Toon posts:

Laptop keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In verband met mijn studie volgend jaar wil ik een laptop kopen, omdat dat veel praktischer mee te nemen is. Nu weet ik echter niet welke ik het beste kan kopen. De maximum prijs is 1500Euro.

IK heb een aantal opties, namelijk:

De Hp Pavilion zv5231
15,4" breedbeeld TFT WXGA beeldscherm
• Intel® Pentium® 4 processor 2,8 GHz
• 512 MB DDR geheugen
• 128 MB ATI Mobility Radeon 9000 videokaart
• 60 GB harddisk enz.

en de

Paradigit Voyager 9170
- Intel® Pentium®-M 715
- Processor 1.50 GHz/2 MB cache (Centrino, dus vergelijkbaar met P4 2,5 GHz)
- Microsoft® Windows®
XP Home
- 15.1" TFT SXGA+ beeldscherm
1400 x 1050 resolutie
- ATI Mobility Radeon 9600
3-D graphics 64 MB
- 256 MB DDR geheugen
- 40 GB harddisk

Acer Aspire 1357LMI
-15.0" TFT beeldscherm
• AMD Athlon™ XP 3000+ processor
• 512 MB RAM geheugen
• 64 MB ATI Radeon 9200 videokaart
• 40 GB harddisk

welke combinatie is volgens jullie het best (lees minst slecht) voor Flight simulator, met laten we zeggen alles high, active sky, FSnav, online, op ehamlanden met pmdg?

Beetje hoge eisen, ik weet het maar toch jullie idee over deze vraag.

Bij voorbaat dank!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

Rannasha

Does not compute.

De Paradigit heeft by far de beste videochip en bovendien als enige een Pentium-M processor, dus lekker stil en koel en goede batterijduur. Keuze lijkt mij duidelijk :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Topicstarter
Owkey,
aan wat voor framerate moet ik denken bij die paradigit?

en is die van HP zoveel slechter? Ik speel nu op mijn desktop met 384 MB RAm (geen ddr gewoon ouwe shit) en 1000 mhz amd athlon, en een GeForce 440 MX. en ik haal met de dingen die ik net opnoemde bij een landing op schiphol als het meezit 7-8 frames/sec. dus als ik met die van hp tussen de 15-20 haal (en als ie dat vasthoud) dan ben ik al blij.
Bovendien heeft die HP 512 MB DDR en die Paradigit 216 MB DDR,. wat heeft dat voor een invloed op de frames?

Groetjes

Verwijderd

Een Acer Aspire 2012WL*i heb je toch ook voor die prijs :?

Heb je meteen een betere videokaart + meer geheugen ;)

Verwijderd

Spelletjes e.d. ga je waarschijnlijk maar weinig op je laptop spelen omdat het niet vaak niet echt praktisch is. Je zegt zelf ook al dat de laptop primair voor je studie bedoeld is:

- Dat betekent dat Office e.d. goed moet draaien
- WiFi wilt hebben (de meeste uni's en hogescholen hebben of komen er binnenkort mee)
- InfraRood poort is ook altijd wel handig als je onderweg nog eens email wilt checken met je GSM.
- Lichte en compacte laptop (je wilt er niet de hele dag mee moeten rondslepen)

Over het algemeen gaan spelletjes spelen en een praktische laptop niet samen.

De vraag is eigenlijk: Moet de laptop je desktop thuis gaan vervangen? Zo ja: Dan neem je een grote zware maar goedkope laptop; zo niet: Dan wil je dus iets kleins en lichts..

De Paradigit valt sowieso al af omdat die maar 256MB heeft en de andere twee 512. Ik vind voor Windows XP 256 net iets te weinig. Daarnaast is het bij een B/C-Merk nog maar de vraag of je over een aantal jaar nog gemakkelijk een nieuwe accu kunt krijgen. (accu's worden gaar op den duur) of andere onderdelen.

Je zult moeten gaan uitzoeken hoelang de accutijd bij normaal gebruik is van de HP en de Acer en ik raadt je aan gelijk een extra accu er bij te kopen. Daarnaast ga je willen weten hoe de garantie geregeld is: Als je er veel mee sleept heb je natuurlijk eerder de kans dat er iets stuk gaat. En je wilt niet dat je 3 maanden moet gaan wachten totdat iets gerepareerd is en um moeten missen tijdens je studie.

