Zelf linux samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:49
Ik vroeg me af of het erg moeilijk is om zelf een linux samen te stellen. Met kant-en-klare linuxpakketten werken is niet zo moeilijk, maar ik wil op een PII 350 Mhz als server gaan configureren, en nu had ik clarkconnect daarop geïnstalleerd. Toch lijkt het me fijner als je gewoon alles zelf kunt configureren, want bij mij werkt het niet echt super.

Maar moet je daarvoor ook programmeerkennis hebben (c++ of zow)? Zelf heb ik al wat rond gekeken en ben ik op Bittorent ook al linux kernel's tegengekomen. Verder is software zoals apache en php en zo ook wel op het web te downloaden, kernel denk ik ook wel. Maar is het mogelijk om als noob ook een install-cd te maken? Met wat dingetjes uitvinden, bij bv. het configuren van een bepaald programma heb ik geen problemen.

_@/'

Verwijderd

http://www.nl.linuxfromscratch.org/lfs/news.html
(voor als je veel tijd over hebt :) )
en anders pak een debian base install, en sla je slag. (voor debian kan je ook nog wel een aantal andere distro's invullen)

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 21:49 ]

• Steephh
Maar kan je ook niet gewoon een kernel downloaden, en die installeren en dan de overige dingen zoals apache, php, mysql enz. En ik weet niet of ze in linux bestaan, maar misschien dat je dan een soort van batch bestand kan maken, die dan alles installeerd. Zonder allerlei menu's van wat je allemaal wel en niet wil, dat dat er dan niet bijkomt.

_@/'

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 21:57:
Maar kan je ook niet gewoon een kernel downloaden, en die installeren en dan de overige dingen zoals apache, php, mysql enz. En ik weet niet of ze in linux bestaan, maar misschien dat je dan een soort van batch bestand kan maken, die dan alles installeerd. Zonder allerlei menu's van wat je allemaal wel en niet wil, dat dat er dan niet bijkomt.
euh dat kan wel, je pakt een distro als debian, installeer alleen het base systeem, en via apt-get kan je installeren wat je wilt hebben.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55
Je zou eens Gentoo kunnen bekijken. Die doet dat eigenlijk allemaal.

www.gentoo.org

zeroxcool.net - curity.eu

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 21:57:
Maar kan je ook niet gewoon een kernel downloaden, en die installeren en dan de overige dingen zoals apache, php, mysql enz.
Zo simpel ligt het niet. Voordat je aan de typische apache+php+mysql combo begint moeten er nog dozijnen aan andere veel belangrijkere programma's en libraries geinstalleerd worden. Als je alles handmatig doet, moet je ook zelf de depencies installeren...
En ik weet niet of ze in linux bestaan, maar misschien dat je dan een soort van batch bestand kan maken, die dan alles installeerd. Zonder allerlei menu's van wat je allemaal wel en niet wil, dat dat er dan niet bijkomt.
Nee, je denkt teveel in DOS termen. Ik denk dat Linux From Scratch nog een stapje (paar stappen!) te ver is....

Misschien moet je Gentoo proberen als je van compileren houdt.

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan wat je verstaat onder "zelf configureren". Als je echt alles zelf wilt compileren, je eigen initscripts maken, kortom een systeem geheel vanaf de basis zèlf opbouwen, dan is Linux From Scratch misschien wat voor je. Je zult dan ook op sommige momenten geconfronteerd worden met de frustraties die je nu bijv. op een RPM-based distributie beleeft (dependencies). Je zult voor jezelf een manier van werken moeten vastleggen waar je bijvoorbeeld welke programma's geinstalleerd wilt hebben, waar je logfiles wilt opslaan, of en hoe je deze gaat roteren, etc.

Geloof je in alles zelf compileren, maar heb je geen zin alles zelf uit te zoeken? Ga eens aan de slag met Gentoo. Hecht je vooral waarde aan een slanke installatie waar jij bepaalt wat er wel en niet geinstalleerd moet worden dan zou ik voor Debian of Slackware gaan.

En tenslotte kun je ook met een kaal geinstalleerd RedHat 7.3 systeem (bijvoorbeeld) aangevuld met apt-get ook een slank systeem bouwen dat precies doet wat jij wilt, maar waar niet meer dan nodig is geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:04 ]

• Steephh
Moet dat persé met debian? Of kan je dat ook gewoon doen door wat ik al zei? Want waavoor is die linux kernel anders los te downloaden?

