[suse 9.0] linux in windows netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleopet
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:58
Ik wil mijn xP werkstation op mijn werk vervangen door een suse 9.0 professional werkstation. Installatie gaat goed, Internet werkt (via gateway), maar als ik wil communiceren met mijn Windows netwerk komen de problemen.

Ik heb de smb-client via yast ingesteld:
hij ziet ons netwerk in de existing workgroups- en die heb ik dus ook gekozen.
na acceptatie geeft de smb-client aan dat we GEEN lid zijn van de werkgroep en of dit moet gebeuren. Als ik dit bevestig joint hij de workgroup en lijkt alles ok. Echter als ik de handelingen herhaal vindt hij NOG dat ik geen lid ben van de workgroup...

Lisa gedraaid via Control center en alles netjes in laten vullen en gecontroleerd.

Als ik nu het local netwerk wil browsen via het icoontje op het bureaublad, komt suse met de vraag voor een naam en password waarbij de server en share leeg zijn ??
Deze Cancel ik, en ik type de naam van een server in op ons netwerk. bv smb://server1
hij vindt de server, vraagt om authenticatie -die ik geef- en ik zie alle shares.
Klik ik echter op een (willekeurige) share dan vraagt hij elke keer weer :| om naam/pw

Als ik in de netwerk browser op het netwerk icoontje links klik, dan open suse een navigation panel met daarin de netwerken. Daar staat echter alleen een regel ftp-sites en web-sites dus niet een LAN of mjin workgroup of id... ??
Als ik in hetzelfde nav panel op het (sterretje) service icoontje links klik, en vervolgens op LAN-Browser, dan krijg ik de melding dat Lia deamon "not running" is??

Is er iemand die weet wat ik vergeet / over het hoofd zie etc?
Ik ben een beginner wat linux betreft, maar het lijkt mij dat duizenden mensen dit gewoon hebben werken en dat ik waarschijnlijk iets verkeert doe.

nog wat extra info:
- ik ben ingelogd an root
- ldap/kerberos service staat uit
- netwerk bestaat uit w2k / w3k DC's
- via google / search kwam ik niet verder ;)

Als er extra info benodigd is dan hoor ik het graag, dan post ik het gelijk
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm ik ben een noob qua netwerken maar misschien als ie om authenticatie vraagt staat er dan niet zo een vinkje dat je kan aankruisen dat hij dat onthoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleopet
helaas, dat werkt dus niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 19:49

Flydude

Mighty pirate

Waarom ben je als root ingelogd? Dat lijkt me vrij onnodig.

Niet dat dat hier iets mee te maken heeft, overigens.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleopet
Wilke schreef op 20 augustus 2004 @ 11:49:
Weet je zeker dat jullie bedrijf werkgroepen gebruikt en geen NT domein waarop je je moet aanmelden?

Dat is namelijk wel een stuk gebruikelijker bij bedrijven, maar misschien als het vrij klein is (hebben jullie een systeembeheerder?) dan zou het kunnen.

Misschien zou je het bestand /etc/samba/smb.conf (in ieder geval een bestand wat 'smb.conf' heet en ergens in de /etc hierarchie staat) hier kunnen posten, en misschien staan er ook al wel foutmeldingen waar we iets mee kunnen in /var/log/smbd.log, /var/log/messages, of dergelijke bestandsnamen die iets met samba te maken lijken te hebben en in /var/log/ staan (zoals smbd, nmbd). Als we er daarmee nog niet uit komen dan zullen we misschien toch meer moeten weten over hoe de rest van het netwerk ingesteld is.

offtopic:
Inderdaad is het een goed idee om een gewoon gebruikersaccount te maken en slechts als root te werken wanneer dat nodig is.
We weken idd met een domain waarop we ons moeten aanmelden, gewoon standaard: paar servertjes, paar gebruikers niet byzonders. Ik meende echter dat Linux niet met domeinen werkte maar alles bekent staat als "workgroup" .... please correct me if .... :)

Ik werk nu als "root" om dit probleem op te lossen, anders moet ik steeds als ik yast opstart paswords tikken. Uiteraard als e.e.a. werkt gebruik ik mijn gebruikers account weer.

