[BBG] Opmerkingen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Voor de Best Buy Guide van september hadden we een pc in gedachten die ideaal is voor de student die wat krap bij kas zit, maar toch een computer op zijn kot/kamer/... wil. Typisch gebruik zal dus vooral Office zijn (verslagen en zo typen), aangevuld met surfen en mailen, en vermoedelijk wel een mp3'tje op zijn tijd.

Kwaliteit van geluid en beeld primeert niet natuurlijk, maar het is wel leuk werken als je op zijn minst de windowsgeluidjes hoort en de start-knop kunt lezen. Het budget werd naar studentikoze maatstaven vastgesteld: maximum 400 euro.

Hieronder zie je het voorstel, zinvolle opmerkingen zijn welkom, misschien zien jullie iets wat wij over het hoofd zagen, maar kom dus niet af met: "jullie zijn de radeon 9800 pro vergeten" ;)
Let dus op het budget als je aanpassingen voorstelt

AOpen H340A (200W, Zwart) € 40,-
http://www.tweakers.net/pricewatch/83327
Niet te groot, goedkoop, voldoende plaats voor basishardware

ECS P4VMM2, P4M266A (Lan, Sound, Vga) € 39,95
pricewatch: ECS P4VMM2, P4M266A (Lan, Sound, Vga)
Een goedkoop maar degelijk moederbordje met vga, geluid en netwerk aan boord. Het gaat niet om een hifi installatie of superscherm dus hebben we geen high-end hardware nodig hiervoor

Intel Celeron 2,0GHz (Socket 478, Boxed) € 56,33
pricewatch: Intel Celeron 2.0GHz (S478, 2.0GHz, 128KB, 400MHz FSB, 53W, Boxed)
Voldoende voor wat Windows XP, Office, surfen, een mp3'tje en evt een Plaatjeswinkel wanneer nodig

2x 256MB PC2100 DDR € 55,80
pricewatch: 256MB PC2100 DDR (Merkloos)
512 MB geheugen is toch wel handig met Windows XP & Office

Maxtor DiamondMax Plus8, 40GB (7200rpm, 2MB) € 45,90
pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus 8, 40GB (7200rpm, ATA133, 2MB, FDB)
40GB opslag is meer dan genoeg voor een basisinstallatie en wat documenten

AOpen 52x32x52x/16x COM5232 (Retail) € 29,-
pricewatch: AOpen 52x32x52x/16x COM5232 (Retail)
Een dvd-lezertje en cd-brander kan wel handig zijn om wat backups te nemen of om grotere bestanden te transporteren

Samsung 3,5" Floppydrive - zwart € 6,50
http://www.tweakers.net/pricewatch/60800
Een echte student kan voorlopig nog niet zonder disketjes, om bestandjes mee naar huis te nemen en zo

Creative Labs SBS250 (2.0) € 9,47
pricewatch: Creative SBS250 (2.0)
Een goedkoop en eenvoudig speakersetje, voldoende voor wat Britney-spears gejengel en een windows-opstartgeluidje af en toe

CTX VL700 17" € 95,-
pricewatch: CTX VL700 17"
Een goedkoop crt-scherm volstaat, aangezien het niet over die-hard gebruikers gaat die uren achter hun pc zitten

Logitech Internet Pro Keyboard € 10,92
Logitech Optical Wheel Mouse (PS/2) € 10,70

pricewatch: Logitech Internet Pro Keyboard (PS/2)
pricewatch: Logitech Optical Wheel Mouse (PS/2)
Misschien wel de belangrijkste onderdelen, en dus toch een optische muis om balletjesproblemen te voorkomen, en een degelijk ramplankje

Totaal € 399,67

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Leuk systeem.

Maar:

• HDD 40gb, is atm het duurste per gb, gooi er een 80 in: http://www.tweakers.net/pricewatch/63152

• Monitor: Leuk scherm, alleen de student kenende zal deze liever een 2e hands scherm zoeken?

Eigenlijk kan ik er dus niks op aanmerken.

Behalve waarom geen AMD Duron? :)

Verwijderd

Was het wellicht handig geweest de behoorlijk antieke floppydrive te vervangen door een 32 of 64 MB usb key? Voor bestandjes is ene floppie al héél snel te klein, de betrouwbaarheid van die dingen neemt af naarmate de data erop belangerijker wordt, en je moet er nog floppies bij kopen.
Een usb key van 32 MB is ook niet groot maar groot genoeg voor je werkstukken, en paar mp3tjes of iets dergelijks. Verder kun je er ook van booten, heeft het ding toch een wat betere levensverwachting dan een floppie, en neemt de kans hand over hand toe dat je een bestand moet meenemen naar een computer die geen floppydrive heeft (laptops en moderne systemen worden toch vaker en vaker zonder flop afgeleverd)

De USB key is wel duurder dan een floppydrive maar de floppies die je er vervolgens bij moet kopen nivelleren dat aardig. Voor grote files bak je een CD, dus meer dan 64MB op key is voor een student al snel zinloos.

