Fan aansluitingen van molex naar 5v kleintje

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:19
Hallo,

Ik heb een kast met 2 fans erin. Alleen deze maken teveel lawaai naar mijn mening. Daarom wil ik ze op 5 volt laten draaien. Echter, deze fans hebben alleen als aansluiting een gewone molex stekker (zoals de stekker die je in je harddisk stopt).

Mijn vraag is dus; bestaan er ook verloopstukjes die van zo'n grote molex naar een kleintje gaan (dus 5v). Of gewoon verloopstukjes die van 12v (dat is die molex toch?) naar 5v gaan...

Ik heb al een verloopstukje bij mijn Zalman voeding, maar die ziet er zo uit;

http://www.obengware.com/uji/2003/zalmanzm400aapf7h.jpg

De witte is 5 volt. De zwarte 12v.

En ik heb geen zin in solderen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je kan ook een normaal kabeltje nemen (1 female molex -> 1male molex, met daartussen zo'n aftak draadje met een fan connector).

je draait dan gewoon de gele en de rode draad om, en de 2 zwarten (not sure of dat perse echt moet, zwart == massa en komt meestal op 1 punt uit) om.
je kan de draden los trekken door de pinnen in de stekkers los te maken.
ze zitten met een soort weerhaakjes vast, dus je moet die haakjes ff met een naald ofzo terug duwen.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 21-08-2004 11:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En als je echt lui bent maak je de behuizing van de molex warm met een aansteker, en duw je terwijl 'ie nog warm en week is 'm verkeerd-om op de harddisk-stekker.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Die-Hard Overclocking & Cooling :D
Burne schreef op 21 augustus 2004 @ 11:48:
En als je echt lui bent maak je de behuizing van de molex warm met een aansteker, en duw je terwijl 'ie nog warm en week is 'm verkeerd-om op de harddisk-stekker.
ik zou het ook zo doen , top oplossing! :*)

• Atomius
Ik hou niet zo van dat soort oplossingen, krijg je dan trouwens geen kortsluiting oid? Die stekkers zullen niet voor niets maar op 1 manier erin passen...

Zijn er echt geen verloopstukjes hiervoor?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

WizZie- schreef op 21 augustus 2004 @ 11:56:
Ik hou niet zo van dat soort oplossingen, krijg je dan trouwens geen kortsluiting oid? Die stekkers zullen niet voor niets maar op 1 manier erin passen...

Zijn er echt geen verloopstukjes hiervoor?
jah, die zijn er wel, die van zalman bijvoorbeeld dus (ze zijn los te krijgen, heb ze vaker gezien)

freezinghardware.nl levert ook 5v verloop stukjes: http://shop.freezinghardw...asp?Pagina=00003&ItemID=6 <-- merkloze
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=507 <-- zalman verloopje

• Atomius
Jammer, maar die past dus niet. Bovendien heb ik die al...

Ik wil dus een verloopstukje van een gewone molex stekker naar een 5v kleintje. (Die ik dan weer op zo'n verloopstukje als op dat plaatje van jou kan aansluiten, snappie?)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

WizZie- schreef op 21 augustus 2004 @ 12:03:
Jammer, maar die past dus niet. Bovendien heb ik die al...

Ik wil dus een verloopstukje van een gewone molex stekker naar een 5v kleintje. (Die ik dan weer op zo'n verloopstukje als op dat plaatje van jou kan aansluiten, snappie?)
nee daarvoor zijn geen verloopstekkers.
ik zou zeggen: haal bij freezinghardware.nl (of een andere shop ofcourse) een molex splitter (http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00003&ItemID=12)
bij de 2 uitkomende stekkers, draai je alle pins om, en dan heb je 5 volt.
hang er wel een label aan, want je wil die stekkers dan niet gebruiken voor je harddisk of CD/DVD (die fikken dan uit, omdat er dan 12v op de 5v ingang komt)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Loop de lokale gamma binnen, haal een familieverpakking kroonsteentjes en ga hiermee aan de gang.
Zo heb ik zoveel dingen aan elkaar geknoopt om het op een juist voltage te laten lopen. Het werkt perfect en is totaal niet moelijk.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik zou inderdaad gewoon een kroonsteentje nemen en de stekkertjes er af knippen. neem de gele en de rode draad en je hebt 7 volt of je neemt de rode en een zwarte draad en je hebt 5 volt.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Exigence