_@/'

• Steephh
Oh, ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn, maar dat is het dus wel. Ik had verwacht dat je als je de linux kernel had geïnstalleerd, dat je dan een soort dosomgeving kreeg een shell, en dat je vanuit daar pakketten kon installeren, door het te compilen.

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 21-08-2004 22:08 ]

_@/'

Verwijderd

Met de kernel heb je slecht het "hart" van je OS te pakken. Je hebt nog geen bootloader, geen initscrips, geen programmas, geen deamons, nakka. Je hebt ondersteuning voor je hardware, maar zonder "een systeem" om je kernel heen weet deze echt niet wat er met deze hardware gedaan moet worden en hoe deze ingesteld moet worden. Of bedoel je dat niet?

• terabyte

terabyte

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:07:
Oh, ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn, maar dat is het dus wel. Ik had verwacht dat je als je de linux kernel had geïnstalleerd, dat je dan een soort dosomgeving kreeg een shell of zow, en dat je vanuit daar pakketten kon installeren, door het te compilen of zow.
Misschien moet je Operating System Concepts (een boek) lezen, dan weet je precies wat een kernel is...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Linux kernel is een van de weinige dingen die ik met de hand compileer, de rest laat ik allemaal aan de distro bakker over.

Of je nou debian, redhat, suse, gentoo of weet ik wat gebruik: blijf alsjeblieft van de apache, php en mysql sources af en installeer gewoon de pakketjes of builds die met je distributie komen.

Waarom pakketjes? denk je dan: ik ben zelf ook begonnen met losse tarballs compileren op debian, omdat ik gewoon stap voor stap diverse howto's volgde. Het compileren is helemaal nix leerzaams aan, het configureren moet je gewoon alsnog doen, of je nou een source geval neemt of op de manier zoals je distro dat normaal doet. Feit is wel dat je 1x configureert, en vervolgens gewoon elke keer je pakketjes een upgrade geeft. Bij source compileren raak je gewoon het overzicht kwijt en is het een enorme bende.

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:07:
Oh, ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn, maar dat is het dus wel. Ik had verwacht dat je als je de linux kernel had geïnstalleerd, dat je dan een soort dosomgeving kreeg een shell of zow, en dat je vanuit daar pakketten kon installeren, door het te compilen of zow.
tsja, de kernel doet eigenlijk helemaal niks (simpel gezegd).
De "DOS" omgeving die jij bedoeld is alweer een geinstalleerd pakket (bv. bash), die de kernel aanstuurt. Ik denk dat je beter ff kan uitzoeken hoe je een kale distro (of het nu debian, redhat,gentoo of wat dan ook is) moet installeren, en vandaar uit de kale distro aanvult met apache etc (wel via de tools die depencies checken etc. )

Verwijderd

Als je kernel hebt, moet je deze ook nog eens gaan vertellen wat deze moet doen. Dit kan door systemcalls (deze worden veelal door programma's uitgevoerd om van de kernel iets gedaan te krijgen), of door een zogenaamde shell, wat een soort van interface vormt tussen de gebruiker en de kernel.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het pakken van een base install van debian is zo gek nog niet hoor. Je install is dan zo'n 40 MB groot geloof ik. Maar je hebt dan ook niets meer dan debian + dpkg/apt. Vanaf daar kun je beginnen met installeren. Zo bouw je precies het systeem wat je wilt, alleen gebruikmakend van een base die verzonnen is en onderhouden wordt door mensen die er verstand van hebben. :)

* mOrPhie doet niet anders dan een base-install pakken als hij debian installeerd. Laat dselect en dergelijk ook achterwege. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Steephh
Volgens mij moet ik nog maar eens beter in linux gaan verdiepen want wat jullie met init-scripts en zo bedoelen dat snap ik nog niet echt. Ik kan het me eigenlijk nog niet helemaal voorstellen. Weten jullie misschien een goede plek met wat tutorials ook over hoe linux in elkaar zit en met wat voor commando's je linux aanstuurt, misschien zelfs in het nederlands (tutorial/site).

