Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding overleden, rest van de hware mee in het graf ?

Pagina: 1
Acties:

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
M'n computer deed laatst een beetje vreemd, hij liep eerst vast maar na het reset knopje in te drukken deed ie het wel weer.. Na een uur het hetzelfde euvel, dus ik op reset drukken maar deze keer kwam de computer niet verder dan de schijven te laten draaien.
De monitor vertoonde geen activiteit en ik kwam dan ook niet verder dan een kast waar wel activeit was maar geen beeld. Ik keek dus een beetje rond kijken in de kast of ik iets kon zien wat mis was. Na een beetje rondtasten/rondkijken kwam ik er achter dat de chipset loeiheet werd.. nou heb ik hier eerder niet opgelet hoe warm deze werd, maar het is een Nforce 3 250GB op een MSI K8N Neo Platinum met de stock heatsink erop.

Sinds het al 2 uur was toen dit allemaal gebeurde besloot ik de computer maar uit te zetten, te gaan slapen en de volgende dag verder te kijken (om domme fouten door vermoeidheid te voorkomen). Ik lig in bed, en zie plots de ccfl's en LED fans in me kast oplichten en weer uit gaan .. Ik loop bezorgd naar de kast toe en ruik een brandgeurtje, snel de stekker eruit eruitgetrokken.. en naar bed.
Volgende morgen kast los, onderdeeltjes afgesnuffeld naar wat naar brand rook en ik kwam uit bij de voeding ( Tagan 480 watt ). Heb um opengeschroefd (had toch geen garantie meer.. gesleeved, andere grills, UV stekkertjes) en vrijwel elke transistor of wat het dan ook mogen wezen (van die torentjes op een printplaat) hadden een witte vloeistof gelekt die inmiddels gestolt was. Ook een groot deel van de transistors was zwart gekleurt..
Na een nieuwe voeding geplaatst te hebben werkt de PC nog steeds niet en zit de fout dus ergens anders :(

Nou is mijn vraag dus, wat is er mis gegaan.. hoe kan ik dit voorkomen, en hoe groot is de kans dat mijn hardware het overleefd heeft, en welke hardware zou het overleefd kunnen hebben ?

(Mijn excuses voor de typo's .. het is laat )
edit:
Iets leesbaarder gemaakt

[ Voor 7% gewijzigd door Xthemes.us op 22-08-2004 13:01 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

Transistors zijn over het algemeen zwart en voorzien van witte koelpasta. Pics?

Voorkomen: voortaan eerder bij rariteiten van je PC aan de alarmbel trekken ipv halfzachte oplossingen met resetten. Over het gokken naar de overlevingskansen van je hardware: als we dat konden dan zaten we allemaal in Las Vegas ;) (in ieder geval is er altijd kans dat ALLE hardware kapot is die aan de voeding hing)

Check het systeem eens met een andere voeding, met zo min mogelijk componenten. In dit soort gevallen is een 80h POST diagnostisch kaartje wel handig (of een shuffle met hardware/andere test-PC waarvan je zeker weet dat die correct werkt).

Neem ook de handige troubleshooter eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 03:30 ]

• Xthemes.us
Tjah ik was niet eerder gealarmeerd omdat ik eigenlijk dacht dat gewoon windows vastgelopen was, het was immers "maar" een zwart scherm wat me nou niet helemaal vreemd is op windows xp (gebeurt zeer zelden, maar toch.. het gebeurt)
De 1ste keer zag ik het dus als een gewone crash aan en de tweede keer was ik van plan te rebooten en drivers eens te updaten etc etc.. de normale procedure. Probleem is dus dat ie niet meer starte :'(
Check het systeem eens met een andere voeding, met zo min mogelijk componenten. In dit soort gevallen is een 80h POST diagnostisch kaartje wel handig (of een shuffle met hardware/andere test-PC waarvan je zeker weet dat die correct werkt).
Dat zou inderdaad handig zijn, maar natuurlijk wel enorm duur voor 1malig gebruik..
Transistors zijn over het algemeen zwart en voorzien van witte koelpasta. Pics?
Kan jammer genoeg geen pics nemen sinds m'n webcam van de andere computer niet onder deze computer werkt omdat er linux opdraait.. Ik kan de mogelijkheid van koelpaste vrijwel zeker uitsluiten sinds koelpasta word gebruikt om de hitte bron (beter) in contact te brengen met hitte afvoer.. echter zat deze witte drab niet tegen de heatsinks aan, en soms zelfs niet eens in de buurt van de heatsink..