Ik heb het zelf voor studie niet zo op die grote notebooks. Kijk ook eens of je een voordelige mini/subnotebook kunt vinden. Want ik hoor vaak genoeg om me heen dat de voorpret erg leuk was, maar in de praktijk mensen de laptop toch maar thuis laten ipv mee te nemen naar school omdat het gewoon niet handig is...Dus staar je niet blind op de technisc specs zoals je hierboven deed. Kijk ook naar de rest. En kijk ook eens wat voor muis-interface je het prettigst vindt: Dus een trackpoint, trackball of touchpad etc.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

thnx voor je uitgebreide reply,

A dat netwerk gedoe is niet zo'n probleem. Bovendien 'gebruik' ik hem neit voor m'n studie en ik zal hem ook echt niet elke dag die 200 m die ik moet lopen om op school te komen mee nemen. Maar het gaat mij er echt om dat ik hem mee kan nemen. dat hij dan enigzins zwaarder is maakt me dan niet uit.
Dat infrarood gedoe vraagt om extra uitleg. Is dat ook in het dagelijks thuis gebruik te gebruiken? En ik zal dat niet nodig hebben voor me mail want dat vind ik niet zo super dringend.

Ter info: dit is de complete informatie gegeven over de HP:
Notebook behuizing • 15,4" breedbeeld TFT WXGA beeldscherm • Intel® Pentium® 4 processor 2,8 GHz • 512 MB DDR geheugen • 128 MB ATI Mobility Radeon 9000 videokaart • 60 GB harddisk • Combo DVD+R/RW en CD-writer drive • 56K V.92 modem • Full-size toetsenbord • Touchpad • 10/100 LAN Ethernet • 1 x PC card slot • 3 x USB 2.0, S-video out, TV out, VGA, IEEE 1394 • 12 Maanden garantie, haal en breng service • Microsoft Windows XP Home editie, Norton Antivirus 2004, MS Internet Explorer 6.0, MS Outlook Express, Windows Media Player 9, Apple i Tunes, InterVideo WinDVD SE, Sonic RecordNow, WinDVD Creator, HP image Zone, Dual OS NL/EN, Microsoft Works Suite 2004 & Adobe Acrobat Reader 6.0.

Dit spreekt mij erg aan. maar waar ik me dan zorgen over maak is dan de videokaart. Wat dat betreft heb je gelijk. Mijn eerste prioriteit is draagbaarheid dus dat ik hem uberhaupt kan mee nemen, Daarna komt de snelheid, en daarmee tegelijk ook eigenlijk de 'gameability'.

wat betreft die Acer Aspire 2012WLMi (ziet er ook wel goed uit)

Notebook behuizing • 15.4" WXGA TFT LCD beeldscherm • Intel® Mobile Pentium® processor Centrino 1.50 GHz • 512 MB DDR-RAM geheugen • 64 MB ATI Radeon Mobility 9700 videokaart • 60 GB harddisk • DVD/RW & CD-RW • Ingebouwde luidsprekers • 4 in 1 memory stick card reader • 56K modem • Wired & Wireless 802.11g LAN • Touchpad met 4-Way scrollfunctie • Microsoft Windows XP Home Edition • 3x USB 2.0, FIR, IEEE 1394, S-video out, VGA • 12 Maanden garantie

beide trouwens 1499,-

Garanties 12 maanden pick up en return en ik heb goede verhalen over de garantie bij HP gehoort (4 dagen kwijt en toen werd ie weer thuisgebracht)

Thnx,

N.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:54 ]

Verwijderd

Qua Flightsimulator gaming lijkt me dan die Acer de beste keus.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat zegt de 64 MB van die Acer en de 128 MB van die HP videokaart? Is dat van veel invloed op de prestaties? hoeveel frames zou ik moeten denken te kunnen halen?

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 14:01:
Wat zegt de 64 MB van die Acer en de 128 MB van die HP videokaart? Is dat van veel invloed op de prestaties? hoeveel frames zou ik moeten denken te kunnen halen?
Nee, je moet niet naar het geheugen kijken maar de GPU. Een GF 3 met 64mb is sneller dan een GF MX 4 128mb.

Zelfde verhaal met een 128mb ATI 9600 vs een 256mb.

Verwijderd

Topicstarter
dus daarrmee zou ik voor die acer moeten kiezen?

of wat zou de conclusie zijn?

• Roberto
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 14:20:
dus daarrmee zou ik voor die acer moeten kiezen?

of wat zou de conclusie zijn?
Ik raad je aan om je zelf toch eens wat meer te gaan verdiepen. ;)

De radeon 9200 is een 9000 met AGP 8X support. En paar kleine dingen, maar dat scheelt echt bijna niks in performance.

En je ziet toch zelf ook al dat de andere een 9600 heeft? Die is natuurlijk de beste.
Processor 1.50 GHz/2 MB cache (Centrino, dus vergelijkbaar met P4 2,5 GHz)
FOUT. Je spreekt in dit geval over een Dothan. (2.6ghz p4 performance btw) In ieder ander geval dus met 1mb cache is het geen Centrino, maar Banias.

Centrino is de CPU + Intel 855PM / GM chipset en een Intel 2100 / 2200 Wlan kaart.

:)

[ Voor 31% gewijzigd door Roberto op 22-08-2004 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daarom post ik dus hier om wat meer info te krijgen.

Dus jij zegt dat het gamen echt verkeerd gaat met die HP en beter gaat met die acer met een 64 MB ATI Radeon Mobility 9700 videokaart erin?