Debian is niet zo groot, ik denk dat ik dat dan maar ff download (ISDN). Toch wil ik liever met de sources gaan werken als dat niet al te moeilijk is. Zijn er geen kant en klare apache setups waarin je alleen maar keuze's hoeft te maken, een soort windows setup dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Steephh op 21-08-2004 22:21 ]

_@/'

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:16:
Volgens mij moet ik nog maar eens beter in linux gaan verdiepen want wat jullie met init-scripts en zo bedoelen dat snap ik nog niet echt. Ik kan het me eigenlijk nog niet helemaal voorstellen. Weten jullie misschien een goede plek met wat tutorials ook over hoe linux in elkaar zit en met wat voor commando's je linux aanstuurt, misschien zelfs in het nederlands (tutorial/site).
Wel wat verouderd maar altijd interessant om te lezen:
http://panic.et.tudelft.n...dleiding/debian22hdl.html
http://www.nl.debian.org/releases/stable/i386/install
http://www.debian.org/doc...guide/users-guide.en.html

(is nog debian gericht maar gros van de info is van toepassing op vele distro's, het blijft tenslotte linux) en anders bv:
http://www.linux.org/docs/beginner/index.html

Toen ik begon met linux ben ik 's rond gaan vragen, en de enige die er verstand van had in mijn collega/kennissen kring had het over debian, vandaar mijn voorkeur

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:22 ]

Verwijderd

De FAQ van Non-Windows Operating Systems is een mooi begin. Ik denk verder dat je met kreten als "Linux" "introduction" "basics" in een gemiddelde zoekmachine een eind moet kunnen komen. Vergeet verder TLDP niet (natuurlijk).

Een eerste aftrap: Introduction to Linux.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 22:22:
Vergeet verder TLDP niet (natuurlijk).
euh idd, de bron der bronnen qua linux :)

• Steephh
http://panic.et.tudelft.n...dleiding/debian22hdl.html is dubbelzijdig uit de laserprinter aan het rollen. Is maar 152/2=76 pagina's.

De rest wordt toegevoegd aan de favorieten. Ik denk trouwens dat ik het vanavond in bed wel ff uitlees.

_@/'

Verwijderd

Veel suc6 and have fun!

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:28:
http://panic.et.tudelft.n...dleiding/debian22hdl.html is dubbelzijdig uit de laserprinter aan het rollen. Is maar 152/2=76 pagina's.

De rest wordt toegevoegd aan de favorieten. Ik denk trouwens dat ik het vanavond in bed wel ff uitlees.
oki, houdt er wel rekening mee dat een aantal zaken verouderd zijn en dat het gericht is op debian, maar zoals eerder gezegd een prima nederlandse inleiding in linux

• terabyte

terabyte

Hmm.. Dit is de handleiding waar ik jaren geleden voor het eerst Debian mee heb geinstalleerd.. en kijk eens hoe ver ik nu ben :+

offtopic:
Met de opkomende release van Sarge is betreffende handleiding wel toe aan een update... 4 jaar ontwikkeling is Linuxland is ontzettend veel. Misschien kunnen de Debian-GoTters onder ons dat ding adopteren en updaten? Vele handen maken licht werk.

• Steephh
Nou ben ik iets tegengekomen, het kleinste pakket: 'Debian-30r2-alpha-binary-7 iso' in bittorent. Is dat iets, of is het ook op internet te downloaden?

_@/'

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:37:
Nou ben ik iets tegengekomen, het kleinste pakket: 'Debian-30r2-alpha-binary-7 iso' in bittorent. Is dat iets, of is het ook op internet te downloaden?
Da's voor een alpha processor, ik denk dat jij iets wilt hebben waar ipv alpha i386 staat. (even uitgaande van het meest voorkomende systeem ).

