2 hdd's kapot na aansluiten cooler

Pagina: 1
Acties:

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
Mijn vader wilde even een coolertje aansluiten in zijn systeempje,
zonder hem uit te zetten :X (meestal gaat dat wel goed maarja).

Het ging niet goed en pc ging uit.. toen hij opnieuw werd aangezet herkende hij bijde hdd's niet meer : 1 Maxtor 80 gig en 1 wd 80 gig.
Ik hdd's eruit gehaalt en getest ze spinden niet meer up, ze draaiden allebij niet meer.
Van een werd de chip wel warm van die andere niet of nauwelijks
dus ik ze in andere pc proberen, ook niet.

Ik vind het wel vreemd dat ze beiden het niet meer doen,
en normaal als je een cooler aansluit gaat soms je pc wel uit maar doet alles nog gewoon.

Wat kan de oorzaak zijn ? (zachtjes kloppen al geprobeert zonder resultaat) moeten ze de diepvries in ? :/ of is er een andere verklaring/oplossing

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-08-2004 23:06 ]

My favorite programming language is solder.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je hebt niet toevallig een molex stekker omgewisseld? Zodat er 5 volt op de 12 volt staat en andersom :X
Meet dat eerst es na :)

Pinouts van molexjes vind je hier: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] :)

[ Voor 28% gewijzigd door Atlas op 20-08-2004 22:34 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Puch-Maxi
niet dat ik weet ik pak de multimeter erbij :)
maar hoe zou ik die kunnen omwisselen :? past maar op een manier en dan zou het in andere pc ook fout zitten dus dat is het niet

[ Voor 59% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-08-2004 22:40 ]

Verwijderd

waarschijnlijk weer een _typisch_ geval jammer. Dr is gewoon kortsluiting onstaan. En daarbij hebben je hd's de geest gegeven.

je kan idd de molexjes nog doormeten. Maar 99 procent kans dat je hd's naar de filistijnen lees gazastrook zijn.
/einde pessimistische mode

• Puch-Maxi
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 22:38:
waarschijnlijk weer een _typisch_ geval jammer. Dr is gewoon kortsluiting onstaan. En daarbij hebben je hd's de geest gegeven.

je kan idd de molexjes nog doormeten. Maar 99 procent kans dat je hd's naar de filistijnen lees gazastrook zijn.
/einde pessimistische mode
hmm ja maar 2 hdd's in een keer en ook nog van verschillende merken >:)
tsja gaat mun paps niet zp leuk vinden alle data weg die 2e hdd was voor backup
;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32
Puch-Maxi schreef op 20 augustus 2004 @ 22:41:
[...]

hmm ja maar 2 hdd's in een keer en ook nog van verschillende merken >:)
tsja gaat mun paps niet zp leuk vinden alle data weg die 2e hdd was voor backup
;)
Kortsluiting gaat echt geen onderscheid maken tussen verschillende merken HDD's...

In geval van kortsluiting is de schijf niet fysiek kapot, de printplaat vervangen door een andere printplaat van hetzelfde type HDD is in veel gevallen al genoeg om de data te 'redden'.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

als die data echt zo belangrijk was geweest neem je natuurlijk nooit het risico om dingen aan te sluiten als de pc nog draait. (of uberhaubt stroom op staat)

Verwijderd

Lol, ik zou het raar vinden door kortsluiting. Kheb zovaak kortsluiting in mijn systeem gehad ( door lomp gedrag ). Dan schiet pc uit, en wil ff niet opstarten. Bij een ander systeem heb ik het ook al gehad, maar daar zat zo'n q-tec voeding in en die schakelt niet uit bij kortsluiting, en toen gingen m'n kabeltjes heel hard roken :) ( wat een kut lucht :P ).

Maar ik heb nog nooit gehad dat m'n hd's kapot waren. En als het gebeurde, was het nooit in 1 keer, maar meestal beginnen ze dan te tikken ofzo.

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Meschien een goeie les voor de volgende keer dan ;)

Eerst je systeem uit dan pas dingen aansluiten :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Tja, neem dan ook het zekere voor het onzekere. Met betrekking tot die molex stekkers, als je een beetje geweld gebruikt, kun je de pinnen binnenin de connectors elkaar laten raken, terwijl je ze verkeerd om houdt, dus met de 5V aan de 12V kant. Best kans dat je daarmee even 12 V door je 5V lijntje hebt geknald, of omgekeerd. Kan me goed voorstellen dat er daarmee wat sneuvelt. En dat dat nu toevallig HDD's zijn, tja, zoals als gezegd werd, gewoon vette pech. Beetje eigen schuld, dikke bult. Had hij de PC maar uit moeten zetten voor hij die cooler ging aansluiten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 22:44:
Lol, ik zou het raar vinden door kortsluiting. Kheb zovaak kortsluiting in mijn systeem gehad ( door lomp gedrag ). Dan schiet pc uit, en wil ff niet opstarten. Bij een ander systeem heb ik het ook al gehad, maar daar zat zo'n q-tec voeding in en die schakelt niet uit bij kortsluiting, en toen gingen m'n kabeltjes heel hard roken :) ( wat een kut lucht :P ).

