Zachtjes geknetter en luchtje aan iiyama VMP451

Pagina: 1
Acties:

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 23:55
Eergisteren een andere monitor gekregen van iiyama vanwege kleurfout en verschuiven van het beeld, nu hoor ik bij de vervangende monitor (als ik boven de monitor luister) een zachtjes geknetter en er zit ook een luchtje aan...

Ik rook de monitor toen ik op m'n kamer kwam toen ik ff was weggeweest. Geen brandlucht, maar een apart luchtje...

Bij m'n vorige monitoren (dit is al de derde) is me dat nooit opgevallen en dus vraag ik me af of het wel goed is. Ik heb zo m'n twijfels.

Dus als er mensen zijn met ook zo'n monitor (iiyama Vision Master Pro 451 - A902MT), dan hoor ik graag of zij ook een zachtjes geknetter horen (aan de bovenkant luisterend) of niet.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 16:57
Stof dat beetje verbrand?

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 16:08
Op school heb ik dat ook gehad. Een paar weken nadat er nieuwe monitoren waren ( 15" - LG ) gingen ze ook knettergeluiden maken. Zonder dat er erg rare dingen mee gebeurde. Soms gaf ik weleens een ram ertegen en dan was het over (goh... waarom zou het toch steeds erger worden? O-) ).

Misschien helpt het om er een keer met de stofzuiger erlangs te gaan.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
neergestort insect in de monitor terecht gekomen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-08 23:10

The_Scarabial

MTB for life!

Ik heb ook een iiyama en heb ook last van een raar luchtje als ik boven de monitor ruik, maar ik heb geen last van geknetter, dat luchtje was toen ik hem net nieuw had erger dan nu (een paar jaar verder)

• alm
Het is ook best jammer dat je nooit weet wat de historie is van een monitor die je van iiyama krijgt ter vervanging van een defecte monitor.

Maar sommige zaken vallen pas op als er iets anders opvalt en dan let je er meer op.

Het is me nooit opgevallen dat m'n vorige monitoren (de originele en de vervanger daarvan) knettergeluiden maakten, dus wil toch wel graag van anderen weten met zo'n monitor (iiyama Vision Master Pro 451 ofwel A902MT) of die dat ook hebben of juist niet?

Het geluid is duidelijk afkomstig van lichte vonkoverslag. Ik zie alleen niets ervan vanwege de vrij dichte behuizing. Er zit een garantiezegel op, dus ik ga 'm niet openmaken.

Verwijderd

Wat je ruikt zou best ozon kunnen zijn. Waardoor het veroorzaakt wordt weet ik niet. Maar ozon is niet echt gezond, je kan er ook hoofdpijn van krijgen. Tijd voor RMA denk ik.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-08 23:10

The_Scarabial

MTB for life!

ozon, als je a4'tjes aan het kopieren bent ruik je dat ook, dus zou wel niet zo ongezond zijn.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 09:04

DinX

Motormuis

Ozon zou veroorzaakt kunnen worden door de hoogspanning in je monitor :)
En ozon is wel degelijk ongezond als je er teveel van binnen krijgt.
Zorgt voor een hoge oxidatie dacht ik, niet lekker in je longen enzo.

http://www.atmosphere.mpg.de/enid/la.html

@ TS: Ik zou eens zo een busje met gas halen om pc's te ontstoffen. Daar even mee in de monitor blazen. Zou kunnen dat er wat stof aan het verbranden is, of een vliegje ofzo :) Is een mogelijk brandgevaar.

[ Voor 51% gewijzigd door DinX op 22-08-2004 14:33 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ozon bindt zich met de rode bloedlichaampjes (net zoals gewone zuurstof overigens) met als enige verschil dat het niet meer loslaat. Dat specifieke rode bloedlichaampje kan dus geen zuurstof meer vervoeren.
veel ozon->veel rode bloedlichaampjes "kapot"->minder zuurstof->zuurstoftekort-> hoofdpijn (en als het heel erg wordt: verstikking)

Ozon is dus eigenlijk onrechtstreeks vergif.

[ Voor 5% gewijzigd door the_stickie op 22-08-2004 14:53 ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 20:56
alm schreef op 22 augustus 2004 @ 14:06:
Het is ook best jammer dat je nooit weet wat de historie is van een monitor die je van iiyama krijgt ter vervanging van een defecte monitor.

Maar sommige zaken vallen pas op als er iets anders opvalt en dan let je er meer op.

