Toon posts:

MSI 875P defect ---> vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mei heb ik een MSI 875P Neo FISR2 moederbord gekocht en daar laatst een defecte IDE controller op geconstateerd.

Moederbord teruggestuurd en te horen gekregen dat ie niet meer leverbaar is. Ik moet dus een nieuwe keuze maken...

Natuurlijk heb ik al een processor, geheugen en andere componenten en die moeten natuurlijk gewoon mee op mijn nieuwe bord. Typeaanduiding:

- Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, 512kb)
- Corsair TWINX1024-3200LL
- ATi Radeon 9800 Pro128mb
- Zalman CNPS7000A-Cu

Na een snel bezoek aan de MSI website zag ik dat er twee nieuwe chipsets met corresponderende borden uitzijn. Namelijk de 915P en 925X.

Mijn vragen zijn:
- kan mijn huidige processor op een moederbord met één van deze chipsets?
- kan mijn huidige geheugen op een moederbord met één van deze chipsets?
- etc. voor de andere componenten...

Indien dat niet zo mocht zijn moet ik een ander merk kiezen. Welk moederbord komt qua prestaties overeen met mijn defecte moederbord?

Is bijvoorbeeld de ASUS P4C800-E Deluxe een goed alternatief?

Graag antwoord op mijn vragen, ik ben even de weg kwijt... Enig inzicht ten aanzien van deze vragen zal hartelijk worden ontvangen :)

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik zou voor de MSI 875P Neo FISR (PCB 2.0) gaan, dit is een verbeterde versie van het bord wat je had alleen zit er geen Promise S-ATA RAID controller op dacht ik, maargoed de prestaties van de ICH5R zijn toch beter mocht je S-ATA RAID willen gebruiken. De chipsets die jij aangeeft zijn gebaseerd op de socket 775 dus dat gaat niet passen, de P4C800-E Deluxe is een goed alternatief inderdaad.

It takes one to know one...

Verwijderd

Topicstarter
Goed, lijkt me een redelijk alternatief, alleen raar dat de leverancier van het moederbord dat zelf dan niet aandraagt als alternatief...

Zou het misschien kunnen dat ook dát moederbord niet meer leverbaar is?

Misschien moet ik gewoon maar het ASUS moederbord nemen, zijn er nog duidelijke verschillen tussen die twee?

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 21:05
bij intel staat natuurlijk alles op dit moment in het teken van S775,DDR2 en PCIe, dus voor jouw situatie zal je op zoek moeten naar een ander (ouder?) moederbord die voldoet aan jouw eisen.
Overigens is je leverancier verplicht je een gelijkwaardig product aan te bieden, ga eens met hem praten. Hij moet toch die nieuwe leveren. Kijk dan ook goed naar de Specs van het aangeboden bord

[ Voor 1% gewijzigd door MarZ_E op 20-08-2004 14:31 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu aan het onderhandelen over de prijs van het bord.

Aangezien ik het bord 'kaal' heb opgestuurd en gecrediteerd heb gekregen liggen er hier nog wat spullen thuis.

Als ik de ASUS kies, dan moet ik natuurlijk het hele pakket krijgen met sofware en alles 'drop en 'dran. Aangezien het een iets duurder mobo is moet ik bijbetalen.

Ze hebben mijn defecte mobo gecrediteerd voor 154,07 terwijl ik het voor 163,67 heb gekocht. Dan denk ik: 9,60 aan kabeltjes...

Maar já, dan zeggen ze ineens: hou je de kabels, dan moet je 20 (!!) euro meer betalen dan het verschil tussen de twee mobo's. dat is dus 20 euro terwijl dat eigenlijk maar 9,60 zou moeten zijn...

'Zo zijn we niet getrouwd!' :r

Ik koopt voor honderden euri's aan materiaal en nu dit, prima service hoor... 8)7

Even wachten op het antwoord, ben benieuwd...

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 12:07:

Mijn vragen zijn:
- kan mijn huidige processor op een moederbord met één van deze chipsets?
- kan mijn huidige geheugen op een moederbord met één van deze chipsets?
- etc. voor de andere componenten...
Zowel je processor, geheugen en videokaart past niet op deze chipsets.

Deze chipsets ondersteunen:

1. Socket 775, jij hebt Socket 478.

2. DDR2 geheugen, jij hebt DDR1. Uitgezonderd de i915 chipset, deze ondersteunt zowel DDR 1 als DDR2. Geldt alleen niet voor alle moederboarden.

