Toon posts:

[TV] Rare vlekken op beeldbuis

Pagina: 1
Acties:
  • 1.735 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onze Philips televisie heeft twee vreemde vlekken aan de rechterkant van de beeldbuis.
Als er tv wordt gekeken is dit niet echt zichtbaar, het is er dan slechts wat doffer
wat alleen opvalt bij geconcentreerd kijken naar die plek. Echter zodra je teletekst
aanzet zijn de vlekken een stuk duidelijker zichtbaar. Op die plek wordt geel rood (FOX Kids)
en wit wordt roze (NOS). Ik heb er foto's van gemaakt met mijn digicam, ze zijn wat
donker maar dat komt omdat ik ze niet met flits kon nemen wegens reflecteren.
Het ziet er uit als een magnetisch veld, maar ik heb het idee dat dat dan ook bij
het tv kijken duidelijk zichtbaar zou moeten zijn. Weet iemand waar dit door veroorzaakt
kan zijn en wat er aan te doen is?

Veraf:
Afbeeldingslocatie: http://www.webscripting.nl/tv-klein.jpg

Dichtbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.webscripting.nl/tv2-klein.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 18:49 . Reden: URL-fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11-2021

ibr

Ik zie dat je daar luidsprekers van je homecinemaset hebt staan.
Probeer het eens zonder die luidsprekers... Meestal zijn die de boosdoenders, probeer ze zo ver mogelijk van de tv af te zetten

Het kan namelijk dat jouw luidsprekers niet magnetisch afgeschermd zijn.

offtopic:
En anders breng je de tv gewoon terug naar de winkel :P

Altijd rekening houden met toeval, kans & geluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midnightimpact
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2020
Haal die box eens van de tv af, liggen er open kabels of andere wellicht storende apparatuur in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13
Ik heb dezelfde TV en heb het verschijnsel ook. Ik denk dat het te maken heeft met de 'split' optie. Ik zie het b.v. ook als ik links TV zit te kijken en rechts een DVD voor de kids heb opstaan. Eerst dacht ik dat het met luidsprekers te maken had, maar dat is het niet. Ik zal dit topic dan ook met grote interesse volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:26

Wildfire

Joy to the world!

Tsja, zoals ibr al schreef... het lijkt erg veel op een magnetische storing. Waarschijnlijk door die speakers...

Ik heb die doffe vlekken wel eens eerder gezien... toen ik zelf zo dom was (in m'n jonge jaren :P) met een magneet langs m'n TV te gaan.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb hetzelfde met mijn tv alleen die staat helemaal alleen en is een deawoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Box eraf maakt geen verschil, ik verwacht ook wel dat een hc-dingetje van Pioneer zijn boxen ook wel afschermt. Als deze niet afgeschermd zou zijn dan zou de vlek ook boven in het midden moeten verschijnen naar mijn idee.
Met de split-optie heeft het volgens mij niets te maken want bij sommige films bij een bepaalde kleur is de oneffenheid ook zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mischien dat die speaker er al zo lang op heeft gestaan dat het effect blijft?
Of een familie-lid die een magneet heeft ontdekt en dat wel een grappig effect vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb ook een Philips (6006 ofzo) en die heeft het ook een beetje op precies dezelfde plek, ik heb het zelf gefixt door voorzichtig met een klein magneetje over de vlek te bewegen.
Je moet wel uitkijken, want je kan het ook erger maken dan het nu is.

[ Voor 6% gewijzigd door SiGNe op 21-08-2004 19:34 ]

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door SiGNe op 21-08-2004 19:33 . Reden: dubbel ]

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zulke vlekken heeft m'n broer's monitor ook. Deguassen helpt niet, ze zitten er al 3 jaar op. Balen zeg... :/

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Het raster is een klein beetje vervormt op die plek denk ik, degaussen op de TV werkt inderdaad niet.

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
Gefeliciteerd met je Philips TV. Onze heeft het ook. Vooral als je witte lucht of een wit t-shirt een tijdje in beeld hebt, lijkt er ineens een gaswolk door de lucht te vliegen of die persoon een vies t-shirt aangetrokken te hebben.
Wij kopen dus geen Philips meer de volgende keer.

Ander topic:
TV gevallen --> vlek in beeld

Magneetje er langs halen helpt inderdaad, maar dat lijkt me niet echt goed en je moet er wel erg lang overheen gaan. Wat ik dan soms doe, is een zwarte teletekst-pagina op te zoeken (of een zender die op zwart staat...) en het zo even te laten staan. Dan is ie daarna weer 'afgekoeld' en is het weg (voor eventjes). En ook als het beeld maar voldoende van kleur wisselt, treedt het niet op. Alleen bij lichte vlakken kun je het goed zien en wordt het erger.