Ik heb ondertussen ook vrijwel alles geprobeert wat er te proberen valt zover ik dat zelf thuis kan .. heb namelijk geen spare S754/videokaart/ram/hdd's/whatever liggen ;).
Enigste wat ik met zekerheid kan vertellen is dat de cd-rom speler nog werkt sinds die nou op dit systeem waar ik op typ heeft gedient om linux te installeren :). Dus dan verwacht ik eigenlijk ook dat m'n harde schijven ongedeert zijn, sinds deze met dezelfde kabels in contact staat als het cd-rom station.

Misschien ook handig om te weten.. met m'n nieuwe voeding toen er niks gebeurde heb ik ook maar snel de stekker eruit getrokken en nadat deze al zo'n ~4 sec uit het stopcontact was kreeg ik wel een schok(je) toen ik 1 van de stekkerpinnen aanraakte. Misschien kan de voeding z'n lading niet kwijt door een defect mobo ? ( het is maar een gokje.. sinds ik de ballen snap van elektro)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je geen vriend ofzo met een digi cam. Maakt het een stuk makkelijker voor iedereen om te zien of er iets kapot is.

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 17:26
Xthemes.us schreef op 22 augustus 2004 @ 03:07:
en ik kwam uit bij de voeding ( Tagan 480 watt ). Heb um opengeschroefd (had toch geen garantie meer.. gesleeved, andere grills, UV stekkertjes) en vrijwel elke transistor of wat het dan ook mogen wezen (van die torentjes op een printplaat) hadden een witte vloeistof gelekt die inmiddels gestolt was. Ook een groot deel van de transistors was zwart gekleurt..
Na een nieuwe voeding geplaatst te hebben werkt de PC nog steeds niet en zit de fout dus ergens anders :(

Nou is mijn vraag dus, wat is er mis gegaan.. hoe kan ik dit voorkomen, en hoe groot is de kans dat mijn hardware het overleefd heeft, en welke hardware zou het overleefd kunnen hebben ?

(Mijn excuses voor de typo's .. het is laat )
edit:
Iets leesbaarder gemaakt
ehm die torentjes dat zijn Condensators die gelekt hebben, waarschijnlijk is het een el-cheapo voeding en die is daarvan de schuld (lage kwaliteit componenten)

door je voeding te vervangen door een degelijk merk bijv. A-Open/Fortron Source/PowerMan en vast nog wel meer. voorkom je dit voor 99% dat het nogmaals voor zal vallen.

enneh je voeding heeft de rest mee het graf ingetrokken, heb dit al verschillende keren gezien met el-cheapo zooi (procase voedingen uit het jaar 2000 bijv..)

[ Voor 7% gewijzigd door Antiloop op 22-08-2004 13:45 ]

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• Xthemes.us
metal14 schreef op 22 augustus 2004 @ 13:34:
Heb je geen vriend ofzo met een digi cam. Maakt het een stuk makkelijker voor iedereen om te zien of er iets kapot is.
Ten 1ste nee, allemaal analoge freaks ;)
Ten 2de hij is gewoon kapot.. zwart geblakerde weerstandjes en een rookgeur lijkt me genoeg, of die witte drab dan koelpasta is of niet doet er eigenlijk niet meer toe...

Voor de rest is geen zichtbare schade aan het moederbord of de overige onderdelen, deze geven voor de rest ook geen brandgeur of een andere indicatie dat ze kapot zijn... dus daar zijn foto's ook nietszeggend/overbodig.
Antiloop schreef op 22 augustus 2004 @ 13:44:
[...]

ehm die torentjes dat zijn Condensators die gelekt hebben, waarschijnlijk is het een el-cheapo voeding en die is daarvan de schuld (lage kwaliteit componenten)

door je voeding te vervangen door een degelijk merk bijv. A-Open/Fortron Source/PowerMan en vast nog wel meer. voorkom je dit voor 99% dat het nogmaals voor zal vallen.

