[WinXP]&[2ksvr domein]Programma's installeren

Pagina: 1
Acties:

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
Ik heb een vraag mbt tot het installeren van programma's op een XP werkstation.

Sinds de pc's van NT4 naar XP zijn gegaan kunnen de gebruikers niet zomaar meer een programma installeren. Het is dus duidelijk dat XP beter luistert naar een
W2000SVR dan NT4. Nu wil ik het toch mogelijk maken voor sommige gebruikers om op zijn/haar pc programma's te installeren zonder dat ze als Administrator moeten inloggen of Administrators in 'Lid van' krijgen. Is er niet iets van een Power User groep die ik kan aanmaken.

Of moet ik op de desbetreffende pc's iets aanpassen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De users moeten lid zijn van de Power Users groep. Dit staat ze onder andere toe in de "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE"van het register te schrijven. Ook geeft dit, mits je het NTFS-bestandssysteem gebruikt, wijzigingsrechten op de map "Program Files".

Je zou ook kunnen overwegen om van alle software msi-installer pakketten te maken, en deze via GPO te pushen naar de clients. Ga er wel vanuit dat de users alleen de door IT goedgekeurde software mogen gebruiken/installeren.

Dit alles had je met de search ook wel kunnen vinden:
[search=domain user programma installeren]
[search=push software gpo]

Ook kan je overwegen runas te gebruiken. Shiftrechtermuisklik op het programma.

Lees ook Windows Operating Systems - Policy even door, hierin staat veel inforatie over het starten van topics op GoT. Wat heb je bijvoorbeeld zelf al geprobeerd ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
Ik had nog geen engelse en nederlandse termen door mekaar geprobeerd

Helaas valt RunAs af omdat gebruikers daarvoor een Administrator wachtwoord nodig zijn en die mogen ze nu juist niet weten.

Tevens zijn de te installeren programma's niet bekend, dus Jantje wil bijv. MS Visio installeren en Pietje PhotoShop, of iets simpels als WinZip of MM Flash speler.

Helaas staat er in de AD van Win2ksvr geen POWER USERS groep, wat nu?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vdub schreef op 21 augustus 2004 @ 16:32:

Helaas valt RunAs af omdat gebruikers daarvoor een Administrator wachtwoord nodig zijn en die mogen ze nu juist niet weten.

Tevens zijn de te installeren programma's niet bekend, dus Jantje wil bijv. MS Visio installeren en Pietje PhotoShop, of iets simpels als WinZip of MM Flash speler.

Over het algemeen wordt software op Active Directory-computers centraal beheerd. Ook zou het beveiligingsmodel ervan teniet doen als je jan en alleman software laat installeren.

De programma's die je nu overigens noemt zijn niet gratis. Lijkt me handig als die licenties centraal bijgehouden worden. Hoe wil je gaan controleren of er binnen je bedrijf geen illegale kopieën gebruikt worden ? Kan je een flinke boete opleveren.

Draai je AD in Native mode ? Je zou kunnen overwegen een Global Group aan te maken, deze toe te voegen aan de lokale groep Power Users. Maak je users lid van die Global Group, en voila ze zijn power user op de pc's :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Vdub schreef op 21 augustus 2004 @ 16:32:

hier stond iets dubbel ;(

[ Voor 23% gewijzigd door Zwelgje op 21-08-2004 16:53 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
Het gaat voornamelijk om programma's zoals MM Flash player en ActiveSync en telefoon en camera proggies. Grote programma's zoals Office ed. installeer ik.

Ik kan helaas geen Power USER groep vinden, niet op de Server en niet op de WinXP Pro workstation

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Vdub schreef op 21 augustus 2004 @ 16:58:
Het gaat voornamelijk om programma's zoals MM Flash player en ActiveSync en telefoon en camera proggies. Grote programma's zoals Office ed. installeer ik.

Ik kan helaas geen Power USER groep vinden, niet op de Server en niet op de WinXP Pro workstation
hoofdgebruikers, die moet je hebben

A wise man's life is based around fuck you

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Topicstarter
OK, bedankt... ik zal het eens proberen.
Pagina: 1