Toon posts:

Pc ontvangt geen dhcp lease meer*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik weert niet of het hier thuis hoort maar ik denk dat het aan XP ligt.

het probleem is het volgend:

ik heb een adsl-basic van xs4all via een speedtouch 510i multipc modem.
hieraan hangt een ME bakkie, een XP bak en m'n KISS speler.
KISS kan gewoon het net op voor webradio, de me bak doet ook alles wat ie moet doen (web-browsen, spelletjes) maar mijn XP-bak weigert alle dienst.
ik kan alles pingen: modem; KISS; me-bak en dsn'en maar hij weigert DHCP en via IE kan ie niets vinden, zelfs het modem niet. Als ik DHCP aanzet meent ie adres 196.254.x.x.
Het gekke is dat ie het wel gedaan heeft maar er twee weken geleden ineens mee ophield.
de configuratie is als volgt:

P IV 1,8 Ghz 512 Mb
3Com 3C905B TX 10/100
Ati Radeon 8500
C: 20 gB
d: 120 gb
xXP Pro Corp build 2600.xpsp1.020828-1920

ik heb de dag voordat ie er mee ophield wel een aantal updates van MS geinstalleerd.

Helpdesk XS4all kan niet helpen MS wil niet (particulier met corp?)

ben al een week aan het zoeken, heb de kaart al vervangen evenals de kabel en de poort op het modem maar dat helpt niet ( ik kan tenslotte pingen )

Wie heeft er een suggestie? :?

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Heb je al geprobeerd om 10 Mb/s te forceren? Ik kan namelijk thuis ook alleen op 10Mb/s alles doen, terwijl ik met 100Mb/s alleen kan pingen.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Verwijderd

Topicstarter
MayaFreak schreef op 20 augustus 2004 @ 15:52:
Heb je al geprobeerd om 10 Mb/s te forceren? Ik kan namelijk thuis ook alleen op 10Mb/s alles doen, terwijl ik met 100Mb/s alleen kan pingen.
Dat is niet echt een optie omdat mijn hub alleen 100 aankan en ik dus mijn printers niet meer kan aansluiten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 15:48:
[...]
Als ik DHCP aanzet meent ie adres 196.254.x.x.
[...]
ik heb de dag voordat ie er mee ophield wel een aantal updates van MS geinstalleerd.
196-IP :?

Ik neem toch aan dat je 169.254.x.x bedoelt :+

Dat betekent gewoon dat DHCP niet werkt. Om dat goed te troubleshooten moet je drie dingen weten:

- verzendt de PC wel een IP request :? (dat doet hij normaal over UDP 67)
- ontvangt de modem/router die DHCP request :?
- verzendt de modem dan een IP reply :? (naar UDP 68)

Als deel 1 fout is, dan moet je in je netwerk instellingen kijken, is deel 2 fout, dan firewall (UDP 67 outbound) of toch bekabeling, is deel 3 fout, dan is het weer firewall oid.

Belangrijkst is dus om te weten of jouw PC (of althans z'n MAC adress) in de DHCP log van de modem/router voorkomt :o

Verder lijkt dit me meer iets voor Network Troubleshooting, trouwens ;)

Oslik blyat! Oslik!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit lijkt meer op een netwerk probleem, ik zal het topic dan ook verplaatsen naaar onze buren in NT.

Ook de topic titel heb ik iets aangepast.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 20 augustus 2004 @ 23:57:
[...]

196-IP :?

Ik neem toch aan dat je 169.254.x.x bedoelt :+

Dat betekent gewoon dat DHCP niet werkt. Om dat goed te troubleshooten moet je drie dingen weten:

- verzendt de PC wel een IP request :? (dat doet hij normaal over UDP 67)
- ontvangt de modem/router die DHCP request :?
- verzendt de modem dan een IP reply :? (naar UDP 68)

Als deel 1 fout is, dan moet je in je netwerk instellingen kijken, is deel 2 fout, dan firewall (UDP 67 outbound) of toch bekabeling, is deel 3 fout, dan is het weer firewall oid.

