Toon posts:

P4C800-E Deluxe en flippen tempsensor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een P4C800-E Deluxe gekocht en heb een vraag over de CPU temp sensor.

Dat ie niet altijd de goede temperatuur aangeeft weet ik. Maar is het ook normaal dat ie elke paar seconden een paar graden (tot een graad of 7 a 8!) heen en weer schiet? Hij vliegt af en toe bijvoorbeeld van 41 naar 49 graden en weer terug.

Hij geeft wel netjes het verloop aan, als ik hem belast dan lopen de minimum en maximum temperaturen op, maar ik heb nog nooit zo'n flippende sensor gezien. Hebben meer mensen dat of heb ik weer een brak mobo?

Verwijderd

Ik heb het zelfde mobo. Met waterkoeling op cpu alleen

Waarmee meet je het asus probe programmatje? Neem ik aan anders had je geen verloop.

Asusprobe zegt bij mij 30 graden cpu, mobo 32.
Terwijl bios 35 zegt voor de cpu en aerogate zegt ook 30 voor cpu en 44 voor mobo.

Als ik jou was zou ik niet te veel waarde hechten aan wat asusprobe zegt klopt niet veel van.

Temps schommelen wel in asusprobe maar tussen de 30 en 33 Idle.
Dus niet zoveel als bij jou.

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:35

scorched

Maximum Overdrive

welk programma gebruik je, het kan zijn dat je de cpu diode temp te pakken hebt en die wil aardig schommelen :) (is normaal overigens)

Je kan het testen door te kijken wat de temp doet als de pc onbelast is en wat er gebeurd als je een stress programma gebruikt zoals prime95 of iets dergelijks

[ Voor 46% gewijzigd door scorched op 22-08-2004 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, dat is interessant, met MBM kan ik kiezen welke ik wil. Hij staat daar standaard op de diode en dat is dezelfde temp als ik in probe en de bios uitlees.

Maar het mooie is. Als ik de gewone neem en niet de diode, dan is m'n CPU ineens 89 graden tegen 46 gemiddeld op de andere sensor!! Er is er nog eentje 2N3904, en daar issie lekker koel: 22 graden.

Lekker betrouwbaar dan. Maar blijkbaar moet de P4C800 op de diode temp meten?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

http://mbm.livewiredev.com/comp/asus.html

Hier staan de juiste instellingen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik ook wat vreemde storende kraakgeluiden had in het geluid heb ik het hele systeem uit de kast geschroefd en wat blijkt? Het probleem van de heen en weer schietende temperatuur is verdwenen! Hij staat steady op 41 graden als ik niets doe!

Blijkbaar doet de kast iets met mijn moederbord wat ik niet wil. Ik ga eens goed kijken of het bord ergens sluiting maakt of ergens storing op loopt. Heel vreemd in elk geval dat de temperatuursensor er op reageert!

Ben trouwens benieuwd of ik ook van de kraakjes in het geluid af ben. Zal de boxen er eens in aan hangen
Pagina: 1