dnkroz

Je kunt toch ook gewoon de pinnetjes er uit halen en omdraaien? Zodanig dat de van de 12v kant verhuizen naar de 5v kant.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Exigence schreef op 21 augustus 2004 @ 12:40:
Je kunt toch ook gewoon de pinnetjes er uit halen en omdraaien? Zodanig dat de van de 12v kant verhuizen naar de 5v kant.
dat zeg ik...
maar dan vanaf de andere kant dan die jij zegt :P
idd, de pennetjes in de stekker van de fan naar de andere kant zetten geeft hetzelfde effect :)

• Atomius
Oke... bedankt allemaal. Waarom doet Antec dit eigenlijk? Ik vind het nogal dom eerlijk gezegd..

Maar jij zegt dit: "neem de gele en de rode draad en je hebt 7 volt of je neemt de rode en een zwarte draad en je hebt 5 volt."

Die fans hebben dus 2 draadjes, een rode en een zwarte. En die gaan dan in zo'n molex stekker erbij zeg maar.

Heb ik dan niet al 5 volt? Nee toch?? Want ze gaan in die molex naar binnen bij de gele en de zwarte...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

WizZie- schreef op 21 augustus 2004 @ 13:20:
Oke... bedankt allemaal. Waarom doet Antec dit eigenlijk? Ik vind het nogal dom eerlijk gezegd..

Maar jij zegt dit: "neem de gele en de rode draad en je hebt 7 volt of je neemt de rode en een zwarte draad en je hebt 5 volt."

Die fans hebben dus 2 draadjes, een rode en een zwarte. En die gaan dan in zo'n molex stekker erbij zeg maar.

Heb ik dan niet al 5 volt? Nee toch?? Want ze gaan in die molex naar binnen bij de gele en de zwarte...
hij bedoelt vanaf de voedende kant.
+ van fan -> gele draad, - van fan -> zwarte draad = 12V
+ van fan -> gele draad, - van fan -> rode draad = 7V
+ van fan -> rode draad, - van fan -> zwarte draad = 5V

(waarbij de + van de fan de rode draad is, en de - de zwarte draad)

• Atomius
Hier nog even duidelijkheid over wat ik wil. Het is dus een 4 PIN molex (waar een andere molex in kan) naar 3 PIN (female).

Afbeeldingslocatie: http://www.jab-tech.com/xcart/product_images/detailed/d_54.jpg

http://www.jab-tech.com/c...x_to_3_Pin_connector.html

"This is the easiest way to connect a fan that has a 4 pin molex to one of our rheobus's. Simple plug and it works no splicing wires !!!"

Hij is dus wel degelijk aanwezig op deze aardbol. Verder is hij ook te verkrijgen bij Perfect Systems. Hoera.

P.S. Wel erg bedankt voor alle moeite en oplossingen, helaas zocht ik dit. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Atomius op 21-08-2004 14:47 ]

• Haan
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Alleen denk ik heel erg dat als je dat aansluit, het gewoon 12V geeft. ;)

Ik vind ook dat je als Tweaker, en dat ben je als je hier komt, gewoon zelf met de draadjes moet knutselen. Je hoeft daar helemaal niks voor te solderen als je gewoon een beetje met beleid werkt..

En het bespaart nog geld ook!

@ajhaverkamp:
Echter, deze fans hebben alleen als aansluiting een gewone molex stekker (zoals de stekker die je in je harddisk stopt).
B)

[ Voor 20% gewijzigd door Haan op 21-08-2004 14:56 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tevens is het een kabel waarmee je een fan aansluit met een 4 pin molex (dat het je niet, je hebt een 3 pins fan aansluiting) op een rheobus (fan controller) en die heb je ook niet.........

