NT Server 4 boot in BSOD -> onorthodoxe reanimatie *fixxed*

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zie topic :+

Ik heb een NT Server 4.0 (SP6a) welk op een CPQ Proliant x draait (weet type niet uit het hoofd, dual PPro 200, 1 CPU maar in gebruik) met een zut SCSI schijven in de server zelf, en een cabinet erbovenop gevuld met SCSI schijven.
Verder een Adaptec U160 SCSI kaart waar een HP DLT40/80 aan hangt.

Alle partities zijn NTFS.

Tijdens het patchen van windows is er *iets* mis gegaan. Alles zag er goed uit, en er werd netjes om een reboot gevraagd. Deze kreeg hij ook.
Helaas .. sindsdien boot hij in een BSOD (details weet ik niet).
Last known good werkt ook niet.

Inmiddels heb ik een Ghost image van de C: schijf gemaakt, morgen ga ik terug naar kantoor voor verdere reanimatie van dit beestje.

Server roles;

- PDC
- DHCP
- File server voor sharedfiles en home dirs en roaming profiles
- Enkele losse services (FTP e.d.)

Deze server moet morgen weer draaien.

Vanwege jarenlang aanprutsen door diverse sysops, waarvan ik de huidige ben :P is er niet veel bekend over vage services die draaien (als in; niet reproduceerbaar).
Opmerkingen over de welbekende IT boom en het nut van documentatie zijn leuk, maar daar heb ik nu nix aan.

Enfin, de server moet dus weer in de lucht :+ Hoe gaan we dit aanpakken ?

Op dit moment ben ik zo'n beetje alle sysadmin tools op een USB HDD aan het proppen om mee te hebben morgen (sysinternals adminpack, ntfs4dos, CD's vol dos tools, image tools .. named it ;).
Ik kan vanuit DOS bij een LAN komen, dus mogelijkheden zat.

Daar van scratch af aan rebuilden een absolute no-go is, moet het anders.
De meest belangrijke zaken zijn het beschikbaar stellen van de files, DHCP en de vage services.

De services moeten gewoon gerestored worden, kan niet anders. Files staan op de data partitie's dus dat is niet zo'n probleem (permissions staan op die NTFS table) maar wel alle useshares e.d.

Voor zover ik weet worden rechten op NTFS niveau bijgehouden, en de shares zelf (naam, verwijzing naar folder etc.) in de registry.

Er wordt elke nacht een backup gemaakt op DLT met ArcServe 9, deze versie is helaas niet voor handen (don't ask, morgen wel aan te komen) maar ik heb wel v11 klaar liggen.

Mijn huidige plan:

- Ghosten van corrupte C: schijf, en CRC checken (DONE)
- Format C:
- Install clean NT4 SP6a
- Install AS 11
- Restore volledig C: schijf en registry van tape
- Cross fingers en reboot

De vraag is dus, gaat die registry truuk werken ? AS zou in principe ook system state en dat soort meuk moeten backuppen, maar is nooit daadwerkelijk uitgetest omdat we de restore eigenlijk alleen voor user file restore nodig hebben.

Een andere optie zou kunnen zijn:

- Format C:
- Install clean NT4 SP6a
- Booten in DOS met NTFS4DOS, c:\winnt\system32\config*.* van de corrupte versie overschrijven op nieuwe C:
- Cross fingers en reboot
- Install AS 11
- Restore alle files op C:

Blijf ik met al die clean installs met een ander probleempje zitten; het is een Proliant.
Deze heeft natuurlijk een eigen HAL nodig. Kan ik zonder HAL wel redelijk goed booten of is dit een vereiste ?
En de default Smart2 nog iets RAID controller, kent NT4 die standaard ?

Ik ben bang dat ik niet onder SmartStart uitkom, maar hoe kritisch zijn die oude smartstart CD's ?
Vanwege wereldwijde open license's zijn er niet echt originele NT4 Cd's bij de hand. Downloaded zut en i386 te meer.

