Toon posts:

Adsl op Hccnet onder Fedora Core 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laten we het nog eens proberen.

Ik heb dus problemen om FC2 in te stellen om op internet te komen.
Ik heb het zowel textbased als grafisch geprobeerd in te stellen.
Maar er gebeurt dus helemaal niets.
In de grafische mode krijg ik niet eens een foutmelding.
Als ik de computer herstart krijg ik bij het starten van pppd de melding
failure ipv ok.

de instellingen zijn alsvolgt:
eth0
ip 10.0.0.150
sub 255.255.255.0
gate 10.0.0.138

ppp0
naam/alias hccnet
username <.....>@hccnetbasis
password <.....>

ik ben nog niet zo thuis in linux en heb het proberen in te stellen via het magazine "starten met linux"
Ook heb ik op de site van hccnet gekeken maar het lukt op geen enkele manier.

Wie o wie kan mij helpen???

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 16:52

Akerboom

Codito, ergo sum

probeer http://www.adsl4linux.nl eens, erg handig

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Zo te zien heb je een speedtouch modem die via ethernet verbonden is met je computer ?
If so: gewoon je redhat installatie instellen alsof je internet via een lan krijgt. Veel meer rare trucjes zijn er dan niet nodig.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Als je een USB modem hebt kun je idd het beste eens even langs www.adsl4linux.nl surfen, maar het lijk mij waarschijnlijker dat je zoals Moto-moi zegt een (speedtouch) ethernetmodem hebt.

In dat laatste geval moet je die ppp0 device vergeten. Die heb je niet nodig bij een ethernet modem. Je moet je eth0 idd zo instellen als je al aangeeft in je startpost.

Als je eth0 instellingen goed staan moet je zorgen dat alle verkeer dat voor een niet lokaal netwerk is ook over je ADSL modem gaat. Je kunt met het tooltje 'route' of met een grafisch netwerk tooltje in FC2 een default gateway opgeven waar al dat verkeer heen moet. Als je dit gedaan hebt moet je gewoon kunnen internetten zonder verdere aanpassingen.
edit:

Om mijn netwerk config goed in te stellen gebruik ik 2 commando's, die dus het bovenstaande uitvoeren. Dit kun je vast ook doen met grafische tools in FC2, maar ik weet niet precies waar dat allemaal zit. Op de commandline zou dit moeten werken:
code:
1
2
ifconfig eth0 10.0.0.150 netmask 255.255.255.0
route add default gw 10.0.0.138

Je username en password moet je overgens instellen in het modem zelf. Dus zodra je de boel hebt ingesteld even met je browser naar 10.0.0.138 surfen en de boel instellen.

Samen met de manpages en internet moet je er volgens mij dan wel uitkomen.
Jij was namelijk bezig een combinatie tussen een USB en ethernet modem te configureren en dat werkt niet. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Mac_Cain13 op 21-08-2004 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb verbinding met internet, alleen heb ik nu nog 1 probleem

hij kan niet resolven.

het volgende staat in mijn resolv.conf

nameserver <1ste dns van mijn provider>
nameserver <2de dns van mijn provider>
search nl
domain hccnet.nl

dit gaat dus niet werken.
wat moet hier wel in komen te staan?

onder windows heb ik geen dns ingevoerd.
het gebeuren van adls4linux werk dus wel (ik heb de oude adsl modem van alcatel)
iemand een idee??

surfen op ipnummer werkt dus wel!!

• Mac_Cain13
Ik kan niet helemaal uit je tekst opmaken of je nou een USB modem hebt of niet, maar bij mijn ethernet modem kan ik via de web interface (even naar http://10.0.0.138 surfen) een DNS server inschakelen. (Staat standaard aan volgens mij) Na dat gedaan te hebben heb ik in resolv.conf het volgende gezet:
code:
1
nameserver 10.0.0.138
Verder helemaal niets, dit werkt bij mij vlekkeloos. Als ik de DNS uit zet in mijn modem en in plaats van 10.0.0.138 het IP van de DNS van mijn provider invoer werkt het ook. Dit is alleen ietsje trager omdat het modem ook DNS dingen cached.

Als surfen op IP wel werk heb je in ieder geval het eerste deel succesvol afgerond. Let er wel op dat je volgens mij je netwerk dingen moet herstarten voor wijzigingen in je resolv.conf worden doorgevoerd, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Al kan een reboot/herstart van de service na wijzigingen in je config nooit kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, maar het heeft me nog niet verder geholpen.
Ik heb een Alcatel (speedtouch) modem met ethernetkaart.
Inmiddels alles geprobeerd, maar helaas.