Goedkoop 64MB keytje in pricewatch: € 19.95 (Merkloos)
pricewatch: Merkloos 64MB (USB 2.0)

Goedkoper 64MB keytje op het web: € 17.00 (Kingston)
http://www3.alternate.nl/html/nodes_info/im6l23.html

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
RS_003 schreef op 20 augustus 2004 @ 11:35:
• HDD 40gb, is atm het duurste per gb, gooi er een 80 in: http://www.tweakers.net/pricewatch/63152
Per gigabyte dan wel de duurste, maar wel de grootste die nog binnen het budget past
• Monitor: Leuk scherm, alleen de student kenende zal deze liever een 2e hands scherm zoeken?
Kan best, maar BBG-systemen zijn nu eenmaal altijd inclusief printer, het staat iemand vrij om zelf specifieke onderdelen weg te laten of te vervangen natuurlijk
Behalve waarom geen AMD Duron? :)
Omdat ik hiermee goedkoper uitkwam, en als ik Duron gekozen had, had iemand anders vast en zeker gevraagd "Waarom geen Celeron?" ;)
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 11:38:
Was het wellicht handig geweest de behoorlijk antieke floppydrive te vervangen door een 32 of 64 MB usb key? ...
De USB key is wel duurder dan een floppydrive maar de floppies die je er vervolgens bij moet kopen nivelleren dat aardig. Voor grote files bak je een CD, dus meer dan 64MB op key is voor een student al snel zinloos.

Goedkoop 64MB keytje in pricewatch: € 19.95 (Merkloos)
pricewatch: Merkloos 64MB (USB 2.0)
Je hebt hier een goed punt waar ik lang over getwijfeld heb. De reden waarom ik toch voor een floppydrive koos, is vooral het feit dat we het over studenten hebben, niet over studerende tweakers. Negen kansen op de tien zullen ze een diskettestation op een bepaald moment missen (bvb omdat je eenvoudiger disketjes zult doorgeven aan een klasgenoot dan dat je je usb-stick meegeeft met iemand).
Bovendien paste een floppydrive nog net binnen het budget, itt tot een usb key
Wèl is er een cd-rw aan boord om grotere bestandne te transporteren, dus de usb-key is niet echt onmisbaar imo
RS_003 schreef op 20 augustus 2004 @ 11:43:
* Yoeri post hem wel ff, kun je er altijd nog naar kijken :)
Het is niet zo dat er niet gekeken wordt naar input van gebruikers, maar het is niet de bedoeling het volledige systeem om te gooien. Wat echter belangrijker is: als je een Duron wilt, motiveer dat dan ook ff, het budget staat op 400 euro en daar past het huidige systeem binnen. Vijf euro goedkoper is dus niet echt hèt argument om over te schakelen naar een compleet ander systeem, tenzij dat ook specifieke voordelen met zich meebrengt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Yoeri op 20-08-2004 11:52 ]

• Roberto
Ik zit nu naar een duron systeem te kijken en dat scheelt bijna niks. (zelfs ietsie goedkoper)

* Roberto post hem wel ff, kun je er altijd nog naar kijken :)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

en dit?

Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA) € 35,90
pricewatch: Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA)

AMD Athlon XP 1800+ (1,53GHz) € 49,95
pricewatch: AMD Athlon XP 1800+ (S-A, 1.53GHz, 256KB, 266MHz FSB, 66W)

Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 2MB) € 54,-
pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 2MB)

= 139.85 euro

terwijl de celeron 2.0 + mobo + 40gb = 142.18 euro.

de xp1800 is sneller dan de celeron en je hebt 80gb ipv 40.

Nou is die xp1800 moeilijker te krijgen denk ik, maar je zou ook een duron 1800 kunnen nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tjark op 20-08-2004 11:57 ]

*insert signature here

• Roberto
AMD:

• Mobo: Asrock K7S41GX, 741GX (mATX, Sound, Lan, VGA) 35,90
• CPU: AMD Duron 1800 44,85
• Koeling : Arctic Copper Silent 2 TC 10,00

90.75

vs intel: 96,28

Spuit 11 :X

Maargoed. Zoals je kunt zien is AMD toch iets voordeliger + meer bang for the buck :)
En nu kun je wel de goedkoopste 60/80gb hdd nemen
Het probleem is dat dat net zoals de Duron geen boxed is. Er komt dus nog min 10 euro bovenop voor de koeling. (Wel erg stille :9~ )

[ Voor 50% gewijzigd door Roberto op 20-08-2004 11:59 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 14:21

makje

Professioneel prutser

En ook ik kom uit op een Asrock K7S41GX met een Duron 1600 of 1800. Volgens Anandtech is een Duron 1600Mhz sneller dan een Celeron 2,66Ghz bron en sneller is nooit verkeerd als het voor dezelfde prijs kan ;)

