Toon posts:

PC wel IP, Laptop geen IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik een draadloos netwerk geinstalleerd voor onze desktop pc en een laptop. Dit werkte perfect, nooit problemen mee gehad. Ik had echter wel altijd al een probleem met het "browsen" in de desktop pc (vanaf de laptop) in de Windows Verkenner. Laatst had ik het er met iemand over en kreeg ik de vraag/tip van iemand:

"Staat NetBIOS wel aan?"

Dus ik dat proberen te installeren via "Netwerkinstellingen" (in het configuratiescherm), Installeren..., Protocol, NetBIOS.
Daarna moest de computer opnieuw opstarten en vanaf dat moment heb ik het probleem dat ik niet meer online kan met de laptop. Ik heb nog wel het NetBIOS-protocol weer verwijderd, maar het probleem blijft bestaan.

Het rare is, de laptop zegt wel dat er een verbinding is met de Belkin. Ik krijg alleen een raar IP-adres (169.254.141.215, volgens mij het IP van de computer zelf) terwijl het IP-adres 192.168.2.3 moet zijn. (De desktop heeft IP 192.168.2.2, de router heeft als IP 192.168.2.1) Ook krijg ik bij de laptop geen Gateway, DNS en WINS-adres.

Configuratie:
Belkin Wireless Router
Desktop: Windows 98
Laptop: Windows XP Home

Zijn jullie nog meer info nodig om mij weer online te krijgen?

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02 09:41
Dat 169 adres krijg je toegewezen op het moment dat de dhcp server niet kan worden gevonden.

Maak is opnieuw de wireless verbinding aan de op de laptop en reset de router is om mee te beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door schiffeb op 22-08-2004 12:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
De router resetten heb ik al geprobeerd -> geen resultaat...

Ook heb ik de wireless netwerkadapter verwijderd uit het hardwareoverzicht, daarna gezocht naar nieuwe hardware, waardoor de adapter weer tevoorschijn kwam, alsmede de verbinding opnieuw werd aangemaakt. Hier had ik helaas ook geen succes mee...

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En het IP-adres gewoon vast instellen op de laptop (dus DHCP lekker aan laten staan op de router, en de instellingen die de laptop zou móeten hebben, gewoon zelf intikken onder de TCP/IP properties op de laptop, werkt dat?
Is er bepaalde software geinstalleerd om de wireless verbinding tot stand te brengen (bv van mijn Intel-wireless ding is dat Intel Proset software. Je hebt nml 2 manieren om een wireless connectie tot stand te brengen: Windows kan 't zelf regelen, of een extern programma, meestal heeft de fabrikant van je wireless kaartje zo'n programma. Werkt in sommige gevallen nét iets beter als de software van Windows, IMHO)
Verder: nog iets van bepaalde security settings in je router staan: dus WEP/WPA/MAC-autorisatie oid? En zoja, kloppen deze gegevens met de laptop?

Verwijderd

Topicstarter
Bean schreef op 22 augustus 2004 @ 14:33:
En het IP-adres gewoon vast instellen op de laptop (dus DHCP lekker aan laten staan op de router, en de instellingen die de laptop zou móeten hebben, gewoon zelf intikken onder de TCP/IP properties op de laptop, werkt dat?
Is er bepaalde software geinstalleerd om de wireless verbinding tot stand te brengen (bv van mijn Intel-wireless ding is dat Intel Proset software. Je hebt nml 2 manieren om een wireless connectie tot stand te brengen: Windows kan 't zelf regelen, of een extern programma, meestal heeft de fabrikant van je wireless kaartje zo'n programma. Werkt in sommige gevallen nét iets beter als de software van Windows, IMHO)
Verder: nog iets van bepaalde security settings in je router staan: dus WEP/WPA/MAC-autorisatie oid? En zoja, kloppen deze gegevens met de laptop?
Vast instellen met de gegevens die ik had werkt ook niet. Met zowel het IP-adres wat de laptop altijd kreeg, als een nieuw, vrij IP-adres krijg ik geen verbinding. Er is "niet echt" software geinstalleerd om de laptop in te stellen, ik kreeg altijd gewoon verbinding via Windows XP. Heb wel geprobeerd om m.b.v. de router-install-cd de computer "toe te voegen" zoals de cd mooi laat zien, maar wanneer ik op de knop "Een computer toevoegen" klik, gebeurt er niets... Sowieso vind ik de installatiesoftware van Belkin nergens op slaan, heel omslachtig en instructies waarin woorden zijn weggevallen. Ook was de router-login in het Frans in het begin, moest 'm met een omweg (en omdat Frans niet m'n sterkste taal is, ook nog gokkend) een nieuwe firmware installeren... aan die software van Belkin heb ik dus niets...

