Hoe leg ik 'resolutie' e.d. uit aan een klant?

Pagina: 1
Acties:
  • 922 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Het volgende: Ik werk dus in een fotospeciaal zaak en daar ook op het lab. Maar nu moet ik vrij vaak aan klanten uitleggen waarom hun foto's niet mooi zijn, en het komt er in die gevallen altijd op neer dat ze een 320x240 @ 72dpi of iets dergelijks afgedrukt willen hebben op 15x21. Nu begrijpen júllie wel waarom dat niet mooi is, maar de klant heeft er wat minder begrip voor. Het lukt altijd wel redelijk om ze op den duur te overtuigen maar ik kan niet altijd de juiste bewoordingen vinden.

Question: Weet iemand een goede simpele uitleg online? Ik heb al gezocht @ google met woorden als 'wat is resolutie' en 'resolutie bij afdrukken' enzo maar niks nuttigs. Iemand dus een 'resolutie voor Dummies' ofzo? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

resolutie is het aantal puntjes in de lengte en de breedte ;) Hoe minder puntjes je in de lengte gebruik, hoe groter de puntjes moeten zijn, en hoe slechter het resultaat dus is. Zoiets? :p

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
Resolutie is het aantal puntjes op een vlak, dpi is aantal puntjes per inch. ALs je weinig puntjes per inch hebt zul je deze kunnen zien, als je dan van 2 inch 1 inch maakt staan er 2 keer zoveel puntjes op en is het dus mooier.

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-09 15:57

Uiteraard is de kwaliteit en de resolutie (aantal beeldpunten) van de digitale foto sterk van invloed op het eindresultaat. Zo worden bijvoorbeeld aangeraden om voor een afdruk van 10x15cm een resolutie te gebruiken van ten minste 1200x1800 beeldpunten. Hoe meer beeldpunten des te scherper de foto. De meeste digitale camera's hebben op dit moment resoluties van ongeveer 1600x1200 beeldpunten.

De lengte/breedte verhouding van digitaal afdrukken is 2/3 terwijl de meeste camera's 3/4 zijn. Dit betekent dat een afbeelding van bijvoorbeeld 1200x1600 beeldpunten naar 1200x1800 beeldpunten moet worden vertaald om deze goed af te drukken zonder vervormingen. Als de foto niet wordt vertaald doet de digitale fotoservice dit voor u. Dit betekent dat de foto wordt uitgerekt tot het gewenste formaat, of dat er boven of onder een stuk van de foto verdwijnt.
'Geleend' van een website waar vanalles over fotografie staat (ben ff kwijt welke site)

[ Voor 7% gewijzigd door mrBussy op 20-08-2004 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

gewoon zeggen dat het aan de camera/instellingen ligt, :)

'sorry kunnen wij niets aan doen'

bij de meeste mensen moet je echt niet over resolutie beginnen, je krijgt dan een blik alsof je net verteld hebt dat het einde van de wereld nabij is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Koekje op 20-08-2004 19:25 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
"oplossend vermogen" was (onduidelijke) NL-term ervoor.

Vergelijk het anders met een schilderij van Van Gogh (Vincent, niet Theo): opgebouwd uit allemaal vrij grove stipjes, van dichtbij ziet het grof/niet uit, i.t.t .bijv. een Rembrandt die juist heel fijn schilderde.
Dus hoe lager de resolutie, hoe minder puntjes, en hoe grover het resultaat (impressie ipv. precieze weergave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik zou voorbeeld afdrukken maken van veel voorkomende resoluties. Kun je laten zien dat het niet mooi wordt als je een bepaald bestand als foto afdrukt.

HEt antwoord van S3v3n_0f_n1n3 komt nog enigszins in de buurt, de rest is meer technocrap die alleen gotters begrijpen. NOFI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simpel gezegt voor de leek.

een foto bestaat net als bijvoorbeeld een televisie uit puntjes per oppervlakte

als je een vast aantal puntjes hebt en enkel de grootte varieerd kun je voorstellen dat er bij een groter oppervlak minder puntjes per vlak bevinden, met als resultaat een onscherpe foto.

simpel gezegt

zorg voor zo veel mogelijk puntjes op een zo klein mogelijk vlak voor de scherpste foto.

