Toon posts:

AMD 3000+ kapt ermee na half uur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

ik heb het probleem dat mijn processor te warm wordt. IK heb dit probleem nooit eerder gehad maar de laatste tijd viel me pc ineens elke keer uit. Ik had toen een temperatuurmeter gedownload en die geeft aan dat de processor temperatuur (als ik geen bewerkingen uitvoer) 61graden is!!! Bewerkingen in windows gaan ook nog wel(hij wordt alweer iets warmer) maar zodra ik een game opstart(alleen opstarten nog maar) dan is het met hooguit een half uur gedaan. Dan zit de temperatuur volgens de temperatuurmeter rond de 72graden en schakelt de pc zichzelf uit. Ik dacht zelf dat het een de koeler kan liggen of een de pasta tussen de processor en de koeler. Maar het bedrijf waar ik de pc heb gekocht zei dat het ook aan het geheugen of de videokaart kon liggen :?

Mijn configuratie is als volgt
:
Asus A7N8X-deluxe Socket-A MOBO
AMD Athlon XP 3000+ 333CPU
1GB PC-3200 DDR geheugen
250MB ATI Radeon 9600FX videokaart

Heeft iemand enig advies voor mij? En wat betreft de koeler, wie weet er anders een goede koeler? Ik dacht zelf aan een zalman koeler. Alvast bedankt!

Schumi01

Verwijderd

Probeer eerst is (voor dat je een andere koeler gaat kopen) andere pasta. Daarna het koelblok er heel strak op. Totdat je zeker weet dat íe helemaal goed zit :)

Wat voor koeler heb je op het moment eigenlijk?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Als je op dit moment een boxed koeler gebruikt is het zeker wel nuttig om een andere te kopen. En kijk even of er wit pasta tussenzit. Die pasta geleid namelijk slecht. Als er witte pasta tussenzit zou ik Artic Silver 5 kopen. Zit er zilverkleurig pasta tussen dan hoef je daar niets aan te doen.

btw, vervanging van koelpasta heeft mij de zomer wel doorgebracht :)

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

"Witte pasta" werkt best redelijk hoor. Daar zou het niet aan moeten liggen. Ook de "kauwgom" die je op boxed koelers wel ziet werkt goed genoeg. Kijk eerst maar of het koelblok er recht op zit.

Ook kan je eens proberen (voorzichtig!) te voelen aan het koelblok wanneer de temperatuursensor aangeeft dat de processor 60 graden is. Als het koelblok koud of lauw aanvoelt, dan is de overgang tussen de processor en het koelblok niet goed en zal je inderdaad andere pasta moeten aanbrengen en het blok er recht op zetten.

Is het koelblok warm of zelfs heet, controleer dan de ventilator op het koelblok en de airflow.

Succes!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 12:53
Kwestie van proberen
probeer eerst eens een CPU stress test zoals burnk7 of pifast en laat 'm een tijdje draaien. Klapt ie er daar uit dan is het waarschijnlijk de processor

Geheugen kun je testen met memtest (zoek maar op google ofzo). Als die errors geeft is je geheugen kaduuk

Als de processor en het geheugen goed blijken te zijn kun je 3dmark proberen, als ie er daar dan uitklapt is het waarschijnlijk de videokaart.

Mocht de processor het probleem zijn dan kun je eens proberen het koelblok er af te halen, nieuwe pasta er tussen te doen en dan weer erop te zetten.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Witte silicone prut of as prut of welke prut je ook gebruikt er zijn wel verschillen maar nooit meer dan een graad of 5 tussen de beste en de slechste.

Voel in ieder geval eerst eens aan je koeler. Als die niet aanvoelt als 72 graden (je verbrand je vingers dan niet ;)) dan is er dus iets anders mis. 't zou dan kunnen dat je teveel koelpasta gebruikt hebt, je koeler niet goed gemonteerd is en het contact gewoon niet goed is, of dat je bios gewoon niet goed de temperaturen weergeeft. Maar zelf heb ik nooit problemen gehad met de temp uitlezing op dat bord.

Edit:
Dat 't zo liggen aan je vidkaart of mem is dus erg onwaarschijnlijk. Met deze temps zou ik dus in eerste instantie aan je montage van de koeler denken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door YoupY op 21-08-2004 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips mensen.

De koeler voelt zeker wel warm aan. Ik verbrand me klauwen iig wel :)

Ik kwam er ook achter dat als ik de panelen van de kast eraf haal dat de temp zon 10graden daalt en standaard rond de 52graden zit(nog te hoog misschien???) Zodra ik een game opstart schiet de temp omhoog tot max 62graden. Volgens mij te hoog maar de pc valt niet uit. Zou ik dan casefans moeten hebben? Of een betere CPUkoeler? Het probleem is wel zo ineens ontstaan sinds een jaar dus andere koeler zal wel niet nodig zijn?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 22:45:
Bedankt voor de tips mensen.

