Toon posts:

[analoog] Oude vuile Konica Auto-Reflex A3 reinigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds eergisteren een oude Konica A3 in m'n bezit, enige grapje is dat de lens van het 'Eyepiece' ontzettend vervuild is. Het vuil zit aan de binnenkant van het lensje en is dermate dat er niet fatsoenlijk mee te fotograferen is.
Iemand die een reparatiehandleiding van dit ding heeft en me uit de brand wil helpen? Of anders een linkje naar een duidelijke handleiding, of een goed verhaal over hoe ik het vuil verwijder.

Nog een klein vraagje: Er horen volgens http://www.butkus.org/chinon/konica_a3/konica_a3.htm
1.35V batterijen in dit toestel. Ik ben alle electro winkels in de stad (Wageningen) al afgelopen, maar 1.35V kon ik nergens vinden. Zijn deze niet meer gangbaar?

Verder ben ik op zoek naar accesoires, bv een bril corrector van -2.

Alle info over deze klassieker is verder welkom.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Volgens mij hebben mijn ouders er zo een gehad, in een bruin leren koker.
Ik weet het niet zeker, het kan ook net een ander merk of type zijn. Ik zal het vanavond eens aan mijn vader vragen - kan laat worden. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

het lijkt wel een camera uit jaren 0. geintje. Veel cameraŽs van vroeger heeft weer andere accu en rolletjes, dus heel moielijk verkrijgbaar. kijk eens in rommelmarkt of so,

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 14:57:
1.35V batterijen in dit toestel. Ik ben alle electro winkels in de stad (Wageningen) al afgelopen, maar 1.35V kon ik nergens vinden. Zijn deze niet meer gangbaar?
Nope, dat zijn ouderwetse kwikbatterijen, die worden niet meer gemaakt (mogen overigens ook niet meer verkocht worden). Sommige camera's werken met 1.5V batterijtjes, voor weer andere camera's zijn batterijtjes met een spanningsverlager (ik vermoed gewoon een schottky diode) te krijgen. Op het net zou hierover wel wat te vinden moeten zijn.
Verder ben ik op zoek naar accesoires, bv een bril corrector van -2.
Check Ebay en Marktplaats; daar heb je de meeste kans. Informeer ook even bij de (betere) fotozaak bij je in de buurt. Als je in Brabant zit, ga dan naar Het Zuiden in Den Bosch, die lui hebben ook wel verstand van ouwe meuk ;)

Ohja, even Googlen leverde deze pagina op: Konica Autoreflex A3
Lijkt me zeker interessant leesvoer!

[ Voor 9% gewijzigd door koraks op 20-08-2004 17:01 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 11:33
Een oud colega van mij had ook een dergelijk probleem.
hij had 1 of ander lichtmeet apparaatje dat ook zo'n cel nodig had.

wat hij verzonnen had is het volgende:
hij pakte een knoopcel van de juiste grote en haalde die heel voorzichtig leeg.
vervolgens kreeg hij het voor elkaar om er een klein knoopcelletje erin te zetten en daarmee in serie een diode te plaatsen. door verschillende diode uit te proberen had hij op een gegeven moment precies de juiste spanningsval. hij had het ook op internet gevonden, dus er zal vast nog wel een site zijn waar wat op staan.

edit: http://www.rolleiclub.nl/batt-adapt-NL.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door hilbren op 20-08-2004 17:40 . Reden: link gevonden ]

Verwijderd

hilbren schreef op 20 augustus 2004 @ 17:36:
Een oud colega van mij had ook een dergelijk probleem.
hij had 1 of ander lichtmeet apparaatje dat ook zo'n cel nodig had.

wat hij verzonnen had is het volgende:
hij pakte een knoopcel van de juiste grote en haalde die heel voorzichtig leeg.
vervolgens kreeg hij het voor elkaar om er een klein knoopcelletje erin te zetten en daarmee in serie een diode te plaatsen. door verschillende diode uit te proberen had hij op een gegeven moment precies de juiste spanningsval. hij had het ook op internet gevonden, dus er zal vast nog wel een site zijn waar wat op staan.

edit: http://www.rolleiclub.nl/batt-adapt-NL.pdf
Oef, dat klinkt als het betere knutselwerk.. :|
Pagina: 1