zoiets
anders gaan ze maar vrolijk schilderen ofzo 8)7
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:13
heb je niet toevallig van een of ander fotorolletje reclame blablabla (o.i.d.)
2 dezelfde plaatjes, 1 duidelijke en 1 onduidelijke,..
bij die onduidelijke zeg je dan, dat is met een LAGE resolutie
en die mooie zeg je, dit is hetzelfde met een HOGE resolutie, u heeft de LAGE -minder mooie - resolutie gebruikt, en als u de mooiere HOGE resolutie had gebruikt had u een mooiere afbeelding gehad...

zoiets, of iets anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 01:51
me zit op de Foto Vakschool @ Apeldoorn :D olé
En dan ga je ONS vragen hoe je het begrip "resolutie" uit moet leggen aan een klant? ;)
Iemand dus een 'resolutie voor Dummies' ofzo?
Ehrm....als je met google zoekt op LETTERLIJK "resolution for dummies" krijg je meteen zeer bruikbare hits :o

[ Voor 37% gewijzigd door 0siris op 20-08-2004 14:09 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Laat het verschil zien tussen een kleuren foto uit de krant en een even grote kleuren foto uit een glossy blad. Dan snappen ze het verschil tussen laag en hoog dpi wel. Zien is geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

Kan je ze het niet heel makkelijk uitleggen met een plaatje?

Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39452/full.gif

Lijkt me dan duidelijk dat ze wel snappen dat het linker plaatje er slechter uit gaat zien dan de rechter toch?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Zoefff schreef op 20 augustus 2004 @ 14:07:

Zoiets bijvoorbeeld:

[afbeelding]

je maakt er wel werk van
leuk gedaan

lol
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik heb het wel eens uitgelegd aan de hand van MiniSteck... kent iemand dat nog? Of ben ik al zo oud? :+

Hoe kleiner de MiniSteck dingetjes, hoe meer je er nodig hebt om de plaat te vullen en des te vloeiender worden de lijnen. Stel je voor je hebt MiniSteck van 5x5cm en MiniSteck van 1x1mm. Wat zou het mooiste worden als je een plaat hebt van 25x25cm?

32x32:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bervor/MiniSteck/images/vermeer-milkmaid_32_32.gif
64x80:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bervor/MiniSteck/images/vermeer-milkmaid_64_80.gif
128x60:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bervor/MiniSteck/images/vermeer-milkmaid_128_160.gif
256x320:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bervor/MiniSteck/images/vermeer-milkmaid_256_320.gif

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 20-08-2004 14:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:56

Soggy

vroemmmm

Neem een vel milimeterpapier en maak daar een klein tekeningetje op door wat hokjes te kleuren. Maak vervolgens dezelfde tekening op een vel papier met hokjes van 1cmx1cm door exact dezelfde hokjes zwart te maken.

het is gelijk aan de klant duidelijk dat hij geen vloeiende lijnen krijgt, maar alleen grotere hokjes (lijkt mij de meest eenvoudige en duidelijke manier om het concept uit te leggen).

In ieder geval suc6 (1 gek kan meer vragen stellen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden).

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zoefff schreef op 20 augustus 2004 @ 14:07:

Zoiets bijvoorbeeld:

[afbeelding]

Lijkt me dan duidelijk dat ze wel snappen dat het linker plaatje er slechter uit gaat zien dan de rechter toch?
offtopic:
Begin ik nou gek te worden of staan die puntjes scheef? :P

Voorbeeld plaatjes uitprinten lijkt me ook de beste optie ja...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30
Maak een voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou gewoon twee keer dezelfde foto afdrukken, maar eentje resizen naar een lage resolutie en bij iedere foto het aantal DPI vermelden. Je plakts ze naast elkaar op een bord en legt het onder de toonbank tot er weer zo'n klant voorbij komt.

Mocht je toch nog een online uitleg willen: http://www.brainerror.net/texts_printfaq.php

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

XanderH schreef op 20 augustus 2004 @ 14:12:
[...]

offtopic:
Begin ik nou gek te worden of staan die puntjes scheef? :P

Voorbeeld plaatjes uitprinten lijkt me ook de beste optie ja...
Ja, en als je lang genoeg kijkt gaan ze misschien ook nog wel bewegen :z

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
bonzaibuddy schreef op 20 augustus 2004 @ 14:00:
gewoon zeggen dat het aan de camera ligt, :)