Wie heeft er nog een briljante opmerking (over deze methode, niet over het wanbeleid :P) of andere tips ? _O_

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 14:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Als je een SmartArray controller hebt is dit een bekend probleem bij een bepaalde security rollup package voor NT4 server. Schrijf de exacte foutmelding op en zoek op technet naar deze foutmelding icm smartarray. Er is een speciale patch voor uit en je zult mbv een windows 2000 of xp bootable installatie-cd een aantal files handmatig moeten aanpassen.
[Edit2]
Gevonden !
http://support.microsoft....n-us;305228&Product=nts40
Ik denk (gezien het feit dat je aangeeft dat een patch dit veroorzaakt en je een Proliant hebt) dat dit het probleem is. Veel succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
[/Edit2]
edit:

Een proliant heeft geen 'eigen' HAL. Er wordt gewoon van de i386 HAL gebruik gemaakt. De SmartStart CD zorgt dat alle drivers aanwezig zijn en enkele Compaq services.

[quote]Koffie schreef op 20 augustus 2004 @ 23:26:
...
Wie heeft er nog een briljante opmerking (over deze methode, niet over het wanbeleid :P) of andere tips ? _O_[/quote]
Briljant genoeg ? ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Tomba op 20-08-2004 23:42 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmm .. dit klinkt wel heel aannemelijk :o
Of het een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is, durf ik niet te zeggen, maar ik ga hier morgen zeker naar kijken _O_

Met die HAL doelde ik meer op het feit dat je bij CPQ servers met NT4 vaak een CPQ achtige HAL moest replacen, maar het installeren van NT4 dmv SmartStart is alweer een tijdje geleden voor mij ;)

Intussen hier de zut oude CD's onder het stof gehaald, ik heb iig nog een MCSE NT4 Server 120 dagen versie.
Daar heb ik weinig aan, maar ik kan zo wel kijken wat voor een type CD SmartStart eventueel gaat eissen (ik weet echt niet meer hoe picky die is met NT4 , de nieuwe HP SmartStart zijn met W2K CD's behoorlijk kieskeurig weet ik).

Ik ga zeker naar je oplossing kijken morgenochtend, want het was idd tijdens security rollup packages, thanks voor de tip :*

• Tomba

Tomba

Koffie schreef op 20 augustus 2004 @ 23:46:
Daar heb ik weinig aan, maar ik kan zo wel kijken wat voor een type CD SmartStart eventueel gaat eissen (ik weet echt niet meer hoe picky die is met NT4 , de nieuwe HP SmartStart zijn met W2K CD's behoorlijk kieskeurig weet ik).

Ik ga zeker naar je oplossing kijken morgenochtend, want het was idd tijdens security rollup packages, thanks voor de tip :*
Smartstart zal een fullversion vereisen vrees ik. Volgens mij doet NT4 het overigens ook wel zonder SmartStart, zeker als je hem over de originele NT4 heen zou kopieren.

Ik heb op deze wijze inmiddels al enige NT4 servers hersteld. De eerste keer dat ik het probleem tegen kwam gingen mij ook allerlei scenario's door het hoofd, maar gelukkig kon ik de STOP error relateren aan de gebruikte hardware en heb toen mbv Windows 2000 de files gereplaced.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 20-08-2004 23:57 . Reden: typevaut ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik hoop zeker dat dat het is, gaat mij een hoop stress en uren schelen morgen _O_
Anyway, rescue kit staat hier klaar , en we zien morgen wel. Nu naar bedje toe :Z

Soms denk je idd veel te moeilijk 8)7

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 14:49

Scraper

ErikJ

http://www.nu2.nu/pebuilder/

op bovenstaande url staat een progje waarmee je iso kunt maken voor een bootable cd met xp, hierin kun je een netwerkverkeer aan de praat krijgen en wellicht ook wel een internet browser.

Zeer makkelijk om hiermee bestanden aan te passen / kopieren via netwerk. En natuurlijk kun je read/write op de harddisk komen (aangezien ntfs4dos pro toch wel een aantal duiten kost en dit hetzelfde kan). Wel even zorgen dat je de smartarray plugin meeneemt in het bouwen van de iso.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koffie schreef op 20 augustus 2004 @ 23:26:
...Server roles;

- PDC
...
Is er ook nog een BDC? Zo ja, dan kun je die promoten naar PDC en je probleem server van scratch af rebuilden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 21:05
Er zal wel geen BDC aanwezig zijn anders had hij dat wel verteld, is als je nagaat ook niet echt slim om geen BDC te hebben je moet altijd iets hebben om op terug te vallen

Verwijderd

Zijn alle BIOS'en up to date?
Dus zowel van je moederboard, als ook van je SCSI (RAID) controllers?

