first time users van mod-punten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielius
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 11:40
Waar ik me zo af en toe aan stoor is dat mensen die geen snars begrijpen van het moderatie systeem zo maar wat doen; trollen, flaimbaits en first posten uitdelen terwijl dat werkelijk helemaal nergens op slaat.

Sorry als dit onderwerp al een stuk of duizend keer behandeld is en ik begrijp ook dat het door langskomende andere modderators weer rechtgezet zal worden maar is het niet mogelijk om op het moment dat iemand zijn eerste mod-puntjes krijgt een mailtje te sturen met wat handige tips?

Ik weet dat iemand niet eeuwig trollen enzo kan uitdelen maar op zo'n manier kunnen we wel wat mensen wat gerichter hun werk laten doen.

EDIT/ of is dit het verkeerde forum hiervoor?

[ Voor 5% gewijzigd door gielius op 20-08-2004 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ja, goeie forum, ja, al een stuk of duizend keer behandeld ;)

Diverse suggesties zijn gedaan: moderatiemogelijkheid pas op verzoek activeren, minimale karmascore, firsttimers geen trollen laten uitdelen - maar al die opties impliceren een drempel die ervoor gaat zorgen dat er (in sommige gevallen: veel) minder moderators komen; en dat zorgt er weer voor dat minder mensen hetzelfde werk moeten doen.

Maar dit voorstel zie ik voor het eerst. Even in iemands mailbox gaan zitten als 'ie voor het eerst actief modereert (edit: want modpunten krijg je bijna direct na registratie, dus dat is een beetje zinloos ;)), kort maar stichtelijk tekstje over community en verantwoordelijkheid, linkje naar de modfaq, linkje naar TMF (edit: vooral nuttig na de tnet/got-merge) - ik vind het wel een lekker plan :9

Ben benieuwd of iemand hier tegenargumenten bij kan verzinnen... Technisch is het alvast goed te doen.

edit:
Misschien nog mooier: iemand een mailtje sturen zodra hij een troll/flamebait/firstpost uitdeelt of een reaktie buiten de range 1-3 terecht laat komen :) Eenmalig natuurlijk, dat spreekt vanzelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Rataplan op 20-08-2004 17:40 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielius
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 11:40
Die laatste is natuurlijk helemaal goed!. Voor het eerst een Flaimbait? => meteen mailtje met een tekstje en de omschrijving van een flamebait.

Als dit technisch mogelijk is dan zou dit wel heel erg mooi zijn! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Ehm mag ik nog effe voordat dit topic sluit:

Volgens mij is er ook een soort first post effect; Als je op een item dat zeker veel gelezen wordt 1 van de eerste posts plaatst, wordt deze reactie superveel gemodereerd. Daarnet nog proefondervindelijk vastgesteld. Komt weer zon microsoft topic. Zitten daar toch een aantal lui 'trigger happy' te wezen met trolls. Waarmee ik wil zeggen; in dit soort items staan de punten op scherp en zou je een soort dempend effect mogen hebben.

Mm zeg je iets over amerikanen (die nu net wakker zijn) wordt je binnen 5 minuten 12 keer beoordeeld. Reactie onder het gras. Wow zoveel moderaties.....

Nabrandertje
En binnen 20 minuten 13x
Beoordelingen: , +2, +1: Inzichtvol, -1: Overgewaardeerd, 0: Overbodig, +1: Interessant, -0,80: Overbodig, -0,67: Overbodig, -0,57: Overbodig, -0,50: Overbodig, -0,44: Troll, -0,40: Troll, -0,36: Troll, 0,33: Overgewaardeerd, Som: -0.41 / 13x

+0,33 Overgewaardeerd ????????? I'm dreaming.

[ Voor 22% gewijzigd door Ids Lupo op 20-08-2004 22:35 ]

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

koppie peest schreef op 20 augustus 2004 @ 22:33:
Ehm mag ik nog effe voordat dit topic sluit:
En waarom zou dit topic op slot gaan? Af en toe even een frisse wind door een onderwerp laten waaien is soms best nuttig.
Komt weer zon microsoft topic. Zitten daar toch een aantal lui 'trigger happy' te wezen met trolls. (...) Waarmee ik wil zeggen; in dit soort items staan de punten op scherp en zou je een soort dempend effect mogen hebben.

Mm zeg je iets over amerikanen (die nu net wakker zijn) wordt je binnen 5 minuten 12 keer beoordeeld. Reactie onder het gras. Wow zoveel moderaties.....
(...)
+0,33 Overgewaardeerd ????????? I'm dreaming.
Om met de laatste te beginnen: als iemand je post naar beneden wil modereren, maar tussen het opvragen van de pagina en het submitten van de stem wordt de post gemodereerd naar een score die lager ligt dan de door de modder gesubmitte score, dan wordt er in de richting van de oorspronkelijk gewenste score gemod. (Als een post op +1 staat als je 'm opvraagt, en je deelt een -1 uit, dan wil je blijkbaar dat 'ie op 0 staat. Als de post op -1 staat als je dan je moderatie instuurt deel je netto een verhogende moderatie uit, die dan best "overgewaardeerd" als tag kan hebben.)

Verder vind ik het niet zo heel gek dat als je in een MS-topic een snelle post doet die voor de helft als fipo ("rare jongens die amerikanen"), voor de helft als troll ("toch iha altijd al wereldvreemd geweest") beschouwd moet worden, je een stortlading trollen over je heen krijgt. Dat het vervolg een vraag is die volgens mij op +1 goed staat, maakt dat je met een eindscore van 0 niet ontevreden hoeft te zijn. En dat dat toevallig over Amerikanen gaat heeft daar niet zoveel mee te maken.

Tot slot is het dempend effect al ingebouwd, zoals je in de modfaq kan lezen: hoe meer modpunten er worden uitgedeeld, hoe kleiner de invloed die moderaties hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Rataplan op 21-08-2004 09:32 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Ja. dat klopt. De modfaq kende ik al. Maar ik bedoelde meer een initeel dempend effect. Die +2 is omdat die karma punten maar aan blijven jongen. De vraag was eigenlijk of die volgende +1 niet gedempt zou moeten worden? Alhoewel zoals het nu is, en je wordt onterecht te hoog of te laag gezet kan altijd een powermodje nog helpen.

Over de inhoud van de reactie en de beoordelingen; de 'naburende reacties' kregen niet zoveel mods. Schijnbaat is het een beetje een verkeerd gepeperde post. Heb er in dit geval niet zon probleem mee dat ik weggetrolld wordt.

Dat over die +0,33. Vanwege het tijdsplaatje dat er als 12 modjes stonden. Als ik het goed interpreteer zou dat dus iemand geweest kunnen zijn die aan het modereren was toen de reactie nog op een +3 stond (heeeeel even) en vond dat dat toch ietsiepietsie te hoog was; vervolgens iets voor zichzelf ging doen en toen pas het knoppie 'beoordeling insturen' drukte. Inmiddels was de reactie onder nul. En voi-la automatisch +0,33!

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Pagina: 1