Van adsl4linux alles afgeplukt met als gevolg:

adsl start werkt keurig.
adsl stop geeft een probleem, bij kill geeft ie een onbekend proces als foutmelding.

adsl start geeft dan aan: U bent al ingelogd of een PID is niet verwijderd.

In adsl4linux werd ook aangegeven, dat resolv.conf bij Redhat gebruikers niet standaard in /etc staat. Ook dat bestand heb ik gecopieerd en aangepast, maar helaas hij doet het nog niet.

Iemand nog een idee?

• Mac_Cain13
Je bent volgen mij een beetje 2 dingen door elkaar aan het halen:
Je hebt óf een USB óf een ethernet modem. Jij hebt dus een ethernet modem. Voor een ethernet modem heb je de scripts en progjes van adsl4linux niet nodig. Deze zijn namelijk gemaakt om te kunnen comminuceren met een USB modem en deze heb jij niet. Je kunt in jou geval dus gewoon af met het configureren van je ethernet kaart in je PC.

Doordat je je ethernet kaart goed hebt geconfigureerd kun je ook al op IP surfen. Je moet je Linux distro nu alleen nog vertellen waar die zijn DNS zaken moet afhandelen. Dit moet inderdaad in je resolv.conf doen, maar ff zelf dat filetje aanmaken op een willekeurige plaats helpt natuurlijk niet. ;) Dan zal FC hem niet vinden, je moet even op jacht naar het orgineel. Ik vermoed dat het in de map /etc/sysconfig/networking/profiles/default staat. Probeer de resolv.conf in deze map eens te wijzigen op de manier die ik aangeef in mijn vorige post. Dan moet je als het goed is gewoon kunnen surfen op DNS namen in plaats van alleen op IP.

Je moet dus die ADSL4Linux site vergeten, die heb je met jou modem helemaal niet nodig. Jij moet alleen nog de juiste resolv.conf bewerken.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mac_Cain13 schreef op 22 augustus 2004 @ 12:29:
Je bent volgen mij een beetje 2 dingen door elkaar aan het halen:
Je hebt óf een USB óf een ethernet modem. Jij hebt dus een ethernet modem. Voor een ethernet modem heb je de scripts en progjes van adsl4linux niet nodig. Deze zijn namelijk gemaakt om te kunnen comminuceren met een USB modem en deze heb jij niet. Je kunt in jou geval dus gewoon af met het configureren van je ethernet kaart in je PC.
Je houdt dit nu een tijdje vol, maar volgens mij klopt het niet helemaal. Hij heeft inderdaad een ethernet modem. Echter ga jij er vanuit dat alle ethernet modems zelf de VPN verbinding op kunnen zetten.
Dat is niet het geval. Bij de oudere Speedtouch (ethernet!) modems zul je zelf de verbinding nog op moeten zetten (tenzij je hem gehacked hebt). Daar kun je wel degelijk de tootjes van adsl4linux voor gebruiken.

Anyway, het doet er eigenlijk ook niet toe, omdat dat TS dit inmiddels gewoon goed voor elkaar heeft. Alleen het DNS probleem is er nog.

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
net zoals mac_cain13 al zei:

code:
1
2
ifconfig eth0 10.0.0.150 netmask 255.255.255.0
route add default gw 10.0.0.138

om de dns te laten werken doe je:

code:
1
echo nameserver 10.0.0.138 > /etc/resolv.conf

dat is alles wat je dus nodig zou hebben.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• Mac_Cain13
Polichism schreef op 22 augustus 2004 @ 13:06:
[...]
om de dns te laten werken doe je:

code:
1
echo nameserver 10.0.0.138 > /etc/resolv.conf

dat is alles wat je dus nodig zou hebben.
Dat laatste blijk dus niet te werken. In RedHat en Fedora Core staat de resolv.conf in een andere map omdat je met meerdere profielen kunt werken. De standaard resolv.conf staat in de map /etc/sysconfig/networking/profiles/default als je meerdere profielen gebruikt zal je 'default' moeten vervangen door jou profielnaam.

/etc/resolv.conf word standaard niet gebruikt in FC volgens mij. Bij een vriend van me stond ie iig in die andere map en niet in /etc! Een van de rare kronkels van FC zullen we maar zeggen ;)

@tomato: Met zulke oude speedtouch modems heb ik geen ervaring en zul je absoluut gelijk hebben, maar met de nieuwere kun je gewoon je ethernet instellen en via de webinterface op http://10.0.0.138 de boel instellen. Aan de resultaten te zien heeft de TS deze tools niet nodig, maar het is idd wel handig om te weten als je nog een ouder modem hebt. :)
Pagina: 1