Maar ik heb nog nooit gehad dat m'n hd's kapot waren. En als het gebeurde, was het nooit in 1 keer, maar meestal beginnen ze dan te tikken ofzo.
Tja... wees blij, maar het kán wel... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Puch-Maxi

ja idd ik heb het zelf ook zo vaak gehad maar nooit de hdd's kaduk gehad
en die hdd's ruiken ook helemaal niet branderig ofzo
als die data echt zo belangrijk was geweest neem je natuurlijk nooit het risico om dingen aan te sluiten als de pc nog draait. (of uberhaubt stroom op staat)
het is niet belangrijk, meer zonde hij heeft al zijn lp's gedigitaliseert ed snappie kan hij dus opnieuw doen..
BredeP schreef op 20 augustus 2004 @ 22:46:
Tja, neem dan ook het zekere voor het onzekere. Met betrekking tot die molex stekkers, als je een beetje geweld gebruikt, kun je de pinnen binnenin de connectors elkaar laten raken, terwijl je ze verkeerd om houdt, dus met de 5V aan de 12V kant. Best kans dat je daarmee even 12 V door je 5V lijntje hebt geknald, of omgekeerd. Kan me goed voorstellen dat er daarmee wat sneuvelt. En dat dat nu toevallig HDD's zijn, tja, zoals als gezegd werd, gewoon vette pech. Beetje eigen schuld, dikke bult. Had hij de PC maar uit moeten zetten voor hij die cooler ging aansluiten.
hmms die hdd's zitten er net nieuw in maar er is niet met molex gekloot maar zou kunnen natuurlijk.
en idd dikke bult, eigenschuld :P
er zit nu rma op geloof ik :O

[ Voor 52% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-08-2004 22:56 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Puch-Maxi schreef op 20 augustus 2004 @ 22:52:
[...]
ja idd ik heb het zelf ook zo vaak gehad maar nooit de hdd's kaduk gehad
en die hdd's ruiken ook helemaal niet branderig ofzo
Gun de HD's wat rust of probeer het nogmaals in een ander systeem. Heb je al geprobeerd een HD uit het andere systeem in de PC van je vader te gebruiken? Misschien is ook het moederbord wel kapot.

RMA voor een schijf die stuk gaat door je eigen schuld zal wel niet gaan lukken.

[ Voor 51% gewijzigd door Guardian Angel op 21-08-2004 09:36 ]

ARME AOW’er

• Puch-Maxi
maar moeten de hdd's dan niet branderig ruiken B) en het helemaal niet meer doen ofzo :? de ene chip word nog wel warm net alsof de spindel motor vastzit ofzo :/

• Puch-Maxi
deze reply is nu overbodig offniet, GuardianAngel :)

[ Voor 101% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-08-2004 23:12 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Puch-Maxi schreef op 20 augustus 2004 @ 23:03:
[...]
volgens mij kunnen sommige mensen niet helemaal goed lezen,
maar dat komt mischien door mijn slechte opmaak zal ik maar denken he

in openings post staat dat ik de hdd's al in andere pc heb geprobeert,
(dus het ligt niet aan mobo)
en ik heb btw ook al andere hdd in mijn pa zijn pc gestopt die deed het gewoon
[Zet dat dan voortaan OOK in je startpost, dan had ik tenminste niet hoeven te reageren. :(

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 21-08-2004 09:36 ]

ARME AOW’er

• Puch-Maxi
Puch-Maxi schreef op 20 augustus 2004 @ 23:03:
[...]
volgens mij kunnen sommige mensen niet helemaal goed lezen,
maar dat komt mischien door mijn slechte opmaak zal ik maar denken he

in openings post staat dat ik de hdd's al in andere pc heb geprobeert,
(dus het ligt niet aan mobo)
en ik heb btw ook al andere hdd in mijn pa zijn pc gestopt die deed het gewoon

Zet dat dan voortaan OOK in je startpost, dan had ik tenminste niet hoeven te reageren. :(
Ja sorry ik heb dit nog geen paar min geleden uitgetest (wel voordat je het schreef)
Dus ik kon het nog niet in startpost gezet hebben sorry daarvoor :/

[ Voor 5% gewijzigd door Puch-Maxi op 21-08-2004 20:00 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Fijn en bedankt dat je nu hoofdletters gebruikt. Maakt het e.e.a. direct een stuk prettiger om te lezen. :)

ARME AOW’er

• jannes_beterams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06-2024
Nou, RMA bij mycom werkt wel met dit geval dnek ik, ik had namelijk hetzelfde en daar deden ze niet moeilijk over.
Als je bij de winkel zelf staat om het ding om te ruilen lukt het vaak wel, dan testen ze hem daar niet! :)

• Puch-Maxi
GuardianAngel schreef op 20 augustus 2004 @ 23:14:
Fijn en bedankt dat je nu hoofdletters gebruikt. Maakt het e.e.a. direct een stuk prettiger om te lezen. :)
Je hebt groot gelijk :)

Pagina: 1