[XP-Fifa2004] Het lijkt wel alsof Fifa 'volloopt'.

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 22:14

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik ben vorige week van WinME zonder problemen overgegaan naar XP. Alles werkt perfect, zelfs sneller, maar Fifa2004 wil maar niet lekker lopen.

Na het starten van Fifa2004 gaat de gameplay heel soepel. Maar na enkele minuten gaat het spel stotteren. Het beeld wordt heel erg schokkerig. Het lijkt wel alsof Fifa (of XP) volloopt.

Ik heb alles gedaan wat hier en op andere forums wordt aangeraden:

- De laatste drivers installeren voor mijn grafische kaart en DirectX.
- V-sync (grafische kaart) uitschakelen: geen merkbare invloed.
- Harwareversnelling geluidskaart uitzetten: heeft er niks mee te maken.
- De laagste resolutie en 16-bit kleuren selecteren in het spel zelf: wel enig resultaat, maar toch stotteren na enkele minuten.
- Alle overbodige programma's uitschakelen (o.a. Norton): weinig of geen effect.
- Controleren op virussen en spyware: alles okee.
- Enzovoort.

Bij de installatie van hetzelfde spel (Fifa2004) vanaf dezelfde CD werkte het prima op dezelfde PC in WinME. Nu, in XP, krijg ik het niet voor elkaar. Terwijl ik er nog eens 256 Mb RAM bij heb geprikt. Ik weet dat een P3-1Ghz processor vrij weinig is voor XP, maar het spel draaide voorheen als een zonnetje.
Ik heb trouwens ook een Geforce FX 5500-kaart geprobeerd, maar dat maakte mijn systeem alleen nog maar langzamer, vreemd genoeg.

Mijn specs:

- WinXP op P3-1Ghz
- 768 Mb RAM
- NVidia Geforce 2 MX/MX 400 64 Mb
- Harddisc Maxtor 5T030H3
- SoundBlaster Live! Value

Het rare is dat Fifa2004 de eerste minuten perfect werkt, bijna op elke denkbare instelling, maar dat het daarna helemaal lijkt volgelopen. Alsof het badputje vol met haren zit. Graag jullie hulp.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb ondertussen gelezen dat de driver van de geluidskaart ook invloed kan hebben. Daarom heb ik de laatste driver voor mijn SoundBlaster Live! kaart geïnstalleerd voor XP. Met succes, want XP gebruikt standaard een andere uitgeklede driver en de nieuwe driver plus programma's worden nu door XP herkend.
Er is een verbetering te zien, maar toch loopt Fifa2004 na verloop van tijd nog steeds 'vol'. Iemand nog ideeën?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47
alle andere drivers vernieuwen naar de laatste versie ;)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Welke drivers precies, Sys?

Moederbord?
Intel chipset?
.....?

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Heeft nou niemand een antwoord? :'(

Het vreemde is dat het spel op mijn buggy WinME-pc perfect werkte. Het is nog steeds dezelfde pc met dezelfde hardware. Ik heb alleen XP erop geïnstalleerd met alle nieuwe updates. Ik heb zelfs er nog eens 256 Mb RAM bijgezet.

Hier moet toch een logische verklaring voor zijn?

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 18:59
Jammie schreef op 25 augustus 2004 @ 01:28:
Heeft nou niemand een antwoord? :'(

Het vreemde is dat het spel op mijn buggy WinME-pc perfect werkte. Het is nog steeds dezelfde pc met dezelfde hardware. Ik heb alleen XP erop geïnstalleerd met alle nieuwe updates. Ik heb zelfs er nog eens 256 Mb RAM bijgezet.

Hier moet toch een logische verklaring voor zijn?
Misschien is dat het probleem, dat het rammetje misschien niet helemaal lekker is en moeilijk doet.