[ Voor 57% gewijzigd door Eegee op 21-08-2004 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:39

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als het echt een vlek is die door een magneet is ontstaan, dan kan je of zoals hierboven al vermeld is het met een magneetje er weer uit proberen te 'wrijven', of je kan naar een zaak gaan waar ze tv's repareren en hem laten demagnetiseren. Binnen een paar minuten sta je (de nodige euro's armer) met je tv weer buiten zonder die vlekken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 23:47
Ik heb met een onafgeschermde speaker geëxperimenteerd als center en hem bovenop mijn TV gelegd. Paar daagjes laten liggen (stom :/ ) maar ik heb nu dus ook zo'n vlek :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GEEN paniek , ik heb het al meerdere keren verteld op got dat dit 100% kan opgelost worden...

google en got are your friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 12:33:
GEEN paniek , ik heb het al meerdere keren verteld op got dat dit 100% kan opgelost worden...

google en got are your friend
Verwijderd in "Schade aan de tv door magneet"
[rml]Anthrax in "[ TV] Kleurverloop door magneetveld -> Te..."[/rml]
dus... nog meer?

[ Voor 16% gewijzigd door Eegee op 22-08-2004 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13
Misschien dat je met het Service Menu nog wat kunt doen:

http://home.tiscali.nl/m....atchline_service_mode.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eegee schreef op 21 augustus 2004 @ 19:38:
Gefeliciteerd met je Philips TV. Onze heeft het ook. Vooral als je witte lucht of een wit t-shirt een tijdje in beeld hebt, lijkt er ineens een gaswolk door de lucht te vliegen of die persoon een vies t-shirt aangetrokken te hebben.
Het probleem dat jij en de topic starter beschrijven wordt vermoedelijk veroorzaakt door "local doming" van het schaduwmasker. Local doming wordt veroorzaakt door plaatselijke opwarming van het schaduwmasker ten gevolge van te grote straalstroom, waardoor het schaduwmasker uitzet en enigszins bol gaat staan. Hierdoor is er geen goede convergentie meer van R,G en B, waardoor er verkleuring optreedt.

Alle schaduwmasker buizen hebben hier in meer of mindere mate last van. Local doming zal vooral optreden in heldere (witte en gele) vlakken. Het effect kan bestreden worden door een lagere contrast-instelling. Hierdoor verminderd de straalstroom, waardoor het masker lokaal minder opwarmt. Overigens hebben Trinitron buizen (Sony) veel minder last van local doming, omdat deze geen schaduwmasker, maar een soort draadwerk gebruiken (waar overigens weer andere nadelen aanzitten, zoals microfonie).

Zie ook: http://www.arcadecontrols...laneous/crtfaq.htm#crtcpu

[ Voor 4% gewijzigd door CornelisJ op 22-08-2004 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
TNX ! _/-\o_
Nu nog even zoeken wat microfonie is en of dat minder erg is, dan kopen we volgende keer weer een Sony :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rarepop
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09-2021
Ik heb thuis ook zo'n vlek in me beeld en het stomme bij mij thuis is dat hoe dichter in hem bij de speakers zet hoe kleiner de vlek word, dus dat lijkt me niet het probleem. En voor de rest zou ik niet weten waar een magnetisch veld zit op me kamer. Verder is het ook nog zo dat als ik de tv op de overloop bij ons zet dat ik hellemaal geen vlek in beeld heb. Weet iemand dus nog iets anders wat voor vlekken kan zorgen behalve open liggende kabels, want ik heb al gekeken maar die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

transfos of adaptors kunnen ook straling uitgeven op beeldbuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Die vlekken komen doordat het contrast van de fabriek uit lekker hoog staat voor mooi scherp beeld. Als je vervolgens na aankoop het contrast niet lager zet, heb je dus kans op deze vlekken.
Als je nog garantie hebt, dan zou ik hem ter reparatie aanbieden. (Of je contrast verlagen, misschien dat het dan nog weggaat)

Waar heb je hem gekocht, als ik vragen mag?

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoZ20 op 26-12-2004 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magneet werkt niet zo goed, omdat het gelijk spanings veld is, je moet een wissel spanings veld hebben daar voor, probeer het maar een met een snelsoldeer apperaat met zone wikelling er in, en dan van binnen naar buiten.
Pagina: 1