Toon posts:

[linux]partitiegrootte niet gewijzigd na samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb /dev/hdb2 en /dev/hdb3 samengevoegd door ze te verwijderen in cfdisk en uiteraard weer een /dev/hdb2 aan te maken. De nieuwe partitie was 900 mb groot, zo gaf ie aan (en nog steeds, als ik de partitietabel laat printen). De oude hdb2 was 500 mb groot.
Mount ik hdb2 dan is hij nog steeds 500 mb groot, ook na reboot.
Als ik nu "cfdisk hdb" uitvoer krijg ik de foutmelding:
"FATAL ERROR: Cannot open disk drive"

heb ik iets fout gedaan of moet ik nog ergens iets wijzigen?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 13:23 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt de partitie verwijderd en opnieuw (groter) aangemaakt? Heb je dan ook het bestandssysteem op de partitie aangepast? Als dat nog steeds hetzelfde is dan kan je alsnog niet meer kwijt op die partitie en heb je gewoon 400MB aan loze ruimte achter je bestandssysteem staan. In principe moet je een nieuw bestandssysteem aanmaken als je dit soort dingen gaat uithalen en dan verlies je dus alle data op dat filesystem. Er zijn echter tools die toch kunnen resizen: voor ext2 (en ext3) is dat het programma ext2resize. Let erop dat dit altijd fout kan gaan, dus maak backups van belangrijke data :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb na het aanpassen in cfdisk het commando

mkfs.ext2 /dev/hdb2 uitgevoerd

is dat afdoende?

Verwijderd

Had je dat filesystem opnieuw aangemaakt vóórdat of nádat je opnieuw had gereboot?

cfdisk waarschuwt er altijd voor om te rebooten nadat je iets aan de partitietabel hebt verandert. Dat is niet voor niets, dat is om te voorkomen dat er oude/niet meer geldige waarden worden gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik gedaan vóór het rebooten

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Probeer het dan nog eens, nu na het rebooten :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 13:39:
Had je dat filesystem opnieuw aangemaakt vóórdat of nádat je opnieuw had gereboot?

cfdisk waarschuwt er altijd voor om te rebooten nadat je iets aan de partitietabel hebt verandert. Dat is niet voor niets, dat is om te voorkomen dat er oude/niet meer geldige waarden worden gebruikt.
Dat komt omdat cfdisk geen sync met het besturings-systeem doet.
fdisk doet dat wel.

@TS Als je het filesystem nu nog een keer aanmaakt ná het rebooten zou het over moeten zijn verwacht ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, partitie heeft nu de goede grootte (maar waarom pas na het rebooten het filesystem aanmaken?)

na een paar keer wilde cfdisk ook weer meewerken

Bedankt :)

edit:
na vorige post, snap ik ook waarom het na het rebooten pas moet ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 14:30 ]

Pagina: 1