Ik heb even gezocht naar de files smb.conf:
# smb.conf is the main Samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SuSE
# Date: 2003-09-23
[global]
workgroup = groep-vdl
os level = 2
time server = Yes
unix extensions = Yes
encrypt passwords = yes
map to guest = Bad User
printing = CUPS
printcap name = CUPS
socket options = SO_KEEPALIVE IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY
wins support = No
veto files = /*.eml/*.nws/riched20.dll/*.{*}/
security = domain
winbind uid = 10000-20000
winbind gid = 10000-20000
[homes]
comment = Home Directories
valid users = %S
browseable = No
read only = No
create mask = 0640
directory mask = 0750
[printers]
comment = All Printers
path = /var/tmp
printable = Yes
create mask = 0600
browseable = No
[print$]
comment = Printer Drivers
path = /var/lib/samba/drivers
write list = @ntadmin root
force group = ntadmin
create mask = 0664
directory mask = 0775

een log file van samba lijkt er niet tussen te staan. (samba draait ook niet. Ik zou volgens mij alleen de smb-client nodig moeten hebben om connectie met windows te maken)

aanvulling: het lijkt idd iets met die workgroups te maken te hebben
de commando's:
ping server1 = error : unknown host
ping server1.groep-vdl = error : unknown host
ping server1.groep-vdl.local = ping response 193.1.1.2

De HOSTNAME van mijn machine is: Linux.group-vdl
bij resolve.conf is bekend dat: 192.168.1.1 de nameserver van groep-vdl is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
cleopet schreef op 20 augustus 2004 @ 12:50:
We weken idd met een domain waarop we ons moeten aanmelden, gewoon standaard: paar servertjes, paar gebruikers niet byzonders. Ik meende echter dat Linux niet met domeinen werkte maar alles bekent staat als "workgroup" .... please correct me if .... :)
Workgroups en NT domeinen zijn heel verschillende dingen, en aangezien dat een concept is waar Windows mee werkt, kan Linux daar natuurlijk vrij weinig aan veranderen ;)

Het klopt inderdaad wel dat in de configuratie-file 'smb.conf' onder [global] staat ingevuld 'workgroup = {jouw-NT-domein}', dus je hebt wel een beetje gelijk. Maar verder is het onderscheid er natuurlijk ook in Linux wel degelijk.

Ik vond deze HOWTO die bedoeld is voor een andere distributie, maar de algemene ideeen en instellingen kun je er vast wel uithalen.

Maar als je ook via Yast kunt instellen dat je een NT domein wilt joinen i.p.v. een werkgroep, zou ik dat zeker eerst proberen (grote kans dat yast dan automatisch een werkende configfile er bij genereert namelijk).
De configfile in die HOWTO bevat verschillende dingen die niet in jouw configuratie voorkomen, dus probeer het eerst eens met Yast en als dat niet wil evt. met de hand volgens die HOWTO!
Ik werk nu als "root" om dit probleem op te lossen, anders moet ik steeds als ik yast opstart paswords tikken. Uiteraard als e.e.a. werkt gebruik ik mijn gebruikers account weer.
Okee, goed dan :)
een log file van samba lijkt er niet tussen te staan. (samba draait ook niet. Ik zou volgens mij alleen de smb-client nodig moeten hebben om connectie met windows te maken)
Klopt ook ja.

Tot slot wil ik nog even opmerken dat KDE 3.3 vandaag gereleased is, en dat daar wel het een en ander verbeterd is aan het interfacen tussen Samba/windows systemen. Ik kan hier nu gewoon smb:/ intikken, dan krijg ik een lijst van alle werkgroepen in ons LAN (studentenflat, dus geen NT domeinen hier). Ook kun je smb://werkgroepnaam intikken en dan verschijnt een lijst van de computers. Of dit ook met NT domeinen werkt weet ik niet, maar er is dus in ieder geval duidelijk hard aan dit onderdeel in KDE gewerkt :)

offtopic:
Ik had trouwens mijn post weer verwijderd maar blijkbaar toch niet snel genoeg :X omdat ik zag dat ik niet goed had gelezen. In je openingspost stond namelijk al dat jullie wel een Domain Controller (of zelfs meerdere) gebruikten.

Najah geeft ook niet.
Pagina: 1