Maar pin je nu niet te veel op Debian, doe eerst lezen, lezen en lezen.
En probeer voor jezelf uit te vinden welke distro jij denkt nodig te hebben.
(zometeen krijg ik hier al die gentoo en mandrake gekken op m'n dak omdat ik jouw aan debian heb geholpen :) )

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:40 ]

• terabyte

terabyte

Dat is CD7 van de Alpha versie, daar heb je niks aan, denk ik....

http://cdimage.debian.org/debian-cd/torrents/3.0_r2/i386/
Maar gezien je kennis van Linux (die je hier hebt tentoongesteld) is het misschien handiger om een andere distro uit te kiezen. Debian is niet de eerste keus voor mensen die er voor het eerst mee aan de slag gaan (tenzij je een doorzetter bent, zoals ik :*) )

[ Voor 13% gewijzigd door terabyte op 21-08-2004 22:43 . Reden: Spuit 11 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
`
dat alpha klinkt nogal behoorlijk als processorarchitectuur alpha <--> i386
zie ook hier

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Je doet er verstandig aan je nu in te gaan lezen op Debain.org. Wij kunnen niet beoordelen wat voor hardware je thuis hebt, maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat jij een Alpha machine thuis hebt staan. Zal waarschijnlijk een i386 zijn.

• Steephh
Ja, dat denk ik ook, ik weet er alleen niet zoveel van. Waar kan ik debian eigenlijk vinden? Iemand zei iets van 40 mb. Maar ik kom alleen maar files tegen van rond de 650/700mb.

_@/'

Verwijderd

terabyte schreef op 21 augustus 2004 @ 22:40:
[...]

http://www.debian.org/

Maar gezien je kennis van Linux (die je hier hebt tentoongesteld) is het misschien handiger om een andere distro uit te kiezen. Debian is niet de eerste keus voor mensen die er voor het eerst mee aan de slag gaan (tenzij je een doorzetter bent, zoals ik :*) )
hm ,indien hij de bak niet direct aan inet hangt (wel ff indirect - lees via een lan- om de boel te downloaden etc) maar gewoon een losse machine kan je er wel mee aan de slag. Zo ben ik ook begonnen.
- na 2 dagen eerste basis systeem klaar
- daarna weer opnieuw vanaf begin debian installen want .... (vul de fouten maar in)

en dit proces een paar keer herhaald (ff vraagje aan TS, heb je een vriendin? , ik weet uit ervaring namelijk dat die dit soort zaken niet kunnen waarderen, er gaat ff wat tijd en nachtelijke uurtjes inzitten :)

maar uiteindelijk na een paar installs heb ik nu een mooie draaiende www,mail,dns,transparante proxy, etc. etc server draaien.

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:43:
Ja, dat denk ik ook, ik weet er alleen niet zoveel van. Waar kan ik debian eigenlijk vinden? Iemand zei iets van 40 mb. Maar ik kom alleen maar files tegen van rond de 650/700mb.
kijk ff hier naar:
http://www.debian.org/CD/netinst/

je moet er ff een paar uitprobere, ik heb hier ergens een netinstall vandaag gevist,die een minimum installeert. (echter ze kunnen nog al verouderd zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:47 ]

Verwijderd

Probeer eens OpenBSD of NetBSD: Heerlijk kaal !

• terabyte

terabyte

Aan de TS: hoeveel ervaring heb je eigenlijk met Linux?

Want ik kan me voorstellen dat als je geen ervaring hebt met Linux en je begint met een minimalistische base install van Debian, dat het dan nogal een deceptie kan worden, vooral als je ongeduldig bent aangelegd.

maw: ik zou gewoon beginnen met Fedora/Suse/Mandrake.
Op een dag merk je zelf wel wanneer je die distros te gelimiteerd vind en heb je genoeg ervaring om over te gaan op Debian, of Slackware.
Zo ging mijn transitie van Redhat > Debian ook. Eerst de basics leren met het simpele RedHat (3 mnd), vervolgens voor de rest van je leven Debian.

[ Voor 38% gewijzigd door terabyte op 21-08-2004 22:53 ]

• Steephh
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 22:43:
[...]

en dit proces een paar keer herhaald (ff vraagje aan TS, heb je een vriendin? , ik weet uit ervaring namelijk dat die dit soort zaken niet kunnen waarderen, er gaat ff wat tijd en nachtelijke uurtjes inzitten :)
Nee, ik heb geen vriendin :/ , ik heb ouders... Ben 16 en woon nog thuis... Toch lijkt het me leuker om met debian te beginnen mandrake is zo een rare naam en zo.

woei de printer is klaar

moet je persé zo'n hele iso gaan downloaden, anders wacht ik ff totdat ik adsl heb want anders worren mijn ouders niet blij.