3. PCI-Express, jij hebt een AGP videokaart.

Ga voor een i865 of een i875. i875 is een stuk duurder en heeft alleen de PAT functie extra. Deze is alleen zinvol als je geheugen 1:1 laat draaien. Als je dit niet gaat doen, raad ik je de Asus P4P800 (i865) aan. Pak in ieder geval geen P4C800 Deluxe, want die heeft geen ICH5 raid-controller.

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor het advies/ de waarschuwing! _/-\o_

Ik kies in ieder geval voor de P4C800-E Deluxe, waar dit de specificaties van zijn:

http://nl.asus.com/prog/s...gs=10&m=P4C800-E%20Deluxe

Volgens mij zit daar wel een ICH5R controller op...

Ome tom was overigens ook best te spreken over dit moederbord...

http://www.tomshardware.c...2/i865-i875-mobos-09.html
Deze is alleen zinvol als je geheugen 1:1 laat draaien
Wat bedoel je hiermee? '1:1'

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is een basisbegrip mbt je FSB.
Houdt de ratio tussen de FSB naar de CPUen de freq. van je geheugenbankjes in.
In jouw geval kan je prima je geheugen op 200 MHz DDR draaien, aangezien je corsair reepjes dat aankunnen (er zelfs puur voor bedoeld zijn) en wellicht wat overclocken indien gewenst.

En je CPU heeft een FSB van 200, dus 1:1. :)

Maar zo heeft het zeer waarschijnlijk altijd al gedraaid bij je. :)
Mocht je meer willen weten, dan is dit uitgebreid behandeld in de daarvoor logische plekken hier :)

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 20-08-2004 15:48 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
ah, er begint al iets te dagen...

wat wil dit dan eigenlijk zeggen?
800FSB/4GB Dual-DDR400 geheugen
(van de website van ASUS - specificaties van het mobo)
En je CPU heeft een FSB van 200, dus 1:1. :)
Waarom wordt er hier gezegd dat mijn CPU een FSB van 200 heeft terwijl er op de specificaties een FSB van 800 wordt geadverteerd?

Is daar een relatie tussen, of heeft het niets met elkaar te maken?

Volgens mij draait het geheugen op Dual Channel DDR 400mhz, tenminste dat is wat het zou moeten kunnen. Moet ik deze instelling nog veranderen in de BIOS? ( Als ik het nieuwe mobo binnenkrijg)

Is misschien die 200 Mhz die Voutloos suggereert de standaardinstelling?
:?

Verwijderd

Je FSB is quad pumped. 200 * 4= 800
Je geheugen is DDR gehuegen. 2*200=400

Alles klopt gewoon. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 15:55 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 15:51:
Is misschien die 200 Mhz die Voutloos suggereert de standaardinstelling?
:?
Ja, vandaar dat ik al zei dat het ws. altijd al zo heeft gedraaid.
Let aub op de term DDR en quadpumped bus bij respectievelijk je geheugen en je CPU.

Maak je je er niet druk om en lees je anders even in als je het fijne ervan wil weten of wil gaan overclocken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Voutloos op 20-08-2004 15:57 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
8) 8) 8)

okay dan!

Overigens de waarde die de leverancier gecrediteerd heeft, was de dagwaarde...

Dan lijkt die 20 euro aan kabels en stuff toch niet zo onredelijk. Gewoon de ASUS gekocht en het verschil bijgelegd....

Er is al genoeg ellende in de wereld, als we dan óók nog moeten vechten over 20 euri's dan weet ik het ook niet meer.... :)

Nu is het lange wachten op me nieuwe mobo... *zucht* :9 :*) :9

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 20 augustus 2004 @ 15:56:
[...]

Ja, vandaar dat ik al zei dat het ws. altijd al zo heeft gedraaid.
Let aub op de term DDR en quadpumped bus bij respectievelijk je geheugen en je CPU.

Maak je je er niet druk om en lees je anders even in als je het fijne ervan wil weten of wil gaan overclocken. :)
Goed, het eerste wat ik dan moet doen als het mobo binnenkomt is die sjit controleren...

Ben benieuwd of er dan ook iets in de soep gaat lopen... :P

OEI!
ik bedenk me net dat ik waarschijnlijk Windoos opnieuw moet installeren als ik een nieuw mobo inplug...

Daar wordt ik niet vrolijk van... |:(
Pagina: 1