PC valt regelmatig weg/uit

Pagina: 1
Acties:

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
Eerst een lijstje met specs en de situatie.
AMD 2400+ (stock)
512 PC2100 Ram op CAS 2 soms ff op CAS 3 (geen verschil voor onderstaand verhaal)
Epox ep-8KHA+ (kt266a sjipset)
GF4 TI4200 (64 mb Leadtek)
IBM deskstar 75 GXP (40 GB)
Voeding, noname 300W en/of Qtec 400W
Mijn voeding hangt direct in het stopcontact (ongeaard, helaas anders kan niet)

Het volgende overkomt mij:

Soms valt mijn pc helemaal uit. Het lijkt helemaal “random” te zijn. Soms kan ik 3 uur gamen en soms valt hij 3 keer in 10 minuten weg. Ik hoor klik en m’n monitoren laten of niks of een mooi boot scherm zien. (soms automatisch booten, soms helemaal uit dus :? )
Ookal heb ik de automatische reboot bij XP uitgezet, toch krijg ik geen BSOD’s.

Het is zelfs 1 keer voorgekomen dat mijn pc 4* uitviel vlak na elkaar en dat hij toen helemaal niet meer reageerde, pas na 5 minuten kon ik hem weer aankrijgen.

Wat heb ik gedaan:

· Ik heb de voeding vervangen en alle hardware uit m’n kast gesloopt en er opnieuw ingezet, geen resultaat.
· De reset knop is niet meer aangesloten op mn mobo, zodat die niet “perongeluk” bezig kan zijn, geen resultaat.
· Tijdelijk buiten de kast draaien ging goed, toch heb ik het idee dat het feit dat het toen wel goed ging niks hoeft te zeggen. Aangezien ik toen 2 uur bezig ben geweest en hij vandaag ok pas na 3 uur voor het eerst onderuit ging.
· Aan temp kan het imho niet liggen, de CPU haalt de 50 niet eens. De afgelopen zomer heeft ie wel op 55 gedraaid zonder problemen.
· Momenteel draait m’n ram in een ander slot, 1 ipv 3.

Helaas heb ik geen ander mobo liggen wat ondersteund wat ik heb.

Heeft iemand nog tips?

Verwijderd

videokaart te warm?

trekt de voeding het wel, q-tec 400watt zegt ook niet echt veel

• vage
vid kaart is lkker handwarm, en is een jaar lang veel heter geweest..
en tsja die qtec, die draaide bij me huisgenoot een zelfde pc met alleen een 2500+, zelfde videokaart en 3 xtra schijven....

Verwijderd

• Heb je storende apparatuur (fancontrollers, CCFL's etc) ?
  • PC al eens geaard aangesloten zoals het hoort? (desnoods om te testen via een verlengsnoer)
  • Voedingsspanningen al eens nagemeten met een multimeter?
  • Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al nagelopen?

Verwijderd

Condensators, hoe zien die d'r uit? Bol? Roestpuntjes? Verschroeid? Voltages, hoe zijn die?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien vergezocht maar check dit topic eens, en het daarin genoemde topic:

[rml][ P4P800] Continue reboots zonder foutmelding[/rml]

[rml][ Speedtouch 510] Problemen met Firefox 0.9.2[/rml]/

[ Voor 16% gewijzigd door Roamor op 21-08-2004 15:08 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:15
Misschien een keer van iemand een 400 wat voeding lenen (en dan ZEKER GEEN q-tec)

• vage
dank voor de aangedragen mogelijkheden, toch maar eens opzoek naar een geaard stopcontac in dit huissie.

verder zitten er wel casefans in, maar geen controllers.
spanningen niet gemeten met multimeter, heb ik niet :( , wel geven de bios en speedfan een zelfde bereik aan spanning aan......

controle op condensatoren heb ik gedaan op al mijn onderdelen en niks gevonden

de event log geopent.
het enige wat terugkeert is een fout met de CD0rom, maar die was tijdens de laatste "reboot" niet aangesloten

[ Voor 16% gewijzigd door vage op 21-08-2004 15:25 ]

• vage
zo, tis weer een tijdje verder, flink getest.

in geaard contact, geen resultaat.
het leek erop dat zodra ik een "steam game" startte het fout ging, reinstall steam, geen resultaat.
farcry testen, gelijk eruit geknalt.

Nvidia drivrs verwijderd en oudere 45.nogwat erop gezet, net weer lekker CS enfarcry gespeeld.....

misschien toch iets met het feit dat mn GF4 de hogere snelheden niet (meer) aankon. hij heft namelijk 2 maand op 300/600 ipv 250/525 gedraaid, nu maar weer stock. (hij is trouwens nooit echt heet geworden).

al met al lijkt het verholpen te zijn en ruikt het naar een overbelaste videokaart... vreemd magoed ik kan ermee leven.

• vage
nog een aanvulling.

net verschillende videokaarten getest in het systeem, met allemaal CS:source gespeeld.
bij mijn eigen en de GF4 van een huisgenoot knalt het spel eruit, met een ouwe GF2 kan ik (lekker :r) spelen zonder problemen.

duidt het dan toch op voeding ?
of het mobo wat de agp niet voldoende stroom kan geven ?

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 10:48

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Heb je ook verschillende agp snelheden geprobeert (2x4x8x)
Pagina: 1