Ervaringen gevraagd over Velleman versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-02 14:34
Ik weet niet of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met Velleman versterkers (geen kits, gefabriceerde modellen):
Link: http://www.velleman.be/co...lan=1&id=341781&Paging=30

Zelf heb ik enkele jaren terug een zelfbouw kit gemaakt met 2x 30 watt en zelfs bij het aansluiten op hifi speakers vond ik dit een behoorlijk geluid, en belangrijk... voor niet zoveel geld.

Als ik dan kijk naar die eindversterkers kosten die ook relatief weinig (even prijzen met Google gezocht). Zeker als je vergelijkt met een gewone hifi versterker van Sony, Pioneer,... en noem maar op.

Ok, een gewone hifi versterker van een bekend merk valt natuurlijk niet te vergelijken met zo'n eindversterker van Velleman (daar je bij die laatste ook nog voorversterker of mengpanneel nodig hebt).

De vraag is hierbij, of zo'n eindversterker (2x 100 watt rms bij 8 ohm is zeker méér dan voldoende) eingelijk ook interessant is voor thuisgebruik (dus in combinatie met gewone hifi installatie + voorversterker of mengpaneel).

Vandaar deze thread dus, ik heb al gesearched (spel je dat zo? ;)) maar niet echt te vinden zoals ik hier vraag.

Ook mocht je geen ervaring hebben met die toestellen, zou ik graag weten wat u zelf erover denkt.

Ik zou dus graag wat meer willen weten over de geleverde kwaliteit, rendement, en alle andere mogelijke kwaliteitseigenschappen, dit bvb in samenwerking met gewone goeie hifi luidsprekers (laten we zeggen bvb JBL).

Alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Tom_G op 21-08-2004 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Tom_G schreef op 21 augustus 2004 @ 13:46:
Ik weet niet of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met Velleman versterkers (geen kits, gefabriceerde modellen):
Link: http://www.velleman.be/co...lan=1&id=341781&Paging=30
De versterkers die je hier noemt zijn disco eindtrappen, vooral veel kracht. Maar geen Hifi kwaliteiten. Ze zullen best klinken als je niet te veel verwacht, maar beter kan je kijken naar de Kit series... Die hebben ze helaas niet meer gemaakt (alleen de buizen versterkers...). Maar daar zitten wel veel betere Hifi versterkers tussen, met een heel goede prijs kwaliteit verhouding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Ik heb er een aantal zelf gesoldeerd, dus wel de kits, maar ik ben er erg tevreden over :)

Nu ben ik niet echt een audiofiel, en heb ik ook nooit in een winkel diverse versterkers of speakers vergeleken, maar ik vind (zonder een fatsoenlijk referentiekader dus!!) dat ze erg goed klinken :)

Ik had eerst 2x de K4004 met daarop 4 speakers (aangesloten op 1x stereo).

Omdat deze fysiek in de weg stonden hier en ik overging naar 19" computerhardware, ik het solderen erg leuk vond en de 4004's in de weg stonden ben in overgestapt op 1x de K4010 waar nu 2 speakers op hangen, en 1x de K4010 met daarop een subwoofer (moet ik eigenlijk nog altijd een (bij voorkeur actief) scheidingsfiltertje voor hebben). In de K4020 zit een K4021 powermeter ( Ledjes :9~ :P ).

Tevens heb ik er een K4100 preamp, een K4500 AM/FM tuner (kan ik helaas zo niet vinden op de site, en moet nog immer een antenne aan :X ) en de K4101 afstandsbediening voor zowel preamp als tuner erbij. Deze passen op 2cm na precies in een 19" rack op wat alu L-profieltjes. (Edit: ze zijn dus smaller he ;) )

Ik heb de twee K4004 dus nog over, moet ik nog altijd te koop zetten maar ben ik nog niet aan toegekomen (lees: te lui :X :P ).

Enige 2 klachten die ik over het geheel heb betreffen de preamp, die is mij wat te schel, te veel hoge tonen (vergeleken met de K4004 en de K4020 rechtstreeks aangesloten), maar goed, met de tone control erop is dat wel bij te regelen, en momenteel ben ik er wel aan gewend :P
Tevens, of er nu wel of geen koptelefoon inzit, het signaal gaat ALTIJD naar de eindversterkers, je koptelefoon mute deze dus NIET. Ik heb dit 'opgelost' door een schakelaar in de stroomtoevoer (19" power disnode met simpele schakelaartjes) van de eindversterker te zetten.

Ik heb op een paar dingen een soldeerfout gemaakt zonder die zelf te ontdekken :X dus teruggestuurd naar Velleman via de verkoper en was gemiddeld 10 a 15 euro kwijt aan de 'reparatie' (bijna altijd een elco verkeerdom :X :P), enige gratis fix was de doorgefikte koptelefoonversterker op de preamp (reden mij nog altijd onbekend, ik gok een brakke chip, chippie doorgefikt, ze hebben niets berekend dus het zal niet aan mij gelegen hebben :P).

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 21-08-2004 15:07 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Een ganse boterham dus. :) Alleen zie ik zelf niet zitten om zo iets te bouwen (ja, het moet ook nog werken :D).

Maar ik denk wel dat ik mag stellen dat de pregefabriceerde toestellen dezelfde kwaliteiten bieden als zelf inééngezette modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Voor zover ik kan zien zijn het exact dezelfde dingen, maar dan door iemand van Velleman in elkaar gezet :) Dus ja, die zullen van dezelfde kwaliteit zijn (of beter, afhankelijk van hoe goed je kunt solderen :P )

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:44
Eventueel kan je ook eens kijken naar de 4005 eindversterker van BMM Electronics. Deze levert evenveel vermogen als de Velleman K4010, maar kost wel een stuk minder. Linkje naar een review vind je in m'n sig ;)

De kit wordt ook gesoldeerd geleverd door BMM, dan moet je dus wel zelf nog 2 dergelijke kits in een 19" rack steken.

[ Voor 24% gewijzigd door subsonik op 22-08-2004 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Zijn dus 2 onafhankelijke mono versterkers? Even je sig bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De K4020 zijn inderdaad 2 losse onafhankelijke monoblokken in 1 bezuizing.

De K4020 is dan ook tweemaal de K4010 met wat schroefjes, een boven-, onder-, voor- en achterkant, 2 zekeringhouders, een aan/uit schakelaar en een stekkerplug :)

Die BMM is zo te zien een enkele mono-versterker :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1