This footer is intentionally left blank

• Atomius
"Alleen denk ik heel erg dat als je dat aansluit, het gewoon 12V geeft."

Nee, want daar heb ik dus mijn Zalman dingetje voor. Die maakt er 5 volt van.

http://www.overclockers.com/articles737/zmmc1.jpg

De witte stekker dan.

En sorry hoor, maar ik 'moet' helemaal niets. En omdat ik hier wat vraag, is gewoon omdat jullie er veel vanaf weten. De uiteindelijke beslissing neem ik toch echt zelf :)

• Atomius
Hey jongens,

Just to make sure: gaat dit werken? Mss is het nu helemaal duidelijk...

Afbeeldingslocatie: http://server6.uploadit.org/files/Wizzie-duidelijker.JPG

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 20:59

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Werken je fans wel op 5 volt? De 80 mm die ik heb spint niet op met 5 volt. (Nu is dat ook een tijdelijke elcheapo, maar toch)

Meh!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bij 5v gaan fans idd erg langzaam draaien, of stoppen ze soms zelfs. Als je minder herrie wilt kun je ze het beste op 7v zetten, anders ben je 95% van de airflow kwijt :/
Koop gewoon een zakje molex stekkers bij Conrad en een meter electriciteitsdraad. Zo ben je voor een paar euro klaar, en kun je altijd nog een verloopstukje voor 5v maken als 7v niet bevalt ;)

🖥️ | 🚗

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

WizZie- schreef op 22 augustus 2004 @ 23:51:
Hey jongens,

[afbeelding]
Zo gaat dat wel werken ja (je hebt een 5V lijn en daar hang je uiteindelijk alles aan).

• Haan
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

WizZie- schreef op 22 augustus 2004 @ 23:51:
Hey jongens,

[afbeelding]
Het is wat omslachtig, maar het zal wel werken ja. (je hebt alleen bij de meest rechter verloop de 12V en 5V verwisseld ;) in je startpost staat het wel goed)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Atomius
LoL. Je hebt gelijk! :) Was ook niet de bedoeling. Maar, bedankt! Ik ga dus even die zooi bestellen bij Perfect Systems.

Maar... met 5v ben ik mijn airflow kwijt? Hmpf.. bestaan er geen verloopstukjes zoals die Zalman ZM-MC1 (meest rechtse op het plaatje) voor 7 volt?

:) Sorry, maar met molexstekkertjes ga ik niet prutsen. :'(

Oja, en btw; mijn fans draaien nu toch op 12 volt? Dus als je ze op 5 volt (= langzamer) laat draaien kan dat toch nooit kwaad?

[ Voor 17% gewijzigd door Atomius op 23-08-2004 12:24 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

WizZie- schreef op 23 augustus 2004 @ 12:22:
LoL. Je hebt gelijk! :) Was ook niet de bedoeling. Maar, bedankt! Ik ga dus even die zooi bestellen bij Perfect Systems.

Maar... met 5v ben ik mijn airflow kwijt? Hmpf.. bestaan er geen verloopstukjes zoals die Zalman ZM-MC1 (meest rechtse op het plaatje) voor 7 volt?

:) Sorry, maar met molexstekkertjes ga ik niet prutsen. :'(

Oja, en btw; mijn fans draaien nu toch op 12 volt? Dus als je ze op 5 volt (= langzamer) laat draaien kan dat toch nooit kwaad?
Het kan geen kwaad om ze op 5V te gooien, kans alleen dat ze niet meer draaien.
Op 7 V kan ook wel, maar dan moet je de 12V en 5V pakken (12V als de + pool en dan uiteraard aarden op de 5V lijn waardoor je 7V overhoudt).

Wat je dan ook kunt doen is gewoon een los stekkertje pakken met 2 molexen eraan (male en female) , die doormidden knippen, met kroonsteentjes je fans ertussen hangen en dan gewoon aan een vrije molex in je kast hangen :).
je bent tweaker of je bent het niet :P
Pagina: 1