Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe ccfl in een versterker plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was even bezig m'n versterker, een Luxman L-30, schoon te maken. Hij kraakte namelijk een beetje. Maar toen kwam ik op het idee om een ccfl die ik nog had ergens in die versterker te plaatsen. Maar hoe haal je 12 volt uit een versterker? Heb wel gesearched maar echte simpele oplossingen kon ik niet vinden. Hoop dat jullie wel iets weten. :)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
ff met de multimeter zoeken. al sje nou iets vind van 12 of meer dan zit je goed want dan kun je ook met een voltage regulator wat doen bv de 7812

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
Een ccfl werkt toch op 230V?

tvw

Verwijderd

iets schreef op 21 augustus 2004 @ 19:15:
Een ccfl werkt toch op 230V?
Nee, de ccfl word toch ook aangeloten op een molex stekker van 12 volt maar ik geloof dat dat kastje wat er tussen zit 600 volt aan de ccfl zelf geeft ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 19:12:
Ik was even bezig m'n versterker, een Luxman L-30, schoon te maken. Hij kraakte namelijk een beetje. Maar toen kwam ik op het idee om een ccfl die ik nog had ergens in die versterker te plaatsen. Maar hoe haal je 12 volt uit een versterker? Heb wel gesearched maar echte simpele oplossingen kon ik niet vinden. Hoop dat jullie wel iets weten. :)
Ik had een multimeter, maar die is van de week kaduuk gegaan....is er geen andere manier???

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 19:21:
[...]

Ik had een multimeter, maar die is van de week kaduuk gegaan....is er geen andere manier???
Direct na de voedingselco's de + en - afstappen en met een 7812 kan je daar dan 12V van maken, daarmee kan je de CCFL voeden.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:09
Lijkt me waarschijnlijk wel niet echt interessant i.v.m. vervorming van geluid, door de hoogfrequente spanning die zo'n inverter uitstraald, niet? :?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
LeonM schreef op 21 augustus 2004 @ 19:23:
[...]

Direct na de voedingselco's de + en - afstappen en met een 7812 kan je daar dan 12V van maken, daarmee kan je de CCFL voeden.
Sorry, maar ik ben een verschrikkelijk op dat gebied......hoe herken ik de voedingselco en een 7812? Is dat een weerstand neem ik aan? En idd..is er veel last van interventie?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 19:26 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 19:26:
Sorry, maar ik ben een verschrikkelijk op dat gebied......hoe herken ik de voedingselco en een 7812? Is dat een weerstand neem ik aan? En idd..is er veel last van interventie?
Als ik jou was zou ik een nieuwe multimeter kopen.. altijd handig als je aan het knutselen bent. dan weet je zeker dat het juiste voltage pakt.

En een 7812, is zoals in de eerste reactie staat, een voltage regulator.
kort gezegd een ding waar je bijvoorbeeld 24 volt indoet, maar er komt 12 volt uit :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 19:18:
[...]
Nee, de ccfl word toch ook aangeloten op een molex stekker van 12 volt maar ik geloof dat dat kastje wat er tussen zit 600 volt aan de ccfl zelf geeft ;)
Buiten dat, is de frequentie van 50 Hz waarschijnlijk niet zo gezond voor je ccfl, deze heeft liever iets rond de 300kHz... (8>

De storing op de audio kan je beperken door alles netjes in te blikken, je ccfl zelf kan je het beste aan de binnenzijde van je kast met zelfklevende aluminium tape afwerken: spiegeling een afscherming. Natuurlijk al je blikjes en afscherming aan elkaar knopen en aan massa leggen, anders helpt het nog niets 8)

Verwijderd

Topicstarter
In ieder bedankt voor alle reacties.......alles is toch gesloten..kan toch niet veel uitrichten zo. :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 19:26:
[...]

Een 7812 is een 3 - poot spannings regelaar

Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder/web/A200/TO-220.jpg
In massa uit

En je bedoelt waarschijnlijk interferentie ( interventie is iets anders :P )

En ja, daar heb je best kans op, maar als je de ccfl ( en de bedrading naar het buisje !! ) uit de buurt houdt van de ingangs trap en de voorversterker komt dat wel goed ( niet in de buurt van de ingangen en de volume pot dus )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

[makkelijk]
Je knipt binnenin de versterker na de schakelaar je netsnoer door. pruts er een extra 12 volt transformator tussen en leg die goed vast in de kast. Voila, 12 volt en nog geschakeld door de versterkerschakelaar ook.
[/makkelijk]

[moeilijker]
Gebruik de spanning van eventuele paneelverlichting. Meet eerst met een multimeter of het in de buurt van 12 volt komt. Ik neem aan dat de paneelverlichting nog gloeilampjes zijn en geen ledjes.

[/moeilijker]

[moeilijk]
Je zoekt eerst de grote condensatoren van je versterker en plaatst op een ervan je multimeter op beide pootjes om te zien hoe groot de gelijkgerichte spanning is.

Is deze spanning binnen de ingangsmarges van een 7812, (iets van 30 volt) wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt voor een versterker, dan gebruik je deze spanning om via een 7812 een spanning van 12 volt te verkrijgen. Hiervoor zijn de schematjes op google te vinden.
[/moeilijk]

Succes ;)
Pagina: 1