enneh je voeding heeft de rest mee het graf ingetrokken, heb dit al verschillende keren gezien met el-cheapo zooi (procase voedingen uit het jaar 2000 bijv..)
Ik zou tagan geen el-cheapo merk noemen, volgens de vele reviews is dit het een voeding van hoogwaardige kwaliteit vergelijkbaar met de door jou genoemde merken, word trouwens ook erg vaak aangeraden in het " Welke voeding heb ik nodig " topic.
Voor de rest hoop ik tegen beter weten dan maar in dat je ongelijk hebt.. want het bedrijf waar ik de CPU van heb heb ik al problemen mee (niet ontvangen dvd-speler, brakke 9800 pro), en gezien de laksheid van het bedrijf zal ik dus waarschijnlijk dan vele maanden zonder vervanging zitten :'(

Krijg zin om iemand te quoten... " Ik heb ook altijd pech "

[ Voor 49% gewijzigd door Xthemes.us op 22-08-2004 13:52 ]

• DutchTux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-04 15:54

DutchTux

Plaatjeloos

Zover mijn ervaringen met opgeblazen voedingen.
Is als je voeding op een of andere reden het niet meer houdt, the rest meestal het wel overleeft.

Je kan kijken of je hardware heeft overleeft door ze in een ander PC te doen.
Als je geen tweede computer heb, kan je gewoon een nieuwe voeding kopen en die aansluiten en kijken of je systeem start.

A random guy with a Computer.

Verwijderd

Antiloop schreef op 22 augustus 2004 @ 13:44:
[...]

Die Tagan is serieus geen El-cheapo, kijk er maar eens wat reviews op na, ik heb nu ook die 480-u01 en dat ding presteerd beter dan m'n oude antec ooit gedaan heeft.

Maar goed, inderdaad met een andere pc een uitproberen hardware uit te sluiten van overlijden.
Ik denk namelijk dat je moederbord geroosterd is..
(zelf al eens een mobo+voeding gesloopt, stukje metaal tussen mobo en backplate, precies bij de soldeerpunten van de atx stekker :X )

• Xthemes.us
Ik heb zelf ook zo'n idee dat m'n moederbord geroosterd is, een nieuwe voeding heeft geen nut wat dus al in de 1ste post staat maar waar mensen blijkbaar toch overheen lezen.

Maar euhm als ik ook zo'n ongelukkig geval heb van een geroosterd moederbord .. enige kans dat m'n overige hware het wel overleeft heeft ? Doel ik dus met name op de insteekkaarten, vidkaart/geluidskaart.
Zoals ik al eerder gezegd had, heeft de cd-rom speler het overleefd en de harde schijven dan waarschijnlijk ook wel.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 19:34

Bergie

Lekker belangrijk...

Xthemes.us schreef op 22 augustus 2004 @ 15:28:
Maar euhm als ik ook zo'n ongelukkig geval heb van een geroosterd moederbord .. enige kans dat m'n overige hware het wel overleeft heeft ? Doel ik dus met name op de insteekkaarten, vidkaart/geluidskaart.
Zoals ik al eerder gezegd had, heeft de cd-rom speler het overleefd en de harde schijven dan waarschijnlijk ook wel.
Misschien wel, misschien niet. Zoiets valt eigelijk niet te voorspellen, gewoon uitproberen in een ander systeem is de enige mogelijkheid om te kijken of het nog werkt of niet.

Yamaha MT-09

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 14:25
Zou je moeten testen, is zo niet te zeggen. Je hebt zo te lezen geen 2e pc waar je de zooi ff tijdelijk in kan drukken voor de test?

• Xthemes.us
spokje schreef op 22 augustus 2004 @ 15:50:
Zou je moeten testen, is zo niet te zeggen. Je hebt zo te lezen geen 2e pc waar je de zooi ff tijdelijk in kan drukken voor de test?
Nope vrijwel alles is te modern voor deze PC :(, en de schijven zullen zowiezo niet (goed) werken in dit systeem sinds het een RAID 0 configuratie was van 2 schijven en deze computer niet een RAID controller heeft ;).
Ik denk dat ik de computer maandag maar naar de lokale computerboer schop en hoop dat hun het/de defecte onderdeel/onderdelen kunnen vinden.. maar gezien de duidelijke overtoon van P4's daar betwijvel ik of hun wel een AMD 64 systeem goed kunnen testen, nah jah alle beetjes helpen zullen we dan maar zeggen..