Het Asrock mobo komt is deze review vrij goed uit de bus, hij is stabiel, heeft redelijke specs (FSB333, 1x AGP en 2x PCI, 8x USB2.0 en onboard geluid, LAN en Video) en is in spellen sneller dan een VIA KM400 chipset (niet direct het hoofddoel, maar ook een student speelt wel eens een spelletje ;) )

Kortom: wil je echt budget gaan dan zit je vast aan een AMD Duron. Niet alleen omdat hij sneller is, maar ook omdat hij gewoon goedkoper is dan de Intel Celerons

9800x3d

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
We zullen zometeen eens reviewtjes gaan lezen en wat aanpassingen doen :)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Yoeri schreef op 20 augustus 2004 @ 11:43:
Je hebt hier een goed punt waar ik lang over getwijfeld heb. De reden waarom ik toch voor een floppydrive koos, is vooral het feit dat we het over studenten hebben, niet over studerende tweakers. Negen kansen op de tien zullen ze een diskettestation op een bepaald moment missen (bvb omdat je eenvoudiger disketjes zult doorgeven aan een klasgenoot dan dat je je usb-stick meegeeft met iemand).
Bovendien paste een floppydrive nog net binnen het budget, itt tot een usb key
Wèl is er een cd-rw aan boord om grotere bestandne te transporteren, dus de usb-key is niet echt onmisbaar imo
Tegenwoordig wisselen zo ongeveer alle studenten bestanden uit via mail. Daarnaast kun je nu zelfs op de RUG (Zo ongeveer de meest achterlijke uni als het aankomt op ICT) gebruik maken van een USB stick. Dus als je het nog lukt om ergens te besparen zou ik zeker de floppy vervangen door een USB stick. Zo'n 32MB Sweex pen kost €13,45 (pricewatch: Sweex Memory Pen 32MB (USB 1.1)), dus er moet ergens wel een paar euro vrij te maken zijn.

Op de monitor valt trouwens ook nog wel best wat te besparen:
http://www.nowthatsit.nl/...e_id=1766&categorie_id=26

[quote]
Dit is een werkelijk hele nette monitor met de volgende specificaties:

- 17" FlatScreen (zo goed als platte) "DiamondTron" beeldbuis (16" viewable)
- Anti-reflectie en antistatische-coating
- Maximum resolutie: 1600x1200 bij 65Hz
- Optimale resolutie: 1024x768 bij 85Hz
- Horizontale dotpitch: 0,22mm (P22 fosfor)
- Horizontale frequentie: 30 - 85KHz
- Verticale frequentie: 50 - 160Hz
- On-screen display in zes talen
- Volledige Plug and Play ondersteuning
- Energiebesparende functies (besparing tot wel 90%)
- Gewicht: 18.5Kg
- Afmetingen (HxBxD): 44,4 x 42,4 x 43,1cm
[/quote]
En dat voor 69,- euro :)

Bespaar je een paar tientjes, 26 euro, die je kunt uitgeven aan de USB (7 euro)stick en de rest (19e euro) aan wat andere onderdelen :)

Zie nu dat het een gebruikte monitor is :X

[ Voor 33% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-08-2004 14:33 ]

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 00:22
Vind het een heel leuk idee, maar de meeste studenten kopen volgens mij nog wel een iets duurdere pc B) . Maar voor zo'n budget pc: een athlon xp + bijbehorend moederbord is denk ik een sterkere combinatie dan een celeron. Verder is 512 mb niet wat teveel voor een budget pc, je ziet nu dat de compaq's, dell's etc. net met 512 mb worden uitgerust, terwijl budget pc's, veel notebooks etc. nog met 256 mb worden uitgerust. dit geld zou je kunnen steken in een iets beter moederbord; ik bedoel een student houdt ook wel van een spelletje op zn tijd. de optical muis moet goedkoper kunnen zijn (paradigit 7,50 euro).

Denk dat mijn ideale budgetcombi een iets beter moederbord + een athlon xp processor zou hebben en minder werkgeheugen.

[off topic] mijn aopen 6800gt is alleen al duurder dan dit hele systeem O-) , terwijl je voor mijn bijna bestelde scherm (samsung 193p) is al goed voor 1 3/4 x dit systeem :o [/offtopic]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

256MB is geen goed idee. Mijn vader heeft 256MB in zijn pc zitten, en mijn oude celeron 466 met 396MB draait op veel punten dan zijn P4M 1.4Ghz.... XP draait gewoon niet lekker met 256MB.

Volgens mij kun je trouwens wel nog iets besparen op muis en keyboard. De mensen die een dergelijke pc kopen vinden het al prima als de muis werkt (zou wel voor optisch gaan) en als het keyboard maar typt. Mijn eerste keyboard was toen het goedkoopste van het goedkoopste, maar het typte wel super rlax :)

En op de speakers kan ook nog wel 2 euro bespaard worden B)

Door gewoon een philips setje te nemen van €7,50
http://www.hbit.nl/list.php?CategoryID=50#

Door hier en daar een paar eurotjes te besparen moet zo'n USB stick gewoon gaan lukken!

[ Voor 68% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-08-2004 15:12 ]

Pagina: 1