Ik heb een keer hetzelfde gehad bij een Proliant 2500, met een Smart Array 2XX controler (Het is een paar jaar geleden, dus weet het niet exact meer). Daar moest de BIOS van de RAID controler geupdate worden. Daarna bootte het systeem weer normaal. (Gelukkig wel, stonden een aantal Oracle databasen op).

Dus zoek misschien ook even op google, op de foutmelding die je krijgt, in samenwerking met je SCSI controler.

Verwijderd

BDC heeft in dit scenario ook geen uitwerking behalve dat het gebruikers toegang geeft tot het netwerk en niet de gevraagde services draait.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
Klinkt (helaas) erg bekend.

Een NT machine kun je vaak (bijna altijd) reanimeren door 'm vanaf de CD weer te upgraden naar NT.

Tijdje geleden kwam ik erachter dat één van mijn servers na een reboot ook een BSOD gaf; probleem bleek te zijn dat dit een 7 maanden oud probleem was. Ik heb dus best wel erg lang tapes zitten wisselen :(

Als je een restore wil doen met AS, moet je een tijdelijke WINNT installeren in een andere map. Bij het restoren van de systeempartitie stampt 'ie dan automatisch ook de registry terug en aangezien je ook je oude boot.ini terugkrijgt, boot 'ie daarna weer in je oude OS.

Dus mijn advies:
* WINNT installeren in bijv. WINNT.TMP
* AS installeren (mag ver 11 zijn)
* WINNT map + registry restoren
* BOOT.INI aanpassen dat 'ie weer boot vanaf /WINNT ipv. /WINNT.TMP

en klaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 01:48:
BDC heeft in dit scenario ook geen uitwerking behalve dat het gebruikers toegang geeft tot het netwerk en niet de gevraagde services draait.
BDC's zat hier (stuk of 8 genoeg ? :P) maar daarmee krijg ik nog steeds geen toegang tot alle shared files, profiles, shares voor shared files en de andere services enzo ;)

Enfinn, net binnen (uur in de file gestaan op de A2 :X) en ga nu het e.e.a. bekijken.

De 2e WinNT truuk ken ik wel, maar om daar ook AS op te gooien heb ik nooit bij stil gestaan, goede tipStevenK :Y)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koffie schreef op 21 augustus 2004 @ 10:23:
[...]BDC's zat hier (stuk of 8 genoeg ? :P) maar daarmee krijg ik nog steeds geen toegang tot alle shared files, profiles, shares voor shared files en de andere services enzo ;)
Uhm, als je je servert gewoon als member server herinstalleert en dan de ouwe volumes (SCSI disks) mount, staan de files (met originele ACL's) daar nog gewoon op. 't Enige wat je moet doen is de shares opnieuw creëren.
En wat betreft die servicejes; DHCP is een fluitje van 0,01 € en een FTP servertje ook.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mag ik vragen welke patch je hebt geinstalleerd :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Maar wat is nu de foutmelding, en welke patche(s) zijn er geinstalleerd?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 21 augustus 2004 @ 11:23:
[...]
Uhm, als je je servert gewoon als member server herinstalleert en dan de ouwe volumes (SCSI disks) mount, staan de files (met originele ACL's) daar nog gewoon op. 't Enige wat je moet doen is de shares opnieuw creëren.
En wat betreft die servicejes; DHCP is een fluitje van 0,01 € en een FTP servertje ook.
Helaas, dat gaat niet werken.
Onder andere vanwege de unknown services zoals eerder genoemd, en 'even' alle usershares opnieuw aanmaken zal ook aardig wat tijd in beslag nemen.
DCHP, tja .. het is een scopen in een WAN omgeving dus moet verdomde goed bezig zijn, om nog maar te zwijgen over alle undocumented reservaltions :X

Een FTP server heb je zo uip, maar dan .. wat is de root, en welke username/pass was het ook alweer waarmee ze ergens vanaf de andere kant van de wereld inloggen ?

Met NFTS voor DOS heb ik iig de CPQARRAY.SYS kunnen vervangen, echter boot hij nu in een BSOD met een inaccessible boot device.
Voor de zekerheid ook de .INF vervangen, maar dat mocht helaas niet baten.

Ik ga nu de ghost terug zetten, en converteren naar FAT, dat benaderd de files iets makkelijker.