• Roberto
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:03:
Daarom post ik dus hier om wat meer info te krijgen.

Dus jij zegt dat het gamen echt verkeerd gaat met die HP en beter gaat met die acer met een 64 MB ATI Radeon Mobility 9700 videokaart erin?
Ow lol ik las nu pas je andere post.

Tja, dan is de Acer inderdaad beter.

Ik heb zowel een laptop met een Radeon 9000 gehad en een met een 9700 met 64mb.

De 9000 was goed voor 7021 3dmarks.
De 9700 voor 11000 geloof.

Trek uw conclusies maar :)

Ik vond btw dat er nog best te gamen was op die radeon 9000, maar doom 3 ofzo zal er idd wel niet op gaan lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel een laptop met een Radeon 9000 gehad en een met een 9700 met 64mb.

De 9000 was goed voor 7021 3dmarks.
De 9700 voor 11000 geloof.

Trek uw conclusies maar :)

Ik vond btw dat er nog best te gamen was op die radeon 9000, maar doom 3 ofzo zal er idd wel niet op gaan lopen.
Die 9000 was ook 64MB of 128? En wat is dat 3d marks? ZOu fs er met de genoemde eisen (zie allereerste post) op lopen met 20-25 fps?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je moet eerst eens wat echte prioriteiten gaan stellen en dan pas gaan kijken welke laptop daarbij past. Wil je perse gamen op je laptop? Zoek er dan 1 met een 9700 erin. Gebruik je 'm meer voor Office enzo, dan zou ik eerder waarde hechten aan een goede resolutie (1400x1050) bijvb, dat lijkt me toch relaxter werken dan een WXGA 1280x800 resolutie. Je eisen zijn een beetje onduidelijk. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil hem gebruiken voor beide, kijk de resolutie maakt me niet zo veel uit, maar ik wil er wel op kunnen gamen met een fatsoenlijke framerate.

maar ff concreet mijn vraag, waar ik (tenzij ik het gemist heb) nog niet echt duidleijk antwoord op heb. Wat heeft het verschil in geheugen van die 9000 (128MB)en die 9700 (64 MB) voor invloed op spelen?

Verwijderd

Om even een kleine quote uit de Notebook Best Buy Guide te plukken:
m maar even één fabeltje uit de wereld te helpen; meer videogeheugen betekent niet dat de kaart sneller is dan de ander. Sterker nog; er zijn bijvoorbeeld van de GeForce 4 Ti4200 64MB en 128MB modellen gemaakt, waarbij het geheugen van de 128MB variant op een lagere kloksnelheid liep dan bij de 64MB variant. Zodoende presteert de 64MB Ti4200 beter dan den 128MB. Je gebruikt veel videogeheugen eigenlijk alleen bij het spelen op hoge resoluites. Aangezien we games vaak spelen op een resolutie als 1024x768, is het voor nu niet nodig. Voor de mensen die graag een spelletje als Generals op 1600x1200 spelen is meer videogeheugen wel weer erg handig.
Zegt genoeg lijkt me :) En als je bedenkt dat de 9700 op dit moment het beste is wat je kunt krijgen...

Er is ook al een 9800 mobility met 256mb maar die is alleen te krijgen bij Dell, en erg duur. :)

Verwijderd

Topicstarter
thnx. maar ik ben volgens mij een beetje verliefd op de HP.

Super bedankt voor deze tips, maar als ik voor de HP zou kiezen zou het spelen van FLight simulator zoals genoemd dan iets minder gaan (denk aan 20-25fps) of zou het echt niet lukken?

Verwijderd

Over welke versie van FS hebben we het hier? Misschien is dat handig om te weten?

Verwijderd

Topicstarter
of course, 2004 :D hehe, altijd handig ;) sorry ik dacht dat ik wel genoeg details had opgeschreven.

Dus: Flight simulator 2004, met laten we zeggen alles high, active sky, FSnav, online, op ehamlanden met pmdg?

Verwijderd

Tja COF (2004) heb ik hier ook liggen en die wil ik ook graag gaan spelen op mijn nieuwe laptop. Ikzelf heb een laptop gekozen (nog niet besteld ;)) met een 9700 64mb, omdat ik dan wat meer zekerheid heb over de 'details' van sommige spellen.

Kijk, Far Cry bijv. gaat niet lukken met die kaart op hoge resoluties en zo, maar het is volgens sommigen wel speelbaar. Hoe een 9000 zich gedraagt bij games zou ik echt niet weten, ik heb nauwelijks verstand van die dingen. Maar bedenk wel dat deze kaart langzamer is dan de desktopversie, deze kaart ook al bijna twee jaar oud is en FS2004 nog geen jaar. Daarnaast heeft FS te maken met grote omgevingen, die veel zullen vergen van je grafische kaart. Ik zou dus zeggen: pak de snelste die je voor jouw budget kunt krijgen :)
Pagina: 1