_@/'

• Steephh
Heel veel ervaring met linux heb ik niet ik kan alleen maar wat frutselen met knoppix en fedora core. Het is me trouwens al wel een keer gelukt om van knoppix een install op de hd te maken :*) . Maar ik wil het gewoon proberen, ik ben niet zo iemand die zomaar opgeeft, iig. op het gebied van computers niet.

edit:

zou deze goed zat zijn? http://people.debian.org/~blade/XFS-Install/download/ en dan bootbf2_4-xfs_iso.zip

en bij deze http://people.debian.org/~blade/boot-floppies/cvs/snap ik die rare namen niet, zijn zeker ook drivers?

of deze: compact-3.0.23-mini.iso op http://people.debian.org/~dwhedon/boot-floppies/ onderaan

[ Voor 35% gewijzigd door Steephh op 21-08-2004 22:57 ]

_@/'

Verwijderd

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:50:
[...]

Nee, ik heb geen vriendin :/ , ik heb ouders... Ben 16 en woon nog thuis... Toch lijkt het me leuker om met debian te beginnen mandrake is zo een rare naam en zo.

woei de printer is klaar

moet je persé zo'n hele iso gaan downloaden, anders wacht ik ff totdat ik adsl heb want anders worren mijn ouders niet blij.
ok. Nee je hoeft niet een hele iso te downloaden , check m'n vorige post (zie en zoek hier http://www.debian.org/CD/netinst/ )
Maar een redelijke inet verbinding is toch wel handig, want zo'n base install stelt niks voor en als je bv. apache wilt gaan installeren, komen er nogal wat dependecies (moeilijk woord om 23.00 na wat biertjes) mee. Misschien is het zonder breedband verbinding toch handiger om ff wat standaard cd's te bestellen of te downloaden via een kennis die wel breedband heeft en vandaar uit is gaan rondkijken.

zie ook de post van terabyte hierboven, (ik heb daar wel een aantal stappen overgeslagen, maar of jij dat kan doen kan alleen jij beslissen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 22:56 ]

• terabyte

terabyte

Svzje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:53:
Heel veel ervaring met linux heb ik niet ik kan alleen maar wat frutselen met knoppix en fedora core. Het is me trouwens al wel een keer gelukt om van knoppix een install op de hd te maken :*) . Maar ik wil het gewoon proberen, ik ben niet zo iemand die zomaar opgeeft, iig. op het gebied van computers niet.
Okay.
Ik zou een beginneling het volgende aanraden:

1. Windowspartititie tijdelijk helemaal verwijderen. Anders ga je bij de eerste (kleine of grote) tegenslag weer terug naar Windows om vervolgens nooit meer naar Linux te booten. Das sund.

2. Ervaring opdoen met een beginners distro op je desktop. Gewoon full time met Linux werken. Zorgen dat je geluid het doet, zorgen dat je kunt internetten op Flash sites, dat je je MP3s en DivX-en onder Linux kunt draaien, zorgen dat je een kernel kunt compileren die voor jouw PC is aangepast, zorgen dat je kunt printen, kunt tekstverwerken, simpele bash scripts schrijven, met een package manager kunt omgaan.

3. Een paar maanden zo doorgaan. Maar dan op een dag, heb je het gevoel dat er niks meer te leren valt. Aan Windows heb je geen behoefte meer, maar je begint je te irriteren aan de dependency hell van RPM (als dat nog bestaat). Dus dan ga je op zoek naar een nieuwe distro, en dan kom je bij Debian terecht.

4. Aangezien je nu genoeg verstand van Linux hebt om kleine en grote problemen goed en snel te kunnen oplossen, is de kans dat je je problemen ontvlucht door naar Windows te booten erg klein geworden. Nu kun je Windows weer installeren als OS naast je main OS Debian. Wellicht heb je helemaal geen Windows meer nodig, maar dat ligt vooral aan of je een spelletjes freak bent of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door terabyte op 21-08-2004 23:05 ]

• Steephh
over ongeveer twee/drie weken krijgen wij adsl dus dan download ik het wel of misschien wel eej nou zit ik te denken ik ga 2 september toch naar een lan-party met fatsoenlijke breedband verbinding ik download daar heel die zooi wel, das net zo makkelijk woei wat ben ik toch dom

_@/'

• Mac_Cain13
  • Laatst online: 27-01 22:51
* Mac_Cain13 zal zich er ook eens even tegenaan bemoeien :P

Je klinkt niet zo heel erg bedreven met Linux, maar als je Knoppix en Fedora Core 2 al 'zat' bent en meer macht over je systeem wilt is idd zelf samenstellen een goede manier. Ik wil je alleen graag adviseren om veel te lezen over hoe een Linux systeem dan in elkaar zit.