Ik denk dat ik daarna een 2e NT erbij plaats, al zal de kritiek worden qua diskspace.
zwelgje schreef op 21 augustus 2004 @ 11:24:
mag ik vragen welke patch je hebt geinstalleerd :?
Zoals gezegd, de SRP

Verwijderd

Heb je dit probleem?:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;305228

Dat houd dus waarschijnlijk in dat je eerst je BIOS moet updaten van je SCSI controler.

Dat probleem heb ik ook gehad, en dat was toen de oplossing bij. (zoals ik al eerder poste)

• StevenK
Koffie schreef op 21 augustus 2004 @ 12:09:
[...]
Ik denk dat ik daarna een 2e NT erbij plaats, al zal de kritiek worden qua diskspace.

[...]

Zoals gezegd, de SRP
Kun je niet een tweede disk erbij hangen ? IDE ofzo en daarop een tweede OS installeren. Dit kan trouwens ook Win2K(3) zijn, dat maakt allemaal niet uit.

Ik zou op zo'n systeem echt proberen terug te gaan naar een pre-problem situatie, dmv. een restore en daarna kijken of je die update werkend krijgt.

Overigens: maak voor je gaat restoren ff kopietjes van de WINS en DHCP databases, want die staan wsl. niet in de backup.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Zwelgje
wat is de status van deze recovery :?

* Zwelgje is benieuwd of het gelukt is namelijk

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
[norml]_o_[/]

Hij doettut !!! \o/ _O_

Inmiddels was er een probleem bij, namelijk dat ghost keihard weigerde om de ghost image van gisteravond op de juiste plek terug te zetten (image was in orde enzo, maar hij wilde gewoonweg niet op de originele plek terug).
Na veel bellen zoeken, nieuwe versies etc is het met de optie "ghost.exe -or" gelukt (-or = ja ik weet het, zelfs als de image groter is dan de dest gewoon doorgaan).

Vervolgens uiteindelijk de bios upgrade voor de Compaq SMART-2/P Array controller gedraait.
Crossed fingers, maar ook dat ging wonderbaarlijk goed, en geen arrays verloren :P

Toen weer die cpqarray.sys updaten, maar net als vanochtend restulteerde dit in een BSOD: Inacessible boot device (ipv IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ) toen nog een keer nauwkerig de MS Q doorgelezen en de CPQARRAY.SYS uit SP6a gepeuterd, en jawel de server wilde weer booten _O_ O+

De server ziet er goed uit, alle services weer up and running :Y)

Zometeen de zooi hier opruimen, server downbrengen en het cabinet er weer opzetten etc.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken , de tip van Tomba en Knarfy waren de gouden tips (al wilde de server niet zonder slag of stoot toegeven, en ging hij pas op zijn knietjes voor een SP6a driver ipv die van compaq zelf).

• StevenK
feli.

• Zwelgje
biertje :? :Y)

• Tomba

Tomba

Koffie schreef op 21 augustus 2004 @ 18:28:
...
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken , de tip van Tomba en Knarfy waren de gouden tips (al wilde de server niet zonder slag of stoot toegeven, en ging hij pas op zijn knietjes voor een SP6a driver ipv die van compaq zelf).
It never hurts to help :) Ben blij dat dit de oplossing was, weet hoe frustrerend en langdurig een NT4 restore kan zijn !

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Ik heb een keer een nood recovery moeten doen op een NT4 SBS server. Onbekend waarom ie kapte, de eigenaar vermoedde een kapotte HD ofsow. bleek uit eindelijk het OS. Heb ik toen opgelost via een parallel installatie

gewoon een nieuwe installatie aftrappen en installeren onder C:\Recover ... of nog liever, een andere partitie (i.v.m. de programfiles) en daarna bijwerken tot het patchlevel van voor de crash. dan kun je eventueel nog wat pielen met DLL's om wat te fixen...

maargoed, mooi dat het dus al gefixed was.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Normaal is dat idd ook een oplossing, alleen zit er geen CD-ROM drive in de server, is hij de middeslte in een rack waar het cabinet op ligt , en had ik nog 80Mb vrije ruimte :D

Anyway, het werkt weer en alle tips waren zeer nuttig, ook voor toekomstige problemen :Y)

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Misschien een idee om dat ding nu eens goed te documenteren en eventueel up te graden :?
Zowel hardwarematig en softwarematig, ding is niet echt meer "bij de tijd" als ik dat zo lees :X

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
True, maar hij zal tussen nu en het einde van dit jaar vervangen worden (zowel hardwarematig, als softwarematig naar W2k met Global AD).

Pagina: 1