is het nog lastig te zeggen, software proggies kloppen niet altijd 100% en soms verschillen de idle waardes veel van de stressed waardes waardoor je nog geen goed beeld hebt, multimeter en prime95/3dmark03 doen dan wonderen ;)

Maar het bewijst maar weer eens wat een verkeerde besparing een goedkope voeding is :)

[ Voor 34% gewijzigd door Race Eend op 26-08-2004 15:10 ]

• Race Eend
oops quote ipv edit |:( 8)7

[ Voor 117% gewijzigd door Race Eend op 26-08-2004 15:11 ]

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

@Race Eend
Er staat niet voor niets Meestal bij :).
Een burnin test op low priority, daarna Aquamark 3 of 3Dmark2001 draaien (tegelijk dus) en met een mutlimeter opmeten. Dan heb je goede stressed waardes, zowel je CPU als videokaart.

• lazrambo
Dit is de link voor die review van de Radeon 9800 PRO
http://www.tweakers.net/reviews/379

Maar zoals jullie het zeggen wordt hij getest met 1024 x 768 en 8xdit en 4xdat :)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

lazrambo schreef op 26 augustus 2004 @ 19:26:
Dit is de link voor die review van de Radeon 9800 PRO
http://www.tweakers.net/reviews/379

Maar zoals jullie het zeggen wordt hij getest met 1024 x 768 en 8xdit en 4xdat :)
Dan vind ik dat die benchmark onder de categorie "misleidend" valt.
Er wordt veel te snel overheen gekeken, en benchmarks moeten gewoon op default gedraaid worden.
Als je toch AA & AF wilt draaien dan moet je eerst gewoon draaien en de resultaten posten en daarna mét AA & AF draaien en de resultaten erbij zetten.

AA = AntiAliasing = Zorgt voor wegwerking van de kartelranden
AF = Anistropisch Filtering = Maakt de textures scherper, met name diegene die ver weg zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 26-08-2004 20:32 ]

• Race Eend
Thandor schreef op 26 augustus 2004 @ 15:17:
@Race Eend
Er staat niet voor niets Meestal bij :).
Een burnin test op low priority, daarna Aquamark 3 of 3Dmark2001 draaien (tegelijk dus) en met een mutlimeter opmeten. Dan heb je goede stressed waardes, zowel je CPU als videokaart.
Heb je 100% gelijk in, dan weet je meteen of je voeding nog wat sap over heeft om een zwaardere vga te trekken! :)

Overigens nette uitleg van FSAA en Aniso! _/-\o_
Pagina: 1