HDD? maakt echt raar geluid

Pagina: 1
Acties:

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Ok, al enige tijd hoor ik een vreemd geluid. Eerst dacht ik dat dit altijd van buitenaf kwam, kinderen op straat, want het geluid leek overigens op een "huilende" kind.
Maar sinds ik het geluid ook 's ochtend om 4 uur hoor, weet ik dat het uit mijn PC komt.

Heb er eens een tijdje met mijn hoofd naast gezeten, maar is me maar 1 keer gelukt om het geluid een beetje goed te traceren, aangezien er geen regelmaat in zit en de oorzaak ervan onbekend is.
Tis nie dat ik het geluid constant hoor, laten we et houden om et 30/40 minuten?

Volgens mij komt het uit mijn Hitachi Deskstar 7K250 160GB SATA 8MB cache schijf.
Ik heb het geluid weten op te nemen met mijn MP3-speler, je hoort et als et goed is wel goed, misschien je geluid iets harder zetten.

Punt van dit topic is om de bron te achterhalen en gebruikers te zoeken die dit geluid ook hebben gehoord, en waar het bij hun vandaan kwam. Ik weet dus niet 100% zeker of het van mijn hardeschijf kwam, kan ook wel iets dichtbij in de buurt zijn, maar schat toch de hdd.

Specificaties;
• AMD Athlon XP2500+ @ 3200+
• Thermalright SLK-947; stressed 44, idle 39. HDD is overigens ook helemaal NIET heet.
• Asus A7N8X-E Deluxe
• Club3D Geforce FX5900XT
• Thermaltake Silent Purepower 480W
• 2x 512MB PC3200 in DualChannel config.
overige specs zie sig.

Het geluidje is hier te downloaden

[ Voor 4% gewijzigd door Yellowneck op 21-08-2004 12:27 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dit zo hoor lijkt het net of de leeskop ergens langsschuurt
Zelf zou ik die hdd zo snel mogelijk vervangen en teruggsturen, want dit klinkt niet goed. Heb hier wel eens een oude schijf gehad die soortgelijke geluiden gaf. En dat klonk echt niet gezellig :P

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 17:28

Sa1

YellowNeck schreef op 21 augustus 2004 @ 12:20:
Ok, al enige tijd hoor ik een vreemd geluid. Eerst dacht ik dat dit altijd van buitenaf kwam, kinderen op straat, want het geluid leek overigens op een "huilende" kind.
Maar sinds ik het geluid ook 's ochtend om 4 uur hoor, weet ik dat het uit mijn PC komt.

Heb er eens een tijdje met mijn hoofd naast gezeten, maar is me maar 1 keer gelukt om het geluid een beetje goed te traceren, aangezien er geen regelmaat in zit en de oorzaak ervan onbekend is.

Volgens mij komt het uit mijn Hitachi Deskstar 7K250 160GB SATA 8MB cache schijf.
Ik heb het geluid weten op te nemen met mijn MP3-speler, je hoort et als et goed is wel goed, misschien je geluid iets harder zetten.

Punt van dit topic is om de bron te achterhalen en gebruikers te zoeken die dit geluid ook hebben gehoord, en waar het bij hun vandaan kwam. Ik weet dus niet 100% zeker of het van mijn hardeschijf kwam, kan ook wel iets dichtbij in de buurt zijn, maar schat toch de hdd.

Specificaties;
• AMD Athlon XP2500+ @ 3200+
• Thermalright SLK-947; stressed 44, idle 39. HDD is overigens ook helemaal NIET heet.
• Asus A7N8X-E Deluxe
• Club3D Geforce FX5900XT
• Thermaltake Silent Purepower 480W
• 2x 512MB PC3200 in DualChannel config.
overige specs zie sig.

Het geluidje is hier te downloaden
Als je zeker weet dat het uit je hdd komt, dan is het niet goed iig. Het lijkt op een rotte hdd, dat het leeskopje ergens overheen krast...

Verwijderd

OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? al eens nagelopen?

... eens luisteren naar je geluidje
Mja, dat valt nog wel mee (ik hoor een hele PC), check het eens met bovenstaand vermelde tools om meer zekerheid te hebben (en anders PC uit, harddisk ontkoppelen en opnieuw luisteren). ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 12:26 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 12:24:
OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? al eens nagelopen?