De koeler voelt zeker wel warm aan. Ik verbrand me klauwen iig wel :)

Ik kwam er ook achter dat als ik de panelen van de kast eraf haal dat de temp zon 10graden daalt en standaard rond de 52graden zit(nog te hoog misschien???) Zodra ik een game opstart schiet de temp omhoog tot max 62graden. Volgens mij te hoog maar de pc valt niet uit. Zou ik dan casefans moeten hebben? Of een betere CPUkoeler? Het probleem is wel zo ineens ontstaan sinds een jaar dus andere koeler zal wel niet nodig zijn?
Je zal een betere airflow moeten produceren met extra casefans.

Maar het bedrijf die hem in elkaar heeft gezet mag dat eigenlijk wel oplossen, hun leveren een pc die niet naar behoren werkt :)

Maar het is dus al een jaar bezig of ineens na een jaar?

Het kan ook zijn dat ondertussen de koelpasta oud wordt verder kan het ook zo zijn dat je koeler erg vies is en dus niet meer op snelheid draait... je voedingsfan kan precies hetzelfde zijn.
Kwestie van je PC heel erg goed schoon te maken. Heb je zelf te weinig ervaring kan je dit laten doen door iemand met meer verstand van Computers en met AMD's
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 22:51:
Ja zit wat in maar hij heeft het een jaar prima gedaan, zo ineens zit ik met dit probleem. Trouwens als de temp max 62 heeft nu(zonder kastpanelen) dan zal het wel niet aan de videokaart of het geheugen liggen toch?
nee, zal niet direct aan de videokaart liggen of geheugen. Wat wel een mogelijk is dat de kast te warm wordt waardoor het geheugen en de videokaart ook te warm wordt, maar ga er op dit moment maar vanuit dat het gewoon aan stof ligt en aan leeftijd.

Je kan bijvoorbeeld een stillere cooler instaleren, zoals een Zalman en 2 casefans voor airflow, als je eventjes kijkt in de FAQ zal je tegenkomen hoe je dat het beste kan instaleren :)

[ Voor 46% gewijzigd door Vorkie op 21-08-2004 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja zit wat in maar hij heeft het een jaar prima gedaan, zo ineens zit ik met dit probleem. Trouwens als de temp max 62 heeft nu(zonder kastpanelen) dan zal het wel niet aan de videokaart of het geheugen liggen toch?

Verwijderd

Topicstarter
schoonmaken moet wel lukken denk ik :) Btje met wattenstaafjes knooien enzo denk ik of niet?!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens de Coolermaster CPU Cooler DP5-6I11A

Verwijderd

Topicstarter
correctie het is de Coolermaster CP5-8JDIF-0L. Deze is geschikt TOT AMD 3200+. Aan de koeler ligt het dus niet.

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Als ik het zo lees kan de warmte de kast niet uit, dus zoals al meerder mensen hebben gezegd, plaats eens een of meerdere case-fans (bijvoorbeeld 1 voor-onder en 1 achter-boven, met de voorkant als intake en de achterkant als outtake).

Volgens mij kan dat al veel schelen, spreek ik uit ervaring. :)

PS: Gebruik de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) aub om meerdere berichten samen te voegen, dat leest wat makkelijker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Thunderman_303 op 22-08-2004 12:04 ]

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hm, zoals Schaapje_BlaaT al aangaf. Dat kan je wel eens proberen.
Zelf is mijn CPU is hier in een redelijk koude kamer 62Graden.
En dat is de Idle temperatuur. En mét kast open.
Stressed zit ie al snel in de 70Graden.
CPU is een 2500+ @ 2310Mhz.
Maar alles draait hier nog wel stabiel.
CPU koeler is een Aero 7+ op ongeveer 60% schat ik. Anders word ie mij te lawaaierig :P . Maar goed, wel een vreemd probleem dan bij jou.
Maar goed, zeer waarschijnlijk binnenkort waterkoeling :9 , ben benieuwd wat mijn temps dat zijn. Echt slechter dan deze temps kan het iig niet worden :+
Maar zoals Schaapje_BlaaT al aangaf, probeer dat eens voor jou.
Geef je dan een goede kans om er achter te komen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
Mensen heel erg bedankt voor jullie tips. I

k ga proberen om de de heatsink onder de koeler schoon te maken. Als dat niet helpt dan ga ik kijken wat het probleem is. Mocht het probleem bij de koeler liggen dan probeer ik nieuwe pasta aan te brengen. Helpt dat nog niet dan ga ik casefans en misschien een nieuwe koeler aanschaffen. Ik zat zelf aan de Jet7 te denken.

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 99% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:27 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Pagina: 1