Belangrijkst is dus om te weten of jouw PC (of althans z'n MAC adress) in de DHCP log van de modem/router voorkomt :o

Verder lijkt dit me meer iets voor Network Troubleshooting, trouwens ;)
DHCP werkt op de modem iig (ME-bakje krijgt gewoon een adress), ik heb op de xp-bak geen firewall aan staan en bekabeling is goed (kan pingen)
in de log van de modem staan geen ontvangen requests van de XP dus denk ik dat ie geen request doet terwijl dhcp wel enabled is.

overigens lukt het browsen ook niet als ik het ip-adres handmatig op 10.0.0.1 heb gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 09:17 ]

Verwijderd

installleer de netwerkkaart eens opnieuw en maak de verbidingen eens opnieuw aan.
zijn er nog melding bij ipconfig met de bekende opties (heb je ook de release en renew al gedaan?).
Indicaties dat je kunt pingen wijst ervaak op dat je de wizzard blijkbaar niet goed in het netwerk heeft opgenomen (vandaar dat 196 ip nr ook..)
Je hebt vast alles op auto staan, maar zet anders de gateway bij geavanceerd erbij, draai de wizard nogmaals en wellicht dat ie dan beter de DHCP server vindt.

Verwijderd

Topicstarter
bij ipconfig /renew geeft ie de volgende melding:

an operation was attempted on something that is not a socket.

en dchp client aan zetten met dns en gateway handmatig toegevoegd geeft geen ander resultaat: 169.254.156.72

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 15:56
Pingen is geen test om je netwerkkabels te testen... zeker niet als je ene pc ene adres met 169.x.x.x heeft en de rest 10.x.x.x.

Netwerkkabels test je met een kabeltester of (als je niet in het gelukkige bezig bent van een kabeltester voor netwerk) een multimeter (op weerstand meten zetten).

[ Voor 12% gewijzigd door jurri@n op 21-08-2004 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
jurri@n schreef op 21 augustus 2004 @ 10:13:
Pingen is geen test om je netwerkkabels te testen... zeker niet als je ene pc ene adres met 169.x.x.x heeft en de rest 10.x.x.x.

Netwerkkabels test je met een kabeltester of (als je niet in het gelukkige bezig bent van een kabeltester voor netwerk) een multimeter (op weerstand meten zetten).
bij adres 169.254.etc lukt pingen natuurlijk ook niet en de kabels zijn goed heb drie nieuwe kabels geprobeerd vers uit het plastic en ook de kabel van de ME-bak die het gewoon doet.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je die XP-bak niet effe een vast IP-adres geven, en kijken of hij het dan wel doet?

Had je al geprobeerd lees ik nu. :o

[ Voor 22% gewijzigd door Br@m op 21-08-2004 10:24 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

typisch eerst maar de tips uit
http://www.google.nl/sear...that+is+not+a+socket.&lr=
proberen.
er staan oa MS tips bij.
En dan weer posten wat het resultaat was.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 11:19:
typisch eerst maar de tips uit
http://www.google.nl/sear...that+is+not+a+socket.&lr=
proberen.
er staan oa MS tips bij.
En dan weer posten wat het resultaat was.
het is nooit bij me opgekomen die melding na te trekken maar het bleek de gouden tip. corrupte ip-stack > tcp/ip opnieuw geinstalleerde en voila!

bedankt, andre _/-\o_

Verwijderd

weer iemand blij ;)

PS: maar er zijn al zoveel problemen & oplossingen gepost op internet...
ik denk....... ;) dat het in de FAQ/GOT-regels staat om eerst oa te searchen...

Dus eigenlijk had je het dus zelf kunnen vinden... :( maar sportief / eerlijk dat je aangeeft dat je het niet gedaan hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
eerlijk gezegd heb ik me suf gesearched alleen dacht ik dat die melding logisch was omdat ik geen DHCP cient was, dus niet al te boos worden ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 13:56:
eerlijk gezegd heb ik me suf gesearched alleen dacht ik dat die melding logisch was omdat ik geen DHCP cient was, dus niet al te boos worden ;)
3x ;) > 1x :( .......
Pagina: 1