MSi KT4 Ultra Bios Flash mislukt... Leuk :-)

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Ik dacht vanmiddag de BIOS van mijn MSi KT4 Ultra mainboard even bij te werken.

Op zich is BIOS'en flashen een van mijn dagelijkse taken op mijn werk... Zul je net zien dat áls je het thuis doet, het fout gaat...! :(

Wat heb ik (denk ik) fout gedaan:

- het flashen ging correct;
- ik drukte op CTRL+ALT+DEL
- ik realiseerde mij dat je eigenlijk een harde reset (moet) doen en drukte
3 sec. na het CTRL+ALT+DEL op reset.... Tijdens de 1e initialisatie van mijn net
geflashte BIOS. (Dat mag dus kennelijk niet...? )

Vanaf toen is het:

- geen beeld
- status LED's 4x rood

Wat heb ik al geprobeerd:

- back up batterij voor lange tijd eruit
- BIOS CLEAR jumper gebruikt
- AMI Reocvery instructies gevolgd:
(alle overbodige hardware er uit; BIOS rommetje op floppy gezet en deze
hernoemd naar AMIBOOT.ROM; zodra ik de PC ingeschakeld heb op CTRL+HOME
gedrukt... En op iemand anders' aanraden ook nog ALT+F2 geprobeerd...)

Nog steeds helemaal nix... Uiterste is natuurlijk BIOS chippie opsturen naar MSI, maar zou er geen makkelijkere mogelijkheid zijn ? Zijn er nog andere mogelijke toetsencombinaties als CTRL+HOME etc; en moet je deze VOORDAT je de PC inschakeld indrukken of pas hierna ? Hoe lang ? daarover kon nog niet veel vinden.

Alvast bedankt.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
SjoZ schreef op 21 augustus 2004 @ 19:40:
- back up batterij voor lange tijd eruit
- BIOS CLEAR jumper gebruikt
- AMI Reocvery instructies gevolgd:
(alle overbodige hardware er uit; BIOS rommetje op floppy gezet en deze
hernoemd naar AMIBOOT.ROM; zodra ik de PC ingeschakeld heb op CTRL+HOME
gedrukt... En op iemand anders' aanraden ook nog ALT+F2 geprobeerd...)
ik denk dat je het wel kan vergeten; je bootblock van je bios is beschadigd: dat is het allereerste deel dat geladn wordt (en dat oa gaat kijken naar de floppy drive of daar amiboot.rom te vinden is)

2 mogelijkheden: chip opsturen of iemand zoeken met een chip-programmer... veel suc6

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Hmm.. Geen andere mogelijkheden dan...

Vroeger (dacht ik) als je je PC een tijd van de prik af haalde, en ook je back-up batterij er uit haalde (voor bijvoorbeeld een half uur) dat dan dergelijke zaken ongedaan gemaakt zouden zijn... Of is dat alleen met betrekking tot instellingen ?

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Wat ik overigens niet snap aan het geheel:

- het flashen is GOED gelukt... Alleen heb ik dus per ongeluk na CTRL+ALT+DEL gedrukt te hebben, óók nog op Reset gedrukt. Dit mag kennelijk niet (tijdens de 1e BIOS initialisatie...??)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
geen idee.
volgens mij zou dit ook niet direct een probleem moeten opleveren. Maar schijnbaar is er toch iets deftig misgegaan?

btw volgen het boekje betekent 4 rode leds zoiets als cpu dood of niet gevonden... maar ik veronderstel dat 't boekje uitgaat van een werkend bios ;)

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
4 rode leds betekend: "System Power On"... Dat is al heel wat, zullen we maar zeggen. Zonder een goede BIOS zullen deze LED's niet echt nuttige info geven...

Overigens vanacht de hele nacht back-up batterij eruit gehaald en de prik eraf, (zoals vroeger wel eens hielp bij 24h burn-in BIOS'en) maar nog steeds: no go...

Ik zit eraan te denken om de methode toe te passen waarbij je een draaiend systeem in DOS 'klaarzet'; en dan de BIOS chip te verwisselen en te flashen.

De Shuttle XPC waar ik nu achter zit (totaal ander mobo, maar zelfde 'soort' BIOS-chip, kan ik niet gewoon in deze shuttle mijn MSi KT4 Ultra BIOS prikken en dan dus eigenlijk (voor de shuttle) de verkeerde BIOS flashen ?
(van de KT4 Ultra dus ;-)
Of moet het bord toch echt identiek zijn of familie van ?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23

TheBorg

Resistance is futile.