... eens luisteren naar je geluidje
Mja, dat valt nog wel mee, check het eens met bovenstaand vermelde tools om meer zekerheid te hebben (en anders PC uit, harddisk ontkoppelen en opnieuw luisteren). ;)
Vage gelluiden collectie --> Map nie gevonden :'(

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Staat er vlak onder dat het verhuisd is naar http://www.geocities.com/nulnulnix1969/ ;)
YellowNeck schreef op 21 augustus 2004 @ 12:30:
[...]

Yahoo sucks..hehe na 2 geluiden te hebben geluissterd --> The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Dat zuigt...
Gemirrored op http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/ :)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 12:47 ]

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

En aangezien geocities accountjes een btje kut zijn, heb ik em hier maar even gemirrored:

http://hapsnap.e-dentify.nl/HD%20Geluiden/

:)

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Yahoo sucks..hehe na 2 geluiden te hebben geluissterd --> The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Aspje schreef op 21 augustus 2004 @ 12:30:
En aangezien geocities accountjes een btje kut zijn, heb ik em hier maar even gemirrored:

http://hapsnap.e-dentify.nl/HD%20Geluiden/

:)
Ahja..dank u _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Yellowneck op 21-08-2004 12:30 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook 2 van die dingen en die maken precies hetzelfde geluid!
Volgens mij calibreert hij dan de koppen. Mijn drives maken allebei die geluiden en ik heb er ook wat vaker iets over gelezen op internet. Zou geen probleem moeten zijn, maar is inderdaad wel een beetje irritant! Die van mij doen het al ruim een half jaar, zonder problemen.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik heb dat geuid ook: al sinds ik deze pc heb. ik dacht eerst dat het de kast was die kraakte

ik kan overigens niet helemaal goed traceren wat voor hd ik heb...

edit:

pfieuw...

[ Voor 14% gewijzigd door Technicality op 21-08-2004 12:35 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 12:30:
Volgens mij calibreert hij dan de koppen. Mijn drives maken allebei die geluiden en ik heb er ook wat vaker iets over gelezen op internet. Zou geen probleem moeten zijn, maar is inderdaad wel een beetje irritant! Die van mij doen het al ruim een half jaar, zonder problemen.
Aah..I Love u O+ :P
Nu ik de bron weet, Hitachi Deskstar 7K250 SATA SchijfSchijt!, ga ik garantie claimen, daar heb ik toch wel zekers recht op?

add mijn sound maar aan de collectie :9

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 21-08-2004 12:48 ]

Verwijderd

Mijn hd doed dat ook. Maar dan om de 2 uur ofzo maar. Ook doed ie dit als pc uit stand-by kom. Dus ik denk dat hij zich reset ofzo

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 12:39:
Mijn hd doed dat ook. Maar dan om de 2 uur ofzo maar. Ook doed ie dit als pc uit stand-by kom. Dus ik denk dat hij zich reset ofzo
Dat bij mij nou weer neit.
Jij hebt ook de Hitachi Deskstar 7K250 schijf?

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

YellowNeck schreef op 21 augustus 2004 @ 12:35:
[...]

Aah..I Love u O+ :P
Nu ik de bron weet, Hitachi Deskstar 7K250 SATA SchijfSchijt!, ga ik garantie claimen, daar heb ik toch wel zekers recht op?

add mijn sound maar aan de collectie :9
Waarom dan :? Er is niks mis met je schijf. Dit is een feature om het zo maar te zeggen :P Heb dit zelf ook met m'n Hitachi Desktar !

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Aspje

Aspje

Blaat

Nu je geluidje maar even geluisterd. Dit is normaal voor de schijf die jij hebt. Gebeurt elke 10 min, een soort recalibration van de koppen, om de performance maximaal te houden. Er is een speciale firmware in omloop die dit geluid verminderd.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Huh...wat een schijt feature...hadden ze dat ff niet erbij kunnen zette ofzo.
Ik kan de hdd dus niet meer omruilen, ...geef ik paar honderd euro uit aan een stil systeem, heb ik zo'n irritante hdd.