Het is me nooit opgevallen dat m'n vorige monitoren (de originele en de vervanger daarvan) knettergeluiden maakten, dus wil toch wel graag van anderen weten met zo'n monitor (iiyama Vision Master Pro 451 ofwel A902MT) of die dat ook hebben of juist niet?
....
Op m'n werk hebben we vijf Vision Master Pro 451 (A90MT's dus) Nagenoeg geen van alle vertonen de verschijnselen die jij noemt, dus knetteren en stinken.
Alleen merkten we bij dat 1 monitor nadat deze net was aangeschaft , een ozonachtige geur verspreidde. Dat hield na 3 maanden op of we zijn er gewend aan geraakt.
Het enige wat mij bij deze reeks monitoren opvalt, is de gigantische statische ontlading wanneer een beeldscherm 's ochtends wordt aangezet.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
Het is lichte overslag van de hoogspanning.
Het zou naar een paar dagen weg moeten zijn, en kan een gevolg zijn van transport via de vochtige buitenlucht.

Als het na een week nog is gewoon laten repareren want vroeg of laat gaat de hoogspanning stuk.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Grappig, nou ja grappig ...

Ik heb dezelfde monitor en dezelfde problemen ermee: kleurfouten en verschuiving beeld. Monitor tot 3x toe laten repareren, maar nooit opgelost. Kan er inmiddels mee leven omdat het maar een keer of twee per dag gebeurd dat de kleuren gek gaan doen en het beeld verspringt gedurende een minuutje.

Aaaannnnyyweg. Het knetteren en de rare lucht heb ik ook een tijdje gehad. De rare lucht was pas na een week of drie voorbij, het knetteren na ongeveer twee dagen al. In die periode gebruikte ik de monitor dagelijks een uur of vijf gemiddeld.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• alm
Als de monitor een tijdje heeft uitgestaan (of een nacht) dan is het knetteren in het begin niet aanwezig en na een tijdje begint het meer te knetteren. Het is echter niet zo dat het hoorbaar als je gewoon voor de monitor zit, maar als je aan de bovenkant luistert dan hoor je het wel. Het is een beetje een spetterend geluid en iedere seconde is wel een klein overslagje hoorbaar.

Ontstoffen met een stofzuiger aan de buitenkant (want de monitor is verzegeld met een garantiezegel) lijkt niet echt te helpen, maar als het inderdaad stof is dan is het op die manier toch wel erg lastig weg te zuigen vanwege de dichte behuizing en het metalen frame aan de binnenzijde.

Als het vocht zou zijn, dan zou je verwachten dat als de monitor warmer wordt, dat het vocht vanzelf verdampt en dat het dan wel weg zou zijn als deze een aantal uur heeft aangestaan (zeker na een paar dagen langdurig gebruik).

Verwijderd

Maakt het wisselen van resolutie ook iets uit? Mijn VMP 510 maakt bijvoorbeeld rare geluiden op bepaalde resoluties, maar gelukkig niet op de resoluties die ik gebruik.

• alm
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 15:09:
Maakt het wisselen van resolutie ook iets uit? Mijn VMP 510 maakt bijvoorbeeld rare geluiden op bepaalde resoluties, maar gelukkig niet op de resoluties die ik gebruik.
Nee, dat maakt niets uit. Het lijkt er nu eerder op dat het iets met de warmte van de monitor te maken heeft... Misschien een condensator die aan de kook raakt ofzo... Aan het beeld is overigens verder niets te zien.

• LeXuS007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 07:53
Ik heb ook een VMP451.
Hier is ie nog in perfecte staat doet t perfect geen rare kuren a 3 jaar gebruik.
Enige mindere vind ik gewoon opwarm tijd. (mega sloom)

AMD Opteron 165 | Asus A8R-MVP | Twinmos 2x512MB BH5-UTT | Hitachi T7K250 250GB SATA-II | X800GTO²

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-05 21:35
Ik daar er ook last van gehad (MM904UT) maar ik heb nu eindelijk een normale monitor :)

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• alm
LeXuS007 schreef op 23 augustus 2004 @ 15:36:
Ik heb ook een VMP451.
Hier is ie nog in perfecte staat doet t perfect geen rare kuren a 3 jaar gebruik.
Enige mindere vind ik gewoon opwarm tijd. (mega sloom)
Dat trage opwarmen had ik ook met een 17" Vision Master Pro 410 (A702HT), die liet ik dan ook zo min mogelijk in standby gaan. Die monitor was eigenlijk de reden dat ik weer een iiyama heb gekocht (de VMP451 dus), maar helaas is de kwaliteit niet meer wat het is geweest.

• alm
Ik ben er achter gekomen dat de monitor het knettergeluid ook maakt als deze net is uitgezet, totdat deze is afgekoeld. Het lijkt er dus op dat een condensator ofzo aan de kook raakt en die geluiden maakt. Tenminste dat denk ik omdat het knetteren ook niet direct begint als de monitor aangezet wordt, maar dat een minuut of 5-10 kan duren. Het heeft dus met warmte te maken.

• alm
Bedankt allen, ik heb 'm toch maar weer aangemeld omdat het me toch niet zo'n goed gevoel gaf. Het probleem uitgelegd en men besloot dat omruil verstandig is. Dus van de week krijg ik weer een andere. Hopelijk is die helemaal goed...
Pagina: 1