Anyway, iemand anders een andere oplossing?

• echnie1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 12:39
Heb je in de router het MAC adres wel toegevoegd van je wireless netwerkkaart?
Voordat je uberhaupt IP kan doen moet de router eerst via ARP je MAC adres van je netwerkkaart registreren. Er moet namelijk meestal een mac adres gebaseerde toegang verleent worden tot de router, dit is een vorm van beveiliging naast de encryptie van de datastroom via WEP of beter WPA-PSK, TKIP
http://www.devx.com/wireless/Door/11455
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101190.asp
(om de zoveel tijd veranderende sleutel, anders ben je binnen enkele (bij veel TCP/IP pakketen) uren door de encryptie heen, m.a.w. standaard WEP is veel minder veilig)

Trouwens het IP adres 169 etc. is het default IP wat windows uitdeelt als de DHCP broadcast geen DHCP server kan vinden.

[ Voor 58% gewijzigd door echnie1 op 23-08-2004 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in m'n router onder "MAC address filtering" het MAC-adres van de laptop invoer heb ik nog steeds geen verbinding. Ook komt de computernaam van de laptop niet in het schema voor, zie hieronder...

1. PC1 0030bdfa33ee
2. ...... 00028ad897de

Ik neem trouwens aan dat ik in bovengenoemd tabblad het MAC-adres moet invoeren, hieronder de uitleg van "MAC address filtering" volgens de router:

"This feature lets you set up a list of allowed clients. When you enable this feature, you must enter the MAC address of each client on your network to allow network access to each. "

Ik zal de router nog maar eens restarten na deze post, misschien helpt dat nog :)

Verwijderd

Topicstarter
Nah, ook geen resultaat... :?

Ik snap er nu echt niets meer van...
Iemand nog een andere oplossing, naast het opnieuw installeren van de laptop :)

Verwijderd

Ik weet 't niet zeker, ik heb vergelijkbare problemen gehad met m'n vaste netwerk en de volgende oplossing als in onderstaand artikel beschreven wordt gevonden;

[rml][ WINXP] Geen internet meer na clean up[/rml]

Kan volgens mij geen kwaad om te proberen.

Veel succes,

Pejeb.

• schiffeb
Try is om de driver te updaten van de netwerkkaart ik had soortgelijke probs met een 3com kaart ----> linksys wrt54g en na upgrade van de driver deed ie het wel weer.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, het werkt weer! _/-\o_
Via de link van Pejeb kwam ik bij het programmaatje "WinsockXPFix.exe", waarmee het TCP/IP-geval gerepareerd werd. Ook heb ik nog handmatig het MAC-adres van de laptop in de router geconfigureerd.

Kortom: het werkt weer!
Bedankt allemaal!

Verwijderd

O-) Graag gedaan..kleine moeite...succes verder.

Pejeb.

• schiffeb
Hey top man dat het weer werkt die IP stack onder XP geeft idd wel vaker shit.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, nu heb ik weer een ander probleem...

Na een beetje experimenteren om m'n Playstation 2 online te krijgen kan ik, met zowel de laptop als de pc niet meer niet meer inloggen in m'n router.

Wanneer ik het adres intyp, komt er in de statusbalk de hele tijd te staan: "Bezig met openen van pagina: http:192.168.2.1...", hij blijft dus te hele tijd zoeken volgens mij.

Er verschijnt geen bericht als "Host niet gevonden" (of zoiets), dus dat is een beetje vreemd als je 't mij vraagt.

Het rare is dat ik wel met beide computers online kan zonder problemen.

Weten jullie hier misschien ook een oplossing voor ;)

(of is het handiger om een nieuw topic aan te maken? zoja: kan een moderator dat even voor mij regelen :))
Pagina: 1