[Dell XPS T450] Geen boot met nieuwe samsung 80 gb

Pagina: 1
Acties:

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Voor een vriendin zou ik even haar Dell XPS T450 wat sneller maken. Extra geheugen en een nieuwe harde schijf waren hard nodig. Deze dus aan laten schaffen. 256 mb erbij en een nieuwe samsung disk van gistron.

Specs:

CPU: P3 450
Mobo: Dell Intel 440 BX mobo
Mem: 256+128 mb sdram
HDD: Samsung IDE 80 GB / 7.200 - SP-0802N / 2 MB + Maxtor 9 gig.
VGA: viper 550 agp
PCI: isdn kaart/ethernetkaart/soundcard
Drives: Dvd speler en cd brander

Probleem:
Ik heb de oude maxtor 9 gig vervangen door de samsung. En geheugen bijgeplaatst. Oude harde schijf eruit en vrolijk beginnen samsung te gaan formatteren en daar vrolijk windows op te gaan installeren. Bios herkende de schijf wel, maar zag maar 60 gig. Geen probleem. Met partitioneren zag windows zelf meteen 80 gig.

Na de installatie bestanden gaat de pc opnieuw opstarten en moet de eigenlijke windows installatie komen met die toetsenbord/netwerk instellingen etc.
Helaas blijft het beeld zwart met alleen in de linker bovenhoek een wit knippertje.
De pc deed al vreselijk traag met formatteren etc. Het duurde na het overzetten van de benodigde windows installatie bestanden, van de cd naar de disk, wel een minuut voordat die balk met windows wordt nu opnieuw opgestart in 15 seconden komt.

Na een aantal keer was ik het zat.. Alles geprobeerd. Partities verwijderd. Nieuwe aangemaakt. Helemaal nix deed het. Nieuwe IDE kabel gepakt, ook dat hielp niet.
Toen maar op zoek gegaan naar bios update. Nieuwste 11 bios gevonden op de dell site. Bios Defaults geladen en geflashed. Hierna werd in het bios meteen 80 gig gezien! Vol goede moed weer windows installeren. Maar nee hoor, weer het knippertje en pc start niet door.

Dan maar even de oude maxtor er aan. En ja hoor. totaal niet stroperig meer. Installatie gaat gewoon starten. Dus maxtor er maar ff aangehouden op IDE 1 en de samsung op IDE 2 met de dvd speler erbij.
Installatie gaat nu wel iets sneller, tot de samsung weer aangesproken moet worden. En ook als ik de samsung als windows schijf gebruik gaat de installatie niet starten.

Dus toen maar even de samsung losgekoppeld. En de maxtor geinstalleerd met windows XP prof. Alles verliep prima en na de installatie heb ik de samsung geformatteerd en er weer bijgezet.

Nieuw idee: :+
Omdat ik inmiddels al een uur of 5 bezig was (ja het beestje is niet zo snel :(), werd ik het zat en ging ik het anders proberen. De maxtor (c partitie) was nu goed en geinstalleerd en de samsung hing erbij als D en E partitie.

Ik een image/backup maken (met easy computering - True Image 7.0) naar de samsung E schijf, dat ging prima, wel langzaam, maar goed, dat kan ook aan de cpu gelegen hebben.
Met dit programma is het ook mogelijk om je gehele c partitie naar een 2e schijf te zetten en die evenredig te partitioneren. Dat dus gedaan, de hele maxtor 9 gieg naar de samsung 80 gig gezet. Dat verliep prima. De samsung was nu klaar voor gebruik, besturingssysteem stond er nu op via de maxtor en de pc kon even uit. Om de maxtor los te koppelen. Hierna weer opstarten... vol goede moed.. maar nee, weer dat stomme knippertje. Waar ie nu al weer 20 minuten op staat. Maar totaal geen activiteit op de disk.

Ten einde raad :/
Toen wist ik het even niet meer, en hoop ik dat er iemand is met een (mogelijke) oplossing hierboov.

Tuurlijk kan ik windows op de maxtor schijf laten staan, maar die is oud en traag. Bovendien een herrie bak, en het liefst haal ik die uit het systeem.

Ik denk overigens dat de samsung wel gewoon goed is, want voor de rest geeft ie geen rare geluiden ed, bovendien is hij vandaag net nieuw binnen. Ik zoek het in de compatibiliteits richting, maar dat zal ik zo even uitsluiten :)

Iemand nog een idee? ;)
(Ik ga ondertussen even de samsung schijf aan mijn eigen pc hangen, om te kijken of die niet gewoon deels d.o.a. is).

[ Voor 7% gewijzigd door Race Eend op 21-08-2004 00:38 ]

Verwijderd

Dell pc's... heb er zelf 2. :r

Kan alleen maar zeggen dat ik ongeveer hetzelfde probleem had met het vervangen van een kapotte DVD-speler. Hij moest en wou de nieuwe DVD-speler niet herkennen zonder dat de oude er nog in zat... 8)7
Dus heb ik de oude laten zitten. O-)

Ik ben bang dat het dus niet aan die HDD zit... :/

Al een mailtje gestuurd naar de Dell helpdesk? Zij zijn er elke dag mee bezig en zullen hopelijk wel raad weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 00:43 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

@RaptorRaider, alsof dat wat met Dell te maken heeft.... :{
Dell XPS bakken zijn harstikke compatibel, 440BX chipsetje, niks mis mee dus.

Laat je de BIOS de nieuwe schijf gewoon autodetecten?
Heb je de nieuwe schijf gecheckt met een diagnostic tooltje van de fabrikant?
Mogelijkheid om schijf ff te proberen in een ander systeem?

edit: als je de mogelijkheid hebt, probeer ff wat verschillende kabels (liefst wel 80 aderig natuurlijk ;))

[ Voor 26% gewijzigd door roelio op 21-08-2004 00:53 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Race Eend
Ik tik nu vanaf de samsung schijf. Hij is zeker niet snel. Windows installeren duurt echt 2x zo lang als op mijn seagate schijf. Maar windows staat er nu wel op en alle drivers ben ik er ff op aan het knallen. Mijn seagate schijf is ook een 8 mb en 120 gig. Maar dat mag niet zoveel uitmaken t.o.v. 80 en 2 mb.. :(

Kabels heb ik natuurlijk ook verwisseld. Stond ook in mijn verhaaltje. Nu hangt ie aan mijn udma 133 rounded kabel, van mijn seagate en zit de schijf in mijn P4 systeem.

Ik ga zo ff sisoft en hdtach erover heen knallen. Kijken wat de schijf er van bakt. Eerst ff defraggen en rebooten zo.

Heb de helpdesk nog niet geraadpleegt, vooral omdat ik eerst moet weten of die disk goed is natuurlijk :>

Update:
Met HD tach kom ik op een Whopping 4.5 mb/s 8) Ik voel een RMA aankomen :(

[ Voor 15% gewijzigd door Race Eend op 21-08-2004 02:40 ]

• Race Eend
Weet iemand toevallig wat er kapot is aan een schijf als ie zo ontiegelijk traag is. En hij net nieuw is dus.. alles werkt opzich wel. Maar 4.5 mb/s max is nou niet echt snel 8)7

De schijf heeft verder nl geen rare dingen, geen vreemde geluiden ed..

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dan ging ik maar eens DMA checken...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1