SjoZ schreef op 22 augustus 2004 @ 13:51:
4 rode leds betekend: "System Power On"... Dat is al heel wat, zullen we maar zeggen. Zonder een goede BIOS zullen deze LED's niet echt nuttige info geven...

Overigens vanacht de hele nacht back-up batterij eruit gehaald en de prik eraf, (zoals vroeger wel eens hielp bij 24h burn-in BIOS'en) maar nog steeds: no go...

Ik zit eraan te denken om de methode toe te passen waarbij je een draaiend systeem in DOS 'klaarzet'; en dan de BIOS chip te verwisselen en te flashen.

De Shuttle XPC waar ik nu achter zit (totaal ander mobo, maar zelfde 'soort' BIOS-chip, kan ik niet gewoon in deze shuttle mijn MSi KT4 Ultra BIOS prikken en dan dus eigenlijk (voor de shuttle) de verkeerde BIOS flashen ?
(van de KT4 Ultra dus ;-)
Of moet het bord toch echt identiek zijn of familie van ?
Start de Shuttle op in DOS.
Trek de BIOS chip eruit.
MSi chip erin.
Flashen.
Computer uitzetten en chips op de juiste plek steken.

Risico is wel heel klein omdat je de originele Shuttle chip niet weranderd. De BIOS chips moeten wel precies hetzelfde zijn. Zelfde merk, zelfde grootte, etc. Anders gaat het gegerandeerd mis. Je kunt altijd de datasheets even opzoeken van de chips.
Vaak zat gedaan alleen dan wel uitwisselen tussen ASUS mobo's.

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
dezelfde chip, dat meen ik te hebben gezien zo op het oog...

Moeten het écht exáct dezelfde zijn ? (of moet gewoon het voltage overeenkomen bijvoorbeeld ?)

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Overigens heb ik ook nog een MSi K7T Pro2a bord liggen met wat kuren, wellicht dat ik beter dat bord kan pakken aangezien ik dan 'nothing to lose' heb...

Aangezien er blijkbaar niets anders op zit: iedereen bedankt,

en voor de modder:

wat mij betreft kan dit topic op slot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SjoZ schreef op 22 augustus 2004 @ 20:23:
dezelfde chip, dat meen ik te hebben gezien zo op het oog...

Moeten het écht exáct dezelfde zijn ? (of moet gewoon het voltage overeenkomen bijvoorbeeld ?)
Nee, hoeft niet
het gaat er alleen om of het bordje de chip grootte aan kan.
Je kunt bijvoorbeeld wel een 4Mbit chippie hebben maar als het bord maar 2Mbit aankan dan zal het flashen niet lukken.
Verder raad ik je aan hiervoor uniflash te gebruiken (mocht je dat niet van plan zijn, kan het flashen bijna niet fout gaan).

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Leuk :D

Dit berichtje post ik vanaf mijn alweer werkende MSi KT4 Ultra bord :P

- Gewoon een oud onstabiel K7T Turbo mobo gepakt wat ik nog had liggen met
ogenschijnlijk dezelfde chip;

- geboot naar Dos; chip verwisseld, geflashd (gewoon met AMiflash)

- chip terug; en booten die hap...!

Viel eigenlijk best wel mee ;)

Verwijderd

SjoZ schreef op 21 augustus 2004 @ 19:40:

- status LED's 4x rood

Alvast bedankt.
Dit betekent:
System Power ON

The D-led will hang here if the processor is damaged or not installed properly

Ik heb op mijn mobo (Kt 6 delta) flash recovery je drukt op F10 en dan doe je een schijfje met de juiste bios erin en dan laad hij die. Misschien dat die ook op die kt4 zit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 00:15:
[...]

Dit betekent:
System Power ON

The D-led will hang here if the processor is damaged or not installed properly

Ik heb op mijn mobo (Kt 6 delta) flash recovery je drukt op F10 en dan doe je een schijfje met de juiste bios erin en dan laad hij die. Misschien dat die ook op die kt4 zit?
Totdat iemand ook dit gedeelte van de BIOS opblaast ^_^ natuurlijk.
Pagina: 1