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:45
je voeding is kapot. je moet een nieuwe voeding kopen, als je die toch koopt, kun je met die voeding meteen testen of je hardware het nog doet..... makkelijk toch,...

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:00
Xthemes.us schreef op 22 augustus 2004 @ 15:59:
[...]

Nope vrijwel alles is te modern voor deze PC :(, en de schijven zullen zowiezo niet (goed) werken in dit systeem sinds het een RAID 0 configuratie was van 2 schijven en deze computer niet een RAID controller heeft ;).
Ik denk dat ik de computer maandag maar naar de lokale computerboer schop en hoop dat hun het/de defecte onderdeel/onderdelen kunnen vinden.. maar gezien de duidelijke overtoon van P4's daar betwijvel ik of hun wel een AMD 64 systeem goed kunnen testen, nah jah alle beetjes helpen zullen we dan maar zeggen..
maare, wat snap ik nu niet?
je wilt toch weten of die schijven werken? dan druk je ze in die andere pc.. slaan ze aan, dan werken ze nog.. heb je toch niets geen ingewikkeld RAID spul voor nodig?? of ben ik nu weer dom aan het lullen?? ;)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Xthemes.us
rozndaal schreef op 22 augustus 2004 @ 16:09:
[...]

maare, wat snap ik nu niet?
je wilt toch weten of die schijven werken? dan druk je ze in die andere pc.. slaan ze aan, dan werken ze nog.. heb je toch niets geen ingewikkeld RAID spul voor nodig?? of ben ik nu weer dom aan het lullen?? ;)
Dan weet je nog niet of ze goed werken, beschadigde sectoren enzow ;)
Opperhoof schreef op 22 augustus 2004 @ 16:02:
je voeding is kapot. je moet een nieuwe voeding kopen, als je die toch koopt, kun je met die voeding meteen testen of je hardware het nog doet..... makkelijk toch,...
Heb dus al een nieuwe voeding, als je alles had doorgelezen dan had je dat eigenlijk ook moeten zien, maar goed.. dit heeft dus geen effect en de hele computer start niet meer :'(

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

had ik laatst ook,
ik ging naar de lokale pc boer met mn harde waren en vroeg, iets van mn zooitje doet t niet meer, wil je eens testen wat, dan wil ik dat namelijk nieuw hebben...
zo kwam ik ook aan mn nieuwe mobo

. . . . . Youp.net . . . . .

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 13:42
Heb je nog wel een andere pc (met voeding 300watt minimaal)?

Dan kan je namelijk testen of je proc, mobo, geheugen en videokaart het (gedeeltelijk) overleefd hebben. (eventueel met andere videokaart in het geval van een slappe voeding)

Verder zou je ook eventueel je schijven kunnen formatteren en aan een andere pc kunnen testen. (alleen als er geen onvervangbare data op staat)

Of je kan naar een lokale computer zaak gaan en vragen of ze (tegen betaling) willen uitzoeken wat er stuk is, en eventueel nieuw kopen

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

nou als ik jou was zou ik dat mobo eruit halen, en er ff mee terug gaan naar de pc zaak... (aangezien jij weinig test mogelijkheden hebt)

gwoon jezelf van de domme houden, zij testen hem, als ie kapot is heb je nog garantie ws (250GB is nog niet zo oud :P) en anders weet je ook waar je aan toe bent...

wanneer je mobo wel is gesneuveld zou ik gelijk de andere onderdelen ook ff laten testen.. als je je oude cpu in een nieuw mobo propt kan die gelijk weer overlijden natuurlijk..

verder succes ermee

• Xthemes.us
Ik zal de computer gewoon naar de lokale computer doen met de nadrukkelijke instructies dat ze niets mogen vervangen sinds ik op vrijwel alles nog garantie heb (niet op de CPU want de stockkoeler heeft nou een aantal extra schroefgaatjes voor Socket A |:( )
Als hun dan het defecte onderdeel (onderdelen ?) vinden moet ik maar contact opnemen met de webshop waar ik het vandaan heb aangezien ik voor de rest het gewoon niet kan testen.

De schijven kan ik niet/wil ik niet formateren ;) Heb der data op die ik niet kwijt wil en sinds die A-holes die me de DVD-speler zouden moeten hebben geleverd dit niet hebben gedaan heb ik ook nog niet de kans gehad dit te back-uppen.

Pagina: 1