'sorry kunnen wij niets aan doen'

bij de meeste mensen moet je echt niet over resolutie beginnen, je krijgt dan een blik alsof je net verteld hebt dat het einde van de wereld nabij is. :)
Er zijn mensen die een belachelijke dure camera kopen voor de snelle vakantie kiek, onder het motto: dan zal het zeker niet aan de camera liggen. En dan kost een geheugen kaartje net even te veel, ze stellen de camera in op aantal foto's en niet op kwaliteit en dan kom jij met dit verhaal??? En als je die camera zelf verkocht heb, mag je iedere keer op zoek naar een nieuw montuur. Want ik zou er ook link van worden als je zoiets verteld wordt.
Maak 2 foto's op een statief van een een bekend plaatje in je stad of dorp. 1 op de hoogste resolutie en 1 op de laagste resolutie, vergroot een hoekje en laat dat zien. Je kan het nog verleuken door nog een extra plaatje met de mozaik versie van photoshop te overdrijven door te zeggen dat dit een 10 pixel plaatje is, o.i.d.
Er zijn nu eenmaal mensen die het verschil niet of nauwelijks zien. Pas als het vergroot wordt. Een plaatje zegt meestal meer dan 1000 woorden.
Dat zijn meestal ook de mensen die het verschil pas horen tussen een 112 kb/s mp3 en een 320 kb/s mp3 als ze het vlak achter elkaar horen.

edit: de ministek uitleg _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Rudi Vader op 20-08-2004 14:23 ]

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

RobIII schreef op 20 augustus 2004 @ 14:10:
Ik heb het wel eens uitgelegd aan de hand van MiniSteck... kent iemand dat nog? Of ben ik al zo oud? :+

Hoe kleiner de MiniSteck dingetjes, hoe meer je er nodig hebt om de plaat te vullen en des te vloeiender worden de lijnen. Stel je voor je hebt MiniSteck van 5x5cm en MiniSteck van 1x1mm. Wat zou het mooiste worden als je een plaat hebt van 25x25cm?

32x32:
[afbeelding]
64x80:
[afbeelding]
128x60:
[afbeelding]
256x320:
[afbeelding]
Kijk, zo kan je het nog handig uitleggen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

ze stellen de camera in op aantal foto's en niet op kwaliteit en dan kom jij met dit verhaal???
als ze dit instellen, is het hun eigen keuze, ze zijn dan vast niet zo stom dat ze later gaan lopen zeuren dat de kwaliteit zo slecht is, zo wel dan is het hun eigen schuld.
'een bewuste keuze'

met mijn betoog doelde ik meer op de Tellsell fotocamera groep. :)

nu weer ontopic! :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
bonzaibuddy schreef op 20 augustus 2004 @ 15:19:
[...]

als ze dit instellen, is het hun eigen keuze, ze zijn dan vast niet zo stom dat ze later gaan lopen zeuren dat de kwaliteit zo slecht is
de meeste mensen wel hoor

* Punksmurf denkt aan zijn pa met een cam van €1400 die brakkere plaatjes schiet dan * Punksmurf met zijn cam van €250... :X

edit: *oeps* nog steeds offtopic :X maar ik geloof dat de vraag an sich wel beantwoord is...

[ Voor 12% gewijzigd door Punksmurf op 20-08-2004 17:57 ]

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Bedankt mensen, maar het is eigenlijk nét even iets anders dat ik bedoel. Ik moest het vanmiddag even snel typen voor ik weg ging dus vandaar :P

Het gaat voornamelijk om wat klanten van ons die met photoshop werken. Ik wil ze uitleggen hoe het zit met de image size instellingen, dus pixel dimensions, document size en resolution. Want ze begrijpen niet allemaal even goed dat een 20x30 @ 300dpi hetzelfde resultaat geeft als een 83x125 @ 72dpi etc.

--- EDIT
Kijk zoiets zocht ik bv :)

[ Voor 21% gewijzigd door BaRF op 20-08-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 15:04
ik heb het met dat soort mensen express niet over resolutie, maar simpelweg over de grootte van een foto
dat (grofweg) een 2megapixel foto, 10 bij 15 is, en een 3.2MP bijna A4 formaat is.
En dat de kwaliteit achteruit gaat als je dat op gaat rekken, alsof je dicht op een televisie gaat zitten. Je ziet het niet beter, je ziet alleen de puntjes zitten dan.

lekker simplistisch, maar meestal wel voldoende geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Je hebt bij je startpost dan misschien ook eenheden weg gelaten??
Want met de getallen die je noemt, als det in dezelfde eenheden is, dan heeft die kleine afbeelding volgens mijn berekening een resolutie van 1152. Dat moet voldoende zijn toch?