Verder alle drivers up to date maken en kijken als het dan beter gaat :)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Tundreq schreef op 25 augustus 2004 @ 01:34:Misschien is dat het probleem, dat het rammetje misschien niet helemaal lekker is en moeilijk doet.
Nee, want die extra RAM heb ik er juist bijgezet omdat het spel zo stotterde. Het stotteren is daardoor ietsje minder geworden, maar nog steeds heel irritant.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat het stotteren steeds erger wordt tijdens het verloop van een wedstrijd (6 minuten per helft en willekeurig welke ploeg). Als ik de pc schoon opstart en het spel speel, werkt het in het begin perfect. Maar na een minuut begint het al iets te stotteren en na vijf minuten is het haast niet meer te spelen. Het loopt dus allemaal echt 'vol'.

Hoe kan ik mijn CPU-gebruik meten en hoe kan ik zien of mijn RAM volloopt? Is er ook een tool om tussentijds het RAM te legen?

Nog een update:

Ik heb getest of het stotteren blijft als ik Fifa afsluit en daarna weer opstart (zonder de pc zélf opnieuw op te starten!). En wat blijkt: in het begin loopt het spel weer goed! Zonder stotteren. Maar na een paar minuten is het weer hetzelfde liedje... :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Jammie op 26-08-2004 00:17 ]

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Weer een update (fifa2004 wordt steeds sneller, maar nog niet snel genoeg):

Eerst had ik de standaard Nvidia-driver van XP, die ik later heb vernieuwd naar versie 61.77 (de nieuwste). Met Nasty File Removal heb ik de driver verwijderd, en er vervolgens een oudere Nvidia-driver (53.03) op gezet.
Via het Nvidia-menu 'Prestatie- en kwaliteitsinstellingen' > 'Systeemprestaties' heb ik vervolgens ipv 'Kwaliteit' gekozen voor 'Hoge snelheid'. En dit verhoogt de snelheid van mijn pc aanzienlijk! Mappen en apps openen veel sneller, maar ook fifa is sneller en vloeiender geworden.

En toch blijft mijn indruk dat fifa 'volloopt', maar niet zo snel als eerst. En dat is goed nieuws.

Het slechte nieuws is dat ik haast niet meer weet wat ik moet doen om het spel op deze pc twee helften lang vloeiend te krijgen. Hoe achterhaal ik mijn intel-chipset en waar haal ik de nieuwste drivers hiervoor. Is het veilig, zodat ik niet straks met een compleet nieuwe XP-installatie wordt opgezadeld?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

In het Nvidia menu kiezen voor hoge snelheid ipv kwaliteit heeft 0,0 % effect op het openen van mappen of applicaties, dit geldt alleen voor de snelheid van de grafische kaart in spellen. (deze hoeft minder kwaliteit te leveren waardoor hij sneller word).
Er staat me iets bij, van eerdere Fifa delen, dat je de kwaliteitsbalk bij de opties niet op max moet zetten, dus 1 tandje lager of meer. Resoluties veranderen maakt daarbij niets uit.
Wellicht heb je dat al gedaan, maar dat kon ik niet helemaal opmaken uit je post.

Bekijk anders ook eens het wisselbestand in Windows. Stel deze in op twee maal de grootte van je systeemgeheugen, het liefst op een andere disk/partitie.

En, heb je Fifa opnieuw geinstalleerd na je XP instal? Probeer dat anders ook eens.

Ik ben leeg nu ;)

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:11
had ook soms dat tie vaag deed maar met dit deed tie al een stuk beter.

down dit http://www.greymana.de/temp/fifatools.zip (biggui)

rename config.dat naar config.big

open die config.big met biggui.

En daar zie je de file locale.ini staan bij dat bestand voor export kiezen.

nu ga je die locale.ini openen en voeg deze lijnen toe:

RENDER_QUALITY = 2
RENDER_EVERY_AI_FRAME = 1
DRAW_EVERY_AI_FRAME = 1
VSNYC_MODE = 3
WINDOWED = 0

sla dit op en open die biggui weer en open die config.big en import die locale.ini.

en nu moet je die config.big weer renamen naar config.dat

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Het heeft héél lang geduurd, maar ik ben er nu uit!

De oplossing staat hier: Soundblaster Live! Value (ct4830) oorzaak van alle ellende?

Het heeft alles te maken met de IRQ-toewijzing in XP. Veel plezier!
Pagina: 1