Interne connectie problemen gameserver Mu Online

Pagina: 1
Acties:

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58
Om bij het begin te beginnen:

Een paar weken geleden heb ik (oorspronkelijk voor mezelf) een gameserver opgezet. Om precies te zijn een Mu Online server. Leuk speelgoed, en nadat de MSSQL server geinstalleerd was en alle ODBC links klaar waren kon de pret zogezegd beginnen. Al snel kwam de behoefte naar een online aanmeldforumlier, en na wat adverteren op de juiste fora zaten we al snel op een paar hondert accounts. So far, so good.

De server echter begon last te krijgen van deze load. Het is maar een oude machine (P3-500, 128mb ram, 8GB HD) en met 30, 40 users tegelijk is de grens al snel bereikt. Ik vermoed dat de problemen dan ook hier mee te maken hebben.

Sitautieschets:
De server zelf bestaat uit 8 samenwerkende programma's, die allemaal via hun eigen poort communiceren. Sommige UDP, anderen TCP, weer anderen beide. Om dit goed te laten verlopen is er voor deze specifieke machine een bepaalde reeks poorten direct opengezet (zeer onveilig, ik weet het, hier wordt nog aan gewerkt) naar internet. Het ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
          Internet    Overige services
           |   ||     gameserver
clients -  router = loginserver
                      Database servers
                      MSSQL server
Waarbij er een virtuele server opgezet is en de '||' en '=' doorgemapte poorts voorstellen.

Het probleem:
Kortgezegd: de verschillende programma's raken elkaar kwijt. De gameserver zelf verliest op de een of andere manier contact met de login server, waarna ik een error krijg of ik de gameserver wil stoppen, met cancel en ok optie. Beide opties zorgen er voor dat de gameserver 'kwijt' raakt: hij staat niet meer in de login server lijst, en user kunnen ook niet meer connecten.

De laatste keer dat dit gebeurde, een paar minuten geleden, was er iets vreemds aan de hand: mijn eigen PC (clients groep) verloor ook connectie met internet. Eenmaal een verdieping lager aangekomen bij de router stond daar een helder rood diag lampje te branden. De router in kwestie is een E-tech DSL / CABLE router, type RTBR03. In de handleiding staat vrij vertaald dit erover: "Als het lampje blijft branden, ondervind het apparaat een probleem. Neem contact op met uw dealer". Een stroom onderbreking later werkt'ie echter wel weer.

Vermoedelijke oorzaken:
Wat ik zelf vermoed: de gameserver loopt op z'n tenen, het zou kunnen dat bepaalde programma's TE lang op CPU tijd moeten wachten zodat er een timeout plaatsvind. Het veranderen van de prioriteit van de gameserver naar high en zelfs realtime lijkt een negatief effect gehad te hebben.
Andere opties is wellicht een kapotte switch, of netwerkproblemen die ik over het hoofd zie.

Suggesties hierover zijn zeer welkom :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Kun je dan niet gewoon kijken hoeveel CPU/MEM op je server word gebruikt?
Zelfde kan misschien ook in je router.(bv bij ST510 kan het). Mocht de CPU/mem load nog acceptabel zijn zou ik een firmware upgrade uitvoeren.

• FragFrog
Het is helaas geen managable router, dus dat zal niet gaan. Bovendien valt de absolute traffic eigenlijk wel mee, ik zit hier op een 4 / 0.5 mbit kabelverbinding, dus zou een 100mbit switch dat lachend aan moeten kunnen.

CPU load van de server hangt rond de 50%, maar memload is 100%. Mu is niet bepaald een standaart UT gameservertje, ik heb alleen al een pagefile van 1.4GB nodig om op te kunnen starten. Ergo, hij doet niks anders dan swappen, zodat die 50% CPU load niet zo gek veel zegt: hij zit constant te wachten op de HD.

Sinds gisteren het probleem niet meer gehad, tijd om voorzichtig optimistisch te zijn dat prioriteit naar normaal zetten inderdaad de truck was :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
Als de programma's extern elkaar aanroepen, is het dan niet zo dat de router zich verslikt in het aantal connecties.

(bijvoorbeeld in cfg files oid mijndomein.nl:4321 veranderen in 192.168.1.3:4321) (waarbij 192.168.1.3 het ip van de server is)

Of sla ik de plank nu geheel mis? :S

• FragFrog
Integendeel, het aantal connecties naar die PC loopt al snel tegen 50, 60 aan op drukke momenten, maar kan dat serieus een probleem zijn? :)

Verder: in de datafiles zijn in totaal een stuk of 10 IP adressen in te stellen, helaas is het voor de werking van de server essentieel dat sommigen op het WAN IP adres staan, dit kan ik dus helaas niet veranderen naar het lokale IP adres :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
50 a 60 connecties zou idd geen problemen mogen geven

• FragFrog
Voor de knowladgebase:

Sinds ik de procesprioriteit van de gameserver heb ingesteld op normaal geen problemen meer gehad, nu hopen dat't zo blijft.. ;)

Pagina: 1