Bij de eerste afmeting die je noemde zei je 320x240 @ 72dpi; dit kunnen dus nooit pixels zijn, want een plaatje met 320x240 pixels is altijd precies zo groot ongeacht de dpi. Voor de printgrootte maakt de dpi dan wel weer uit, en dat zou 11,29x8,47cm zijn. De eerste is dus zo te zien (ik rekende het ter plekke uit) in pixels en de tweede in cm.

Met logisch giswerk kom ik er dus uit, maar ja, ik heb op school geleerd dat als je er geen eenheden bij zet je altijd meet in koeien }:O (dus 320x240 koeien @ 72 dpi ;)) Misschien is het dus ook wel verwarrend voor je klanten als je de eenheden voor vanzelfsprekend beschouwd...

edit:
Maar ja, het blijft giswerk, misschien meet je wel in inches, maar dan worden de voorbeelden wel extreem groot, want standaard fotoformaat is toch iets van 15x10cm? (in ieder geval 3:2 in verhouding)

[ Voor 11% gewijzigd door RwD op 21-08-2004 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
RwD schreef op 21 augustus 2004 @ 09:27:
Je hebt bij je startpost dan misschien ook eenheden weg gelaten??
Want met de getallen die je noemt, als det in dezelfde eenheden is, dan heeft die kleine afbeelding volgens mijn berekening een resolutie van 1152. Dat moet voldoende zijn toch?

Bij de eerste afmeting die je noemde zei je 320x240 @ 72dpi; dit kunnen dus nooit pixels zijn, want een plaatje met 320x240 pixels is altijd precies zo groot ongeacht de dpi. Voor de printgrootte maakt de dpi dan wel weer uit, en dat zou 11,29x8,47cm zijn. De eerste is dus zo te zien (ik rekende het ter plekke uit) in pixels en de tweede in cm.

Met logisch giswerk kom ik er dus uit, maar ja, ik heb op school geleerd dat als je er geen eenheden bij zet je altijd meet in koeien }:O (dus 320x240 koeien @ 72 dpi ;)) Misschien is het dus ook wel verwarrend voor je klanten als je de eenheden voor vanzelfsprekend beschouwd...

edit:
Maar ja, het blijft giswerk, misschien meet je wel in inches, maar dan worden de voorbeelden wel extreem groot, want standaard fotoformaat is toch iets van 15x10cm? (in ieder geval 3:2 in verhouding)
Ja mn startpost was wat gehaast, vandaar :P He je hebt toch niet les gehad van ene De Groot he, omdat je het over die koeien hebt :+

Maar het ging nu even om een paar specifieke klanten die professioneel fotograaf zijn maar gewoon niet precies weten hoe het zit. Voor onze 'standaard' klanten hebben we uiteraard wel een paar leuke voorbeeld fotos liggen met verschillende reso's en MP's enzo :)

Ik kan gewoon niet uitleggen, laten we het daar op houden :P

[ Voor 12% gewijzigd door BaRF op 21-08-2004 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah... Resolutie uitleggen is ook lastig....
Poosje geleden kwam hier in't centrum 'n nieuwe computerzaak, genaam "PITS"
maar anywho's
Ik ga daar dus, met 'n kameraad naar binnen.... eerst ff rustig rondkijken, en daarna deden we net alsof we dom waren, dus kwamen we ook met de vraag.... "wat is resolutie?"

Toen begon die gast zich us aan het sikje te krabben... hij zei.,.. heeft u 'n momentje heren. Ja tuurlijk... - loopt ie naar zijn computer, om op te zoeken wat resolutie betekend.... MOIJUH...
Als computer zaak vind ik het toch wel belangrijk dat je dit behoord te weten.
Althans mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Wat je ook nog kunt doen is een klein stukje van een foto (bijv 150x100 pixels) op een verder leeg vel afdrukken. Dan krijg je een scherp stukje van zeg 7x5 mm (ongeveer 500 dpi dus)
Druk daarna datzelfde stuk af, vergroot op het hele fotopapier. en druk als laatste de oorzpronkelijke foto af met een rood vierkantje om de 150x100 pixels die je als eerste afgedrukt hebt.
Dan moet het toch wel uit te leggen zijn?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1