[Win XP] herkent DVD/CD writer combo soms niet

Pagina: 1
Acties:

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 08:52

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Een Acer laptop met Windows XP Professional Nederlands heeft problemen om de DVD/cd writer combo te herkennen.

Herinstallatie van drivers biedde geen oplossing evenals het zoeken via Google en GoT. Via een topic op GoT kreeg ik nog wel een hint en dat was het open en dicht doen van het laatje tijdens het booten van Windows. :?

Wonder boven wonder werkt de DVD/cd writer combo daarna wel naar behoren in Windows XP. _/-\o_

Dit is natuurlijk geen echte oplossing dus de vraag is hoe dit op een meer permanente manier opgelost kan worden.

Enige ideeen?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

Drivers opnieuw installeren heeft bij een zo standaard apparaat als een cd speler niet veel nut.

Wanneer doet ie het niet en wat doet ie niet. Het kan natuurlijk ook een kabelprobleempje zijn.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat bedoel je precies met moeite van te herkennen? Hij is compleet niet zichtbaar in de device manager of iets dergelijks? :)

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
In de device manager is de combo gewoon zichtbaar maar wanneer er een cd inzit kan deze cd niet benaderd worden.

Wanneer ik echter tijdens het booten de la op en dicht doe dan is de cd wel benaderbaar.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37

tweakerbee

dus..?

Firmware update voor je drive halen? Lijkt mij typisch probleempje van de drive firmware...

You can't have everything. Where would you put it?

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
De drive in kwestie (evenals de laptop) is nog geen half jaar oud. Waarom zou ik een firmware upgrade doen (vooropgesteld dat ie er is) wanneer de drive ansich goed werkt na het uitvoeren van de hack (het openen van de la tijdens het booten)?

Ik vermoed nog steeds dat het iets in windows is aangezien de drive wel goed werkt wanneer ik de la open en dicht doe tijdens het booten. Het is net of ie niet goed geinitaliseerd wordt.

Verwijderd

Heb je al in schijfbeheer (%SystemRoot%\system32\diskmgmt.msc), apparaatbeheer (%SystemRoot%\system32\devmgmt.msc) en logboeken (%SystemRoot%\system32\eventvwr.msc) gekeken of daar conflicten in staan?

Plug & Play en Autorun zijn wel ingeschakeld bij lokale policy / services?

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 07:58:
(%SystemRoot%\system32\diskmgmt.msc), apparaatbeheer (%SystemRoot%\system32\devmgmt.msc)
Geen conflicten.
logboeken (%SystemRoot%\system32\eventvwr.msc)
Moet ik nog even nalopen, maar dat kan pas dit weekend.
Plug & Play en Autorun zijn wel ingeschakeld bij lokale policy / services?
Yup. Maar Autorun werkt bijvoorbeeld alleen wanneer ik de lade op en dicht doe tijdens het booten. Anders werkt het gewoon niet. :?

Verwijderd

NtmsSvc en ShellHWDetection draaien ook als service?

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 09:40:
NtmsSvc en ShellHWDetection draaien ook als service?
Dat zal ik dan even uit moeten zoeken (kan op zijn vroegst pas zaterdag :( )

• Koetje_boe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik heb precies hetzelfde probleem. NtmsSvc draait niet als service en ShellHWDetection wel. Zowel mijn brander als mijn dvd speler worden herkent in windows maar spelen niks af. Als ik er een cd in doe en de pc opnieuw opstart,werkt het wel gewoon. Ik zie verder geen conflicten. Wie weet wat het probleem is? :)

If it aint dutch,it aint much

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Koetje_boe schreef op 23 augustus 2004 @ 11:47:
Als ik er een cd in doe en de pc opnieuw opstart,werkt het wel gewoon.
Zelfs dat werkt niet bij mij, ik moet de la open en dicht doen tijdens het booten.

Misschien dat dit nog een optie is:
bron: How to Troubleshoot Issues with Reading CD, CD-R, CD-RW, and DVD Discs
Switch the Drive Controller to DMA Mode
Switch the CD-ROM drive or DVD drive to DMA mode from PIO; this may resolve the issue. For additional information about how to switch your computer's drive controller to DMA mode, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:

310751 Device Settings Are Hard to Find in Windows XP

• Koetje_boe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04-2022
waar kan ik die mode veranderen, kan het nergens vinden bij de eigenschappen van mijn dvd-drive...

If it aint dutch,it aint much

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

Die mode veranderen zal niet uitmaken m.i.z want die verander je ook niet door het laadje open en dicht te doen. Wat wel kan is dat door het activeren van de drive windows hem herkent als 'nieuwe hardware' en die daarom wel werkt.

Sla de logboeken er eens op na of ie na elke start nieuwe hardware vindt.

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Vdub schreef op 24 augustus 2004 @ 19:35:
Die mode veranderen zal niet uitmaken m.i.z want die verander je ook niet door het laadje open en dicht te doen. Wat wel kan is dat door het activeren van de drive windows hem herkent als 'nieuwe hardware' en die daarom wel werkt.

Sla de logboeken er eens op na of ie na elke start nieuwe hardware vindt.
Hoe verklaar je dan dat de combo wel gewoon bij de aparaten lijst staat en wanneer ik deze driver verwijder nieuwe hardware wordt gevonden zonder te rebooten? :?

offtopic:
Een gek kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden... :+

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
ok, naar bestudering van de logboeken de volgende fout mbt de cdrom:
Beschadigd blok in apparaat \Device\CdRom0
Van de services zijn ShellHardwareDetection gestart (automatisch).

De NtmsSvc procedure moest ik even opzoeken. Google zegt het volgende:
NtmsSvc (svchost.exe)

No Microsoft description given. Dependancy is the Remote Procedure Call (RPC)

This service is used for Graphic Tablets and Pens, Zip Drives and Tape Drives.

You can DISABLE this service but if you subsequently experience problems with your CD ROM then set the service to MANUAL.

bron
Momenteel staat deze op handmatig en heb ik net dvd drive mode veranderd van PIO naar DMA, if available. Na een reboot uitgetest of dit werkt. :)

Huidige overdrachtsmodus is echter nog steeds PIO en de de combo werk nog niet.

De logboeken geven geen fouten aan m.b.t. de combo drive.

Geen oplossingen dus... :(

Na alle waarschijnlijkheid de laser dus stuk :(

DVD's worden echter wel gelezen :?

[update]
Booten met een Win98 floppy met cd-drive support herkend de drive wel, maar is niet instaat om de een willekeurige cd te benaderen.

Beeld is dus conform het beeld in Windows XP en sluit derhalve driver problemen uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Schonhose op 28-08-2004 12:32 ]

Pagina: 1