Als je zelf gaat samenstellen moet je namelijk ook zelf alles configureren en als je wilt ook zelf compilen. Dit vereist wel de nodige kennis van die zaken. Natuurlijk is het doen de beste manier om het te leren, maar zeker niet de makkelijkste. Je zult vast vaak vast komen te zitten.

Het meteen zelf compilen van je hele Linux systeem vanaf de grond is vrij lastig en je moet goed weten wat je nodig hebt voor een werkend systeem. Het is daarom wel verstandig om wel van een distro uit te gaan. Als je Gentoo neemt kun je de boel wel zelf compilen en samenstellen, maar helpt het package management systeem je met de dependecies. Dat scheeld een hoop frustraties.

Als je toch niet zoveel dingen zelf compiled of het nut er niet zo van in ziet ofzo kun je ook voor een distro kiezen waar alles al voor je gecompiled is en die eerst minimaal installeren en zelf alle pakketen erbij kiezen die je dan wilt. Debian of ArchLinux zijn dan erg geschikt.

Ikzelf gebruik Arch en ben erg tevreden. Je kan zelf precies kiezen wat je wilt en met de package manager kan je dat heel makkelijk installeren. Alles loopt heel soepel en je hebt wel volledige controle. Waarschijnlijk zal je hetzelfde ook prima met Debian kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je hebt voor het up-to-date houden van je distro toch wel een behoorlijke verbinding nodig. De ArchLinux download is op zijn kleinst bijv. 350 MB. Toch een behoorlijke download en daar zitten dan nog niet alle progjes bij! Je kan hiermee alleen een standaard installatie maken. De rest moet je nog bij downloaden en bij de boel updaten gaan de MBs ook hard.

Goed het is alweer een veel te lang lulverhaal, hopelijk heb je er nog wat aan. Vooral veel lezen en opzoeken hoe iets moet voor je er aan gaat prutsen heeft mij erg geholpen. Het systeem is hier nl een aantal keren flink in de prak gelopen doordat ik pas nadat iets mis ging ging lezen...
Succes!

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:02

japaveh

Jield BV

Bij Linuxiso.org zijn rechtstreekse mirrors te vinden van waar je alle noodzakelijke ISO's kunt downloaden. Neem natuurlijk de i386 versie :+ . Bij de docs op debian.org kun je vinden welke CD je nodig hebt voor een minimale install. Als ik me goed herinner was dat gewoon Debian GNU/Linux - Disk 1 Generic boot (Non-US).

edit: hmm, spuit 38, * japaveh Moet eens blz 2 leren lezen... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door japaveh op 22-08-2004 00:29 ]

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Als je denkt in voldoende mate een diehard te zijn om je complete systeem 'from scratch' met de hand te willen installeren, denk ik dat je de discipline moet hebben om zelf een heleboel dingen uit te zoeken.

Als dingen als 'waar download ik dat' al in dit draadje gevraagd moeten worden, kan ik je verzekeren dat het geen goed idee is om je eigen distributie te gaan knutselen :P

Je kunt Gentoo overwegen, dat is erg goed gedocumenteerd en dus kun je 'gewoon doen wat er staat', maar als je naderhand snapt wat je nou precies hebt gedaan leer je al doende een heleboel over hoe een Linux systeem in elkaar steekt.

Een andere optie is (zoals al genoemd) Slackware of Debian. Maar als je dus nog nooit eerder met Linux gewerkt hebt (en die indruk krijg ik wel een beetje), zou ik je echt aanraden om eerst eens met Knoppix uit te zoeken wat het eigenlijk is...