Volgens mij hoort dit echt niet hoor. De reviews zeggen hier niks over. Ze zeggen alleen dat de schijf stil is. Wat bij mij ook het geval is, afgezien van het vage geluid.

[ Voor 34% gewijzigd door Yellowneck op 21-08-2004 13:32 ]

• Luxx
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 12:30:
Volgens mij is het echt NIET Normaal dat je HD iedere 10 minuten calibreert. Het calibreren zou je HD alleen mogen doenbij temperatuurswisselingen of na een reboot of beweging.
Als je dus je HD ieder kwartier naar standby laat gaan, kan het daar aan liggen dat ie het relatief vaak doet. Ook na een paar uur gamen (en het stoppen ervan) kan de kasttemp wissellen, waardoor ie dat een keer doet.
Als je HD uit het niets zomaar ieder half uur gaat her-calibreren is er volgens mij iets mis. Mogelijk draait een platter niet 100% stabiel, of loopt een kop een heel klein beetje scheef. Op zich niet heel erg, maar als het "anders" is, kan het wel stuk gaan. Als ie het vaker doet dan 1x per half uur, en je hebt er geen verklaring voor, zouik ook zeker proberen garantie te claimen, voordat ie echt stuk is. In ieder geval even een mailtje naar Hitachi, lijkt me.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Luxx schreef op 21 augustus 2004 @ 13:44:
[...]

Volgens mij is het echt NIET Normaal dat je HD iedere 10 minuten calibreert. Het calibreren zou je HD alleen mogen doenbij temperatuurswisselingen of na een reboot of beweging.
Als je dus je HD ieder kwartier naar standby laat gaan, kan het daar aan liggen dat ie het relatief vaak doet. Ook na een paar uur gamen (en het stoppen ervan) kan de kasttemp wissellen, waardoor ie dat een keer doet.
Als je HD uit het niets zomaar ieder half uur gaat her-calibreren is er volgens mij iets mis. Mogelijk draait een platter niet 100% stabiel, of loopt een kop een heel klein beetje scheef. Op zich niet heel erg, maar als het "anders" is, kan het wel stuk gaan. Als ie het vaker doet dan 1x per half uur, en je hebt er geen verklaring voor, zouik ook zeker proberen garantie te claimen, voordat ie echt stuk is. In ieder geval even een mailtje naar Hitachi, lijkt me.
Mailtje is onderweg naar Hitachi, na lang zoeken op de website van hun. (Damn..wat een doolhof 8)7 ).
Maar andere gebruikers van de Hitachi Deskstar hardeschijven, vonden jullie het dan nooit irritant worden?...waarom deden jullie er nix aan. :?

• Copycat
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

ik hoorde het eigenlijk alleen in het begin. Nou valt het me alleen nog op als het hier muisstil is en ondervind ik er dus geen hinder van.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Aspje

Aspje

Blaat

Waarom mensen er niets aan doen?

Ik ga niet graag de firmware van mn hd flashen als deze helemaal vol staat met data. Ik heb geen zin om 100+ gb vrij te gaan maken voor een of ander geluidje wat je na een tijdje al niet meer hoort. (door gewenning EN omdat het geluidje steeds zachter schijnt te worden)

Zelf zat ik wel aan een soort workaround te denken. Als ik het goed heb dan maakt de HD alleen het geluidje als ie 10 min idle is. Zo ja, gewoon een progje maken die elke 5 min de HD ff accessed en klaar :)

[ Voor 26% gewijzigd door Aspje op 21-08-2004 15:28 ]

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Aspje schreef op 21 augustus 2004 @ 13:20:
Nu je geluidje maar even geluisterd. Dit is normaal voor de schijf die jij hebt. Gebeurt elke 10 min, een soort recalibration van de koppen, om de performance maximaal te houden. Er is een speciale firmware in omloop die dit geluid verminderd.
Dit klopt en die firmware is hier te vinden: http://www.envynews.com/forums/index.php?showtopic=6563
Ik heb zojuist de PATA versie gebruikt en kan jullie mededelen dat mn schijf nog geen geluiden heeft gemaakt :)
Pagina: 1