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
LFS wil je niet, niet al beginner, geloof me, je wordt ziek van al het compileren (dat is denk ik niet alleen als beginner), je bent _serieus_ lang bezig met compilen (zoek maar eens naar mijn crosscompileravonturen, windowsbak als ondersteuning :)), ik heb het geprobeerd op een P1-100, das oud, maar je server is niet extreem veel sneller *3,5x)

voordat ik het _basissysteem_ had, een basissysteem als in: ik chroot er naar toe en ik heb gcc en bash enzo, was ik al zeker een week bezig, je moet er rekening mee houden dat alles daarna ook nog zo'n eid is :)

BTW: mijn pc stond niet 24/7 aan, maar zegmaar van 15:00 tot 24:00, maar toch, je moet voor ieder pakket weer iets doen, het gaat niet vanzelf :)

--> *tip 1 : geen LFS :) (met alle respect voor LFS'ers hoor, maar het is een vervelend werkje :))

offtopic:
/me heeft een hele mooie gedrukte versie van LFS... 4.7, nu alweer ruim outdated :|

anyway: dat was vanaf een console-based (X draaide echt niet ;)) RH8 systeem, en daarmee leer je 'linux' beter kennen dan vanuit X (vind ik) - mag je zelf alles gaan uitzoeken, wat is de handigste manier om README's te bekijken bijvoorbeeld, en nee, dat is niet met OpenOffice (begin ik weer met X, maargoed :))
--> *tip 2: werk veel met consoles, die zijn je vriend ;)

--> *tip 3: En, inderdaad, geen dual-boot doen :)
dat was mijn eerste linux-ervaring (nu, nee, dat was op het wereld water forum, in het congresgebouw (den haag), hadden ze linuxbakken staan, hmm, darn, netscape is weg, hoe moet ik die weer starten 8)7)
anyway, RH7.3 (nick? O-)), grafisch, draaide, maar ik werkte nooit in linux. Een enkele keer, maarja, dan moest weer up2date, en dan moet je weer 2 uur wachten tot alle updates binnen zijn :)

Als je niet van je windows af wilt kan je best er een windows WS naast hebben, mijn linuxskills zijn best aardig... en ik heb er altijd een WS met win2k naast gehad, dat was zelfs mn hoofdbak :))

goed, daarna bij RH gebleven en Slack4 (ja, VIER :)) geprobeerd.. X draaide :).. maarje, licq wou weer niet =)
--> *tip 4: oude distro's zijn licht, maar je moet niet de nieuwste software proberen te draaien =)

En toen, inderdaad, kwam ik bij Debian :)
offtopic:
^^ voorspelbaar

* ValHallASW gaat lfs toch echtnog een keer proberen, maarja, dat wordt dan wel, eeeuhh, 5.1.1 waarschijnlijk, hoewel ik het boek ook erg waardeer (4.7 dan toch nog? ik weet het niet meer :*))

offtopic:
/me off, na dit lange verhaal :+

• Steephh
Compilen wil iik bij nader inzien toch maar niet gaan doen, maar ik denk dat ik met debian wil gaan werken. Verder heb ik ongeveer 30 pagina's gelezen, verder kwam ik niet (ongeveer tot de installatie). Nu weet ik ook wat compact, ide_pci en vanilla en zo betekend. Daar ga ik er ff eentje van downloaden, alvast. Verder wilde ik op de computer waar ik nu op zit (AMD XP 3000+ met 512MB RAM) partitie kleiner maken en daar dan fedora core op installeren. Gewoon dat ik al linux heb. Die PII 350 Mhz (196mb ram) die wil ik dan gaan gebruiken als server. Die komt op de zolder te staan en daar moet een accespoint met zeer goede antenne op worden aangesloten.

* Steephh hoopt dat zijn vader zo lief is dat te kopen als wij adsl hebben _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Steephh op 22-08-2004 11:29 ]

_@/'

• Steephh
Ik ben nou deze aan het downloaden. http://people.debian.org/...s/vanilla-3.0.23-mini.iso ik probeer hem wel een keertje uit. Duurt toch nog ff voordat ie is gedownload.

_@/'

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je nu genoeg tips gekregen hebt, zoals gezegd is het als beginnend gebruiker niet erg verstandig lfs te gaan doen, en met wat handigheid valt er ook genoeg te tunen aan de installatie van andere distro's. Dit topic gaat nu niet meer de kant op die oorspronkelijk de bedoeling was volgens mij, als iemand nog nuttige toevoegingen hoor ik (of andere noscrew) het graag, succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.